Strømper under skinnerne i København

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Per Aarsleff på overarbejde under hovedbanegården - strømpeforinger sikrer afvandingen på københavnske togstrækninger

For ikke at forstyrre togdriften, så skal alt klappe ned til mindste detalje, når der om aftenen og natten i øjeblikket strømpefores under og ved en række københavnske togstrækninger.

Det er de to søsterselskaber Aarsleff Rail og Aarsleff Rørteknik, der med udgangspunkt i kæmpe logistisk planlægning, ekstremt høje sikkerhedskrav og specifikke standarder inden for strømpeforinger, frem mod sommerferien sikrer kloakkerne under bl.a. skinnerne ved Københavns Hovedbanegård.

Læs også: Flere danske entreprenører er valgt til Hovedstadens Letbane

Strømpeforingerne af regnvandsledningerne sker med udgangspunkt i TV-inspektion og som led i klare planer om at opretholde driften og sikkerheden på skinnerne. Det er Banedanmark, der med fornyelsesplanerne har sikkerhed for en optimal drift og samtidig sikrer, at man ikke lige pludselig står med et nedbrudt ledningsnet under eller ved nogle af skinnerne.

- Ved at strømpefore regnvandsledningerne sikrer vi optimal afvanding fra banelegemerne. Hvis der ikke er ordentlig nedsivning kan Banedanmark risikere, at der ligger vand på sporene. Det kan bl.a. give driftsforstyrrelser, men er i høj grad også et spørgsmål om sikkerhed, forklarer Marianne Thaarup, der er projektleder hos Per Aarsleff A/S.

Tonstunge S-tog
Ved at strømpefore undgår Banedanmark, at der skal graves op og lægges nye ledninger, som vil være langt mere omfattende, omkostningstungt og have stor indflydelse på togdriften.

En strømpeforing er en polyesterforing, der krænges ind i eksisterende, nedslidte kloakrør og derved sparer tid og omkostninger i forhold til opgravning.

Læs også: Aarsleff-koncernen skuffer i første halvår

- Under eksempelvis hovedbanegården, hvor kloakledninger ligger placeret på tværs af skinnerne ca. 1,5 m under, dimensionerer vi godstykkelsen af strømpeforingerne efter belastningen fra de tonstunge S-tog. Det kræver en kraftigere dimensionering end de strømpeforinger, vi udfører i ledninger, der ligger langs skinnerne, forklarer Marianne Thaarup.

Selv om strømpeforinger er en langt nemmere og smidigere metode, så er det ikke uden store udfordringer, når alt skal klappe og klares inden for en kort tidsfrist i aften og nattetimerne.

Omfattende logistik
Det er et kæmpe logistik arbejde, der skal udføres og planlægges ned til mindste detalje, når Aarsleff om aftenen og om natten dykker ned i kloakkerne for at sikre afvandingen.

- Vi skal jo tildeles sporspærringer og kørestrøms-afbrydelser. Eksempelvis er der 21 ugers ventetid, når arbejdet foregår så tæt ved hovedbanegården. Det betyder selvfølgelig, at forberedelserne før hvert stræk er udført ned til mindste detalje, så vi er sikre på, at vi kan nå at blive færdige inden for det tidsvindue, vi har fået tildelt, siger Marianne Thaarup.

Læs også: Aarsleff vinder endnu en banekontrakt

Hun peger bl.a. på, at når du arbejder i så komplekse områder som på og langs banelegemer og sporstrækninger, så er det selvfølgelig langt sværere at få det hele til at glide ubesværet - man kører ikke bare lige bilen hen til brønden og påbegynder arbejdet. Flere steder er man nødt til at bygge midlertidige overgange i 30 meters højde og ofte er det nødvendigt at bruge kraner, når udstyret skal bugseres på plads.

Smidiggør arbejdsgange
Til gengæld smidiggør det en række arbejdsgange, at Aarsleff Rail og Aarsleff Rørteknik er under samme firma. Bl.a. i forhold til fælles koordinering, når der foregår andre arbejder på banelegemerne, så der smidigt kan aftales fælles løsninger til fordel for bygherre.

- Det er en kæmpe koordineringsopgave, der går forud for hver streng, der bliver strømpeforet. Vi skal jo være helt sikre på, at vores tidsplaner er realistiske og at vi har backup planer, hvis noget går galt - f.eks. hvis kompressoren går i stykker midt om natten. Så der er pres på, men vi har folk på, der arbejder tæt sammen og som kan håndtere presset, forklarer Marianne Thaarup.

