23948sdkhjf

Ny ged i barsk miljø med ekstra kilo

35 tons Komatsu gummihjulslæsser læsser både biler og medvirker i produktionen af materialer hos Roskilde Sten & Grus
Ekstra vægt kan være en klar fordel for en gummiged, der skal begå sig optimalt i det barske miljø i en stor grusgrav. Det mener salgsdirektør Anders Jensen hos Roskilde Sten & Grus, hvor en ny 35 tons Komatsu-gummiged har fundet sig tilrette i grusgraven, som mængdemæssigt er blandt Danmarks største.

- Komatsu WA500 er lidt tungere end tilsvarende kolleger af andre mærker. Vi sætter pris på den ekstra vægt. Det kan have stor betydning i det daglige arbejde for, hvor meget maskinen kan køre med. Den nye læssemaskine arbejder, lige som vores øvrige maskinpark, nemlig meget fleksibelt. Maskinerne er ikke dedikerede til specielle formål, men tager en tørn med de opgaver, der nu er. Derfor bruger vi den store Komatsu både i produktionen af råstoffer og til at læsse bilerne, fortæller Anders Jensen.

Selv om Roskilde Sten & Grus er med helt i toppen af det danske grusgrav-hierarki, er firmaet ikke hovski-snovski med hensyn til, hvad man vil beskæftige sig med.

- Vi har ikke et hovedprodukt, men 40-50 forskellige produkter, som vi lige gerne leverer. Dermed har vi også et bredere produktprogram end vore kolleger i branchen. Vi laver også nicheprodukter, som vore konkurrenter enten ikke kan eller ikke har kapacitet til at producere. Blandt andet laver vi mange vaskede materialer. Produktionen tilpasses til markedet, og vi laver det, som kunderne efterspørger, siger salgsdirektør Anders Jensen.

Store besparelser
Mens det store grej anvendes alsidigt, bevæger firmaet sig i en lige linje, når der skal skiftes ud i maskinparken og anskaffes nyt.

- Vi laver typisk serviceaftaler på nye maskiner på otte år og 12.000 timers drift. Som regel når vi de 12.000 timer, når maskinen er seks til syv år. Derefter forlænger vi ofte serviceaftalen og skifter maskinen, når timetælleren står på mellem 14.000 og 15.000. I dag kan vi jo følge maskinernes økonomi ganske præcist, og brændstofforbruget er meget afgørende, når vi vælger nye maskiner”, forklarer Anders Jensen.
”Ved at udskifte en ældre gummiged i den store størrelse med en ny kan vi opnå en brændstofbesparelse på op imod 100.000 kroner pr. år. Gamle maskiner koster for meget i brændstof og vedligeholdelse, og de nye generationer bliver til stadighed mere brændstoføkonomiske, fastslår salgsdirektør Anders Jensen.

Hos den danske Komatsu-importør, Scantruck, lægger Key Account Manager Poul Erik Nielsen ikke skjul på, at det er lidt særligt at sende ”en af de store” ud af døren. Med de 35 tons arbejdsvægt og 357 hk i maskinrummet er Komatsu WA500 med i den øverste del af de gummihjulslæssere, der sælges i Danmark.
- Komatsu producerer også nogle rene giganter af læssemaskiner og gravemaskiner, som ikke finder anvendelse til opgaver i Danmark. WA500 er den mindste af de største, som typisk bruges i grusgrave og på genbrugspladser, siger Poul Erik Nielsen.

Også ny gravemaskine
Foruden den store læssemaskine, havde Scantruck også en ny Komatsu PC290 gravemaskine med til Roskilde Sten & Grus. Den har udsigt til mange år i grusgraven ved domkirkebyen.

- Det er ikke tanken, at gravemaskinen skal køre hver dag. Vi bruger den til lidt hist-og-pist arbejde. I forhold til dens forgænger, har vi opgraderet lidt i størrelsen, og der kan godt komme til at gå mange år, før vi får behov for at udskifte gravemaskinen, fortæller salgsdirektør Anders Jensen.
Det var i øvrigt ikke længe siden, Roskilde Sten & Grus senest havde været på indkøb hos Scantruck, da Anders Jensen lagde ordren på Komatsu WA500 og Komatsu PC290. Dengang var det produktchef Morten Gren Pedersen, der udfærdigede slutsedlen på en McCloskey R105 fingersorterer, som nu er i sving i grusgraven og fodres med materialer af blandt andre den nye Komatsu-gravemaskine.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094