Renault med på pick-up bølgen
Europa må vente i op til to på ny Renault Alaskan
Nyeste medlem af familien er Renault Alankan, som er søstermodel til Nissan Navara, der vandt titlen Pick-up of the Year 2016.
Alaskan blev holdt over dåben i det land, der først får den på markedet – nemlig Colombia i Sydamerika. Bilen skal i første omgang bygges på Nissan-fabrikken i Mexico, hvor man bygger Navara.
Renault begyndte pick-up eventyret med at udvikle en halv tons pick-up udgave af Dacia Duster, som hedder Renault udenfor Europa. Den bygges i Brasilien og blev lanceret i november i fjor som Renault Oroch og er et stort hit i hele Sydamerika. Succesen bliver nu fulgt op med Alaskan, som senere også skal bygges på en fabrik i Argentina og om 12-24 måneder så også i Spanien.
Teknisk er Alaskan og Navara helt identiske bl.a. med Renault-Nissan alliancens 2,3 liter dobbelt-turbo dieselmotor på160-190 hk. Men Alaskan har sit eget front-design, ændrede baglygter og let ændret kabine.
Inden alliance-samarbejdet med Nissan blev en realitet, byggede Renault ikke en eneste pick-up, så man har lært meget af japanerne, også når det gælder 4x4-teknik. Bilen bliver den første globale pick-up i verden ifølge Renault.
De tre produktionssteder skal sikre Renault førstepladsen i salget af 1-tons pick-up biler den nye Alaskan over de nærmeste år.
Renault forventer at halvdelen af alle Alaskan bliver ”arbejdsheste”, mens den anden halvdel bliver biler til privat fritids-brug – kaldet CDV (Car Drive Van).
Med danske 105/150 pct. bilafgifter og fra-priser omkring en halv million kroner på hvide nummerplader vil bilen stort set kun blive solgt til erhvervslivet.
Et par år senere vil den næste pick-up – bygget på Navara – være klar. Det er Mercedes-Benz, der følger op. Og ifølge Renaults varebilschef Ashwani Gupta har Mercedes så nogle ønsker om at brande deres pick-up anderledes, men alt kan normalt lade sig gøre for samarbejdspartnere, bare de betaler.
Artiklen er en del af temaet Varebiler.