Strømper under skinnerne i København

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Per Aarsleff på overarbejde under hovedbanegården - strømpeforinger sikrer afvandingen på københavnske togstrækninger

For ikke at forstyrre togdriften, så skal alt klappe ned til mindste detalje, når der om aftenen og natten i øjeblikket strømpefores under og ved en række københavnske togstrækninger.

Det er de to søsterselskaber Aarsleff Rail og Aarsleff Rørteknik, der med udgangspunkt i kæmpe logistisk planlægning, ekstremt høje sikkerhedskrav og specifikke standarder inden for strømpeforinger, frem mod sommerferien sikrer kloakkerne under bl.a. skinnerne ved Københavns Hovedbanegård.

Læs også: Flere danske entreprenører er valgt til Hovedstadens Letbane

Strømpeforingerne af regnvandsledningerne sker med udgangspunkt i TV-inspektion og som led i klare planer om at opretholde driften og sikkerheden på skinnerne. Det er Banedanmark, der med fornyelsesplanerne har sikkerhed for en optimal drift og samtidig sikrer, at man ikke lige pludselig står med et nedbrudt ledningsnet under eller ved nogle af skinnerne.

- Ved at strømpefore regnvandsledningerne sikrer vi optimal afvanding fra banelegemerne. Hvis der ikke er ordentlig nedsivning kan Banedanmark risikere, at der ligger vand på sporene. Det kan bl.a. give driftsforstyrrelser, men er i høj grad også et spørgsmål om sikkerhed, forklarer Marianne Thaarup, der er projektleder hos Per Aarsleff A/S.

Tonstunge S-tog
Ved at strømpefore undgår Banedanmark, at der skal graves op og lægges nye ledninger, som vil være langt mere omfattende, omkostningstungt og have stor indflydelse på togdriften.

En strømpeforing er en polyesterforing, der krænges ind i eksisterende, nedslidte kloakrør og derved sparer tid og omkostninger i forhold til opgravning.

Læs også: Aarsleff-koncernen skuffer i første halvår

- Under eksempelvis hovedbanegården, hvor kloakledninger ligger placeret på tværs af skinnerne ca. 1,5 m under, dimensionerer vi godstykkelsen af strømpeforingerne efter belastningen fra de tonstunge S-tog. Det kræver en kraftigere dimensionering end de strømpeforinger, vi udfører i ledninger, der ligger langs skinnerne, forklarer Marianne Thaarup.

Selv om strømpeforinger er en langt nemmere og smidigere metode, så er det ikke uden store udfordringer, når alt skal klappe og klares inden for en kort tidsfrist i aften og nattetimerne.

Omfattende logistik
Det er et kæmpe logistik arbejde, der skal udføres og planlægges ned til mindste detalje, når Aarsleff om aftenen og om natten dykker ned i kloakkerne for at sikre afvandingen.

- Vi skal jo tildeles sporspærringer og kørestrøms-afbrydelser. Eksempelvis er der 21 ugers ventetid, når arbejdet foregår så tæt ved hovedbanegården. Det betyder selvfølgelig, at forberedelserne før hvert stræk er udført ned til mindste detalje, så vi er sikre på, at vi kan nå at blive færdige inden for det tidsvindue, vi har fået tildelt, siger Marianne Thaarup.

Læs også: Aarsleff vinder endnu en banekontrakt

Hun peger bl.a. på, at når du arbejder i så komplekse områder som på og langs banelegemer og sporstrækninger, så er det selvfølgelig langt sværere at få det hele til at glide ubesværet - man kører ikke bare lige bilen hen til brønden og påbegynder arbejdet. Flere steder er man nødt til at bygge midlertidige overgange i 30 meters højde og ofte er det nødvendigt at bruge kraner, når udstyret skal bugseres på plads.

Smidiggør arbejdsgange
Til gengæld smidiggør det en række arbejdsgange, at Aarsleff Rail og Aarsleff Rørteknik er under samme firma. Bl.a. i forhold til fælles koordinering, når der foregår andre arbejder på banelegemerne, så der smidigt kan aftales fælles løsninger til fordel for bygherre.

