23948sdkhjf

Digitalt system hjælper polske håndværkere med sproget

Polsktalende håndværkere og danske kolleger kommunikerer via fotos og plantegninger
Det er langt fra alle byggebranchens omkring 10.000 udlændinge, heraf godt 4.000 polske håndværkere, som mestrer dansk eller engelsk.

Sådan er det også hos murerentreprenørfirmet Stenklint A/S. Her favner man imidlertid sprogbarrieren ved bl.a. at lade de danske og polske medarbejdere kommunikere om byggeprojekterne via online tjenesten, Ajour System.

‟Mange af os taler udelukkende polsk, og derfor oversætter og afstemmer vores engelsktalende teamledere dagligt med vores danske kolleger på kontoret. Men ved, at vi nu anvender Ajour System på de enkelte byggeopgaver, er det pludselig også blevet muligt for os andre, som kun taler en smule engelsk, at løse opgaver, som normalt kræver dialog med de danske ledere på byggepladsen. Vi kan selv løse opgaver og arbejder hurtigere. Det er en kæmpe tilfredsstillelse,” siger Jakub Kulig, der arbejder hos Stenklint A/S.

Stenklint A/S, som bl.a. arbejder med renoveringer, badeværelser og skalmure, beskæftiger til daglig 25 polske murere. Simon Kulig, der har boet i Danmark i ni år og taler engelsk, forklarer, at alle polske medarbejdere anvender Ajour System.

Grunden til at digitalsystemet er i stand til at bygge bro henover en ekkodyb sprogkløft, er, at de polske murere og danske projektledere i Stenklint A/S i dag i langt højere grad kommunikerer via billeder.

Kulørte prikker og fotos
Når Stenklints projektledere f.eks. skal kvalitetssikre et badeværelse, markerer de med kulørte punkter på en plantegning de opgaver, der skal løses. Oversigten sendes til de polske kolleger i Ajour System. Herefter skyder og mailer de så et foto tilbage, hver gang de har løst en af opgaverne. På den måde behøver murerne hverken at tale i telefon, skype eller mødes med projektlederen. De arbejder på egen hånd.

Det store fokus på den visuelle brugerflade er helt bevidst, forklarer man hos Ajour System, der har designet systemet.

‟Kvalitetskravene til byggebranchen stiger hele tiden. For at gøre dokumentationen enkel, og for at undgå at sprog bliver en hindring, har vi lavet en løsning, som primært kommunikerer via tegninger og fotos. Vi har andre kunder, ligesom Stenklint, med udlændinge i medarbejderstaben, og de nyder også fordele af, at sprog ikke er en barriere i forbindelse med kvalitetssikring,” siger ejer og adm. direktør hos Ajour System, René Mortensen.

Artiklen er en del af temaet IT-værktøj.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109