Sikker og effektiv asfaltbil

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Aabenraa Kommune har sammen med Kudsk & Nissum opbygget en lastbil, der lægger asfalten ud foran lastbilen, hvor man kan arbejde i større sikkerhed

Det er med risiko for liv og lemmer at have sin arbejdsplads på vejen. Det ved alle asfaltarbejdere. Derfor gøres der store anstrengelser for at skabe så meget sikkerhed for dem som muligt.

I Aabenraa Kommune er man gået meget ind på opgaven på et helt nytænkende måde. Sammen med opbyggervirksomheden Kudsk & Nissum i Vojens har man bygget en asfaltbil, som gør arbejdsdagen mere sikker for de medarbejdere, der skal lappe hullerne i vejen - og samtidig give kommunen en økonomisk besparelse.

- Vi er gået helt utraditionelt til værks og har vendt alt om på en traditionel asfaltbil, fortæller Morten Kudsk fra opbyggervirksomheden.

- I stedet for at aflevere asfalten bagude som traditionelle asfaltbiler, kommer asfalten ud i en skuffe foran lastbilen.

Transportbånd under chassis
- Vi har ganske enkelt vendt asfaltkassen om 180 grader, og så har vi lavet et stort hul i ladet med en tragt ved siden af kardanakslen. En snegl i bunden af kassen skubber asfalten ned i tragten og ned på et transportbånd under chassiset. Båndet går fra midten af chassiset og frem under forkofangeren. Her afleveres asfalten i en skuffe lige klar til chaufføren at hente. Chaufføren kan gå og arbejder foran lastbilen og styre transportbåndet på en knap ved bilen højre forskærm.

- Når skuffen ikke bruges, klappes den op ved hjælp af en fjeder, og så kan chaufføren køre frem til det næste hul, der skal lappes.

- Det blev beslutet at bruge en højrestyret lastbil, så chaufføren kan stige ud på den sikre side af køretøjet og ikke skal ud i den venstre side, hvor trafikken er.

- Bilen er bygget specielt til at reparere slaghuller i vejen. Der er ikke tale om en decideret asfaltudlægger, fastslår Morten Kudsk.

Selve asfalten ligger i en stor isoleret kasse med låg. Her kan asfalten holde sig varm hele dagen. Om sommeren kan den ligge natten over.

Kommunens idé
Transportmagasinet: Hvordan fandt I på den løsning?

- Det er Aabenraa Kommune, der har haft ideen. Vi har haft knowhow til at udføre, svarer Morten Kudsk.

- Vi har tidligere bygget en prototype på en lille Mitsubishi-lastbil, hvor vi har fået lidt erfaring fra. Kommunen har været rigtig godt tilfredse. Nu har de solgt bilen til en anden kommune. Og fået bygget denne større lastbil.

- Det har været vigtigt at bygge en bil, hvor alt udstyret og teknikken er nem at håndtere. Desuden er alt udstyr og betjening flyttet over i højre side af bilen, så man kan stå på den sikre side af bilen og arbejde. Her i højre side har vi betjeningspanelet, her er sprøjten med emulsion, her er et oliefyr til at opvarme emulsionen med.

Sikkerhed og effektivitet
- Vi har mange slaghuller i vejen. Siden nytår har vi repareret cirka 8.000 huller, fortæller Frank Hansen fra Entreprenørgåden i Aabenraa Kommune, der er idemanden til den nye asfaltlastbil.

- Det er af stor betydning, at medarbejderne står i sikkerhed. Derfor er denne specielle opbygning mere sikker. Manden behøver ikke så omme i trafikken, men kan stå beskyttet foran lastbilen.

- Det handler både om arbejdssikkerhed men også effektivitet. Før skulle vi stå to mand og reparere slaghuller. Nu kan vi gøre det med en mand.

Transportmagasinet: Forventer I, at der er andre kommuner, som kunne være interesseret i en lignende bil?

