23948sdkhjf

Få styr på din virksomhed, mester!

Du kan skabe en konkurrencefordel ved at få styr på vitale processer i din virksomhed
- Der er stadig mange, især mindre håndværkfirmaer, som med jævne mellemrum har ondt i likviditeten. Der er også mange mestre som af og til mister overblikket og grebet om en byggeopgave og derfor taber penge på en opgave, som ellers burde have givet plus på bundlinjen. I en branche med benhård konkurrence skal man ikke lave alt for mange skæverter før virksomhedens eksistens er truet. Derfor handler det om for mester at skabe overblik over de vitale dele af virksomhedens drift.

Det siger chefredaktør Klaus Tøttrup, Mester Tidende, som sammen med det uvildige IT-rådgivningsfirma BASIT netop har gennemført en konkurrence for at finde frem til håndværksmestre, som har formået at skabe overblik over deres virksomheder ved hjælp af nye, smarte IT-værktøjer.

Læs mere om Mester Tidendes IT-konkurrence

- Vi har fundet frem til fem entreprenør- og håndværksfirmaer som hver på deres område kan være rollemodeller for, hvordan man vælger og implementerer effektive IT-værktøjer. Overordnet set handler det ikke om, hvor meget der skal investeret, men hvad der skal investeres i, understreger Klaus Tøttrup og tilføjer, at et fællestræk for de fem virksomheder er, at de har brugt tid på at identificere deres behov før de griber til lommerne og investerer i IT-værktøj.

HER ER VINDERNE:
TILBUDSGIVNING: VAM A/S, Auning
PLANLÆGNING: Tømrermester Jakob Ebbesen, Fårvang
UDFØRELSE: Malmos A/S, Ubby
AFLEVERING: Wils A/S, Silkeborg
ADMINISTRATION CAWO A/S, Haderslev



Fem vigtige bygge-discipliner
Konkurrencen om at blive Danmarks mest IT-parate er delt op i fem af de vigtigste discipliner i forhold til en byggesag:

Tilbudsgivning:
IT hjælper med en struktureret tilbudsproces, så der beregnes flere mere præcise tilbud, som sikrer, at der kun fremsendes tilbud, som virksomheden efterfølgende faktisk kan levere og tjene penge på.

Planlægning:
IT- værktøjer til planlægning skal favne hele virksomhedens produktion, fra kontor til byggepladserne og servicebilen. Det handler om at flytte de knappe ressourcer så de arbejder på de rigtige opgaver.

Udførelse:
IT-værktøjer kan blandt andet hjælpe med at styre en effektiv byggeproces, effektive byggemøde og effektiv økonomistyring med overblik over byggebudget, omkostninger til lønninger og lignende.

Aflevering:
Afleverings-værktøjer sikrer struktureret aflevering af det færdige arbejde og kvalitetssikring En ensartet arbejdsproces er med til at fastholde en effektiv arbejdsgang, som kan styres fra sag til sag.

Administration:
Administrations-værktøjerne skal i bund og grund styre økonomien i sagerne, på tværs af sagerne og i virksomheden som helhed. Værktøjerne dækker f.eks. økonomisk sagsstyring, finansbilag og løn.



Se effektive IT-værktøjer
På Dansk Byggeris IT-Messe 2017 kan du møde leverandører af IT-løsninger inden for bl.a. tilbudsgivning, planlægning, aflevering, administration og udførelse.
Messen afholdes i Taastrup og Aarhus den 7. og 8. februar 2017.
Tilmeld dig på www.danskbyggeri.dk/it-messe



Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109