Kommunerne skal servicere virksomhederne
Kommunerne skal tager deres rolle som serviceorgan mere alvorligt
Når man læser Dansk Byggeris årlige analyse af erhvervsvenligheden i landets 98 kommuner, så tegner der sig desværre et billede af, at kommunerne i mange tilfælde mere er en modspiller end en medspiller.
Nu hører håndværks- og entreprenørvirksomhederne jo ikke til de mest tålmodige og deres forventninger til, hvor hurtigt kommunerne f.eks. kan godkende en byggetilladelse er måske ofte lige til den optimistiske side. Og det er jo altid let at give kommunerne skyld for hvad som helst, hvis man selv er lidt forsinket og luge skal købe sig lidt tid hos kunden.
Men det rykker ikke ved det faktum, at mange kommuner slet ikke har opfattet, at de faktisk er til for at gøre det så nemt som muligt for det lokale erhvervsliv.
De kommuner, der ligger i bunden af Dansk Byggeris analyse bør lære af de kommuner der ligger i toppen hvad angår erhvervsvenlighed. Måske kunne Kommunernes Landsforening tage initiativ til en konference, så den vigtige viden om, hvordan kommunerne bedst servicerer erhvervslivet kan brede sig til alle landets kommuner.
Se Dansk Byggeris analyse her
Se ranglisten over erhvervsvenligheden i kommunerne her
Artiklen er en del af temaet MESTER HAK&HUG.