23948sdkhjf

Strømper under skinnerne i København

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Per Aarsleff på overarbejde under hovedbanegården - strømpeforinger sikrer afvandingen på københavnske togstrækninger

For ikke at forstyrre togdriften, så skal alt klappe ned til mindste detalje, når der om aftenen og natten i øjeblikket strømpefores under og ved en række københavnske togstrækninger.

Det er de to søsterselskaber Aarsleff Rail og Aarsleff Rørteknik, der med udgangspunkt i kæmpe logistisk planlægning, ekstremt høje sikkerhedskrav og specifikke standarder inden for strømpeforinger, frem mod sommerferien sikrer kloakkerne under bl.a. skinnerne ved Københavns Hovedbanegård.

Læs også: Aarsleff-koncernen skuffer i første halvår

Strømpeforingerne af regnvandsledningerne sker med udgangspunkt i TV-inspektion og som led i klare planer om at opretholde driften og sikkerheden på skinnerne. Det er Banedanmark, der med fornyelsesplanerne har sikkerhed for en optimal drift og samtidig sikrer, at man ikke lige pludselig står med et nedbrudt ledningsnet under eller ved nogle af skinnerne.

- Ved at strømpefore regnvandsledningerne sikrer vi optimal afvanding fra banelegemerne. Hvis der ikke er ordentlig nedsivning kan Banedanmark risikere, at der ligger vand på sporene. Det kan bl.a. give driftsforstyrrelser, men er i høj grad også et spørgsmål om sikkerhed, forklarer Marianne Thaarup, der er projektleder hos Per Aarsleff A/S.

Tonstunge S-tog
Ved at strømpefore undgår Banedanmark, at der skal graves op og lægges nye ledninger, som vil være langt mere omfattende, omkostningstungt og have stor indflydelse på togdriften.

En strømpeforing er en polyesterforing, der krænges ind i eksisterende, nedslidte kloakrør og derved sparer tid og omkostninger i forhold til opgravning.

Læs også: Hansson & Knudsen renset for mistanke

- Under eksempelvis hovedbanegården, hvor kloakledninger ligger placeret på tværs af skinnerne ca. 1,5 m under, dimensionerer vi godstykkelsen af strømpeforingerne efter belastningen fra de tonstunge S-tog. Det kræver en kraftigere dimensionering end de strømpeforinger, vi udfører i ledninger, der ligger langs skinnerne, forklarer Marianne Thaarup.

Selv om strømpeforinger er en langt nemmere og smidigere metode, så er det ikke uden store udfordringer, når alt skal klappe og klares inden for en kort tidsfrist i aften og nattetimerne.

Omfattende logistik
Det er et kæmpe logistik arbejde, der skal udføres og planlægges ned til mindste detalje, når Aarsleff om aftenen og om natten dykker ned i kloakkerne for at sikre afvandingen.

- Vi skal jo tildeles sporspærringer og kørestrøms-afbrydelser. Eksempelvis er der 21 ugers ventetid, når arbejdet foregår så tæt ved hovedbanegården. Det betyder selvfølgelig, at forberedelserne før hvert stræk er udført ned til mindste detalje, så vi er sikre på, at vi kan nå at blive færdige inden for det tidsvindue, vi har fået tildelt, siger Marianne Thaarup.

Læs også: Flere danske entreprenører er valgt til Hovedstadens Letbane

Hun peger bl.a. på, at når du arbejder i så komplekse områder som på og langs banelegemer og sporstrækninger, så er det selvfølgelig langt sværere at få det hele til at glide ubesværet - man kører ikke bare lige bilen hen til brønden og påbegynder arbejdet. Flere steder er man nødt til at bygge midlertidige overgange i 30 meters højde og ofte er det nødvendigt at bruge kraner, når udstyret skal bugseres på plads.

Smidiggør arbejdsgange
Til gengæld smidiggør det en række arbejdsgange, at Aarsleff Rail og Aarsleff Rørteknik er under samme firma. Bl.a. i forhold til fælles koordinering, når der foregår andre arbejder på banelegemerne, så der smidigt kan aftales fælles løsninger til fordel for bygherre.

