23948sdkhjf

Sådan får du et forspring, mester!

Deltag i Mester Tidendes konkurrence om at blive Danmarks mest IT-parate håndværksvirksomhed
Uanset om du kører din virksomhed med et par apps eller har det helt store IT-udtræk med sagsstyring, timeregistrering, kalkulationsprogrammer o.a., så kan du deltage i Mester Tidendes konkurrence om at blive Danmarks mest IT-parate håndværksvirksomhed.

- Konkurrencen skal bl.a. fremhæve de virksomheder, som har taget IT-værktøjer til sig, og derved har opnået fordele i produktionen og administrationen, siger chefredaktør Klaus Tøttrup, Mester Tidende.
Han fremhæver, at IT-værktøjer er en stadig større konkurrenceparameter.

- Det har vi set i andre brancher, og vi ser det i stigende grad i bygge- og anlægsbranchen. De virksomheder, der først kommer godt fra land med IT-værktøjer vil stå stærkere i konkurrencen.
At drive en professionel håndværksvirksomhed effektivt kræver nemlig, at man har styr på alle informationer omkring kunder, medarbejdere og sager. Altså konstant opdaterede informationer, siger Klaus Tøttrup og tilføjer, at begreber som godt håndværk og godt købmandskab jo ikke som udgangspunkt er digitale, men at disse egenskaber måske bliver endnu mere synlige med effektive IT-værktøjer.

- Med konkurrencen leder vi efter virksomheder, der er bevidste om deres informationer/data og søger at få styr på disse. Det gælder uanset størrelser på virksomheden. Og det gælder uanset om man er maler, murer, tømrer, vvs’er, elektriker, kloakmester, entreprenør eller noget helt tredje inden for håndværk, siger chefredaktør Klaus Tøttrup.

Mange gevinster at hente
Overordnet set er der ingen tvivl om, at IT-værktøjerne allerede gør en kæmpeforskel i mange håndværks- og entreprenørvirksomheder. Det viser erfaringerne fra vinderne af de to foregående års konkurrencer om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed. Vinderne har alle forbedret deres arbejdsprocesser og opnået gevinster med IT-værktøjer.

Mester Tidende arbejder tæt sammen med byggeriets uvildige IT-rådgiver BASIT om at skabe de bedste forudsætninger for at kåre vinderne i konkurrencen.
For BASIT er IT-modenhedskonkurrencen en god mulighed for at stikke en finger i jorden og se markedet i et bredere perspektiv.

- Vi har til daglig en lang række IT-projekter i gang sammen med vores kunder, ligesom vi er med til at udarbejde Dansk Byggeri IT-analyse. Det giver os en unik indsigt i markedet, men IT-modenhedskonkurrencen giver os adgang til at tale med de allermest IT-modne, siger adm. direktør Martin Profit Jakobsen fra BASIT og tilføjer, at han desuden tager det som et fagligt skulderklap, at både Mester Tidende og Dansk Byggeri i en årrække har brugt BASIT som IT-rådgiver til disse opgaver.

HVEM KAN DELTAGE?
Håndværks- og entreprenørvirksomheder i alle størrelser og indenfor alle fag.
Hvem kan nominere?
Alle kan nominere virksomheder, som de mener er IT-modne, eller nominer dig selv
Hvad vinder man?
Der er fine præmier. Typisk håndværktøj til en værdi af ca. 5.000 kr.
Tilmelding til konkurrencen her

FEM VIGTIGE DISCIPLINER
Mester Tidende kårer de virksomheder, som er mest IT-modne inden for disse fem kategorier

Tilbudsgivning:
Virksomhedens brug af IT-værktøjer til kalkulation, håndtering af afgivne tilbud, styring af pipeline, ordrebog

Planlægning:
Virksomhedens brug af IT-værktøjer til planlægning på dag til dag niveau på ressourcer, planlægning på tværs af projekter, styring af kapacitet på længere sigt, hvornår har vi huller i kalenderen der skal fyldes og hvornår har vi for travlt og skal hente ekstra arbejdskraft eller gøre brug af overarbejde

Udførelse:
Brug af arbejdsseddel til instruktion så man spare køreturen forbi kontoret, styring af materialer og materiel til byggepladserne, registrering af forbrug (tid, materialer) til hurtig fakturering, styring af ekstraarbejde, så der bliver oprettet en ny sag til registrering, styring af underentreprenører (hvis man er hovedentreprenør)

Aflevering:
Styring af kvalitetssikring, og egenkontrol, effektiv udbedring af mangler mens man er i gang med produktionen og ikke efterfølgende så man skal have ekstra køretid osv. for at komme tilbage til en gammel sag. Desuden fokus på kundetilfredshed med udført arbejde

Administration:
Effektiv styring af sagerne når de er vundet i forhold til at få styr på betalingsplaner, aconto-fakturering, opfølgning på sagerne, fremsendelse af faktura så snart arbejdet er udført og stram fokus på likviditet

Artiklen er en del af temaet Konkurrence.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11