Nu skal du være digital med Arbejdstilsynet, mester!
Fra 1. januar 2018 bliver det obligatorisk for virksomhederne at melde tilbage digitalt, hvis de får et påbud efter et tilsynsbesøg
De nye regler om digital kommunikation med Arbejdstilsynet gælder for afgørelser og skriftlige høringer, som Arbejdstilsynet sender efter 1. januar 2018.
Hvis virksomheden ønsker at søge om at få forlænget fristen for at efterkomme en afgørelse, skal det også ske digitalt, hvis afgørelsen er sendt i det nye år.
Virksomheden skal som altid orientere Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) eller en repræsentant for de ansatte (i virksomheder uden AMO) om, hvordan virksomheden har løst det pågældende arbejdsmiljøproblem. Det skal ske inden virksomheden melder tilbage til Arbejdstilsynet. Tidligere skrev AMO eller repræsentanten for de ansatte under på, at de var orienteret i selve papirblanketten. Fremover skal virksomheden tjekke af i OnlineAt, at AMO/repræsentanten for de ansatte er orienteret.
De nye regler er beskrevet i Bekendtgørelse om obligatorisk digital kommunikation til Arbejdstilsynet og indføres som led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016-2020, der har til formål at øge digitaliseringen af den offentlige sektor.
Da adgang til OnlineAt kræver NemID repræsenterer overgangen til obligatorisk brug af OnlineAt samtidig en mere sikker løsning.
Fakta om OnlineAt
I OnlineAt kan virksomhederne se eventuelle tilsynssager og frister i forhold til Arbejdstilsynet. Det giver et godt overblik, som kan lette virksomhedens eget arbejde med arbejdsmiljø.
Virksomhederne kan f.eks. bruge OnlineAt til at:
• holde styr på udestående frister
• se, når Arbejdstilsynet har vurderet, at virksomheden har efterkommet et påbud
• se aktive og afsluttede sager for de seneste 5 år
• se et emneoverblik over tidligere arbejdsmiljøproblemer.
Læs mere om OnlineAT her
I OnlineAt kan virksomhederne se eventuelle tilsynssager og frister i forhold til Arbejdstilsynet. Det giver et godt overblik, som kan lette virksomhedens eget arbejde med arbejdsmiljø.
Virksomhederne kan f.eks. bruge OnlineAt til at:
• holde styr på udestående frister
• se, når Arbejdstilsynet har vurderet, at virksomheden har efterkommet et påbud
• se aktive og afsluttede sager for de seneste 5 år
• se et emneoverblik over tidligere arbejdsmiljøproblemer.
Læs mere om OnlineAT her
Artiklen er en del af temaet MesterTips.