23948sdkhjf

Ledere kan blive bedre til at hjælpe hinanden

Der er plads til forbedringer i ledergrupperne, når det gælder om at give hinanden en hjælpende hånd eller et anerkendende klap på skulderen.
En vigtig ledelsesopgave er at motivere medarbejderne med anerkendelse for et godt arbejde. Men når det gælder om at bakke andre leder-kolleger op, kniber det tilsyneladende hos langt de fleste virksomheder.

Ifølge en undersøgelse fra organisationen Lederne mener kun fire ud af ti ledere, 38 procent, at de er med i en ledergruppe, hvor man ”i høj” eller ”meget høj grad” hjælper en lederkollega, der har for meget at lave.

Godt hver tredie vurderer, at det sker ”i nogen grad”, mens 27 procent svarer ”slet ikke” eller ”i mindre grad”.

Lige så slemt står det til, når det gælder om at anerkende en lederkollega for en godt udført arbejdsopgave.

Ganske vist mener næsten halvdelen, 48 procent, at det sker i stor stil, mens hver tredje svarer ”i nogen grad”. Men næsten hver femte, 18 procent, mener, at kollegial anerkendelse ”slet ikke” eller ”i mindre grad” finder sted.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen synes, at resultaterne er bekymrende.

- Det er især bemærkelsesværdigt, at kulturen med at hjælpe en travl kollega ikke er mere fremherskende. Ofte er forklaringen givetvis, at mange ledere ikke har tillid til hinanden og ikke kender tilstrækkeligt til lederkollegerne og deres arbejdsområder, til at man tilbyder en hjælpende hånd. Men det er vigtigt at få skabt en kultur i ledergruppen, hvor man opbygger relationer; det vil sige lærer hinanden at kende og har et blik for, om en lederkollega har brug for aflastning eller assistance. Det kræver åbenhed om egne styrker, svagheder og interesser – og det kræver oprigtig nysgerrighed i forhold til sine lederkollegers arbejde og interesser, siger Helle Bruun Madsen.

Behov for et skulderklap
Også når det gælder evnen til at anerkende en kollegas dygtigt udførte arbejde mener ledelsesrådgiveren, at der er plads til forbedringer.

- Ledere har ligesom alle andre mennesker behov for engang imellem at blive anerkendt eller klappet på skulderen, hvis en opgave er godt udført. Og anerkendelse har det med at smitte. Husker man som leder engang imellem at rose eller anerkende en kollega, øger det sandsynligheden for, at man også selv bliver anerkendt, næste gang en stor ordre er blevet halet hjem eller en vanskelig opgave er blevet fuldført, understreger Helle Bruun Madsen.

Undersøgelsen, som bygger på svar fra 1.036 ledere, er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og offentliggøres i sin helhed i starten af 2016.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156