- Det er en kæmpe koordineringsopgave, der går forud for hver streng, der bliver strømpeforet. Vi skal jo være helt sikre på, at vores tidsplaner er realistiske og at vi har backup planer, hvis noget går galt - f.eks. hvis kompressoren går i stykker midt om natten. Så der er pres på, men vi har folk på, der arbejder tæt sammen og som kan håndtere presset, forklarer Marianne Thaarup.

Marianne Thaarup understreger, at man ikke sætter folk på samme hold, der ikke kender hinanden. Det er nogle af de mest rutinerede kræfter, der er vant til at arbejde på banen og som samtidig også har deltaget i Banedanmarks "Pas På Banen Kurser", som er et krav.
Sigh

Mere om: Per Aarsleff
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Top 5:Her er byggeriets mest IT-modne virksomheder

Se hvem der er Danmarks mest IT-modne håndværks- og entreprenørvirksomheder 2018

På et år: ABC Pavilloner fordobler staben

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

MesterTips
Lad robot rykke for ubetalte regninger, mester !

Nordjysk entreprenør vinder Østre Landsret

Nyhedsbrev

Keflico opkøber Danmarks mest bæredygtige træimportør

Online Avis Arkiv

SMS'er under kørsel koster snart et klip i kørekortet

Typehuskæmpe udvider leverandørsamarbejde

Nyt fra byggecentrene
Tidligere partner raser over Idealcombi: Samarbejde var ikke lykkeligt

Smider trecifret millionbeløb: Kapitalfond køber producent af armeringsstål

Varebiler
Klar til vinterkørsel, mester ?

Facility Management-koncern satser på lærlinge

MESTER HAK&HUG
Gør din virksomhed mere lønsom, mester!

Teknologisk set er byggeriet med helt fremme når det gælder effektiv produktion. Driftsmæssigt halter det.

Syddansk pallefirma går konkurs

Varebiler
Trailere går som varmt brød

Kartelsag: Entreprenører slipper for millionbøde

Adserballe & Knudsen bygger DGNB-institution

Værktøjstest
Bosch værktøjs-event trækker folk til

Værktøjstest
Ren byggeplads: Hæng akku-støvsugeren på ryggen

Totalentreprise: JFP Murer & Tømrer river ned og bygger nyt

Pris til NCC for sikkerhed

IT-værktøj
Få bedre kostpriser på byggeprojektet

MESTER HAK&HUG
Har du også hånden nede i pille glasset, mester ?

Mange håndværkere må starte dagen med at tage smertestillende piller

Elektrikerlærlinge får livsfarlige stød

Velux-sag rammes af endnu et tilbageslag: Anklageren er stoppet

Rollemodel: Sådan kom vi på IT-vognen

Hver fjerde dansker tager piller for at klare jobbet

Ugens nye virksomheder - uge 49

Ugens konkurser - uge 49

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Arbejder sort i flere timer

Metroselskab får millionbøde - arbejdere var i livsfare

Skoleelever i Kolding giver nedslidte vinduer nyt liv

Håndværkerfradraget stiger til næste år

Altanproducent lander norsk aftale

3

Kom brødre lad os rejse !

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kloakrørlæggeruddannelsen - nu også i Randers

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Fredericia - og han tager gerne ansvar

BIM og Danske Landskabsarkitekter

EffiMat ønsker glædelig jul og godt nytår

Vil du være kloakmester i 2019? Næste holdstart er 4. februar 2019

Vil du være helt skarp på fremtidens firmware?

Fibox inspektions-vinduer til montering på alle typer materialer

Net-tekniker

300 dage uden ulykker i Irmabyen

PanPac ønsker glædelig jul og godt nytår

Brandsikring af det nye Regionshospital i Gødstrup

Nyt hus i funkisstil i Nørresundby med Sundolitt KUB

Moovit - ikke bare en køkkenskuffe!

Nyt lift-katalog fra CP

Dansk Byggeri IT-messe 2019

Varmepumpe uden udedel - bestil på webshop!

Vault Workshop

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

KTR BoWex Buetandskobling

Bliv klogere på varmestyringsmodulet i CleverHouse

C2Elements teglbaguettes gør Midtbyens Gymnasium i Viborg til noget særligt

arkitekterne BJØRK & MAIGÅRD ApS tegner luksus alpevillaer i Gug Alper

Uddannelsesansvarlig, der skal få unge ind i tagdækkerfaget

Glædelig jul og godt nytår

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Send til en kollega

0.268