23948sdkhjf

Digitalisering øger tilliden til byggebranchen

DEBAT: Digitalisering er ikke bare med til at effektivisere, men giver også større gennemsigtighed for kunden, og er derfor med til at løfte fagets troværdighed.
Ville du være tilfreds, hvis din kvittering fra Netto bare lød på “varer: 530 kr.”? Selvfølgelig ikke. På samme måde vil håndværkernes kunder også have klare og præcise oversigter over det arbejde og de materialer, som håndværkeren fakturerer. Det er med til at styrke den troværdighed, som branchen gennem de sidste år har øget – ifølge Radius’ årlige troværdighedsanalyse, der viste, at håndværkere har taget et lille spring op siden forrige år.

Deres bud på en forklaring var, at der er kommet gang i hjulene på den danske økonomi, og at danskerne derfor oftere er i kontakt med håndværkere. Men her hos Ordrestyring har vi endnu et bud, som arrangøren af Dansk Byggeris IT-messe Martin Profit Jakobsen også deler.

Dansk Byggeris IT-analyse for 2016 viste markant fremgang på en lang række områder inden for IT i branchen. Halvdelen af de adspurgte firmaer har købt nyt IT-redskab inden for det seneste år – hvilket er en stigning på 15 procent siden 2013. I samme periode bruger tilsvarende færre lommeregner og papir.

Men mange bruger stadig papir og lommeregner Håndværkernes fremgang i troværdighed kommer desværre fra et relativt lavt udgangspunkt, hvor de kun overgår traditionelt utroværdige erhverv som eksempelvis politikere, ejendomsmæglere og bilsælgere – og opfattes mindre troværdige end eksempelvis advokater og buschauffører.

Det er ærgerligt, og vi ser desværre med løbende mellemrum eksempler på, hvordan håndværkere mistænkeliggøres i medierne. Men vi tror, det er et symptom på, at danskere savner et større indblik i det arbejde, som håndværkere udfører for dem.

For fire ud af ti håndværkere nøjes stadig med papir og lommeregner i dagligdagen. Og det er mange, når man tænker på alle de digitale redskaber, der findes på markedet.

En præcis regning
Allerede i tilbudsfasen skaber det tryghed hos kunden, hvis håndværkere kan give en nøjagtig pris med et specifikt forventet materialeforbrug.

De fleste af vores kunder beretter, at de tidligere missede mange detaljer på deres fakturaer – eksempelvis brugte skruer, plugs og stumper – før de gik over til digital registrering af timer og materialer direkte fra arbejdspladsen. De glemte det simpelthen. Eller kunne ikke finde den lap papir, det var kradset ned på.

En af de håndværkere er Frank Hostrup, elektriker og indehaver af Hostrup El, og siden han indførte digital timesagsstyring har de minimeret antallet af diskussioner med kunderne. Nu står der nemlig ikke længere bare “Materialer: 18.000 kr.”, men måske en fire siders liste med hver eneste dims, så kunden selv kan måle, om der faktisk er brugt to gange seks meters kobberkabel.

Til sammenligning, så forestil dig hvis de store supermarkeder gav dig en bon, hvor der stod “Varer: 530 kroner”. Som Frank siger, virker det nemt mistænkeligt, hvis vi gemmer store beløb bag en enkelt post – uanset om tallet er korrekt. En præcis opgørelse mindsker altid følelsen af at blive snydt.

Digitalisering effektiviserer ikke bare – det øger også tilliden til branchen hos kunderne. Så lad os sammen sørge for, at den stigende digitalisering også afspejler sig i endnu bedre troværdighed for håndværksfagene i fremtiden!
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11