23948sdkhjf

Mester skal være skarp når han hyrer vikarer

5 gode råd: Sådan gør du, hvis du ansætter vikarer i ferien
Har din virksomhed brug for at ansætte vikarer, så skal du sikre dig at reglerne om løn, ferie o.s.v. overholdes, så du undgår risikoen for en fagretlig konflikt eller skattesag

”En del virksomheder bruger vikarer, og i sommerperioden, hvor de almindelige medarbejdere holder ferie, er antallet af vikarer naturligvis større end ellers. Men hvis virksomheden har brug for at ansætte vikarer, så er det vigtigt, at den er ekstra opmærksom på reglerne om løn, ferie osv. ellers risikerer den at havne i både fagretlige konflikter og skatteproblemer”, forklarer direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

Dansk Håndværk har derfor lavet en liste med to gange "5 gode råd" til virksomheder, der overvejer at bruge vikarer i sommerperioden. Overholder man dem, er risikoen for problemer langt mindre end ellers. Og aflønningen er naturligvis det første, der skal være styr på:

”Hvis vikaren er udsendt af et vikarbureau, der er medlem af en DA-organisation, og derigennem er omfattet af en kollektiv overenskomst, der gælder for det omhandlende arbejde, skal medarbejderen aflønnes efter vikarbureauets overenskomst. Hvis vikarbureauet ikke er dækket af en overenskomst, skal dine vikar-medarbejdere aflønnes efter de samme regler som din virksomheds egne ansatte”, siger Morten Frihagen.

5 ting du skal sørge for at have styr på ved aftale med vikar-bureauet :
1. Undersøg om vikar-bureauet er omfattet af en kollektiv overenskomst der dækker det omhandlende arbejde
2. Giv vikar-bureauet de nødvendige oplysninger om overenskomster, lokalaftaler, kutymer mm., så vikar-bureauet kan aflønne vikar-medarbejderne korrekt?
3. Forpligt vikar-bureauet kontraktligt til at aflønne vikar-medarbejdere efter de for din virksomhed gældende overenskomster, lokalaftaler mm.
4. Forpligt vikar-bureauet via kontrakt til at fremlægge de oplysninger der er nødvendige, for at din virksomhed kan kontrollere at overenskomsten overholdes. Vikar-bureauet bør i den forbindelse dokumentere at videregivelse af oplysninger sker i henhold til Persondataloven
5. Forpligt udenlandske vikar-bureauer kontraktligt til, inden vikar-medarbejderen påbegynder arbejdet, at fremsende dokumentation for at medarbejderen er registreret i RUT-registeret (Registret for Udenlandske Tjenesteydere)

5 tjek, du skal lave, hvis vikar-bureauet er et udenlandsk bureau:
1. Dokumentation for at vikar-bureauet er registreret hos skattemyndighederne i Danmark eller det land hvor bureauet hører hjemme
2. Dokumentation for at vikar-arbejderne er dækket af en arbejdsskadeforsikring VIGTIGT: Husk på at vikarer er omfattet af din virksomhedes arbejdsskadeforsikring
3. Dokumentation for at vikar-arbejderne har den nødvendige arbejds- og opholdstilladelse i Danmark
4. Dokumentation for at vikar-arbejderne har gennemgået lovpligtige uddannelser
5. Dokumentation for at vikar-arbejderne er omfattet af social sikring
Vikarer er omfattet af Vikarloven og den gældende overenskomst, og må aldrig være dårligere stillet end ved overenskomsten.
Medlemsvirksomheder bør kontakte Dansk Håndværk i tilfælde af at virksomheden fx via tillidsrepræsentanten bliver gjort opmærksom på, at vikar-bureauet ikke overholder overenskomsten, lokalaftaler o.l.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078