Stop tyveri fra håndværkerbiler: Skift de elektroniske låse ud

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Håndværkere mister dyrt værktøj, når bilerne brydes op. Ifølge ekspert er den eneste løsning at fjerne de elektroniske låse og erstatte dem med god gammeldags mekanik

Der går ikke en dag uden at der begås indbrud i en varebil i Danmark.

Håndværkere vågner op til en tom varebil, der er blevet brudt op i løbet af natten. Alt værktøjet er væk. Der kan være tale om værktøj for flere hundrede tusinde kroner.

Læs også: Lastbiler raseres af tyveknægte

Post Danmark mister pakker for mange millioner af kroner om året. En del af pakkerne bliver stjålet fra pakkebilerne, som står med ulåste døre. Mens chaufføren henter pakker fra sidedøren, stjæler tyve pakker fra bagdøren - og når postbuddet arbejder ved bagdøren, stjæler tyvene pakker fra sidedøren.

Tyveri fra varebiler er et stort problemer herhjemme, meget stort, mener autolåsesmeden René Andreasen i Rødovre. Han har specialiseret sig i netop bilnøgler og låse.

- Det er helt ufatteligt, hvad håndværkere mister, siger han. Der er flere eksempler på håndværkersvende, der lige har startet eget firma, og som får stjålet deres værktøj fra varebilen. Han må lukke sin forretning, inden han egentlig er kommet i gang.

- Der kan gå måneder, før forsikringsselskabet får behandlet hans sag - og typisk får han ikke dækket tyveriet. Der er ofte ingen tegn på synligt indbrud - derfor er der ingen erstatning! Sådan en håndværker aner ikke sit levende råd. Der er ingen hjælp at hente, lyder det fra René Andreasen.

Læs også: Tyve ville stjæle maskiner fra XL-Byg

Låsene er bilernes svaghed
- Låsene er den moderne bils største svaghed, siger René Andreasen.

- Al elektronik kan man "løbe om hjørner med."

- Tyvene kan lave kloner af alle elektroniske nøgler. Og for at gøre ulykken større, så sætter tyvene ingen spor længere. Man kan ikke se, at de har været inde i bilen. Forsikringsselskaberne vil ikke anerkende, at der er tale om tyveri, når der ikke er synlige spor efter et indbrud.

- Derfor er det kun én ting, der dur - den gode, gammeldags mekaniske lås.

Læs også: Jule-lukkede virksomheder frister indbrudstyve

Det er snart otte år siden, at René Andreasen kom frem med sin første kritik af låsene i de nye biler. Det skete under stor bevågenhed på TV, da han viste, hvor let det er at bryde ind i en bil, der har elektroniske lås.

- Det gav et ramaskrig dengang. Alle skrev om det, men siden er der ikke sket noget. Bilerne bliver stadig mere elektroniske låse.

- Keyless Go, Smart Keys og fjernbetjeninger er mere populære end nogensinde. Det har gjort det meget lettere at bryde ind i bilerne.

- Jeg ved godt, at hverdagen bliver nemmere med en fjernbetjening. Med ét klik er døren åben, og man kan nemt hente sit værktøj eller pakkerne; men når bilfabrikkerne gør det nemt for forbrugerne, gør de det også nemt for tyvene.

Frygt for svindel
- Forsikringsselskaberne kender virkeligheden, men de vil ikke rigtig vedgå sig den, fortsætter Rene Andreasen, som kritiserer deres fortsatte brug af den gamle definition af indbrud, som skal have synlige tegn.

- I dag er der ingen tyve, der bruger en skruetrækker, når de brækker ind i en bil.

- Vi har så fantastiske dirke, at man ikke kan se, at de har været inde. Desuden foretrækker de fleste at klone en kopi af en elektronisk nøgle.

- På den anden side kan jeg også godt forstå forsikringsselskabernes frygt for svindel. Der bliver begået meget forsikringssvindel med forsvundne biler. Forsikringssvindel en af de nemmeste måder at lave penge på. Jeg får faktisk mange biler og låse ind til tekniske undersøgelse for forsikringsselskaberne, og jeg kan se, at mange af anmeldelserne er fiktive.

