23948sdkhjf

Spar penge på materiale-indkøbene

ProSave udvider indkøbsplatformen med app store, som specialdesignes til kundens virksomhed
- Der ligger meget store gevinster og venter på håndværkere som sætter deres indkøb af materialer i system.
Det siger adm. direktør René M. Balslev fra firmaet ProSave, der er en indkøbsplatform til professionelle håndværkere (fortrinsvis installatører), byggevirksomheder og industrien.

- Materialer fylder typisk over halvdelen af fakturabeløbet, så det kan virkelig godt betale sig at bruge kræfter på indkøb. Prisoptimering er efterhånden meget udbredt, men det er kun første skridt. De store penge ligger i processerne. Hvorfor skal montører f.eks. ringe materialebehov ind til en travl projektleder? Han kan lige så godt bestille direkte på sin mobiltelefon. Systemerne kan hjælpe med at prisoptimere, indhente godkendelse, udveksle data med ordre-/sagssystemet osv. Dermed tager han også selv større ansvar for, at de rigtige varer bliver købt. En anden stor procesomkostning ligger i at handle hos mere end én grossist. Der skal oprettes brugere, vedligeholdes favoritter, og man skal orientere sig i forskellige produktkataloger. Alene derfor er mange bundet ret hårdt bundet sammen med én grossist, og det er dyrt.

- Men, fremhæver René M. Balslev. Når man vil ændre processer skal man have respekt for vanens magt. Alle de smarte indkøbsværktøjer vi har som chefen gerne vil implementere i organisationen er jo lige meget, hvis folk bare gør som de plejer. Vaner er svære at bryde.

Derfor bruger vi en del kræfter på at understøtte forandringsprocessen. En af de væsentlige tiltag er at levere ProSave forklædt som kundens egen app. Montører hos f.eks. Dahl og Eltel Networks køber materialer via i firmaets egen app. Bag kulisserne er det ProSave, så funktionaliteten er den samme hvor vi opdaterer data, integrerer til grossisterne osv., og når det er firmaets egen app giver det ejerskab. Det sender et klart signal. Det er også god branding for virksomheden, at have en app på montørernes mobiltelefoner.

Fokus på integration
ProSave har samlet produktkataloger, priser og lagerstatus fra førende grossister, så kunderne altid har fuldt overblik. Kataloget opdateres automatisk flere gange om ugen, og priserne justeres efter kundernes individuelle rabataftaler for hver konto.

Kundeansvarlig hos ProSave, Marie Gottlieb Poulsen fortæller, at der er mange penge at spare på at vide, hvor varen er billigst på et givet tidspunkt, og på at have nem adgang til alternative varer.
- Det forstår de fleste jo og de får en hurtig, direkte og målbar gevinst. Bindes indkøb derudover sammen med andre systemer, f.eks. sagsstyring og økonomistyring, eller kalkulationssystemer som f.eks. Kalkia, er der meget tid vundet og man undgår en masse manuelle fejlmuligheder, siger Marie Gottlieb Poulsen.
- Med eget indkøbssystem kan man også opsamle værdifulde data om indkøb og på den måde yderligere effektivisere og optimere bundlinjen, forklarer hun.

Egen app store
Rene M. Balslev er ikke i tvivl om, at branchen i stadig stigende omfang tager de digitale værktøjer til sig:

- Processen er i fuld gang for man bliver konstant nødt til at udvikle og optimere driften. Ellers taber man i konkurrencen. Både til naboinstallatøren og i den bredere konkurrence om kundernes penge. Mobile værktøjer fylder meget hos ProSave, og derfor tilbyder de nu også , at kunderne kan få deres egen app store sammen med indkøbsplatformen.
- Der er over 2 mio. apps i de store app stores hos Apple og Google. Der tilføjes næsten 1.000 apps hver eneste dag. Søgeværktøjerne er ikke særlig gode, så man skal være heldig for at finde de gode apps, og videndeling om dem er ofte begrænset til snak over frokostbordet.
Derfor tilbyder vi kunderne, at de kan få deres egen app store – altså et supermarked, hvor virksomhedens medarbejdere kan hente relevante apps til deres smartphones og tablets. Alt sammen pakket ind i virksomhedens egen grafik, forklarer René M. Balslev.

- Med egen app store får virksomheden yderligere mulighed for at effektivisere forskellige processer. Det gør det meget nemmere at starte en ny medarbejder op og virksomhedens mobile data er sikret bedre, fremhæver René M. Balslev.

Flere muligheder i fremtiden
Fra deres daglige kontakt med kunderne fornemmer både Marie Gottlieb Poulsen og René M. Balslev, at der generelt er stigende opmærksomhed om, hvad de digitale værktøjer kan give af fordele.

- Med ProSave får installatørerne deres eget indkøbsværktøj komplet med favoritter, statistik, brugerstyring, integrationer osv., og det vil vi fortsætte med at udbygge. F.eks. er vi for nogle af de store ved at lave integration til lageret, så montørerne kan bestille der fra. Selv om man har en politik om ”nul lager” kommer der altid bunker af restpartier tilbage fra projekter og ofte ender de med at blive smidt ud. Det er penge lige ud ad vinduet og det kan vi relativt nemt gøre noget ved, bl.a. med vores indbyggede scanner. Vi annoncerer også snart nye integrationer i samarbejde med grossister og andre leverandører af digitale værktøjer, bl.a. for at understøtte montørernes potentiale for at sælge mere i sin kontakt med kunderne.

- Byggebranchen er ikke de første til at flytte sig, men når den rykker, så sker det hurtigt og ofte med forholdsvis stor gevinst, lyder det fra den adm. direktør og den kundeansvarlige i ProSave.

Digital merværdi
• I løbet af blot 6 måneder ændrer knap halvdelen af grossisternes materialer pris. Så det kan rigtig godt betale sig at få IT hjælp.
• I mange virksomheder hentes 50 pct. af omsætningen på materialerne
• Samtlige kunder, der har brugt ProSave i mindst 6 måneder har opnået en dokumenteret besparelse på mindst 8 pct.
• ProSave kan integreres med f.eks. økonomi-, ordre- og sagsstyringssystemer


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204