23948sdkhjf

Robot skal erstatte trucken

Forskere fra DTU har i tæt parløb med virksomheden Robotize udviklet en ny robot til erstatning af trucken, når virksomheder skal flytte paller.

I disse dage kører en af de første robotter fra virksomheden Robotize rundt i en dansk virksomhed og hjælper med at transportere paller.

Robottens navn er GoPal, og den dækker et helt nyt behov, som stifterne af Robotize fik øje på for et par år siden, skriver DTU i en pressemeddelelse.

- De nuværende robotter til interne transportopgaver har på mange måder en begrænset funktion. De er afhængige af, at der er etableret en fast bane, de kan bevæge sig på.

Sådan er virkeligheden jo bare ikke, siger adm. direktør Anders Pjetursson, Robotize. Vi ville derfor lave en robot, der ligesom en truck kan bevæge sig fleksibelt rundt, og som selv kan finde nye veje, hvis der pludselig er en forhindring eller et menneske på vejen.

- Sådan en robot har vi brugt de sidste par år på at udvikle,

Valgte DTU som partner

Ulig mange andre nystartede virksomheder var stifterne ikke entusiastiske opfindere, der kendte alt til robotter. De var derimod dybt fascinerede af den nye teknologi og dens muligheder.

Det betød, at de fra starten var afhængige af at finde en partner, der kunne bidrage med den nyeste viden og kunnen inden for robotteknologi.

- Vi overvejede både SDU og DTU, der begge besidder den fornødne ekspertise, fortæller Anders Pjetursson.

- Vi valgte DTU, fordi vurderede, at hvis vi etablerede os i Københavnsområdet, ville den fremtidige konkurrence om kvalificeret arbejdskraft være mindre end på Fyn, hvor der er flere robotvirksomheder.

Arbejdskraft og sparring

Samarbejdet med DTU foregår på to områder.

For det første handlede det om arbejdskraft, forklarer Anders Pjetursson. Vores første ansatte var henholdsvis to færdigt uddannede robotingeniører fra DTU Elektro og to studerende fra samme sted.

For det andet har et par af DTU’s dygtigste robotforskere fungeret som konsulenter.

Udviklede software selv

Robotize har selv udviklet software til robotten, og i den proces har det været væsentligt at kunne ’spille bold’ op ad DTU’s ekspertise.

Man har fået viden om, hvordan man praktisk programmerer en robot til at gøre, hvad man ønsker; men man skulle også være sikker på, at det endelige produkt ville være unikt og bygge på den nyeste viden inden for området.

- På DTU har vi et stort fokus på at samarbejde med virksomheder, fortæller robotforsker Ole Ravn fra DTU Elektro.

- I dette tilfælde er vi stolte over, at vores forskning har bidraget til, at en ny dansk virksomhed er lykkes med at få et attraktivt produkt på gaden, og som har potentiale til at skabe både eksport og flere arbejdspladser.

- Samarbejdet går naturligvis begge veje og har til gengæld givet os væsentlige input til vores forskning og til undervisningen af kommende ingeniører.

Sikkerhed er væsentlig

Robotize har undervejs i processen haft stort fokus på sikkerhedsaspektet.

Når en robot kører rundt med en total vægt på 500-600 kg, er det altafgørende, at der ikke er risiko for, at mennesker omkring den kan komme til skade.

Da den udfordring var på plads, kunne virksomheden, der i dag omfatter 20 medarbejdere, indtage både det danske og globale marked, der vurderes til at være mange milliarder værd.

- Vi er i konkurrence med udgifterne til en truck og ikke mindst arbejdslønnen til truckførerne. I en dansk virksomhed koster det 350.000 kr. årligt at have en truckfører ansat, og det er ofte nødvendigt at have flere skift på et døgn.

- Set i den sammenhæng kan vores selvkørende robot være tjent ind på 12-18 måneder, slutter Anders Pjetursson.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096