Større jobglæde, når chefen indfører mobilt it
Ansatte ønsker mobile it-værktøjer, fordi det får arbejde og fritid til at hænge sammen
Men en undersøgelse viser nu, at de mobile it-værktøjeri vid udstrækning indføres fordi medarbejderne selv ønsker dem.
Det er nemlig ikke alene virksomhederne, der har fordel af de nye muligheder. Medarbejderne er glade for den frihed det giver, blandt andet fordi det får arbejde og fritid til at hænge sammen for dem.
Og det mobile arbejde har for alvor vundet frem i virksomhederne.
69 pct. af deltagerne i en undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for Citrix, fortæller at det at arbejde udenfor kontoret er blevet normalt i deres branche.
Ønske fra de ansatte
Men hvor muligheden for at kunne arbejde mobil ofte er blevet beskyldt for udelukkende at være i virksomhedens interesse, viser undersøgelsen, at hele 44 pct. af de ledere, der har været med i undersøgelsen, siger, at teknologien er med til at få de ansattes arbejde og fritid til at hænge sammen.
Og flere end halvdelen mener, at medarbejdernes ønske om mobilt arbejde er den stærkeste driver for at de har valgt at tage de nye muligheder i brug, mens godt en tredjedel lægger vægt på, at det gør det muligt at tilrettelægge arbejdsdagen mere effektivt.
Sparer 7.500 timer om året
Billedet af mobilt arbejde som både en fordel for medarbejderne og som noget, der skaber øget effektivitet for virksomheden bekræftes af forsikringsvirksomheden Topdanmark.
Om undersøgelsen
Foretaget af Analyse Danmark for Citrix Danmark blandt 200 ledere og mellemledere i virksomheder med 50+ medarbejdere.
Eksempelvis sparer selskabets assurandører på årsplan ca. 7.500
timer alene på automatisering af kørselsrapporter via Topdanmarks egenudviklede app. Det betyder at assurandørerne slipper for en tidskrævende opgave og i stedet kan bruge tiden på kundebetjening.
Langt væk fra kontoret
For nyligt har forsikringsvirksomheden for nylig indført nye apps, som betyder at medarbejdere nu kan tage billeder, scanne bilag eller samle kundedata og sende det direkte til Topdanmarks skadessystem, hvor det journaliseres direkte på den aktuelle sag.
Det betyder nye tidsbesparelser, specielt for de assurandører, der er placeret ude i landet langt fra et lokalkontor.
Herudover har Topdanmarks medarbejdere på farten adgang til mail, kalender og mobilvenlige udgaver af bl.a. virksomhedens intranet.
Artiklen er en del af temaet IT-værktøj.