23948sdkhjf

De bedste byggefirmaer har orden i penalhuset

De bedste bygge- og anlægsvirksomheder har et primært resultat pr. ansat, som er tre gange højere end branchen generelt, viser nye tal fra Deloitte. Fællesnævneren er effektive IT-værktøjer
Håndværksmestre bliver nødt til at fokusere mere på at tjene penge. Det er konklusionen på en ny analyse udarbejdet af Deloitte i samarbejde med Dansk Byggeri, der dykker ned i nøgletallene for en række virksomheder i bygge- og anlægsbranchen.

Den gode nyhed er, at det ikke er virksomhedens størrelse, der afgør, om den er god til at tjene penge. Det vigtigste er at have styr på forretningen og træffe nogle klare valg om entrepriser, kundetyper og de opgaver, man vil påtage sig.

Få styr på kerneforretningen
Analysen viser, at de bedste i branchen opnår en bedre udnyttelse af sine personaleomkostninger, mens de faste omkostninger er ens over hele feltet. Det betyder, at førergruppen blandt andet består af virksomheder, der specialiserer sig på kernekompetencer. Dette fokus, kombineret med at virksomheden nøje udvælger de opgaver, den vil påtage sig, er en af fællesnævnerne for de bedst tjenende virksomheder.

"Vi kan se, at 25 procent af virksomhederne i branchen har betydeligt færre omkostninger til personale i forhold til gennemsnittet. Det er en ledelsesmæssig opgave for håndværksmesteren at finde frem til og styrke virksomhedens kernekompetencer og blive i stand til at sige nej til en ressourcekrævende eller risikabel opgave," siger Thomas Frommelt, partner i Deloitte.

Find ud af, hvor du tjener pengene
Thomas Frommelt har udarbejdet analysen og mener, at alle i branchen kan øge produktiviteten og indtjeningen, hvis de bruger samme formel som de bedste. Og når der er styr på kernekompetencerne, er det et krav at styre byggesagerne effektivt. Virksomheder, der har styr på deres processer og er digitaliserede, er hele tiden to skridt foran.

"De digitaliserede virksomheder har orden i penalhuset – forstået på den måde, at de ved, hvordan deres sager skal styres, og hvor de tjener deres penge. Det er kun gennem god økonomistyring, at der opnås en bedre bundlinje. Der findes masser af værktøjer, og det er ikke længere en stor opgave at benytte it-løsninger til at registrere tid, materialer og andet på byggesagerne," siger Thomas Frommelt, partner i Deloitte.

Digitalisering styrker indtjeningsevnen
En virksomhed, der har formået at navigere og opnå vækst gennem de senere år, er Beatræ A/S i Ganløse, der består af en serviceafdeling, entrepriseafdeling og et maskinsnedkerværksted og servicerer hele Storkøbenhavn. De mange forskelligartede opgaver kunne potentielt opsluge indtjeningsevnen, men på grund af gode processer og indførelsen af økonomi- og sagsstyringssystemer viser resultatet det modsatte.

"Vi har godt styr på, hvor pengene kommer fra. Vi har i dag en sammenhængende it-løsning, der til enhver tid giver os de nødvendige nøgletal om for eksempel materialeforbruget og timeforbruget, og hvor vi har overskud. Vi får rigtig meget hjælp, når vi afgiver tilbud med EG Kalkulation, for det trækker på faktiske data, og jeg kan efterfølgende se, om sagen gav overskud.

Vi har nu også indført sagsstyringsmodulet, der sparer os for rigtig mange papirarbejdstimer, og vores mål er at understøtte alle de manuelle processer, hvor det giver mening," siger Ole Thorgersen, medejer af Beatræ A/S.

It-systemet er en del af løsningen
Når Deloittes brancheanalyse viser, at der er konkurrencefordele på de variable, men ikke de faste omkostninger, bør man altså som Beatræ A/S registrere alt på de rigtige sager og styre sin forretning efter omkostningerne. Den enkelte virksomhed skal selvfølgelig have de grundlæggende processer på plads, før de vælger en it-løsning, men det må ikke blive hønen og ægget.

Et branchespecifikt it-system kan i sig selv være en del af løsningen, da det netop indfører gode processer og er bygget til at understøtte virksomhedens daglige drift. EG A/S fokuserer på at udvikle rollebaserede systemer, så det passer til eksempelvis byggelederen, den enkelte svend eller den administrative medarbejder.

"Vi tror helt klart på "one size fits all". Det er billigst for kunden, og det er skalerbart, så kunden kan vækste ubegrænset med det samme system. Det nytter ikke, hvis virksomheden taber momentum, fordi it-systemet opgraderes, og processerne skal laves om. En brancheløsning skal indeholde den indsigt, der automatisk giver virksomheden værktøjerne til at vælge de rigtige opgaver og fokusere på kernekompetencerne, mens den enkelte bruger blot behøver at registrere sit arbejde i systemet," siger Brian Sørensen, direktør for Byg & Installation hos EG.


Artiklen er en del af temaet IT-værktøj.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094