Her er de nye spilleregler for vejgodstransporten

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den 31. maj fremlægger EU-Kommissionen en række initiativer inden for vejgodstransporten. Ifølge DI Transports oplysninger vil forslagene blandt andet indeholde følgende ændringer for vejgodstransporten:  

Mere enkle cabotageregler
Det er forventningen, at Kommissionen vil foreslå en forenkling af cabotagereglerne, der i dag giver en dansk lastbil lov til at køre tre cabotageture indenfor syv dage i for eksempel Sverige efter, at varerne på det international, grænseoverskridende tur er blevet afleveret.  

For at lette de administrative byrder på transportbranchen og for undgå nationale særregler om, hvad en cabotagetur er, vil EU-Kommissionen gøre reglerne mere enkle. Forventningen er, at man fjerner begrænsningen på antallet af cabotageture, så det fremover kun bliver en begrænsning på f.eks. 5 eller 7 dage efter aflæsning af varer på den internationale tur.  

Nye regler for udstationering og mindsteløn
En række lande har regler om lovpligtigt mindsteløn og EU-Kommissionen har rejst sager om brud på EU-reglerne mod bl.a. Tyskland, Frankrig og Østrig, fordi reglerne gælder al international kørsel i den nævnte lande.  

For at forenkle reglerne, så de passer til de mobile medarbejdere i transportbranchen, vil EU-Kommissionen præcisere reglerne for udstationering inden for vejgodstransport. Forslaget forventes at præcisere, at kun kørsel udover 7-9 dage i en anden EU-medlemsland over en 28 dages periode, vil betyde, at man er omfattet af udstationeringsreglerne og den lovpligtige mindsteløn i det pågældende land.  

Reglerne vil blive kontrolleret med tachografen i lastbilen. Dermed undgår man de nuværende krav i visse medlemslande om at medbringe lønsedler, ansættelseskontrakter og registrering.  

Mere fleksibilitet i ugehvil
Kommissionen vil også at give mere fleksibilitet til afholdelse af det ugentlige hvil. De nye regler vil fortsat stille krav om 45 timers ugentlig hvil, men fremover skal det udregnes som et gennemsnit over de sidste 28 dage. Det vil sige, at der kan afholdes flere reducerede ugentlig hvil på mindst 24 timer og op til 45 timer i træk inden det regulære ugentlige hvil. Det vil desuden blive præciseret, at det regulære ugentlig hvil ikke må afholdes i førerhuset, men skal afholdes på et egnet sted eller hvor chaufføren ønsker det.  

Nye krav om godskørselstilladelser
Der har været meget fokus på påståede ”postkasseselskaber”, dvs. virksomheder som ikke reelt er etableret i en medlemsstat. Det vil fortsat være de enkelte lande, der skal kontrollere om en vognmand er reelt etableret i medlemslandet. Kommissionen ønsker at forbedre samarbejdet mellem landene og stille krav om øget kontrol. Uden at fjerne den fri etablering, vil man præcisere de krav, der skal være til opbevaring af dokumenter, ansatte, skat mv. i hjemlandet.  

Endvidere er det forventningen, at EU-Kommissionen vil foreslå en light-model for godskørselstilladelser til varebiler, der vil indeholde krav om en tilpasset vognmandseksamen for varebiler og krav om økonomisk sikkerhed, som er mindre end for godskørsel med lastbiler. Men varebiler forventes ikke at blive omfattet af reglerne om køre- og hviletid eller chaufføruddannelse.    

DI Transport ser frem til at drøfte de nye spilleregler.    
- For transportbranchen er det helt afgørende, at vi får nogle velfungerende fælles europæiske regler, der fungerer, så vi undgår de nationale benspænd, som har præget diskussionerne om mindsteløn og cabotage, siger DI Transports branchedirektør Michael Svane.  