- Ja, svarer Morten Kudsk. Aabenraa er innovative og er ikke bange for at investere her og nu for at finde billigere, sikrere og mere effektive løsninger på længere sigt. Det er spændende at få lov at arbejde med sådan en kommune, og jeg er sikker på, at disse asfaltbiler vækker interesse hos kommuner og asfaltfirmaer.

- Både vi og Aabenraa Kommune er allerede blevet spurgt om muligheden for at komme ud og se bilen i aktion, siger Morten Kudsk.

- Nu er der ingen undskyldning for huller i vejen i Aabenraa. De har fået det rigtige værktøj til det, slutter Morten Kudsk.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Barsk kloakinspektion på Færøerne

Anlægsgartner vækster planmæssigt

Ti store broer og tunneller skal renoveres

Vejdirektoratet tager tilløb til et ansigtsløft af infrastrukturen.

Alsidig læssemaskine dækker det hele

Tonsvis af genbrugsmetaller og dæk kræver speciel håndtering hos Kvistgaard Jern & Metal A/S

Størrelse gør en forskel: Anlægsfirma overtager samarbejdspartner

Fejrer 20 års jubilæum med udvidelse af virksomheden

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Sikker og effektiv asfaltbil

Aabenraa Kommune har sammen med Kudsk & Nissum opbygget en lastbil, der lægger asfalten ud foran lastbilen, hvor man kan arbejde i større sikkerhed

Ny ged i barsk miljø med ekstra kilo

35 tons Komatsu gummihjulslæsser læsser både biler og medvirker i produktionen af materialer hos Roskilde Sten & Grus

Stinkende slam bliver til energi og gødning

Fire ud af syv: M.J. Eriksson vinder endnu en anlægskontrakt på letbane

Nye brolæggere klar til opgaverne

Miljøbrøler: Banedanmark tvunget til at fjerne 72.000 ton jord

Fredet bro i Sønderjylland blev revet ned ved en fejl

Tid til at indhente rottefterslæb

Rambøll og DTVK: Ny rottebekendtgørelse giver kommuner unik mulighed for at indhente kloakefterslæb

Fra gammel Ferguson til ny gravemaskine

Se billederne: Denne last bliver til en bro

Mandag blev de første broelementer kørt fra havnen i Frederiksværk til den nye fjordforbindelse ved Frederikssund

Nordiske Medier lancerer ny jobportal

Funklende ny og blank asfaltkærre

Ahh - duften af ny asfaltkærre

NCC vil producere kvalitetsasfalt af restbeton

Overskydende beton fra NCC’s byggepladser skal anvendes i produktionen af asfalt

Hydrema i total-indsats for Forsvaret

Hydrema skal lave service på alle Forsvarets entreprenørmaskiner og traktorer

Fælles maskindag med forårsfornemmelser

Boligforeninger klipper driftsbudgetterne til

Robotplæneklippere giver markante driftsbesparelser hos boligforeninger

Blød bund stiller krav til maskinerne

BYGGERI'18
Trykstærkt thermodræn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det kører der-ud-af

Stålspær til carporte mv.

Nøglerne til nybygget bosted afleveret mere end to måneder før tid

Kom og oplev Accoya® Shou Sugi Ban på Arhitect@Work 2018 i Forum - Keflico A/S

Hörmann Danmark mander op med nye medlemmer i familien

Portland Towers

GDPR - EU har ændret reglerne, vi stiller skarpt på Anonymisering af personoplysninger

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Krav til elmåling 0,4–60 kV - Afholdelsesgaranti

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Kampagnetilbud på Carhartt T-shirts

LED-belysning til parkeringshus i Ørestad

Montageskinne

Augumented Reality (AR) ved renoveringsopgaver

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Temadag om kølemidler

Stor sprøjtedyse forstøver i 360º

Tabletholder

Skal du søge midler via InnoBooster?

Lettere at sælge høj sikkerhed mod elbrande med færdigmonteret tavle

Nordfab på Nordbygg

Fremtiden for berøringsfri armaturer: design og teknologi

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøveta...

Landsdækkende panel for arkitekter lanceres på Building Green

EC POWER og Lochinvar indgår strategisk partnerskab for Nordamerika

Send til en kollega

1.112