23948sdkhjf

Strømper under skinnerne i København

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Per Aarsleff på overarbejde under hovedbanegården - strømpeforinger sikrer afvandingen på københavnske togstrækninger

For ikke at forstyrre togdriften, så skal alt klappe ned til mindste detalje, når der om aftenen og natten i øjeblikket strømpefores under og ved en række københavnske togstrækninger.

Det er de to søsterselskaber Aarsleff Rail og Aarsleff Rørteknik, der med udgangspunkt i kæmpe logistisk planlægning, ekstremt høje sikkerhedskrav og specifikke standarder inden for strømpeforinger, frem mod sommerferien sikrer kloakkerne under bl.a. skinnerne ved Københavns Hovedbanegård.

Læs også: Aarsleff-koncernen skuffer i første halvår

Strømpeforingerne af regnvandsledningerne sker med udgangspunkt i TV-inspektion og som led i klare planer om at opretholde driften og sikkerheden på skinnerne. Det er Banedanmark, der med fornyelsesplanerne har sikkerhed for en optimal drift og samtidig sikrer, at man ikke lige pludselig står med et nedbrudt ledningsnet under eller ved nogle af skinnerne.

- Ved at strømpefore regnvandsledningerne sikrer vi optimal afvanding fra banelegemerne. Hvis der ikke er ordentlig nedsivning kan Banedanmark risikere, at der ligger vand på sporene. Det kan bl.a. give driftsforstyrrelser, men er i høj grad også et spørgsmål om sikkerhed, forklarer Marianne Thaarup, der er projektleder hos Per Aarsleff A/S.

Tonstunge S-tog
Ved at strømpefore undgår Banedanmark, at der skal graves op og lægges nye ledninger, som vil være langt mere omfattende, omkostningstungt og have stor indflydelse på togdriften.

En strømpeforing er en polyesterforing, der krænges ind i eksisterende, nedslidte kloakrør og derved sparer tid og omkostninger i forhold til opgravning.

Læs også: Aarsleff skal bygge Danmarks højeste bygning

- Under eksempelvis hovedbanegården, hvor kloakledninger ligger placeret på tværs af skinnerne ca. 1,5 m under, dimensionerer vi godstykkelsen af strømpeforingerne efter belastningen fra de tonstunge S-tog. Det kræver en kraftigere dimensionering end de strømpeforinger, vi udfører i ledninger, der ligger langs skinnerne, forklarer Marianne Thaarup.

Selv om strømpeforinger er en langt nemmere og smidigere metode, så er det ikke uden store udfordringer, når alt skal klappe og klares inden for en kort tidsfrist i aften og nattetimerne.

Omfattende logistik
Det er et kæmpe logistik arbejde, der skal udføres og planlægges ned til mindste detalje, når Aarsleff om aftenen og om natten dykker ned i kloakkerne for at sikre afvandingen.

- Vi skal jo tildeles sporspærringer og kørestrøms-afbrydelser. Eksempelvis er der 21 ugers ventetid, når arbejdet foregår så tæt ved hovedbanegården. Det betyder selvfølgelig, at forberedelserne før hvert stræk er udført ned til mindste detalje, så vi er sikre på, at vi kan nå at blive færdige inden for det tidsvindue, vi har fået tildelt, siger Marianne Thaarup.

Læs også: Hansson & Knudsen renset for mistanke

Hun peger bl.a. på, at når du arbejder i så komplekse områder som på og langs banelegemer og sporstrækninger, så er det selvfølgelig langt sværere at få det hele til at glide ubesværet - man kører ikke bare lige bilen hen til brønden og påbegynder arbejdet. Flere steder er man nødt til at bygge midlertidige overgange i 30 meters højde og ofte er det nødvendigt at bruge kraner, når udstyret skal bugseres på plads.

Smidiggør arbejdsgange
Til gengæld smidiggør det en række arbejdsgange, at Aarsleff Rail og Aarsleff Rørteknik er under samme firma. Bl.a. i forhold til fælles koordinering, når der foregår andre arbejder på banelegemerne, så der smidigt kan aftales fælles løsninger til fordel for bygherre.

