23948sdkhjf

Stop tyveri fra håndværkerbiler: Skift de elektroniske låse ud

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Håndværkere mister dyrt værktøj, når bilerne brydes op. Ifølge ekspert er den eneste løsning at fjerne de elektroniske låse og erstatte dem med god gammeldags mekanik

Der går ikke en dag uden at der begås indbrud i en varebil i Danmark.

Håndværkere vågner op til en tom varebil, der er blevet brudt op i løbet af natten. Alt værktøjet er væk. Der kan være tale om værktøj for flere hundrede tusinde kroner.

Læs også: Lastbiler raseres af tyveknægte

Post Danmark mister pakker for mange millioner af kroner om året. En del af pakkerne bliver stjålet fra pakkebilerne, som står med ulåste døre. Mens chaufføren henter pakker fra sidedøren, stjæler tyve pakker fra bagdøren - og når postbuddet arbejder ved bagdøren, stjæler tyvene pakker fra sidedøren.

Tyveri fra varebiler er et stort problemer herhjemme, meget stort, mener autolåsesmeden René Andreasen i Rødovre. Han har specialiseret sig i netop bilnøgler og låse.

- Det er helt ufatteligt, hvad håndværkere mister, siger han. Der er flere eksempler på håndværkersvende, der lige har startet eget firma, og som får stjålet deres værktøj fra varebilen. Han må lukke sin forretning, inden han egentlig er kommet i gang.

- Der kan gå måneder, før forsikringsselskabet får behandlet hans sag - og typisk får han ikke dækket tyveriet. Der er ofte ingen tegn på synligt indbrud - derfor er der ingen erstatning! Sådan en håndværker aner ikke sit levende råd. Der er ingen hjælp at hente, lyder det fra René Andreasen.

Læs også: Tyve ville stjæle maskiner fra XL-Byg

Låsene er bilernes svaghed
- Låsene er den moderne bils største svaghed, siger René Andreasen.

- Al elektronik kan man "løbe om hjørner med."

- Tyvene kan lave kloner af alle elektroniske nøgler. Og for at gøre ulykken større, så sætter tyvene ingen spor længere. Man kan ikke se, at de har været inde i bilen. Forsikringsselskaberne vil ikke anerkende, at der er tale om tyveri, når der ikke er synlige spor efter et indbrud.

- Derfor er det kun én ting, der dur - den gode, gammeldags mekaniske lås.

Læs også: Jule-lukkede virksomheder frister indbrudstyve

Det er snart otte år siden, at René Andreasen kom frem med sin første kritik af låsene i de nye biler. Det skete under stor bevågenhed på TV, da han viste, hvor let det er at bryde ind i en bil, der har elektroniske lås.

- Det gav et ramaskrig dengang. Alle skrev om det, men siden er der ikke sket noget. Bilerne bliver stadig mere elektroniske låse.

- Keyless Go, Smart Keys og fjernbetjeninger er mere populære end nogensinde. Det har gjort det meget lettere at bryde ind i bilerne.

- Jeg ved godt, at hverdagen bliver nemmere med en fjernbetjening. Med ét klik er døren åben, og man kan nemt hente sit værktøj eller pakkerne; men når bilfabrikkerne gør det nemt for forbrugerne, gør de det også nemt for tyvene.

Frygt for svindel
- Forsikringsselskaberne kender virkeligheden, men de vil ikke rigtig vedgå sig den, fortsætter Rene Andreasen, som kritiserer deres fortsatte brug af den gamle definition af indbrud, som skal have synlige tegn.

- I dag er der ingen tyve, der bruger en skruetrækker, når de brækker ind i en bil.

- Vi har så fantastiske dirke, at man ikke kan se, at de har været inde. Desuden foretrækker de fleste at klone en kopi af en elektronisk nøgle.

- På den anden side kan jeg også godt forstå forsikringsselskabernes frygt for svindel. Der bliver begået meget forsikringssvindel med forsvundne biler. Forsikringssvindel en af de nemmeste måder at lave penge på. Jeg får faktisk mange biler og låse ind til tekniske undersøgelse for forsikringsselskaberne, og jeg kan se, at mange af anmeldelserne er fiktive.

- Jeg mener, at forsikringsselskaberne skal mere på banen. De skal være med til at stille krav til sikring af bilerne. Så længe det ikke sker, vil bilfabrikkerne fortsætte deres nuværende kurs med at lave biler, der er nemme at bryde ind i.

Post Danmark sparer millioner
- Post Danmark kom til os for to år siden. De skulle have lavet nogle prøvebiler med nye typer af låse. De havde inviteret tre firmaer ind - to af dem lavede elektronisk låse, jeg lavede mekaniske, forklarer Rene Andreasen.

- Post Danmarks store problem er, at når chaufførerne låser én dør op, bliver alle dørene åbnet. Derfor kan der stjæles pakker fra bagdøren, mens chaufføren står ved sidedøren.

- Jeg mener, at man må arbejde med et andet system: Når en dør er lukket, er den også låst. Og man skal kun kunne åbne døren med en nøgle.

- Jeg ved godt, at mange synes, det er besværligt med en nøgle i forhold til en fjernbetjening. Det er mere bøvlet, fordi der kun er en dør åben ad gangen, som de kan arbejde med; men man kan ikke få noget, som både er nemt og sikkert på samme tid.

400 varebiler
Testen endte med, at René Andreasen fik lov til at sætte mekaniske låse i 400 postbiler.

Det var en god forretning - ikke kun for Rene Andreasen, men også for Post Danmark. Der har ikke været et eneste indbrud i en af de 400 biler med mekaniske låse. Det har givet en besparelse på to millioner kroner det første år på ikke-mistede pakker, oplyser René Andreasen.

