23948sdkhjf

Gode råd når du skal værdiansætte din virksomhed

En dag skal du sælge din virksomhed, eller overdrage den til næste generation. Det kan også være, der kommer en forbi i morgen og vil købe den. Derfor er er det vigtigt til enhver tid at kende sin virksomheds værdi.
www.idag.dk har i samarbejde med virksomhedsmægler Carsten Birk Nielsen, Virksomhedsbørsen A/S, lavet en lille værdiansættelsesskole, hvor vi i fire små artikler fortæller, hvordan du sætter pris på din virksomhed. Her kan du læse artikel nr. 3.
Artikel nummer 1 kan du læse her
Artikel nummer 2 kan du læse her
Den sidste artikel i serien bringer på tirsdag.


Værdiansættelsesskole (Lektion 3)
De i værdiansættelsesskolen nævnte analyser af virksomheden indgår alle i værdiansættelsesberegningerne, der nærmere er beskrevet her.

Der findes principielt fire hovedtyper af værdiansættelsesmodeller – de kapitalværdibaserede modeller, de multipelbaserede modeller, substansværdimodeller og realoptionsmodeller.

Her vil vi se på de 2 første af dem. Substansværdimodeller anvendes først og fremmest til mindre virksomheder uden indgangsbarrierer, værdiansættelse af virksomheder i krise eller som supplement til andre værdiansættelsesmodeller, mens realoptionsmodeller tager deres udgangspunkt i den teoretiske statistiks sandsynlighedsmodeller.

Den mest anvendte kapitalværdibaserede model er tilbagediskonteringsmodellen (DFC – Discounted Cash Flow). Modellen tager udgangspunkt i, hvornår værdien kan være tilbagebetalt på baggrund af virksomhedens fremtidige indtjeningsevne med eller uden terminalværdi (slutværdi efter diskonteringsperioden).

DCF beregner værdien af virksomheden ud fra nutidsværdien af de forventede pengestrømme (Cash Flows). Tilbagediskonteringen sker ved anvendelse af en rentesats baseret på en risikofri rente tillagt en risikopræmie. DCF bør dog kun anvendes for virksomheder i stabil vækst og markedsforhold.

En anden af de kapitalbaserede modeller er dividendemodellen, bygger på en prognose af den fremtidige dividendestrøm (udbytte), som ejeren får af sin investering og danner derfor grundlag for virksomhedens værdi.

Undersøgelser har påvist, at de multipelbaserede modeller har den største anvendelse i praksis, da de er forholdsvis lette at anvende. Ulemperne består bl.a. i, at de ikke tager højde for vækst, risici m.v.

Price/Earning modellen er i praksis ofte anvendt. P/E-multiplen er et udtryk for den pris, der skal til for at få del i en indtjeningskrone (efter skat) i en virksomhed. Denne beregnes som værdien af virksomheden divideret med selskabets resultat efter skat og eventuelle minoriteter.

Kurs/indre værdi-multiplen anvendes, når man vil estimere virksomhedens værdi ud fra egenkapitalen i stedet for indtjeningen.

Enterprise value (EV-modellen angiver virksomhedens værdi på gældfri basis) udtrykker den pris, det ville koste at overtage virksomheden. I tilfælde af et sådant opkøb ville køberen teoretisk set overtage virksomhedens gæld og likvider. Ved beregningen af EV fastlægges en multipel ud fra markedsvilkår for virksomheden beregnet på enten EBITDA (resultat før renter, skat og af-/nedskrivninger) eller EBIT (resultat før renter og skat).

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11