23948sdkhjf

Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Antallet af særtransporter er stærkt stigende - men dårligt afmærket gods kan skabe farlige situationer i trafikken, lyder det fra politiet

Vindmøllevinger, præfabrikerede huse og store, tunge maskiner. Særtransporterne fylder meget på vejene - både i omfang og antal. Ingen har et præcist billede af, hvor mange særtransporter, der kører på vejene, men målt på antallet af tilladelser går det kun én vej, og det er op.

Konsulent Christian Møller Christensen fra Tungvognscenter Øst holder øje med, hvordan det går. Alt for ofte støder han på særtransporter, der ikke er afmærket godt nok. Der mangler afmærkningslygter eller de rød/hvide skilte, som skal markere godset.

- Særtransporterne fylder meget, og de rækker ofte ind på de modkørendes vejbane. Samtidig har vi et mørkt halvår, hvor det er svært for de øvrige trafikanter at se gods, som stikker ud. Derfor er afmærkning nødvendig, hvis vi skal undgå, at der opstår farlige situationer i trafikken. Og der er helt klart plads til forbedring, siger Christian Møller Christensen.

Store bøder i vente
Særtransporterne belaster vejnettet, og de kan udsætte de øvrige trafikanter for fare. Christian Møller Christensen understreger, at alle har en forpligtelse til at begrænse antallet af særtransporter. Nogle gange griber politiet ind og beder producenter om at dele udstyr, så det kan fragtes som almindeligt gods.

- Vi siger fra, hvis samme producent har mange særtransporter over lange strækninger, fortæller Christian Møller Christensen.

Politiet stopper med jævne mellemrum lastbiler, hvor godset ikke burde transporteres som særtransport.

- Der kører måske en særtransport, som er tre meter bred. Men hvis man drejer godset 90 grader, kan det køre som en almindelig transport. Det kan godt være, at det er dyrt og besværligt, men reglerne siger, at hvis det overhovedet er muligt, skal det køre som almindeligt gods, siger Christian Møller Christensen.

Når Tungvogncenter Øst tager ud for at kontrollere særtransporter, er det ganske ofte, at dokumenterne ikke er i orden. Der er en række tilladelser, som skal være i orden. Men det er ikke så besværligt, som det har været, lyder det fra Christian Møller Christensen.

- I dag kan man bare have dokumenterne med elektronisk, forklarer han.

Bøden for at køre uden tilladelse til særtransport er på 10.000 kroner.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Top 5:Her er byggeriets mest IT-modne virksomheder

Se hvem der er Danmarks mest IT-modne håndværks- og entreprenørvirksomheder 2018

På et år: ABC Pavilloner fordobler staben

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

MesterTips
Lad robot rykke for ubetalte regninger, mester !

Typehuskæmpe udvider leverandørsamarbejde

Nyhedsbrev

Nordjysk entreprenør vinder Østre Landsret

Online Avis Arkiv

Keflico opkøber Danmarks mest bæredygtige træimportør

SMS'er under kørsel koster snart et klip i kørekortet

Nyt fra byggecentrene
Tidligere partner raser over Idealcombi: Samarbejde var ikke lykkeligt

MESTER HAK&HUG
Gør din virksomhed mere lønsom, mester!

Teknologisk set er byggeriet med helt fremme når det gælder effektiv produktion. Driftsmæssigt halter det.

Syddansk pallefirma går konkurs

Smider trecifret millionbeløb: Kapitalfond køber producent af armeringsstål

Varebiler
Klar til vinterkørsel, mester ?

Facility Management-koncern satser på lærlinge

Varebiler
Trailere går som varmt brød

Kartelsag: Entreprenører slipper for millionbøde

Adserballe & Knudsen bygger DGNB-institution

Værktøjstest
Bosch værktøjs-event trækker folk til

MESTER HAK&HUG
Har du også hånden nede i pille glasset, mester ?

Mange håndværkere må starte dagen med at tage smertestillende piller

Værktøjstest
Ren byggeplads: Hæng akku-støvsugeren på ryggen

Totalentreprise: JFP Murer & Tømrer river ned og bygger nyt

Pris til NCC for sikkerhed

IT-værktøj
Få bedre kostpriser på byggeprojektet

Elektrikerlærlinge får livsfarlige stød

Rollemodel: Sådan kom vi på IT-vognen

Velux-sag rammes af endnu et tilbageslag: Anklageren er stoppet

Hver fjerde dansker tager piller for at klare jobbet

Ugens nye virksomheder - uge 49

Ugens konkurser - uge 49

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Arbejder sort i flere timer

Metroselskab får millionbøde - arbejdere var i livsfare

Håndværkerfradraget stiger til næste år

Skoleelever i Kolding giver nedslidte vinduer nyt liv

Altanproducent lander norsk aftale

3

Kom brødre lad os rejse !

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kloakrørlæggeruddannelsen - nu også i Randers

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Fredericia - og han tager gerne ansvar

BIM og Danske Landskabsarkitekter

EffiMat ønsker glædelig jul og godt nytår

Vil du være kloakmester i 2019? Næste holdstart er 4. februar 2019

Vil du være helt skarp på fremtidens firmware?

Fibox inspektions-vinduer til montering på alle typer materialer

Net-tekniker

300 dage uden ulykker i Irmabyen

PanPac ønsker glædelig jul og godt nytår

Brandsikring af det nye Regionshospital i Gødstrup

Nyt hus i funkisstil i Nørresundby med Sundolitt KUB

Moovit - ikke bare en køkkenskuffe!

Nyt lift-katalog fra CP

Dansk Byggeri IT-messe 2019

Varmepumpe uden udedel - bestil på webshop!

Vault Workshop

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

KTR BoWex Buetandskobling

Bliv klogere på varmestyringsmodulet i CleverHouse

C2Elements teglbaguettes gør Midtbyens Gymnasium i Viborg til noget særligt

arkitekterne BJØRK & MAIGÅRD ApS tegner luksus alpevillaer i Gug Alper

Uddannelsesansvarlig, der skal få unge ind i tagdækkerfaget

Glædelig jul og godt nytår

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Send til en kollega

0.227