- Det er en kæmpe koordineringsopgave, der går forud for hver streng, der bliver strømpeforet. Vi skal jo være helt sikre på, at vores tidsplaner er realistiske og at vi har backup planer, hvis noget går galt - f.eks. hvis kompressoren går i stykker midt om natten. Så der er pres på, men vi har folk på, der arbejder tæt sammen og som kan håndtere presset, forklarer Marianne Thaarup.

Marianne Thaarup understreger, at man ikke sætter folk på samme hold, der ikke kender hinanden. Det er nogle af de mest rutinerede kræfter, der er vant til at arbejde på banen og som samtidig også har deltaget i Banedanmarks "Pas På Banen Kurser", som er et krav.
Sigh

Mere om: Per Aarsleff


Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Varebiler
Kørekortet er på vej som app til smartphone

Stort svendestykke for byggerobot

Trecifret millionordre til MT Højgaard

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Svenskere køber sig ind på dansk værktøjsmarked

Bane-arbejde får huse til at slå revner

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Her er de prækvalificerede til Vardes nye folkeskole

Paradoks: De store entreprenørfirmaer laver mere og tjener mindre

Hård konkurrence, stigende priser og mangel på arbejdskraft presser indtjeningsevnen hos de store byggeentreprenører

Ugens konkurser - uge 38

Årets lastbil er tyrkisk

Nyt fra byggecentrene
Trælast på Bornholm går konkurs

BILLEDER: Se Nomas prisvindende træhåndværk indefra

Nyt vandværk ligner et vikingehus

Storebæltsbro har stål fra værk der har givet italienere kræft

Ugens nye virksomheder - uge 38

Læreplads i sort: Skorstensfejere mangler lærlinge

Odense Kommune afsætter 100 millioner til at forny Vollsmose

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

Danske arkitekter lærer af norsk træbyggeri

Webshop-baseret møbelfirma vil have flere fysiske butikker

Varebiler
Har du også orden i den store værktøjskasse, mester ?

VVS-montør starter egen virksomhed og lægger ud med at lease tre spritnye kassebiler

Kontrakterne skal op af skuffen og ud på byggepladsen

NKT sælger fra

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Minister: Slut med at stifte virksomhed for en krone

Direktør stopper hos Würth Industri

Fylder 70: Hun er cand.scient, men blev omskolet til tømrer

Det handler om at være relevant

Aarsleff laver fundamenter til ny elforbindelse

Arbejdsulykke: Mand klemt mellem lift og betonvæg

Trailere med kunstig intelligens

3F giver en hånd med: Uddanner betonfolk til akkordarbejde

Laver du Bilka-buler uden at lægge en seddel, mester ?

Brøndum-koncernen har fundet sin nye adm. direktør

Ugens konkurser - uge 37

Ugens nye virksomheder - uge 37

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt lager booster service

Derfor er VinduesIndustrien kritisk overfor Svanemærket

Stille som en mus - perfekt til dit rækkehus

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept.

Invitation: Intelligent styring og og energioptimering

Tekstilkanaler som akustisk element

Ambitiøs Sales Manager til en af Danmarks førende BIM-rådgivere

Vejen til et godt arbejdsmiljø - konference i KBH 1. nov.

Klimavenligt kølemiddel- HFO R1234ze

Der bliver hver dag samlet mange kædesæt på vores værksteder i hele Danmark.

Ajos digitaliserer sine kranjournaler

Stationer - 60/10 kV

Nyt Fiat bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Milwaukee - Du er hermed inviteret!

Restlager salg!

En dag med vores graffiti-afrensere

Lastbiler er et krævende område både med hensyn til omgivelser og trykluftkvalitet

Sandblæsning af båd

Lav elafgift skubber på komvertering til varmepumper

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologien

Indflytningsklart beboelsesmodul med 2 rum og fælles bad/toilet

Kåring af Årets skolebyggeri 2018 – stem på dit favoritprojekt

Slut med tilgroede altaner på Nørregade

Modula lagerautomater, nu i Danmark

Nyt Citroen bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.514