23948sdkhjf

"Gule" varebiler er lige et hak bedre

"Gul og Godkendt" er navnet på varebiler, som skiller sig ud fra mængden af mange andre gode varebiler
Seks danske medier har indledt et samarbejde på tværs af daglig konkurrence – for at udpege de varebiler på det danske marked, som er lige et hak bedre end mange konkurrenter.
Det er Mester Tidende, Licitationen-Byggeriets Dagblad, Bursd.com, Byg Tek, Mester & Svend og Voty.dk, der er gået sammen om at præsentere de varebiler, der – som det hedder – er lidt bedre end andre gode varebiler.

For at kunne komme på listen over de varebiler, der har fået betegnelsen ”Gul og Godkendt”, skal pågældende køretøj selvfølgelig være udstyret med sikkerhedsudstyr, der som minimum svarer til dagens standard for tidspunkt for tildeling af godkendelsen.

Mange aspekter
Der bliver vurderet på daglig komfort for den eller de personer, som skal bruge bilen professionelt mange timer hver dag – nyttelast, læssehøjde, adgangsforhold, motorydelse, trækkraft, og støjniveau vil også være med i den samlede vurdering. Det eneste, der ikke har betydning for de seks mediers anerkendelse, er bilens listepris.

I løbet af de kommende måneder vil de nye Euro 6 biler bliver målt og vejet, og hvis nogle biler udmærker sig i de respektive klasser, vil de dukke op på listen, som løbende bliver opdateret.

Særlig udmærkelse
I praksis kan der blive tale om særlig udmærkelse til en enkelt varebil i et helt modelprogram, eller fra en given motorstørrelse/type og større.

Eksempel: Bedford CF 3,0 180 HK 7-dørs får betegnelsen Gul og Godkendt, mens det øvrige modelprogram ikke modtager anerkendelse.

Før en bil kan komme på listen over de særligt gode varebiler, skal de seks medier være enige om bilens særlige fortrin, men godkendelsen kan også være vejledende for køb af brugt varebil allerede fra start.

Varebiler, der kan opnå betegnelsen Gul og Godkendt af de seks medier, må maksimalt have en totalvægt på 3.500 kg.

De første Euro 6 biler
Gul&Godkendt er nu klar med den første Euro 6 liste over de gulpladebiler, som er lidt bedre end andre gode biler på gule plader.
Det er længe siden, vi præsenterede den første liste med Euro 5 godkendte gulpladebiler – og selv om miljønormen om Euro 6 trådte i kraft sidste år, har vi først Euro 6 listen på plads nu.
For der har langt ind i 2017 været givet dispensationer til salg af Euro 5 varebiler – fordi bilbranchen ikke havde fået solgt bilerne.
Listen vil løbende blive opdateret, når de seks medier bag listen har prøvet de nyeste biler på markedet.

Varebiler med totalvægt på max. 3,5 tons (alle med Euro 6 motorer):
• Fiat Ducato 2,3 fra 150 hk.
• Iveco Daily 3,0 fra 180 hk (inkl. aut.)
• Nissan NV 400 2,3 fra 145 hk.
• Opel Movano 2,3 fra 145 hk.
• Renault Master 2,3 fra 145 hk.

Varebiler med totalvægt 2,5- og 3 tons
• Citroën Jumpy L1 (Kort) fra 2,0 120 hk
• Fiat Talento kun 130 hk
• Ford Transit Custom fra 130 hk
• Mercedes-Benz Vito (kun med 2,1 liter dieselmotor)
• Nissan NV 300 kun 130 hk
• Opel Vivaro kun 130 hk
• Peugeot Expert L1 (Kort) fra 2,0 120 hk
• Renault Trafic kun 130 hk
• Toyota ProAce L1 (kort) fra 2,0 120 hk

Varebiler med totalvægt fra 2,0- til 2,5 tons
• Citroën Berlingo 1,6 HDI ESG6
• Peugeot Partner 1,6 HDI ESG6

Fabriksbyggede varebiler op til 2 tons
• Endnu ingen

Pick-up med åbent lad i 1 tons klassen
• Ford Ranger 3,2
• Toyota Hilux (ikke aut.)

Mindre ombyggede varebiler af SUV typen:
• Kia Sportage 2,0 CRDI
• Mazda CX-5 2,2 D

Dansk ombyggede varevogne af MPV typen
• Opel Zafira 1,6 CDTI 136 hk og 2,0 170 hk


Se den foregående "Gul & Godkendt"-liste her

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094