23948sdkhjf

Mester hænger på aftale med telefonsælger

Der gælder to forskellige regelsæt alt efter, om du er en selvstændig erhvervsdrivende eller privat forbruger
Hvis du som mester lader dig overtale af en telefonssælger og siger ja til hans tilbud om f.eks. et mobilabonnement bare for at slippe af med ham og med tanken om at du jo altid kan opsige aftale, så kan du godt tro om igen

For som selvstændig erhvervsdrivende har du ikke samme forbrugerbeskyttelse, som en almindelig privatperson.

”Det er et problem, vi ofte møder hos vores medlemmer. De tror, de har samme beskyttelse som forbrugerne, som altid har 14 dages fortrydelsesret og maksimalt kan bindes til et f.eks. et telefonabonnement i seks måneder. Men som selvstændig er det nogle helt andre og langt skrappere regler, der gælder,” siger Håndværksrådets jurist og chefkonsulent Jeppe Rosenmejer.

Som selvstændig erhvervsdrivende har man ikke samme 14 dages fortrydelsesret. Når en selvstændig indgår en aftale, er der som udgangspunkt aftalefrihed, hvor det er vilkårene i aftalen, der er gældende.

”Det er typisk den mindre håndværksmester, der accepterer et telefon- eller internetabonnement, og som fortryder, når han er kommer hjem. Og her kan man komme til at hænge på et telefonabonnement i flere år – altså væsentlig længere tid end de seks måneder, som gælder for almindelige forbrugere,” forklarer Jeppe Rosenmejer og tilføjer:

”Jeg forstår godt forvirringen hos håndværksmesteren, der typisk bruger samme telefon privat såvel som på arbejde. For mellem 8 og 16 er du på arbejde og omfattet af et langt skrappere regelsæt end efter 16, hvor du er privat forbruger med fortrydelsesret og kan komme ud af det hele. Nu er det ikke tidspunktet for, hvornår du indgår aftalen, der afgør, om du er selvstændig eller forbruger. Det afhænger af den sammenhæng, du indgår aftalen i, og om der er tale om et erhvervsabonnement eller et abonnement til privatbrug”.


Mundlige aftaler er også bindende
Nu kunne man jo tro, at så længe man ikke havde sat sin underskrift et sted, så var aftalen ugyldig. Men det er ikke rigtigt. En mundtlig aftale er lige så juridisk gældende, som en skriftlig aftale. Det gælder både for selvstændige, der indgår en aftale, men også for forbrugere.

”Hvis man vil være helt sikker på ikke at binde sig til en dårlig aftale, skal man bede om at få noget materiale samt vilkår for aftalen tilsendt. Så kan man nå at læse det med småt, før man accepterer tilbuddet,” oplyser Jeppe Rosenmejer.

Sådan slipper for telefonsælgere

Vil du helt slippe for at blive kontaktet af telefonsælgere, kan du frabede dig alle uopfordrede henvendelse fra sælgere.

Sådan gør du:
Som selvstændig kan du reklamebeskytte din virksomhed på Virk.dk

Som privat forbruger kan du tilmelde dig i Robinsonlisten på Borger.dk

Uærlige sælgere
Selvom man både har reklamebeskyttet sin virksomhed på Virk.dk og kender aftaleloven til fingerspidserne, kan man alligevel støde på skrupelløse sælgere.

”Skulle man have fået fat i bandit, der indædt påstår, at man har indgået en mundtlig aftale, uden man har, så er det sælgeren, der har bevisbyrden,” oplyser Jeppe Rosenmejer.

I andre tilfælde kan sælgeren være så fræk at sende en ordrebekræftelse, som om man allerede har accepteret aftalen. Til det scenarie har Håndværksrådets jurist og chefkonsulent følgende gode råd:
”Får man en ordrebekræftelse tilsendt, uden at have indgået en aftale, så skal man reagere. Send en mail til virksomheden, hvor du fortæller, at du fejlagtig har fået en ordrebekræftelse, men ikke har indgået nogen aftale

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095