Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Antallet af særtransporter er stærkt stigende - men dårligt afmærket gods kan skabe farlige situationer i trafikken, lyder det fra politiet

Vindmøllevinger, præfabrikerede huse og store, tunge maskiner. Særtransporterne fylder meget på vejene - både i omfang og antal. Ingen har et præcist billede af, hvor mange særtransporter, der kører på vejene, men målt på antallet af tilladelser går det kun én vej, og det er op.

Konsulent Christian Møller Christensen fra Tungvognscenter Øst holder øje med, hvordan det går. Alt for ofte støder han på særtransporter, der ikke er afmærket godt nok. Der mangler afmærkningslygter eller de rød/hvide skilte, som skal markere godset.

- Særtransporterne fylder meget, og de rækker ofte ind på de modkørendes vejbane. Samtidig har vi et mørkt halvår, hvor det er svært for de øvrige trafikanter at se gods, som stikker ud. Derfor er afmærkning nødvendig, hvis vi skal undgå, at der opstår farlige situationer i trafikken. Og der er helt klart plads til forbedring, siger Christian Møller Christensen.

Store bøder i vente
Særtransporterne belaster vejnettet, og de kan udsætte de øvrige trafikanter for fare. Christian Møller Christensen understreger, at alle har en forpligtelse til at begrænse antallet af særtransporter. Nogle gange griber politiet ind og beder producenter om at dele udstyr, så det kan fragtes som almindeligt gods.

- Vi siger fra, hvis samme producent har mange særtransporter over lange strækninger, fortæller Christian Møller Christensen.

Politiet stopper med jævne mellemrum lastbiler, hvor godset ikke burde transporteres som særtransport.

- Der kører måske en særtransport, som er tre meter bred. Men hvis man drejer godset 90 grader, kan det køre som en almindelig transport. Det kan godt være, at det er dyrt og besværligt, men reglerne siger, at hvis det overhovedet er muligt, skal det køre som almindeligt gods, siger Christian Møller Christensen.

Når Tungvogncenter Øst tager ud for at kontrollere særtransporter, er det ganske ofte, at dokumenterne ikke er i orden. Der er en række tilladelser, som skal være i orden. Men det er ikke så besværligt, som det har været, lyder det fra Christian Møller Christensen.

- I dag kan man bare have dokumenterne med elektronisk, forklarer han.

Bøden for at køre uden tilladelse til særtransport er på 10.000 kroner.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nedriver slipper for fængsel

Er du klar til håndværkermesse, mester ?

Danmark har fået sin første svanemærkede bordplade

Tæt på teknologi: Turen starter i Aarhus

Nu kan du komme helt tæt på den nye teknoogi i bygge- og anlægsbranchen

Fylder 70: Hun er cand.scient, men blev omskolet til tømrer

Det handler om at være relevant

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Aarsleff laver fundamenter til ny elforbindelse

Direktør stopper hos Würth Industri

Pihl-konsortium bliver del af milliardprojekt

Er unge fodboldtalenter dine fremtidige lærlinge, mester ?

Opfordring: Gør det lettere at kombinere en erhvervsuddannelse med fodbold

Barslund-selskab henter profil fra landinspektørbranchen

Nordjysk entreprenør vinder totalentreprise i Vinge

Lemvigh-Müller investerer i avanceret rørbearbejdning

3F giver en hånd med: Uddanner betonfolk til akkordarbejde

Arbejdsulykke: Mand klemt mellem lift og betonvæg

Trailere med kunstig intelligens

Danske vinduer på vulkanø

Laver du Bilka-buler uden at lægge en seddel, mester ?

MT Højgaard nedjusterer: Ramt af MGO-dom

Brøndum-koncernen har fundet sin nye adm. direktør

Ugens konkurser - uge 37

Ugens nye virksomheder - uge 37

HTX-piger knækkede koden til fremtidens maskiner

Overblik: Ugens rokader i byggeriets top

Mistede livet i brændeflækker

Verdens højeste trætårn bliver endnu højere

Vil vende kulsort fremtid for malerfaget

EUC Nordvestsjælland: Vi har knækket kurven

Ny topchef i Bang & Beenfeldt

Storebæltstunnel sikres mod stigende vandmasser

Designfejl lukker Danmarks dyreste forbrændingsanlæg

Gulvfirma lukker afdeling

Ugens nye virksomheder - uge 36

Ugens konkurser - uge 36

Overblik: De seneste rokader i byggeriets top

Online messe: Fra sikkerhedssko til rundsavsklinger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

LUREM C400/5 fuldkombineret 2018 version!

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Byggepladser - fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø.

IBIX på tur i Humlebæk

InVentilate kan fejre MicroVent nr. 10.000

Stigende interesse i digitale værktøjer blandt branchens fagentreprenører

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Kom til Milwaukee BIG RED truck event!

Alt om BR18 samlet i ny SBi-anvisning

Slip for besværet med flere leverandører til ventilationsløsninger - MultiAir sørger for alt

Ny afdelingschef service Odense

Oplev masser live demo af entreprenørmateriel samt svejse- og skæreudstyr

Besøg vores nye hjemmeside

Godt indeklima giver økonomisk gevinst

Endnu en ERIKKILA SPARTAN traverskran er leveret til en kunde

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Håndtering af brandsager

Titan Semi-Pro Control Max HEA

Seminar om effektiv og sikker datahåndtering d. 2/10 hos IDA

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygg...

Læs Dansk VVS 8

Skal du nå at tage et suppleringskursus inden for arbejdsmiljø i 2018?

Lille maskine stor effekt

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

Send til en kollega

0.31