- Jeg mener, at forsikringsselskaberne skal mere på banen. De skal være med til at stille krav til sikring af bilerne. Så længe det ikke sker, vil bilfabrikkerne fortsætte deres nuværende kurs med at lave biler, der er nemme at bryde ind i.

Post Danmark sparer millioner
- Post Danmark kom til os for to år siden. De skulle have lavet nogle prøvebiler med nye typer af låse. De havde inviteret tre firmaer ind - to af dem lavede elektronisk låse, jeg lavede mekaniske, forklarer Rene Andreasen.

- Post Danmarks store problem er, at når chaufførerne låser én dør op, bliver alle dørene åbnet. Derfor kan der stjæles pakker fra bagdøren, mens chaufføren står ved sidedøren.

- Jeg mener, at man må arbejde med et andet system: Når en dør er lukket, er den også låst. Og man skal kun kunne åbne døren med en nøgle.

- Jeg ved godt, at mange synes, det er besværligt med en nøgle i forhold til en fjernbetjening. Det er mere bøvlet, fordi der kun er en dør åben ad gangen, som de kan arbejde med; men man kan ikke få noget, som både er nemt og sikkert på samme tid.

400 varebiler
Testen endte med, at René Andreasen fik lov til at sætte mekaniske låse i 400 postbiler.

Det var en god forretning - ikke kun for Rene Andreasen, men også for Post Danmark. Der har ikke været et eneste indbrud i en af de 400 biler med mekaniske låse. Det har givet en besparelse på to millioner kroner det første år på ikke-mistede pakker, oplyser René Andreasen.

- Tyvene går typisk efter smartphones og elektronik, som jo kommer med post- og kurérfirmaerne. Du kan selv regne det ud. Hvis Post Danmark kan spare to millioner kroner på et år, er der store værdier i pakkerne. Så Post Danmark sparer penge.

- Samtidig skal man også se på medarbejderne. De er blevet glade for systemet, fordi det har været med til at dokumentere, at det ikke er postbuddet, der stjæler pakkerne.

Ud med elektronikken
René Andreasen fjernede de elektroniske låse og erstattede dem med mekaniske.

- Vi har i første omgang gjort det på deres Fiat Ducato’er. Det gode ved netop den model er, at vi kan udskifte det bestående håndtag med en ny type lås uden at skulle bore hul i døren til en nøgle. Senere, når man skal sælge bilen, kan demontere den mekaniske lås og påsætte den originale elektroniske lås igen uden skade på bilen.

- I mange nye kassevogne findes der kun nøgle til fordøren. Så bliver vi nødt til at bore ud til nøglehuller i både bagdør og sidedøre.

- Min konklusion er, at vi skal gøre låsene mekaniske igen. Vi kan ikke hamle op med tyvene på den elektroniske front. De er meget kreative. De lejer bare en bil og finder hurtigt ud af, hvordan sikkerhedssystemet er skruet sammen. Og så kopierer de det.

Man kloner en nøgle
- Vi har set eksempler på, at dyre personbiler bliver stjålet og fundet senere - og man kan ikke se spor efter et indbrud. Hvem er den sidste, der har kørt i bilen?

Den elektroniske undersøgelse viser, at ejerens nøgle har været benyttet sidst. Tyvene har lavet en klon af nøglen, og det kan man ikke spore. Ejeren af bilen slipper kun for tiltale, hvis han har et godt alibi.

- Hvis man sidder i en høj stilling og bliver anklaget for forsikringssvindel, bliver man fyret. Så kan man ikke brødføde konen og ungerne - og man bliver skilt. Pludselig ligget ens liv i ruiner.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dahl A/S er konkurs

El-installatør køber kollega

Den århusianske el-installatør, NMT El-Service, udvider forretningen med køb af virksomheden Klaus Rønn Aut. El-installatør i Ebeltoft.

