23948sdkhjf

Stop tyveri fra håndværkerbiler: Skift de elektroniske låse ud

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Håndværkere mister dyrt værktøj, når bilerne brydes op. Ifølge ekspert er den eneste løsning at fjerne de elektroniske låse og erstatte dem med god gammeldags mekanik

Der går ikke en dag uden at der begås indbrud i en varebil i Danmark.

Håndværkere vågner op til en tom varebil, der er blevet brudt op i løbet af natten. Alt værktøjet er væk. Der kan være tale om værktøj for flere hundrede tusinde kroner.

Læs også: Lastbiler raseres af tyveknægte

Post Danmark mister pakker for mange millioner af kroner om året. En del af pakkerne bliver stjålet fra pakkebilerne, som står med ulåste døre. Mens chaufføren henter pakker fra sidedøren, stjæler tyve pakker fra bagdøren - og når postbuddet arbejder ved bagdøren, stjæler tyvene pakker fra sidedøren.

Tyveri fra varebiler er et stort problemer herhjemme, meget stort, mener autolåsesmeden René Andreasen i Rødovre. Han har specialiseret sig i netop bilnøgler og låse.

- Det er helt ufatteligt, hvad håndværkere mister, siger han. Der er flere eksempler på håndværkersvende, der lige har startet eget firma, og som får stjålet deres værktøj fra varebilen. Han må lukke sin forretning, inden han egentlig er kommet i gang.

- Der kan gå måneder, før forsikringsselskabet får behandlet hans sag - og typisk får han ikke dækket tyveriet. Der er ofte ingen tegn på synligt indbrud - derfor er der ingen erstatning! Sådan en håndværker aner ikke sit levende råd. Der er ingen hjælp at hente, lyder det fra René Andreasen.

Læs også: Tyve ville stjæle maskiner fra XL-Byg

Låsene er bilernes svaghed
- Låsene er den moderne bils største svaghed, siger René Andreasen.

- Al elektronik kan man "løbe om hjørner med."

- Tyvene kan lave kloner af alle elektroniske nøgler. Og for at gøre ulykken større, så sætter tyvene ingen spor længere. Man kan ikke se, at de har været inde i bilen. Forsikringsselskaberne vil ikke anerkende, at der er tale om tyveri, når der ikke er synlige spor efter et indbrud.

- Derfor er det kun én ting, der dur - den gode, gammeldags mekaniske lås.

Læs også: Jule-lukkede virksomheder frister indbrudstyve

Det er snart otte år siden, at René Andreasen kom frem med sin første kritik af låsene i de nye biler. Det skete under stor bevågenhed på TV, da han viste, hvor let det er at bryde ind i en bil, der har elektroniske lås.

- Det gav et ramaskrig dengang. Alle skrev om det, men siden er der ikke sket noget. Bilerne bliver stadig mere elektroniske låse.

- Keyless Go, Smart Keys og fjernbetjeninger er mere populære end nogensinde. Det har gjort det meget lettere at bryde ind i bilerne.

- Jeg ved godt, at hverdagen bliver nemmere med en fjernbetjening. Med ét klik er døren åben, og man kan nemt hente sit værktøj eller pakkerne; men når bilfabrikkerne gør det nemt for forbrugerne, gør de det også nemt for tyvene.

Frygt for svindel
- Forsikringsselskaberne kender virkeligheden, men de vil ikke rigtig vedgå sig den, fortsætter Rene Andreasen, som kritiserer deres fortsatte brug af den gamle definition af indbrud, som skal have synlige tegn.

- I dag er der ingen tyve, der bruger en skruetrækker, når de brækker ind i en bil.

- Vi har så fantastiske dirke, at man ikke kan se, at de har været inde. Desuden foretrækker de fleste at klone en kopi af en elektronisk nøgle.

- På den anden side kan jeg også godt forstå forsikringsselskabernes frygt for svindel. Der bliver begået meget forsikringssvindel med forsvundne biler. Forsikringssvindel en af de nemmeste måder at lave penge på. Jeg får faktisk mange biler og låse ind til tekniske undersøgelse for forsikringsselskaberne, og jeg kan se, at mange af anmeldelserne er fiktive.

- Jeg mener, at forsikringsselskaberne skal mere på banen. De skal være med til at stille krav til sikring af bilerne. Så længe det ikke sker, vil bilfabrikkerne fortsætte deres nuværende kurs med at lave biler, der er nemme at bryde ind i.

Post Danmark sparer millioner
- Post Danmark kom til os for to år siden. De skulle have lavet nogle prøvebiler med nye typer af låse. De havde inviteret tre firmaer ind - to af dem lavede elektronisk låse, jeg lavede mekaniske, forklarer Rene Andreasen.

- Post Danmarks store problem er, at når chaufførerne låser én dør op, bliver alle dørene åbnet. Derfor kan der stjæles pakker fra bagdøren, mens chaufføren står ved sidedøren.

- Jeg mener, at man må arbejde med et andet system: Når en dør er lukket, er den også låst. Og man skal kun kunne åbne døren med en nøgle.

- Jeg ved godt, at mange synes, det er besværligt med en nøgle i forhold til en fjernbetjening. Det er mere bøvlet, fordi der kun er en dør åben ad gangen, som de kan arbejde med; men man kan ikke få noget, som både er nemt og sikkert på samme tid.

400 varebiler
Testen endte med, at René Andreasen fik lov til at sætte mekaniske låse i 400 postbiler.

Det var en god forretning - ikke kun for Rene Andreasen, men også for Post Danmark. Der har ikke været et eneste indbrud i en af de 400 biler med mekaniske låse. Det har givet en besparelse på to millioner kroner det første år på ikke-mistede pakker, oplyser René Andreasen.

