23948sdkhjf

Sådan forhandler du løn med svendene, mester!

Her er fem gode råd til mester, når han skal forhandle løn med svendene
Mens det bugner med råd til ansatte om, hvordan de skal sikre sig mere i løn ved den årlige lønsamtale, kniber det mere med hjælp til arbejdsgiverne i de helt små virksomheder.

Men det råder Dansk Håndværk nu bod på.

- De fleste ledere af mindre virksomheder er jo selv håndværkere og har ikke en lederuddannelse. Derfor har de det også svært med den årlige lønsamtale. Hvordan skal de gribe den an, hvad forventer medarbejderne og hvordan sikrer de, at den forløber godt, så både ejer og medarbejderne er tilfredse, når samtalen er ovre, forklarer direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

Derfor har arbejdsgiverforeningen nu lavet en vejledning, der skal hjælpe lederne i de små virksomheder.

- Vi har komprimeret de vigtigste tommelfingerregler og krav i fem punkter, så det bliver lettere at gennemføre en god lønsamtale. Det er nemlig vigtigt, at begge parter oplever lønforhandlingen som en samtale i en god tone, hvor man bliver hørt og finder et resultat, som de ansatte accepterer og kan se det fornuftige i, forklarer Morten Frihagen.
Han tilføjer, at med en god lønsamtale sikrer man sig, at samarbejdet både med mester og imellem de ansatte også fungerer godt og i en god tone resten af året.

SÅDAN GØR DU, MESTER!


1: Forbered dig selv
Inden samtalen med medarbejderne bør du forberede dig selv. Få et overblik over, hvor meget lønningerne som gennemsnit rent faktisk stiger for øjeblikket. Gør dig klart, hvad du mener, at din virksomhed kan og vil tilbyde i lønændring - hvilken lønramme har du til fordeling blandt alle de ansatte. Og overvej om alle skal have omtrent ligelig fordeling, eller om der er medarbejdere, der fortjener en ekstra belønning og dermed andel af den samlede lønramme.

2: Overvej alternativer til løn.
Du bør bruge nogle minutter på at overveje hvilke alternativer til løn, du eventuelt kan tilbyde. Der er mange muligheder for at give personalegoder. Det kan eksempelvis være fri firmabil, mobiltelefon, Brobizz, frokostordning og frugtordninger. Du kan også tilbyd fagligt relaterede personalegoder som betalt efteruddannelse, fagtidsskrifter deltagelse i faglige aktiviteter og lignende. Men du skal huske, at tilbuddene skal være arbejdsmæssigt relateret - ellers skal medarbejder beskattes af dem.

3: Overvej hvad dine ansatte forventer
Du kan med stor fordel forsøge at gætte på, hvad dine ansatte selv forventer. Der kan være forskel på de enkeltes krav - men også hvordan de vil formulere dem. Skal du fastholde dine dygtige medarbejdere - og sikre at de ikke fristes af tilbud fra andre - er det en fordel at overveje, om din løn er en del af det, der skal være med til at holde dem fast - eller om de foretrækker andre former for personalegoder.

4: Gør dine forventninger er tydelige
Når du forhandler og eventuelt regulerer på de enkelte medarbejderes løn eller personale goder, så gør det klart hvad du forventer til gengæld. Er der ting, der skal gøre bedre eller rettes op på, så sig tydeligt, at du til gengæld forventer, at det sker. Det kan eksempelvis være forventninger til arbejdsmåden eller til samarbejdet med dig eller vedkommendes kolleger. Du bød også gøre det tydeligt, hvis en regulering er en "belønning" for vedkommendes indsats, generelt eller på bestemte områder. Vi værdsætter alle at vores arbejde bliver påskønnet - men siger det for sjældent.

5: Gør samtalen til en god oplevelse
Husk at det ikke kun er dig, der har det svært med lønsamtalen - det gælder i lige så høj grad dine medarbejdere. Derfor er det vigtigt, at du får samtalen ind i en god og konstruktiv tone. Mens nogle medarbejdere har svært ved at få sig til at "kræve mere" i løn, skjuler andre deres usikkerhed ved at formulere sig meget kompromisløst og ultimativt. Du skal være klar til at bløde op på begge former. Sørg for tidligt i samtalen at angive dit niveau for, hvad man taler om, så afstanden mellem jer ikke bliver for stor, og forsøg altid at få samtalen afsluttet i en god tone, hvor du opsummerer hvad i er blevet enige om - og hvad medarbejderen har opnået som sit resultat af samtalen.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078