23948sdkhjf

Kommunerne skal servicere virksomhederne

Kommunerne skal tager deres rolle som serviceorgan mere alvorligt
Selvom man godt kan få den opfattelse, at det er borgerne og virksomhederne der er til for kommunernes skyld, så er det faktisk lige omvendt. Kommunerne skal servicere både borgere og erhvervsliv, herunder bl.a. sørge for at skabe gode rammevilkår for det lokale erhvervsliv.

Når man læser Dansk Byggeris årlige analyse af erhvervsvenligheden i landets 98 kommuner, så tegner der sig desværre et billede af, at kommunerne i mange tilfælde mere er en modspiller end en medspiller.

Nu hører håndværks- og entreprenørvirksomhederne jo ikke til de mest tålmodige og deres forventninger til, hvor hurtigt kommunerne f.eks. kan godkende en byggetilladelse er måske ofte lige til den optimistiske side. Og det er jo altid let at give kommunerne skyld for hvad som helst, hvis man selv er lidt forsinket og luge skal købe sig lidt tid hos kunden.

Men det rykker ikke ved det faktum, at mange kommuner slet ikke har opfattet, at de faktisk er til for at gøre det så nemt som muligt for det lokale erhvervsliv.

De kommuner, der ligger i bunden af Dansk Byggeris analyse bør lære af de kommuner der ligger i toppen hvad angår erhvervsvenlighed. Måske kunne Kommunernes Landsforening tage initiativ til en konference, så den vigtige viden om, hvordan kommunerne bedst servicerer erhvervslivet kan brede sig til alle landets kommuner.

Se Dansk Byggeris analyse her

Se ranglisten over erhvervsvenligheden i kommunerne her

Artiklen er en del af temaet MESTER HAK&HUG.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095