Her er de nye spilleregler for vejgodstransporten

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den 31. maj fremlægger EU-Kommissionen en række initiativer inden for vejgodstransporten. Ifølge DI Transports oplysninger vil forslagene blandt andet indeholde følgende ændringer for vejgodstransporten:  

Mere enkle cabotageregler
Det er forventningen, at Kommissionen vil foreslå en forenkling af cabotagereglerne, der i dag giver en dansk lastbil lov til at køre tre cabotageture indenfor syv dage i for eksempel Sverige efter, at varerne på det international, grænseoverskridende tur er blevet afleveret.  

For at lette de administrative byrder på transportbranchen og for undgå nationale særregler om, hvad en cabotagetur er, vil EU-Kommissionen gøre reglerne mere enkle. Forventningen er, at man fjerner begrænsningen på antallet af cabotageture, så det fremover kun bliver en begrænsning på f.eks. 5 eller 7 dage efter aflæsning af varer på den internationale tur.  

Nye regler for udstationering og mindsteløn
En række lande har regler om lovpligtigt mindsteløn og EU-Kommissionen har rejst sager om brud på EU-reglerne mod bl.a. Tyskland, Frankrig og Østrig, fordi reglerne gælder al international kørsel i den nævnte lande.  

For at forenkle reglerne, så de passer til de mobile medarbejdere i transportbranchen, vil EU-Kommissionen præcisere reglerne for udstationering inden for vejgodstransport. Forslaget forventes at præcisere, at kun kørsel udover 7-9 dage i en anden EU-medlemsland over en 28 dages periode, vil betyde, at man er omfattet af udstationeringsreglerne og den lovpligtige mindsteløn i det pågældende land.  

Reglerne vil blive kontrolleret med tachografen i lastbilen. Dermed undgår man de nuværende krav i visse medlemslande om at medbringe lønsedler, ansættelseskontrakter og registrering.  

Mere fleksibilitet i ugehvil
Kommissionen vil også at give mere fleksibilitet til afholdelse af det ugentlige hvil. De nye regler vil fortsat stille krav om 45 timers ugentlig hvil, men fremover skal det udregnes som et gennemsnit over de sidste 28 dage. Det vil sige, at der kan afholdes flere reducerede ugentlig hvil på mindst 24 timer og op til 45 timer i træk inden det regulære ugentlige hvil. Det vil desuden blive præciseret, at det regulære ugentlig hvil ikke må afholdes i førerhuset, men skal afholdes på et egnet sted eller hvor chaufføren ønsker det.  

Nye krav om godskørselstilladelser
Der har været meget fokus på påståede ”postkasseselskaber”, dvs. virksomheder som ikke reelt er etableret i en medlemsstat. Det vil fortsat være de enkelte lande, der skal kontrollere om en vognmand er reelt etableret i medlemslandet. Kommissionen ønsker at forbedre samarbejdet mellem landene og stille krav om øget kontrol. Uden at fjerne den fri etablering, vil man præcisere de krav, der skal være til opbevaring af dokumenter, ansatte, skat mv. i hjemlandet.  

Endvidere er det forventningen, at EU-Kommissionen vil foreslå en light-model for godskørselstilladelser til varebiler, der vil indeholde krav om en tilpasset vognmandseksamen for varebiler og krav om økonomisk sikkerhed, som er mindre end for godskørsel med lastbiler. Men varebiler forventes ikke at blive omfattet af reglerne om køre- og hviletid eller chaufføruddannelse.    

DI Transport ser frem til at drøfte de nye spilleregler.    
- For transportbranchen er det helt afgørende, at vi får nogle velfungerende fælles europæiske regler, der fungerer, så vi undgår de nationale benspænd, som har præget diskussionerne om mindsteløn og cabotage, siger DI Transports branchedirektør Michael Svane.  

- Vi ser frem til at drøfte den kommende vejpakke. For os er det vigtigt, at den danske transportbranche kan fortsætte sin vækst både i Danmark og Europa. Der kræver, at vi undgår for mange administrative byrder og får regler, der både er nemme at forstå og nemme at kontrollere, siger Michael Svane.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 tiptrailere til SCT i Gilleleje

Lollandsk entreprenør får bøde for karteldannelse

Anlægs- og byggeentreprenør Troels Jørgensen A/S har accepteret en bøde på 3,2 mio. kroner for karteldannelse

MesterTips
Husk feriekort for 2017

Nordjysk betonelement-fabrik solgt

Vinduesproducent rejser på charmeturné i 18 danske byer

Vil besøge flere hundrede håndværkere

Nyhedsbrev

Nu kan firmaer også få kviklån

Finsk-ejet firma tilbyder virksomheder lån samme dag på op til en mio. kr., men renten er høj. Til gengæld skal der kun stilles selvskyldnerkaution.

