23948sdkhjf

Vild og voldsom V6’er i ny VW Amarok

Den seneste opdatering af VW Amarok byder i topudgaven Aventura på hele 224 hk V6 Audi-maskine
Man får en køreoplevelse ud over det sædvanlige, når man accelererer i den store VW Amarok i den top-udstyrede Aventura version
De 224 hk byder på sportsvogns-præstationer, men samtidig er den utrolig støjsvag. Men hører nærmest ikke den tilpassede Audi V6 motor, som er fundet på koncernens reservedelslager.

- Den koster måske nok meget mere end Ford Ranger, men når det er en bil til mig selv, så betaler jeg det gerne. Den er helt vild – og den V6-lyd – for helvede da, som én des testkørere bramfrit udtrykte sig, da Mester Tidende testede den store tyske pick-up.
Han var solgt og det var de fleste af de øvrige testkørere også.

Moment som en lastbil
Med læs på kører bilen helt stabilt, men med sine bladfjedre er den urolig på ujævn vej uden læs. Sådan er det - som en kollega beskrev det - med hestevogns-fjedre.

Momentet på 550 Nm ved 1.500 omdrejninger er som i en lastbil og det er nok det mest spændende ved den nye VW Amarok pick-up. De 550 Nm er 130 Nm mere end i den tidligere topmodel.
Den nye top-motorisering på 224 hk har også en boost-funktion på 244 hk, men bilen fås også med mere beskedne 163 hk og 204 hk. Til at klare rensningen af udstødningsgasser anvendes SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction) og tilsætning af AdBlue.

Meget præcis styring
Nyt er Servotronic styretøj, som er standard i Europa. Det er et meget præcist og hurtigt styretøj, som både gør oplevelsen i terræn og på landevej mere komfortabelt. I princippet er 4x4-systemet bevaret, men er blevet opdateret.
Udstyret tæller også bakkamera, bi-xenon lygter, LED kørelys og LED belysning ved trinbræt og nummerplade. Der kan også vælges Trendline, Comfortline og Highline foruden Aventura.

Amarok dukkede op i 2009 – først kun bygget i Argentina, og senere kom den til Europa - med produktion i Tyskland.
Bilen er lidt større i bredden end konkurrenterne i 1-tons klassen (men stadig kompakt i forhold til halvanden tons pick-up’s i USA). Bredden på 2,23 meter betyder dog, at den bl.a. er sværere at køre gennem en off road bane i en tæt skov uden at komme i nærkontakt med grenene og overskueligheden fortil er en udfordring.
Bilen har permanent firehjulstræk i kombination med et Torsen differentiale med 8-trins automatgearkasse. Standard er bl.a. nedkørselsassistent.
Bladfjedrene, som er standard, fås i en normal konfiguration med to- plus ét lag – plus ekstra som en heavy duty version med tre- plus to lag.

Mere luksus
Amarok var med til at løfte hele pick-up sektoren, da den ankom i 2009. I dag er der endda mere luksus: Lækre ErgoComfort-sæder, lædersæder og den blødt skiftende 8 trins gearkasse.

Men som en af testkørerne sagde:
- Instrumentbrættet er stadig lige så almindeligt som i en VW Transporter.
OK, men Amarok er også en arbejdshest, selv om flere og flere måske vælger at købe den som varebil på hvide plader til priser fra 611.000 kroner. Testbilen her kostede 882.000 kroner. Så kan man til den pris også få en veludstyret SUV som VW Tiguan. (På gule plader er prisen på Amarok i testede udgave 378.000 kr. plus moms).

I Danmark er målet 15 solgte Amarok på hvide plader - og 175 på gule nummerplader med salg til især entreprenører og håndværkere.
En af testkørerne bemærkede, at 20 tommer alufælge ikke passer til en pick-up. Nej – ikke som det, som vi kalder en arbejdshest – men som hvidpladebil er det fint. 20 tommer fælge er selv standard på en Renault Scénic.

Men når man vil op på de bonede gulve og følge modedillen, der snart siger pick-up i stedet for SUV (som alle jo har i dag) , så savner Amarok helt enkelt et aktivt nødbremsesystem (ACC – Adaptive Cruise Control), som resten af bilerne i VW-familien har i dag (også Up!).
Men Amarok er jo en konstruktion fra før 2009 og så det kommer sikkert, når den næste og fra bunden nye Amarok lanceres – måske om et par år. Så bliver der sikkert også en udgave med uafhængig affjedring, for til den tid skal der kæmpes mod en Mercedes-Benz X-Class, der har al sikkerhedsudstyret. Den er produceret af Nissan, som har det i dag i deres Navara, som også er en helt ny konstruktion.

I dag har Amarok som den eneste dog sikkerhedssystemet ”Post-Collission Braking”, hvor systemet ved et uheld sørger for at bilen er bremset, så den ikke løber løbsk, hvis chaufføren er bevidstløs eller uopmærksom.

Momentet på 550 Nm ved 1.500 omdrejninger er som i en lastbil og det er nok det mest spændende ved den nye VW Amarok pick-up. De 550 Nm er 130 Nm mere end i den tidligere topmodel.

Se lille video-klip fra testen her:

AMAROK V6 224 HK:
• Motor: V6 TDI.
• Slagvolumen: 3 liter.
• Ydelse: 224 hk v.
• Moment: 550 Nm v. 1.400-2.700 omdr.
• Topfart: 193 km/t.
• Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
• Forbrug-snit: 13,2 km/l.
• CO2 udslip: 199 g/km
• Gearkasse: 8 trins aut.
• Trailervægt: op til 3,5 tons.
• Ladflade: 2,52 kvm.
• Mål længde x bredde: 5.250 x 2.230 mm.
• Træk: 4Motion m. Torsen differentiale.
• Til/frakørselsvinkler: 29/24 grader.
• Rampevinkel: 23 grader.
• Stigningsgrad: 45 grader.
• Vadedybde: 50 cm.
• Skivebremser: 17 tommer for/18 tommer bag.
• Nyttelast: Over en ton.
• Styretøj: Servotronic.
• Pris testbil hvide plader inkl. udstyr: 882.297 kr.
• Pris som Van: 378.280 kr. plus moms.

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141