- Tyvene går typisk efter smartphones og elektronik, som jo kommer med post- og kurérfirmaerne. Du kan selv regne det ud. Hvis Post Danmark kan spare to millioner kroner på et år, er der store værdier i pakkerne. Så Post Danmark sparer penge.

- Samtidig skal man også se på medarbejderne. De er blevet glade for systemet, fordi det har været med til at dokumentere, at det ikke er postbuddet, der stjæler pakkerne.

Ud med elektronikken
René Andreasen fjernede de elektroniske låse og erstattede dem med mekaniske.

- Vi har i første omgang gjort det på deres Fiat Ducato’er. Det gode ved netop den model er, at vi kan udskifte det bestående håndtag med en ny type lås uden at skulle bore hul i døren til en nøgle. Senere, når man skal sælge bilen, kan demontere den mekaniske lås og påsætte den originale elektroniske lås igen uden skade på bilen.

- I mange nye kassevogne findes der kun nøgle til fordøren. Så bliver vi nødt til at bore ud til nøglehuller i både bagdør og sidedøre.

- Min konklusion er, at vi skal gøre låsene mekaniske igen. Vi kan ikke hamle op med tyvene på den elektroniske front. De er meget kreative. De lejer bare en bil og finder hurtigt ud af, hvordan sikkerhedssystemet er skruet sammen. Og så kopierer de det.

Man kloner en nøgle
- Vi har set eksempler på, at dyre personbiler bliver stjålet og fundet senere - og man kan ikke se spor efter et indbrud. Hvem er den sidste, der har kørt i bilen?

Den elektroniske undersøgelse viser, at ejerens nøgle har været benyttet sidst. Tyvene har lavet en klon af nøglen, og det kan man ikke spore. Ejeren af bilen slipper kun for tiltale, hvis han har et godt alibi.

- Hvis man sidder i en høj stilling og bliver anklaget for forsikringssvindel, bliver man fyret. Så kan man ikke brødføde konen og ungerne - og man bliver skilt. Pludselig ligget ens liv i ruiner.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Erhvervsstyrelsen er klar til at lukke 11.000 virksomheder

Ambitiøst idrætsbyggeri hænger i bremsen

Gummistøvle-dronnings kurbad-konkurs skyldtes ikke ingeniørfejl

MesterTips
Sådan ansætter du den rigtige lærling, mester !

Armeret boks på byggepladsen gør det svært for tyvene

Nyhedsbrev

Ny etape skydes i gang på Havneøen

Online Avis Arkiv

Konkursramt Esbjerg-firma på fode igen

"Vi har skubbet til grænsen for, hvad der kan lade sig gøre"

Kæmpe atrium i træ hædres internationalt

Spæncom fyrer i produktionen

Carl Hansen & Søn: Nyt akademi skal sikre dansk snedkertradition

Nye tal: Beskæftigelsen stiger fortsat i byggeriet

Dronningen skrotter oliefyret

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Byggeboom kræver flere store kraner

Fyld ordrebogen. Her er der nye byggeopgaver på vej

Nyt fra byggecentrene
Håndværkerfest og medaljeregn

Tømrermester er kun sig selv - og to EUX-lærlinge

MesterTips
Sådan håndterer du konflikter, mester !

Varebiler
Mobil arbejdsstation i varebilen

Trods konkurs: Fortsat fremgang hos BV Trappen

Inwido: - Vi er forberedt på en nedtur

Brolæggerprisen: Se de nominerede her

Vanvittigt paradoks: Ingen praktikpladser til tømrerlærlinge

Københavnsk hotel udvides med totalombygning

Nyt fra byggecentrene
Lokal VVS-grossist udvider sortimentet med 30 pct.

Så kommer der lærlinge på Facebook-byggeri

Pumpegigant mister formand og næstformand

Ugens nye virksomheder - uge 41

Ugens konkurser - uge 41

Englændere overtager Ribe Jernindustri

Fuglefløjt fra oven: Nu er stærekasserne klar til at blitze

VIDEO: 16 bropiller står nu i Roskilde Fjord

Ugens nye virksomheder - uge 40

Østjyske tømrerfirmaer fusionerer

Mcdelivery: Få burgeren leveret til skurvognen

Ugens konkurser - uge 40

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Man kan forvente kvalitetsmaskiner, når man handler med GreenTec - Michael Boldt Hansen

Større ledningsomlægning i forbindelse med opførelse af Letbanen

LANCERING af nyt produkt

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Ajour System inviterer kunder og interesserede til gratis seminar i Aarhus, Vejle og Odense

Din logistik specialist i Danmark

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Ekstra belysning til Mikroskop

EL-Service sætter Børnehuset Hyldebakkegård i nyt lys

Besøg Markedspladsen - Keflico's nye online Outlet - www.keflico.com/markedspladsen

Dansk Boligbyg opfører 140 DGNB-sølv certificerede kollegieboliger ved Valby Idrætspark

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Elinstallatør: Nøgleordene er service og kvalitet

Dorner’s nye AquaGard 7350V2 sanitære transportbånd har forbedret sikkerhed og ydeevne

SnoerGlas laver komplekst glastårn på Christianshavn

Når IK10 armaturer ikke er nok

Udvendig solafskærmning er effektiv

Akustikløsninger med mange kombinationsmuligheder

Århus Slagtehus går en grøn fremtid imøde!

Skovkran til Svend Kristiansen

Nu bliver København S fri for graffiti

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Foru...

Send til en kollega

0.278