- Det er en kæmpe koordineringsopgave, der går forud for hver streng, der bliver strømpeforet. Vi skal jo være helt sikre på, at vores tidsplaner er realistiske og at vi har backup planer, hvis noget går galt - f.eks. hvis kompressoren går i stykker midt om natten. Så der er pres på, men vi har folk på, der arbejder tæt sammen og som kan håndtere presset, forklarer Marianne Thaarup.

Marianne Thaarup understreger, at man ikke sætter folk på samme hold, der ikke kender hinanden. Det er nogle af de mest rutinerede kræfter, der er vant til at arbejde på banen og som samtidig også har deltaget i Banedanmarks "Pas På Banen Kurser", som er et krav.
Sigh

Mere om: Per Aarsleff
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Varebiler
Håndværkere må kun køre i grønne biler i København. Se liste over elbiler på gule plader

Åbner håndværkerbutik i Dronningens Tværgade

Indbrud i håndværkerbiler: Politiet anholder tyvebande

Slipper ikke: Tidligere Velux-chef fortsætter kurs mod retten

Nyt fra byggecentrene
Sanistål får grønt lys til frasalg af stålaktiviteter

Sydsjællands trækronetårn går Eiffeltårnet i bedene

Nyhedsbrev

Nyt fra byggecentrene
Jysk trælast-kæde tager tocifret millionhop på bundlinjen

Online Avis Arkiv

NCC sælger fra

Politianmeldt entreprenør går konkurs

Varebiler
Årets Varebil er fransk/tyske trillinger

Han stemte på sig selv 3.000 gange: Nu har han mistet jobbet

Taasinge Elementer: Ny direktør får ansvaret for hele produktionen

Nyt fra byggecentrene
Solidt overskud i trælasthandel

Øger samarbejdet med polsk presenning-leverandør

Smart building-specialist i købe-humør

Det åbner døre at renovere 20 McDonalds’ på to år

Erhvervssegmentet er vokset med cirka 20 procent om året hos Magnus Thomsens Eftf.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Træhuse med særligt byggekoncept vækker opsigt i Roskilde

Nyt fra byggecentrene
Morgenmad og modeshow i byggecenter

Østjysk entreprenør bevæger sig op i rækkerne med rekordregnskab

Ny forening: Det bliver lettere for SMV’erne at finde rådgivere

Aarsleff skal bygge Danmarks højeste bygning

Nyt fra byggecentrene
DLH på jagt efter ny partner – eller køber

NKT har fundet ny topchef

Varebiler
Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

DSV trækker sig fra genanvenders ejerkreds

Københavnsk højhus får nordjyske vinduer

1

På tide at se på tilbudsloven

Ugens konkurser - uge 11

Miljøvaredeklaration på træ til byggeriet

Nyt om navne: Se de seneste rokader i bestyrelser og direktioner

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Brug sele i minilæsseren – det kan redde dit liv

Ny produktchef hos Lemvigh-Müller

Fokus på ulovlige indkøb hos Fjernvarme Fyn

VVS-grossist lærer af e-handel i Kina

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Total kranløsning leveret og monteret 14 dage efter ordre.

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Kombiner energimåling og styring i et system!

Ny EP avis ude nu

BS false Z

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Kabeltransport kræver helt specielle forhold

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Frysehus hos Havi i Ishøj

Brug specialisterne – de er til for dig

Häfele bygger nyt logistikcenter

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Sølvpakken - Messeudstyr

Mød Panelbyg til Building Green Aarhus 2019 på stand 38.

En sauna skal bygges med den helt rigtige slags træ

Controlflex Kobling

BIM Equity går WebiAmok

Gudrunsvej - Aarhus

Et nyt parcelhus i Sundolitt indpakning - Etape 2 

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

20 fods containere på lager i flere farver

Plast i kilometervis

Første spadestik i solskin hos Dacapo Stainless A/S

Send til en kollega

0.154