43 procent: Ok at chefen blander sig i rygning og vægt

Metroarbejdere får 9,5 millioner kroner efter lønsnyd

Stresset? Derfor er ferie ingen mirakelkur

Mange danskere har for store forventninger til, hvad ferien kan gøre for deres stressniveau, vurderer stresslæge.

Nyhedsbrev

Medarbejderboom i modne byggevirksomheder

Online Avis Arkiv

Danmark har udviklet sig til et vaskeægte opfinderland

Aldrig har så mange danskere søgt om at tage patent på en opfindelse, og det gør Danmark til et af verdens førende lande for nye ideer.

Kun ganske få nye jobs i gigantvirksomheder

8 ud af 10: Jobbet gør ondt

Over 8 ud af 10 medlemmer af 3F har smerter i kroppen i løbet af en arbejdsdag. Det er ikke rimeligt, siger professor i arbejdsmedicin.

Installatører klar til at tage endnu flere lærlinge

Arbejdere holder fast i industriferien

Elektronikvirksomhed giver maskiner væk

Brugte maskiner får nyt liv i Aalborg. Se billeder.

Mange danskere føler sig snydt hos mekanikeren

1

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Stilladsfirma skal betale erstatning for alvorlig arbejdsulykke

Landsretten har dømt firmaet Cito A/S til at betale erstatning til Jesper Runge Nielsen, der som stilladsarbejder faldt ned fra en gangbro og kom til skade på jobbet.

Stadionbyggeri ramt af strid

Forskning: Ny træmaling skal holde længere

Fremtidens træmaling kan få bygge- og anlægsbranchen til at anvende markant mere træ

Værktøjstest
Det er smart: Tag værkstedet med på farten

Mobilt værksted fra Festool kræver stort set ingen opstillingstid

Hovedstadens virksomheder er sløve til at tage lærlinge

Dansk Metal spår ikke, at virksomhederne i hovedstadsområdet vil tage mange lærlinge det kommende år.

Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

Unge på landet fritidsjobber mest

Der er stor forskel på, hvor meget unge arbejder afhængigt af, om de kommer fra landet eller fra storbyen.

Sommerferie på Mester Tidende

Mester Tidendes redaktion er bemandet hele sommeren, men vi skruer lidt ned for antallet af nyhedsbreve i uge 28-29-30.

Tysk tømmer til Skagen-attraktion

MesterTips
Sådan bliver du en effektiv leder, mester !

Nyt fra byggecentrene
Byggemarkeds-kæderne holder på faglærte talenter

Værktøjstest
Blæser på det hele: Varm luft fra Bosch

Anlægsgartner udvider med afdeling i Vejle

JFP skal udvide Blücher-domicil

Varebiler
Kør bare på ferie i firmabilen

Østjysk byggeboom smitter af på udlejningsfirma

Nye folk til Dansk Boligbyg

Her er de seneste rokader i byggeriets top

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Nyt fra byggecentrene
Optimera-direktør til LOXAM

En god lærling kan godt have grå stænk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HEDEBØLGE - spar 20% på mobil aircondition!

8 Kubota KX057-4 minigravere til Henning Have A/S – Entreprenør

Er du førerhund eller hundefører?

Kabelsøgning og kabelfejllokalisering med kabelsøger

Rene vejværn langs Øresundsmotorvejen

Fantastisk flot vogntog

Lead Auditor Miljø (version 2015)

Six Sigma Green Belt: 22. august 2018

Statistical Process Control (SPC)

Åben Hus

Six Sigma Black Belt: 21 august 2018

Production Part Approval Process (PPAP)

En af de stærkeste på markedet indenfor komplekse statistikker!

Fra PVC (PVL) til halogenfri (NOVL)

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Komfortkøling

Measurement System Analysis (MSA)

Kran og Wirehejs

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

I-Bjælker byggeri, Brædstrup

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

Køleanlæg på lager - levering inden for 2 dage!

Send til en kollega

0.215