Nye regler for reparation af dæk

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Stil krav til værkstedet, så de nye regler bliver overholdt.

Fra årsskiftet er der kommet nye krav til værkstederne, når dæk skal repareres. Det er til gavn for både kunderne og trafiksikkerheden; men som kunde man skal stille krav til værkstedet, så man sørger for, at reglerne bliver fulgt.

Det mener Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark. De er meget tilfredse med de nye regler, som er blevet offentliggjort på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Reglerne findes i "Vejledning om syn af køretøjer", og især dækområdet har fået en kraftig - og den har været tiltrængt, siger Volker Nitz, der er branchedirektør i Dækbranchen Danmark.

- Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent.

- Såvel dækket som andre sikkerhedskomponenter skal repareres fagmæssigt korrekt og ikke, som hver enkelt finder bedst.

- Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer som traktorer - ikke på person- og varebiler.

- Dette er heldigvis nu med den nye vejledning blevet forbudt. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning også er begyndt at blive anvendt som en let løsning til lastbiler og busser.

Stil krav til dit værksted
- Mange værksteder falder desværre for fristelsen og udfører reparationer på dæk, som ikke burde repareres, siger Volker Nitz.

- Det er hurtigt, billigt for kunden, men kan efterfølgende gå grueligt galt. Der foretages nemlig alt for ofte tætninger af dæk, hvor værkstedet skyder en prop i dækket udefra. Dermed er dækket ganske vist tæt, men langt fra sikkert og absolut ikke repareret.

- Faren for at dækket ved punkteringen eller lufttabet har fået en skade indvendig, kan man nemlig kun se, hvis dækket tages af fælgen og kontrolleres visuelt indvendigt fra. Hvis dækket har taget indvendig skade, er der stor risiko for, at dækket efterfølgende kan eksplodere under kørslen.

- Stil derfor krav til dit værksted, bed dem om at tage dækket helt af for kontrol og reparation, få information om, hvad årsagen til skaden var - og hvordan den blev udbedret.

- En korrekt udbedring kræver nemlig, at der foretages en reparation med en lap, som vulkaniseres på plads indvendigt i dækket.

Propper kun som nødtætning
- Er du uheldig at punktere med din person- eller varebil, så er det tilladt, at nødtætne dækket med bilens lappekit eller at vejhjælp tætner dækket med en prop.

- Begge metoder er dog kun nødtætninger, så du kan fortsætte til et værksted, få kontrolleret dækket og repareret det, så det igen lever op til de samme krav, som før skaden opstod. HUSK, at man kun må køre 80 km/t og i en distance på 80 km med et nødtætnet dæk, slutter Volker Nitz.

Rådet for Større Dæksikkerhed består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Stort svendestykke for byggerobot

Paradoks: De store entreprenørfirmaer laver mere og tjener mindre

Hård konkurrence, stigende priser og mangel på arbejdskraft presser indtjeningsevnen hos de store byggeentreprenører

Svenskere køber sig ind på dansk værktøjsmarked

Bane-arbejde får huse til at slå revner

Trecifret millionordre til MT Højgaard

Nyhedsbrev

Varebiler
Kørekortet er på vej som app til smartphone

Online Avis Arkiv

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Her er de prækvalificerede til Vardes nye folkeskole

Nyt fra byggecentrene
Trælast på Bornholm går konkurs

Ugens konkurser - uge 38

Årets lastbil er tyrkisk

Nyt vandværk ligner et vikingehus

Storebæltsbro har stål fra værk der har givet italienere kræft

Læreplads i sort: Skorstensfejere mangler lærlinge

Odense Kommune afsætter 100 millioner til at forny Vollsmose

BILLEDER: Se Nomas prisvindende træhåndværk indefra

Ugens nye virksomheder - uge 38

Danske arkitekter lærer af norsk træbyggeri

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

Webshop-baseret møbelfirma vil have flere fysiske butikker

Varebiler
Har du også orden i den store værktøjskasse, mester ?

VVS-montør starter egen virksomhed og lægger ud med at lease tre spritnye kassebiler

Kontrakterne skal op af skuffen og ud på byggepladsen

NKT sælger fra

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Minister: Slut med at stifte virksomhed for en krone

Direktør stopper hos Würth Industri

Fylder 70: Hun er cand.scient, men blev omskolet til tømrer

Det handler om at være relevant

Aarsleff laver fundamenter til ny elforbindelse

Arbejdsulykke: Mand klemt mellem lift og betonvæg

Trailere med kunstig intelligens

3F giver en hånd med: Uddanner betonfolk til akkordarbejde

Laver du Bilka-buler uden at lægge en seddel, mester ?

Brøndum-koncernen har fundet sin nye adm. direktør

Ugens konkurser - uge 37

Ugens nye virksomheder - uge 37

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny EP avis med skarpe tilbud

Lindab og den cirkulære økonomi

NIC Denmark leverer specialløsninger til Kasperskolen i Skovlunde.

Nyt lager booster service

Derfor er VinduesIndustrien kritisk overfor Svanemærket

Stille som en mus - perfekt til dit rækkehus

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept.

Invitation: Intelligent styring og og energioptimering

Tekstilkanaler som akustisk element

Ambitiøs Sales Manager til en af Danmarks førende BIM-rådgivere

Vejen til et godt arbejdsmiljø - konference i KBH 1. nov.

Klimavenligt kølemiddel- HFO R1234ze

Der bliver hver dag samlet mange kædesæt på vores værksteder i hele Danmark.

Ajos digitaliserer sine kranjournaler

Stationer - 60/10 kV

Nyt Fiat bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Milwaukee - Du er hermed inviteret!

Restlager salg!

En dag med vores graffiti-afrensere

Lastbiler er et krævende område både med hensyn til omgivelser og trykluftkvalitet

Sandblæsning af båd

Lav elafgift skubber på komvertering til varmepumper

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologien

Indflytningsklart beboelsesmodul med 2 rum og fælles bad/toilet

Kåring af Årets skolebyggeri 2018 – stem på dit favoritprojekt

Send til en kollega

0.341