- Tyvene går typisk efter smartphones og elektronik, som jo kommer med post- og kurérfirmaerne. Du kan selv regne det ud. Hvis Post Danmark kan spare to millioner kroner på et år, er der store værdier i pakkerne. Så Post Danmark sparer penge.

- Samtidig skal man også se på medarbejderne. De er blevet glade for systemet, fordi det har været med til at dokumentere, at det ikke er postbuddet, der stjæler pakkerne.

Ud med elektronikken
René Andreasen fjernede de elektroniske låse og erstattede dem med mekaniske.

- Vi har i første omgang gjort det på deres Fiat Ducato’er. Det gode ved netop den model er, at vi kan udskifte det bestående håndtag med en ny type lås uden at skulle bore hul i døren til en nøgle. Senere, når man skal sælge bilen, kan demontere den mekaniske lås og påsætte den originale elektroniske lås igen uden skade på bilen.

- I mange nye kassevogne findes der kun nøgle til fordøren. Så bliver vi nødt til at bore ud til nøglehuller i både bagdør og sidedøre.

- Min konklusion er, at vi skal gøre låsene mekaniske igen. Vi kan ikke hamle op med tyvene på den elektroniske front. De er meget kreative. De lejer bare en bil og finder hurtigt ud af, hvordan sikkerhedssystemet er skruet sammen. Og så kopierer de det.

Man kloner en nøgle
- Vi har set eksempler på, at dyre personbiler bliver stjålet og fundet senere - og man kan ikke se spor efter et indbrud. Hvem er den sidste, der har kørt i bilen?

Den elektroniske undersøgelse viser, at ejerens nøgle har været benyttet sidst. Tyvene har lavet en klon af nøglen, og det kan man ikke spore. Ejeren af bilen slipper kun for tiltale, hvis han har et godt alibi.

- Hvis man sidder i en høj stilling og bliver anklaget for forsikringssvindel, bliver man fyret. Så kan man ikke brødføde konen og ungerne - og man bliver skilt. Pludselig ligget ens liv i ruiner.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ugens konkurser - uge 12

Kræver mindst seks års fængsel til dækkonge

Tocifret millionunderskud vokser hos Flügger

Billigt tilbud koster entreprenør dyrt

MESTER HAK&HUG
Skal du snart have en robot i sjakket, mester ?

God planlægning slår robotterne - men de kommer!

Nyhedsbrev

Vindueskoncern taber 750 millioner på investeringer

Online Avis Arkiv

Varebiler
Håndværkere må kun køre i grønne biler i København. Se liste over elbiler på gule plader

Indbrud i håndværkerbiler: Politiet anholder tyvebande

Slipper ikke: Tidligere Velux-chef fortsætter kurs mod retten

Sydsjællands trækronetårn går Eiffeltårnet i bedene

Nyt fra byggecentrene
Jysk trælast-kæde tager tocifret millionhop på bundlinjen

Åbner håndværkerbutik i Dronningens Tværgade

NCC sælger fra

Politianmeldt entreprenør går konkurs

Nyt fra byggecentrene
Sanistål får grønt lys til frasalg af stålaktiviteter

Varebiler
Årets Varebil er fransk/tyske trillinger

Han stemte på sig selv 3.000 gange: Nu har han mistet jobbet

Taasinge Elementer: Ny direktør får ansvaret for hele produktionen

Nyt fra byggecentrene
Solidt overskud i trælasthandel

Øger samarbejdet med polsk presenning-leverandør

Smart building-specialist i købe-humør

Det åbner døre at renovere 20 McDonalds’ på to år

Erhvervssegmentet er vokset med cirka 20 procent om året hos Magnus Thomsens Eftf.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Træhuse med særligt byggekoncept vækker opsigt i Roskilde

NKT har fundet ny topchef

Varebiler
Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

1

På tide at se på tilbudsloven

DSV trækker sig fra genanvenders ejerkreds

Københavnsk højhus får nordjyske vinduer

Ugens konkurser - uge 11

Nyt om navne: Se de seneste rokader i bestyrelser og direktioner

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Miljøvaredeklaration på træ til byggeriet

Brug sele i minilæsseren – det kan redde dit liv

Ny produktchef hos Lemvigh-Müller

Fokus på ulovlige indkøb hos Fjernvarme Fyn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Anne Bay, Dansk Center for Lys taler om fremtiden for LED-belysning

Sig det med æblekage

MOE domicil i Søborg sætter nye standarder

Generationsskifte i EL:CONs termograferingsafdeling

Tilbud på Draka Easy Strip

Perlestaf skaber det klassiske look til al slags byggeri

Krympeskive RLK 608 fra RINGSPANN

Mød os på Facadedagen 2019

Kom os mød ASSA ABLOY til dette års Ejendomsmesse

25 Gode år

Saint-Gobain bidrager til Swecos DGNB guld-certificering

Moelven hjælper dig med at vælge terrasse!

Weinig Cube Plus gør firkant kehling til en leg.

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Karrierejob: Give Steel søger projektleder

Building Green Aarhus er udsolgt, nåede du ikke at booke en stand?

Cable Scout fra HellermannTyton hjælper dig med at trække kabler hurtigt og nemt.

GROHE træder stærkt ind på scenen for sanitetskeramik og tilbyder det komplette badeværelse

1.190 m2 paneler monteret på bare 1 dag.

Guldpakken - Messeudstyr

Wera passer perfekt til hånden – og til bilen

Undgå stød i anlægget med 53EU-kuglehanen fra Pettinaroli

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Total kranløsning leveret og monteret 14 dage efter ordre.

Send til en kollega

0.263