Nye regler for reparation af dæk

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Stil krav til værkstedet, så de nye regler bliver overholdt.

Fra årsskiftet er der kommet nye krav til værkstederne, når dæk skal repareres. Det er til gavn for både kunderne og trafiksikkerheden; men som kunde man skal stille krav til værkstedet, så man sørger for, at reglerne bliver fulgt.

Det mener Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark. De er meget tilfredse med de nye regler, som er blevet offentliggjort på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Reglerne findes i "Vejledning om syn af køretøjer", og især dækområdet har fået en kraftig - og den har været tiltrængt, siger Volker Nitz, der er branchedirektør i Dækbranchen Danmark.

- Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent.

- Såvel dækket som andre sikkerhedskomponenter skal repareres fagmæssigt korrekt og ikke, som hver enkelt finder bedst.

- Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer som traktorer - ikke på person- og varebiler.

- Dette er heldigvis nu med den nye vejledning blevet forbudt. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning også er begyndt at blive anvendt som en let løsning til lastbiler og busser.

Stil krav til dit værksted
- Mange værksteder falder desværre for fristelsen og udfører reparationer på dæk, som ikke burde repareres, siger Volker Nitz.

- Det er hurtigt, billigt for kunden, men kan efterfølgende gå grueligt galt. Der foretages nemlig alt for ofte tætninger af dæk, hvor værkstedet skyder en prop i dækket udefra. Dermed er dækket ganske vist tæt, men langt fra sikkert og absolut ikke repareret.

- Faren for at dækket ved punkteringen eller lufttabet har fået en skade indvendig, kan man nemlig kun se, hvis dækket tages af fælgen og kontrolleres visuelt indvendigt fra. Hvis dækket har taget indvendig skade, er der stor risiko for, at dækket efterfølgende kan eksplodere under kørslen.

- Stil derfor krav til dit værksted, bed dem om at tage dækket helt af for kontrol og reparation, få information om, hvad årsagen til skaden var - og hvordan den blev udbedret.

- En korrekt udbedring kræver nemlig, at der foretages en reparation med en lap, som vulkaniseres på plads indvendigt i dækket.

Propper kun som nødtætning
- Er du uheldig at punktere med din person- eller varebil, så er det tilladt, at nødtætne dækket med bilens lappekit eller at vejhjælp tætner dækket med en prop.

- Begge metoder er dog kun nødtætninger, så du kan fortsætte til et værksted, få kontrolleret dækket og repareret det, så det igen lever op til de samme krav, som før skaden opstod. HUSK, at man kun må køre 80 km/t og i en distance på 80 km med et nødtætnet dæk, slutter Volker Nitz.

Rådet for Større Dæksikkerhed består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Derfor gik Benée Huse konkurs

Tre underskudsgivende regnskaber på fire år blev for meget

Struktur og faste rutiner skaber overblik

Man når lettere, det man skal, når man ved, hvad det er, man skal nå, lyder det fra dagens fødselslar

Nyt fra byggecentrene
Grossist investerer massivt i elever

Arbejder på højtryk for at finde job til de 13 elever, der afslutter uddannelsen til september

Ugens konkurser - uge 24

Renoverprisen 2018: Se de nominerede

Seks meget forskellige renoveringsprojekter fra hele landet skal dyste om at blive Danmarks bedste renovering

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

VAM udvider direktionen

Direktøren gennem 11 år fratræder – og erstattes af to fra egne rækker

Ugens nye virksomheder - uge 24

Maskinleverandørerne: E&H vender tilbage i 2021

5.758 fagfolk lagde vejen forbi E&H 2018

Lærlingedyst: Han er bedst til at skrue på entreprenørmaskiner

Fire lærlinge har kæmpet om titlen på fagmessen E&H 2018

Husfabrikken: Konkursbo opretholder driften

Opslagsværk giver overblikket over byggeriets topfolk

Licitationen - Byggeriets Dagblad udgiver i dag "Hvem er hvem i byggeriet 2018"

Undersøgelse viser store ledelsessvigt i Husejernes Forsikring

Se tallene: Træmangel kostede emballagekoncern

Entreprenørgigant hylder medarbejdere

Byggeriets vækst smitter af på Øland

Colas Danmark siger farvel til diesel

Vejentreprenøren udskifter almindelig diesel med det renere GTL-brændstrof på sine tankanlæg

PERI DUO - universal letvægtsforskallingssystem i stærk fremdrift

Hede entreprenør-drømme i Herning

E&H 2018 er skudt i gang – på jorden og i luften

2

Byggeriets spilleregler udvikler sig til en farce

1

Typehusbygger indgiver konkursbegæring

"Tiltagende likviditetsproblemer" bag konkursbegæring

Sjællandsk nedriverfirma er begæret konkurs

Ny skrue modstår salte fra MgO-plader

Udskiftning af MgO-plader efterlader salte i de bærende trækostruktioner

Bornholmsk egetræ bag Tømrerprisen 2018

Partnerne bag det nye besøgscentret ved Hammershus borgruin må deles om æren

TOP 4: Det renoverer danskerne først, når de køber hus

Se listen over, hvad danskerne ændrer først, når de køber hus

Danmarks længste indendørs gangbro indviet – med et 100-meterløb

Nyt fra byggecentrene
Sønderjysk butikschef fejrer 25 års jubilæum

E&H 2018: Duft af diesel og hvislen af hydraulik

Tømrer: Lette akustik-plader er gode for kroppen

Norden vil have fælles byggeregler – men ikke Danmark

1

Speed-dating med håndværkere

Ugens nye virksomheder - uge 23

Ugens konkurser - uge 22

Rekordoverskud hos ITW

Malermestre frygter eksorbitante lønkrav i 2020

Varebiler
Vogn-eftersyn er en festdag

Benhård konkurrence tager livet af byggevirksomheder

Nyt om navne i byggeriet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Middelfart Kommune sparer millioner på energioptimering

Rundsavens afløser er ikke kun til plader!

Unilite / ABV teknik - din stærke partner i mekanisk brandventilation

Grønbech PR & Kommunikation

Stor tilfredshed med køb af vinduesløfter

Midtjysk Albyg A/S har fået en ny totalentreprisekontrakt.

Bygherrernes fornemmelser for (BIM)-standarder #3 — Molio

TROX Danmark Roadshow

Entreprisekontrakt indgået med OK-Fonden og Helsingør Kommune

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Gå ikke glip af årets kystsikringskonference - EARLY BIRD-RABAT indtil 1/7!

Intern auditering af SKS og KLS samt ledelsesevaluering

Arbejdsmiljøuddannnelsen for koordinatorer

Legat til afholdt seniormedarbejder

Moelven Quick-Deck, ThermoAsk

Et attraktivt alternativ til traditionel isolering til hele byggeriet.

Vi byder velkommen til Mads Langke Andersen - Keflico A/S

World Trade Center - Et fyrtårn for Helsingborg

Softstarter monteret på 6 reefer containere

Beregn luftfugtighed og dugpunkt med gratis I-X og H-X diagrammer

Find din nye medarbejder med garanti

Tilmeld dig BIM Equitys nyhedsbrev – og vind en iPad

Konference: Kolding - De store projekter

Panelbyg Aps er importør af Vacu Stone Lift

Få en SMS når din måling stikker af!

Send til en kollega

0.281