Nu køres de første broelementer til Frederikssund

Det bliver noget af et syn, når 30 meter lange lastbiler på mandag tager hul på transporten af broelementer til den nye bro over Roskilde Fjord. I alt 492 elementer kommer til at udgøre brodækket.

Mandag den 5. marts klokken 09.00 forlader det første broelement Frederiksværk Havn med retning mod Frederikssund på en ekstra lang lastbil.

Læs også: Byggefirmaers rod udskyder kontrakt om ny Storstrømsbro

- Det bliver noget af et syn. Lastbilen er cirka 30 meter lange og skal fragte et ekstremt stort og tungt element. Vi kommer til at genere trafikken på ruten, fordi lastbilen kører langsomt. Vi har flyttet skilte for at få plads, og den første tur skal vise, om vi har fået rykket nok rundt på vejudstyret, siger Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet. 

Her kan du se transporterne på ruten 

Frederiksværk
Ved rundkørslen mellem Hillerødvej, Sandskårsvej og Karlsgavevej og fra parkeringspladsen ved McDonald’s. 

Kregme
Fra Hillerødvej fx fra parkeringspladsen ved Netto eller Uno-X. 

Frederikssund
Fra udsigtsplatformen ved byggepladsen kan du se aflæsning af elementet.

492 elementer
I løbet af mandagen ankommer i alt 12 brodæk-elementer til Frederiksværk Havn. På dagen vil de første to elementer blive fragtet til byggepladsen i Frederikssund. De resterende elementer vil i løbet af uge 10 blive fragtet til byggepladsen med 2-3 daglige transporter.

- Brodækket på Fjordforbindelsen kommer til at bestå af i alt 492 elementer, så vi skal altså gentage disse transporter 492 gange over det kommende år. På mandag nøjes vi med de to første transporter, siger Henrik Vincentsen. 

Fuldt lastede transportere må maksimalt køre med en hastighed på 45 km/t. Den første lastbil til byggepladsen i Frederikssund er klokken cirka 10.30 efter en køretur på ca. halvanden time. 

- Den sværeste del på ruten bliver turen gennem rundkørslerne på strækningen. Her skal transporterne helt ned i fart, og trafikken standses af følgebiler. Derfor håber vi, at vores medtrafikanter vil være tålmodige og respektere, at transporterne kører meget langsomt, siger Henrik Vincentsen. 

Fakta om fjordforbindelsen

Den nye bro over Roskilde Fjord, som bærer navnet Kronprinsesse Marys bro, bliver en betalingsbro. Betalingsanlægget vil være det første free flow betalingsanlæg i Danmark.  

Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund og knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.  

Projektets samlede budget er på cirka 2 mia. kroner, og den nye fjordforbindelse og betalingsanlægget forventes åbnet ultimo 2019.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

TL Byg har fokus på overskudsgraden

Webshop-baseret møbelfirma vil have flere fysiske butikker

Kontrakterne skal op af skuffen og ud på byggepladsen

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Nyhedsbrev

Varebiler
Har du også orden i den store værktøjskasse, mester ?

VVS-montør starter egen virksomhed og lægger ud med at lease tre spritnye kassebiler

Online Avis Arkiv

NKT sælger fra

Danske arkitekter lærer af norsk træbyggeri

MESTER HAK&HUG
Starter dine svende for sig selv, mester ?

Nogle svende vil hellere fakturere mesterløn end svendeløn, så de starter for sig selv. Men træerne vokser ikke ind i himlen

Her er leverandøren til Svinkløvs nye træfacade

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Minister: Slut med at stifte virksomhed for en krone

Seniorer får livsstilsboliger i ny Køge-bydel

Ny totalentreprise: Carlsberg klar til endnu et højhus

Gamle brædder bliver til offentlig terrasse

Er du klar til håndværkermesse, mester ?

Nedriver slipper for fængsel

Danmark har fået sin første svanemærkede bordplade

Aarsleff laver fundamenter til ny elforbindelse

Direktør stopper hos Würth Industri

Tæt på teknologi: Turen starter i Aarhus

Nu kan du komme helt tæt på den nye teknoogi i bygge- og anlægsbranchen

Fylder 70: Hun er cand.scient, men blev omskolet til tømrer

Det handler om at være relevant

Pihl-konsortium bliver del af milliardprojekt

Trailere med kunstig intelligens

3F giver en hånd med: Uddanner betonfolk til akkordarbejde

Laver du Bilka-buler uden at lægge en seddel, mester ?

Arbejdsulykke: Mand klemt mellem lift og betonvæg

Brøndum-koncernen har fundet sin nye adm. direktør

Ugens konkurser - uge 37

Ugens nye virksomheder - uge 37

Overblik: Ugens rokader i byggeriets top

Mistede livet i brændeflækker

Verdens højeste trætårn bliver endnu højere

Vil vende kulsort fremtid for malerfaget

EUC Nordvestsjælland: Vi har knækket kurven

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Historien om brandet AVANT "Starten var vanskelig!"

Bombesikrede skydedøre

Ny medarbejder hos Tempus Heat A/S

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Fremtidens træbyggeri slår rødder på Building Green

Så er vi i gang med Åbent Hus i det jyske - ses vi?

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Den driftsansvarliges pligter og opgaver

Skab tillid med klima ikon

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Derfor skal du bruge integreret kredsløbsbeskyttelse

WINCOVER® monteret på 1. etape af byggeriet på Sofiendal Enge

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Opdatering fra BOLIV i Gladsaxe

Ses vi til Milwaukee dag i Rødovre Trælast?

VinduesIndustriens formand fylder 60

Nyt murerværksted i Hvide Sande.

SE DET HELE - i flere niveauer

Lidt af dit og lidt af dat

KTR BoWex Buetandskoblinger

Få nu styr på virksomhedens software-licenser

Varmepumpe luft/luft - til erhverv og private

Send til en kollega

0.245