23948sdkhjf

Alsidig læssemaskine dækker det hele

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tonsvis af genbrugsmetaller og dæk kræver speciel håndtering hos Kvistgaard Jern & Metal A/S

Der er fart på genbruget af jernskrot og metaller, som sammen med knusning af brugte dæk til brug i cement har udviklet sig til en vigtig eksportforretning for Kvistgaard Jern & Metal A/S. På årsbasis håndterer virksomheden 50.000 tons metaller og ca. 160.000 tons jernskrot, fordelt på fire pladser:

- Vi har udskibning i Frederiksværk på det tidligere stålvalseværk, samt tre steder i Sverige, bl.a. andet i Landskrona, hvor vi foruden metaller til genbrug også håndterer og knuser flere end 10.000 tons dæk årligt, fortæller direktør Allan K. Nielsen.
- Genbrug vinder frem over hele verden, fordi det sparer både råstoffer og penge. Metallerne sejles især til Indien, Pakistan, Bangladesh samt Kina, hvor stålproduktionen har ændret sig fra at køre med råjern ud af miner til i stigende grad at have genbrugsværker, forklarer han.

Både høje og tunge løft
Til håndteringen af genbrugsmaterialerne har Kvistgaard Jern & Metal valgt en Hitachi ZW310-6 gummihjulslæsser, som arbejder på havnen i Landskrona, hvor der er en dybgang på 12 meter.

- Det betyder, at vi kan laste store skibe på op til 50.000 tons. Det stiller ekstra krav til maskinen, der både skal kunne klare tunge og høje løft. Samtidig skal den være alsidig, og derfor har vi fået den leveret med stor 8 kbm. skovl, standard 5 kbm. skovl, pallegaffel, containerløfter og fejemaskine, siger Allan K. Nielsen.

Aktuelt arbejder læsseren med dæk, der skal i knuseværket, hvor de bliver til 3.000 tons flager til brug for fremstilling af cement. Når flagerne herefter skal læsses for at komme med skib, kræver det et løft og en skovl, der kan komme op over kanten på de sættevogne med tip, der køres frem til kajkanten.

- Her har den nye Hitachi styrken til at løse opgaven. Derfor skal den også håndtere metaller, som bliver dens primære arbejde i fremtiden. Efterspørgslen stiger hele tiden, og hos Kvistgaard er vi alene om en ”upside-down”’ metode, hvor vi kan stille containere på højkant og læsse dem som et badekar. Klar til smelteværkerne ude i verden.
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Vejsektoren får sin helt egen specialmesse

Blev stoppet af politiet på vej hjem med en ny maskine

Så er der gang i Femern-byggeri på dansk side

13 nye brolæggere klar til at tage fat

Bedre veje: Nyt asfaltlaboratorium trækker i arbejdstøjet

Ny Asfaltlaboratorium på Teknologisk Instiut er spækket med avanceret udstyr til prøvning af asfaltmaterialer

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Overblik: Her er regeringens infrastrukturplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Al graffiti fjernet fra Bryggebroen

Ren facade driblet i mål

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Nul Kraftanstrengelse. Fuld styrke.

God Påske

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

Oplev Veras Van(d)vittige Villa på VVS-messen 2019

Elteknik for administrative medarbejdere

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Key Account Manager, der brænder for løsningssalg, søges til gazelle virksomhed

Rødalger fuldstændigt fjernet fra hovedkontor

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kraftfulde Pin formede mikro batterier til selv de mindste mobile enheder

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Transport af pavilloner

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Konsax på Færøerne

AIRHEAT udvider samarbejdet med VTS

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Kabelsøgning og kabelfejllokalisering med kabelsøger

Skift til LPG halverede energiforbruget hos HMK Bilcon

EOT Electronics of Tomorrow

Skal du beskytte dine ledninger?

Nyt medlem: JobTeam

Send til en kollega

0.184