23948sdkhjf

Vognmænd spilder millioner på nye dæk

Vognmandsbranchen smider hvert år millioner af kroner ud af vinduet, når de køber nye dæk

Mindre end halvdelen af de lastvognsdæk, der ruller rundt på de danske veje, er regummierede. Det er en skam, for det koster vognmandsbranchen dyrt.

Det mener Bandags produktchef Niels Nielsen. Bandag, der er ejet af dækfirmaet Bridgestone, har i mere end 60 års produceret regummierede dæk.

- Med regummiering forlænges dækkets levetid, uden at gå på kompromis med hverken ydelse eller sikkerhed, siger han.

- I gennemsnit giver regummieringer op til 30 procent lavere udgifter pr. km. end nye dæk. Jo flere gange karkassen kan regummieres, jo lavere bliver omkostningerne i dækkets samlede levetid.

Hvor meget vognmandsbranchen samlet taber, fordi man ikke bruger regummierede dæk, kan Niels Nielsen ikke sige; men den enkelte vognmand kan selv beregne, hvad der kan spares på at bruge regummierede dæk i forhold til nye dæk.

Grøn virksomhedsprofil

Det er ikke kun vognmanden, der kan spare penge. Miljøet har det også bedre af brugen af regummierede dæk. Det bidrager nemlig til et bedre miljø.

- De miljømæssige fordele ved regummiering er ikke til at overse, fortæller Niels Nielsen.

- Sammenlignet med nye dæk bruger man til fremstilling af et regummieret dæk 70 procent mindre olie og op til 20 kg mindre stål. Desuden er CO2-emissionen 30 procent lavere end ved fremstilling af nye dæk.

Fuldt på højde med nye dæk

- Regummierede dæk er fuldt på højde med nye dæk og fås lige som nye dæk i en lang række mønstre til alle typer formål og kørselsforhold, fortæller Bandag-chefen.

- Al vores erfaring og teknologiske knowhow fra udvikling af nye Bridgestone-dæk anvender vi også på vores regummierede dæk. Alle Bridgestone-dæk fås også som Bandag. Hvis man er glad for R-serien, kan man få Bandag-dæk med samme mønster.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096