- Vi ser frem til at drøfte den kommende vejpakke. For os er det vigtigt, at den danske transportbranche kan fortsætte sin vækst både i Danmark og Europa. Der kræver, at vi undgår for mange administrative byrder og får regler, der både er nemme at forstå og nemme at kontrollere, siger Michael Svane.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Værktøjstest
Håndværkere i panik: Radioen går måske død

Ugens konkurser - uge 38

Se de seneste rokader i byggeriets top

Nyt fra byggecentrene
Direktør har 40 års jubilæum i BYGMA

Nye aftaler på plads efter entreprenørfyring

Ugens nye virksomheder - uge 38

Online Avis Arkiv

Vinduesfabrik fortsætter efter konkurs

Værktøjstest
Håndværkere spilder tiden: Leder efter værktøjet

Entreprenører på plads til nyt gigthospital

1

Lærlinge er blevet magelige

Det er kun 14 procent af de praktiksøgende, som har valgt at bevæge sig mere end 25 kilometer for at få den ønskede praktikplads, viser en ny analyse fra Dansk Byggeri

Kommuner kontrollerer kun sjældent leverandører

Containerkørsel til dagspriser

Dania Trucking introducerer en online markedsplads for køb af containerkørsel til spotpriser.

MT Højgaard-fabrik øger produktionen og søger nye folk

Folketinget vil begrænse kontanter i kamp mod sort arbejde

1

Hårdt angreb på sort arbejde

Branchechef: Regeringen glemmer elbiler i ny aftale

Regeringen stopper leasingfinten

Gråkjær lancerer nyt entreprisekoncept

Siemens lukker fabrik i Sønderborg

Gavlmalerier sikres mod hærværk og forfald

Specialtrykt og langtidsholdbar facadebeklædning luner på driftsbudgettet i Ladegårsparken i Holbæk

Fæld træerne nu, hvor de er penge værd

Se at få fældet nu, inden prisen falder, lyder rådet fra Danske Træindustrier

Skou Gruppen etablerer betonselskab

Entreprenørvirksomheden Skou Gruppen udvider egenproduktionen med det nyetablerede datterselskab SG Beton

Her er de rigeste i bolig- og interiørbranchen

Jyder vil også have altaner

Der er ofte stor forskel på et altanprojekt i Jylland og i København, lyder det fra Altan.dk

Årets Farve er varm rosa

Byret ser først nu på entreprenørfirmas millionsvindel fra 2007

Ny chef hos Lemvigh-Müller

Forsvaret mangler stiger og arbejdsplatforme

Hjælp at hente efter skybrud

Ny serviceleder til Intego

Indbrud hos tømrerfirma: Tyvene løb med værktøjet

Stilladsfirma klar med teleskoplæssere

Ny salgsassistent til Cembrit

El- og vvs-firma dropper turen til grossisten

Ny app til bygnings-vedligehold

Arbejdstilsynet griber ind mod manglende skolerenoveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gear Up med Wavin er tilbage!

Dansk Halbyggeri indstillet til EY Entrepreneur Of The Year 2017

Kom og oplev Keynote Speaker Anders Vedel, CTO, Vestas Wind System på hi-messen

Bruger du CTS eller Bus kabler?

Gratis seminar om CLT og Limtræ

Nyt fra Strenometer

Stærkt konferenceprogram er nu på plads

Mester digitaliserer kunden fra start til slut

HUSK: At du hos Fyns Kran Udstyr kan få faldsikringsudstyr fra Tractel - der er godkendt til 150 kg

Ny højaktuel konference om fremtidens boligbyggeri

Få digital inspiration fra nogle af de store spillere i bygge- og anlægsbranchen

Mød Kardex Remstar på HI Tech & Industry Scandinavia

HI messe - lige om lidt

60 års jubilæum hos Dan hill plast a/s

Kom og mød os på HI - MESSEN i Herning.

FELDER detalje med stor betydning

Kommunikation i en stor virksomhed

Mød EffiMat på HI-messen

AVS søger en salgs- og produktansvarlig på teknologiområdet

Produktnyhed: Testo 160 Wifi cloud dataloggere

Spændelement for glatte aksler og rør

BIM Equity er oplægsholdere på BILT EUR 2017

Uponor udvider salgsstyrken overfor industri-segmentet

Live svejsning på HI17!

Større lejligheder til genhusning

Send til en kollega

0.256