23948sdkhjf

Sikker og effektiv asfaltbil

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Aabenraa Kommune har sammen med Kudsk & Nissum opbygget en lastbil, der lægger asfalten ud foran lastbilen, hvor man kan arbejde i større sikkerhed

Det er med risiko for liv og lemmer at have sin arbejdsplads på vejen. Det ved alle asfaltarbejdere. Derfor gøres der store anstrengelser for at skabe så meget sikkerhed for dem som muligt.

I Aabenraa Kommune er man gået meget ind på opgaven på et helt nytænkende måde. Sammen med opbyggervirksomheden Kudsk & Nissum i Vojens har man bygget en asfaltbil, som gør arbejdsdagen mere sikker for de medarbejdere, der skal lappe hullerne i vejen - og samtidig give kommunen en økonomisk besparelse.

- Vi er gået helt utraditionelt til værks og har vendt alt om på en traditionel asfaltbil, fortæller Morten Kudsk fra opbyggervirksomheden.

- I stedet for at aflevere asfalten bagude som traditionelle asfaltbiler, kommer asfalten ud i en skuffe foran lastbilen.

Transportbånd under chassis
- Vi har ganske enkelt vendt asfaltkassen om 180 grader, og så har vi lavet et stort hul i ladet med en tragt ved siden af kardanakslen. En snegl i bunden af kassen skubber asfalten ned i tragten og ned på et transportbånd under chassiset. Båndet går fra midten af chassiset og frem under forkofangeren. Her afleveres asfalten i en skuffe lige klar til chaufføren at hente. Chaufføren kan gå og arbejder foran lastbilen og styre transportbåndet på en knap ved bilen højre forskærm.

- Når skuffen ikke bruges, klappes den op ved hjælp af en fjeder, og så kan chaufføren køre frem til det næste hul, der skal lappes.

- Det blev beslutet at bruge en højrestyret lastbil, så chaufføren kan stige ud på den sikre side af køretøjet og ikke skal ud i den venstre side, hvor trafikken er.

- Bilen er bygget specielt til at reparere slaghuller i vejen. Der er ikke tale om en decideret asfaltudlægger, fastslår Morten Kudsk.

Selve asfalten ligger i en stor isoleret kasse med låg. Her kan asfalten holde sig varm hele dagen. Om sommeren kan den ligge natten over.

Kommunens idé
Transportmagasinet: Hvordan fandt I på den løsning?

- Det er Aabenraa Kommune, der har haft ideen. Vi har haft knowhow til at udføre, svarer Morten Kudsk.

- Vi har tidligere bygget en prototype på en lille Mitsubishi-lastbil, hvor vi har fået lidt erfaring fra. Kommunen har været rigtig godt tilfredse. Nu har de solgt bilen til en anden kommune. Og fået bygget denne større lastbil.

- Det har været vigtigt at bygge en bil, hvor alt udstyret og teknikken er nem at håndtere. Desuden er alt udstyr og betjening flyttet over i højre side af bilen, så man kan stå på den sikre side af bilen og arbejde. Her i højre side har vi betjeningspanelet, her er sprøjten med emulsion, her er et oliefyr til at opvarme emulsionen med.

Sikkerhed og effektivitet
- Vi har mange slaghuller i vejen. Siden nytår har vi repareret cirka 8.000 huller, fortæller Frank Hansen fra Entreprenørgåden i Aabenraa Kommune, der er idemanden til den nye asfaltlastbil.

- Det er af stor betydning, at medarbejderne står i sikkerhed. Derfor er denne specielle opbygning mere sikker. Manden behøver ikke så omme i trafikken, men kan stå beskyttet foran lastbilen.

- Det handler både om arbejdssikkerhed men også effektivitet. Før skulle vi stå to mand og reparere slaghuller. Nu kan vi gøre det med en mand.

Transportmagasinet: Forventer I, at der er andre kommuner, som kunne være interesseret i en lignende bil?

- Ja, svarer Morten Kudsk. Aabenraa er innovative og er ikke bange for at investere her og nu for at finde billigere, sikrere og mere effektive løsninger på længere sigt. Det er spændende at få lov at arbejde med sådan en kommune, og jeg er sikker på, at disse asfaltbiler vækker interesse hos kommuner og asfaltfirmaer.

- Både vi og Aabenraa Kommune er allerede blevet spurgt om muligheden for at komme ud og se bilen i aktion, siger Morten Kudsk.

- Nu er der ingen undskyldning for huller i vejen i Aabenraa. De har fået det rigtige værktøj til det, slutter Morten Kudsk.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Mand døde i arbejdsulykke: Faldt fire meter ned på beton

HM Entreprenør henter tidligere VAM-chef

1

Gigantisk vandland i Høje-Taastrup bliver skrottet

Verdens femtestørste vandland var på tegnebrættet i Høje-Taastrup. Nu er planerne droppet.

Forsvaret bygger bro over Ribe Å

Københavns grønne hjerte med spiselige træer

Nyhedsbrev

Anlægsgartner er vild med maskinstyring

Online Avis Arkiv

Erfaren dozerfører skal holde styr på byggeaffald

Dronningen får køkkenhave til 22 mio. kr.

100.000 aarhusianere skal have varme fra undergrunden

Her er vinderen af Brolæggerprisen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PMC Hydraulics vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår.

Glædelig jul og godt nytår

CERTEX Danmark ønsker alle en glædelig jul

BIM Equity ønsker glædelig jul og godt nytår

Hold buffeten varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Har du læst vores seneste nyhedsbrev?

Idealcombi ønsker Glædelig Jul og Godt Nytår

Til alle jer fra alle os

JFP totalentreprenør på Generationernes Hus

Krøller, klæber eller sætter materialer sig fast i dine maskiner? 

Vinterens fedeste Festool nyheder er klar til dig

Grundig facaderens hos TDC Group

NYT: Uddannelse til klimaentreprenør i Horsens

EffiMat takker for et godt samarbejde og glæder os til 2019

Tick Tool Manage, workshop

Ringspann RFK Flangekobling

Særlige krav til LED-belysning i sportshaller.

Endnu en nominering til Gibotech

Georg Fischer A/S er flyttet

Er bæredygtighed også vigtig for dig ?

FabricAir ønsker glædelig jul og godt nytår

Garager til førerløse busser i Aalborg

Glædelig jul fra MultiAir

Teng Tools kampagnetilbud

Løwener søger erfaren og branchekendt salgskonsulent til entreprenørmaterie...

Send til en kollega

0.65