23948sdkhjf

Ledelsesværktøj: Tilfredse medarbejdere holder gejsten oppe

Ajos bruger medarbejdertilfredshedsundersøglse (MUT) til at fastholde og udbygge arbejdsglæden
For at være helt sikre på, at ledelsen ikke bare luller sig ind i en tro på, at alle er glade, har Ajos a/s haft et eksternt bureau til at foretage en medarbejdertilfredshedsundersøgelse, MTU, og den afslører stor arbejdsglæde og loyalitet over for virksomheden både sammenlignet med resultatet for to år siden og med branchen generelt.

- I dagligdagen skaber vi os et overordnet billede omkring medarbejdertilfredsheden. Det er ikke nok, at vi har forbedret indtjeningen over de sidste år markant – forud for det ligger markante forandringer i hverdagen for alle medarbejderne og hvis det gribes forkert an kan det have stor negativ indvirkning på medarbejdertilfredsheden. Hvis vi også skal skabe yderligere fremgang de kommende år, er medarbejdertilfredsheden vigtig, og ikke bare på fornemmelsen, men helt i dybden, siger adm. direktør Ole Wamsler.

- Samtidig bliver MTU brugt som ledelsesværktøj i de forskellige afdelinger både ved afdelingsmøder og i de såkaldte one-to-one samtaler, som har afløst MUS-samtalerne, fortæller han.

Holder gejsten oppe
Blandt de mellemledere, der har benyttet MTU-undersøgelsen, er sektionsleder Jan Frandsen, der er nærmeste leder for knap 20 elektrikere, VVS-folk og tilhørende kontorfunktionærer.

- Vi har taget det generelle på et personalemøde, og nu tager vi de mere individuelle forhold i one-to-one samtalerne. Der var både nogle punkter, som medarbejderne opfattede mere positivt, end jeg forventede, og der var også nogle samarbejdsforhold, som kan gøres bedre. Der er MTU en god anledning til at tage det op og få talt om det, siger Jan Frandsen, som kan konstatere, at generelt er tilfredsheden forbedret fra den foregående undersøgelse i 2015, og i det hele taget er niveauet højt.

Det er det også hos økonomichef Aksel Antonsen, som har ansvaret for økonomi, administration og logistik.

- Det gælder om at finde svarene på, hvordan vi holder gejsten oppe, og sikre, at det også er sjovt at gå på arbejde i Ajos i fremtiden. Selv om vi er en økonomiafdeling, skal det ikke være tørt og kedeligt, og det er det heldigvis heller ikke hos os, fortæller han.

- Der er faktisk meget fest og farver hos os, men vi skal selvfølgelig også være seriøse. Det sikrer vi ved, at vores arbejde er i orden. Vores chef har et ordsprog som danner gode rammer for humor – ”Vi skal have det sjovt; men vi er her ikke for sjov”. Samtidig taler vi af og til med kunder, og der skal vi også leve op til et seriøst niveau, selv om vi har det sjovt i hverdagen, fortæller Aksel Antonsen.

Svesken på disken
- Der var enkelte svar, som giver anledning til at reagere. Medarbejderne mener generelt, at de er gode til at hjælpe andre, men at andre er knap så gode til at hjælpe dem. Det er lidt modsætningsfyldt, og der er vi blevet enige om at tage svesken på disken og være konkrete på one-to-one samtalerne, så vi forhåbentlig kan få noget gjort ved det.

- Noget andet er, at medarbejderne i vores afdeling generelt mener, at Ajos’ image i omverdenen kunne være endnu bedre. Personligt mener jeg, at det stammer fra fortiden, men det må vi have afklaret og eventuelt gøre noget ved det, siger Aksel Antonsen.

Ole Wamsler har oplevet en meget positiv tilgang til introduktionen af mange digitale løsninger og forandringer i det hele taget, så han havde ventet et positivt resultat af MTU.

- Generelt er jeg ikke så overrasket over svarene. Hvis noget overrasker mig, er det, at svarene er så positive, som tilfældet er, og det er glædeligt, men det presser os, fordi medarbejdertilfredsheden også skal være endnu større næste gang, siger Ole Wamsler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096