Marianne Thaarup understreger, at man ikke sætter folk på samme hold, der ikke kender hinanden. Det er nogle af de mest rutinerede kræfter, der er vant til at arbejde på banen og som samtidig også har deltaget i Banedanmarks "Pas På Banen Kurser", som er et krav.
Sigh

Mere om: Per Aarsleff


Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

43 procent: Ok at chefen blander sig i rygning og vægt

Metroarbejdere får 9,5 millioner kroner efter lønsnyd

Stresset? Derfor er ferie ingen mirakelkur

Mange danskere har for store forventninger til, hvad ferien kan gøre for deres stressniveau, vurderer stresslæge.

Medarbejderboom i modne byggevirksomheder

Danmark har udviklet sig til et vaskeægte opfinderland

Aldrig har så mange danskere søgt om at tage patent på en opfindelse, og det gør Danmark til et af verdens førende lande for nye ideer.

Nyhedsbrev

Kun ganske få nye jobs i gigantvirksomheder

Online Avis Arkiv

8 ud af 10: Jobbet gør ondt

Over 8 ud af 10 medlemmer af 3F har smerter i kroppen i løbet af en arbejdsdag. Det er ikke rimeligt, siger professor i arbejdsmedicin.

Arbejdere holder fast i industriferien

Installatører klar til at tage endnu flere lærlinge

Elektronikvirksomhed giver maskiner væk

Brugte maskiner får nyt liv i Aalborg. Se billeder.

Mange danskere føler sig snydt hos mekanikeren

1

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Stadionbyggeri ramt af strid

Værktøjstest
Det er smart: Tag værkstedet med på farten

Mobilt værksted fra Festool kræver stort set ingen opstillingstid

Stilladsfirma skal betale erstatning for alvorlig arbejdsulykke

Landsretten har dømt firmaet Cito A/S til at betale erstatning til Jesper Runge Nielsen, der som stilladsarbejder faldt ned fra en gangbro og kom til skade på jobbet.

Forskning: Ny træmaling skal holde længere

Fremtidens træmaling kan få bygge- og anlægsbranchen til at anvende markant mere træ

Hovedstadens virksomheder er sløve til at tage lærlinge

Dansk Metal spår ikke, at virksomhederne i hovedstadsområdet vil tage mange lærlinge det kommende år.

Unge på landet fritidsjobber mest

Der er stor forskel på, hvor meget unge arbejder afhængigt af, om de kommer fra landet eller fra storbyen.

Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

Sommerferie på Mester Tidende

Mester Tidendes redaktion er bemandet hele sommeren, men vi skruer lidt ned for antallet af nyhedsbreve i uge 28-29-30.

Tysk tømmer til Skagen-attraktion

MesterTips
Lånepriser: Sådan undgår du at komme i fedtefadet, mester !

Se hvordan du overholder konkurrenceloven og undgår lånepriser

MesterTips
Sådan bliver du en effektiv leder, mester !

Værktøjstest
Blæser på det hele: Varm luft fra Bosch

Anlægsgartner udvider med afdeling i Vejle

Nyt fra byggecentrene
Byggemarkeds-kæderne holder på faglærte talenter

JFP skal udvide Blücher-domicil

Østjysk byggeboom smitter af på udlejningsfirma

Nye folk til Dansk Boligbyg

Varebiler
Kør bare på ferie i firmabilen

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Her er de seneste rokader i byggeriets top

Nyt fra byggecentrene
Optimera-direktør til LOXAM

En god lærling kan godt have grå stænk

Advarsel mod organiseret svindel ved bilsalg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En af de stærkeste på markedet indenfor komplekse statistikker!

Fra PVC (PVL) til halogenfri (NOVL)

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Komfortkøling

Measurement System Analysis (MSA)

Kran og Wirehejs

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

I-Bjælker byggeri, Brædstrup

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

Køleanlæg på lager - levering inden for 2 dage!

ak83 tegner flere udvidelser og ombygninger for COOP

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

Work smarter not harder - vi hjælper dig hele vejen

CP timelapse - skurby

Format4 Creator 950 CNC - Uendelige muligheder på 5 M2

Brush-up i projektering og udførelse af elektriske installationer

Mobil aircondition - lydsvag køling

De første 50 IP-INTEGRA Kalde- og Infoanlæg fra Freund, klar til levering

Ny deletjeneste har potentiale til at hapse håndværkernes kunder

Jobsamtalen starter før du aner det

Vores kunder fortæller...

Send til en kollega

0.217