Online Avis Arkiv

DM i Skills slår rekord fra morgenstunden

DANSK BYGGERI IT-MESSE
IT-kriminelle kan ødelægge din virksomhed, mester !

Beskyt dig, mester. Det er kritisk for forretningen, hvis du mister vigtige data, som ikke hurtigt kan genskabes

Håndværksfirmaer går sammen og vinder stor opgave

Fire københavnske håndværksfirmaer dannede et konsortium – og vandt rammeaftale til over 100 mio. kroner.

Maskinfabrik på nye hænder

Det bliver i familien: Pallefabrik skifter ejer efter 38 år

Adserballe & Knudsen renoverer prisbelønnede boliger på Frederiksberg

Elektriker-jargon på søgemaskine

IT-værktøj
Sådan finder du din IT-leverandør, mester !

SE VIDEO: Find det IT-værktøj og den leverandør som bedst matcher dine behov. Skyd en genvej. Mester Tidende hjælper dig i gang

Husejer taber sag om sortglaseret tegl

Tyve løb med alt værktøjet

HedeDanmark indgår stor aftale om havemaskiner

Samarbejdsaftale med Husqvarna om Fleet Services og rådgivning

Tyve boltrer sig på byggepladserne

Antallet af tyverier på byggepladserne er steget markant

Kran og hejs til Gladsaxe

Spar på kræfterne med verdensnyhed fra Bosch

Mangel på lastbilchauffører: Uddannelsessted lover job

Manglen på lastbilchauffører er nu så stor, at der tilbydes jobgaranti, hvis du har et stort kørekort

Minigravere forklædt som voksne

Værktøjstest
5-i-1 værktøj fra Festool

LPH Byg udvider partnerkredsen

VW Erhvervsbiler tættere på Årets Håndværkere

Volkswagen Erhvervsbiler bliver Eksklusiv Partner på Årets Håndværker

Klar til at vinde Arbejdsmiljøprisen, mester ?

Ugens konkurser - uge 2

Nyt fra byggecentrene
Ny HR-chef i Lemvigh-Müller

Ny projektleder i Gaihede

DANSK BYGGERI IT-MESSE
Sådan får du styr på aftalerne, mester !

Ugens nye virksomheder - uge 2

Beskæftigelsen i byggeriet steg med tre pct. i 2017

Nyt fra byggecentrene
Trælastkæde åbner ny flagskibsbutik i Albertslund

40 års VVS-jubilar: Stolt over alle årene i virksomheden

Nyt om navne i byggeriet

Nyt fra byggecentrene
Top-shinet Bygma i Frederiksværk

DANSK BYGGERI IT-MESSE
IT-værktøjer behøver ikke være besværlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flere tusind kvadratmeter nyt domicil til NNE ombygget på rekordtid

Rejsegilde på arkiv for Københavns kulturarv

home² - messe for renovering, byggeri & modernisering,

Café Sommerskos historiske lokale skifter hænder

Workshop ved HTH

Designgulv i blåt skaber blikfang

Plejer du dit virtuelle CV nok?

KTerhvervsbyg tredobler lønnen for andet år i træk

Hvorfor vælge en Kubota minigraver?

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila Pro-Coulmn søjlesvingkran til Lesjöfors A/S

Opdateret kursusoversigt 2018

Leverandør til eliten

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Mål op til 125A direkte, uden brug af strømtransformer! -På kun 6 moduler.

Wavin er med på Vandværksmessen i Roskilde

Manicus Teknik olie/vand køler TAK/T

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Vil elpriserne stige eller falde i 2018?

Ronnie er udlært elektriker hos EL:CON - og vil gerne lære endnu mere...

Ann Marie Rohde starter som bogholder hos Ribu Inventarsnedkeri A/S

Soda blæsning efter brandskade

Simas Filters A/S styrker salgsorganisationen

Nye lærlinge går sikker fremtid i møde som elektriker

Kvalitetsrigt og veludført arbejde udløser topkarakter til Bytømreren

Hvordan sikrer du et bedre match i din rekruttering?

Send til en kollega

0.326