23948sdkhjf

Første opkøb i 20 år: Velux køber amerikansk vinduesproducent

Opkøbet skal være med til at øge omsætningen hos Velux, der har flere opkøb på vej

Som et led i en ny vækststrategi har ovenlysgiganten Velux gjort sit første opkøb i 20 år.

Det sker med købet af den amerikanske producent af ovenlysvinduer Wasco Products. Dermed skærper Velux sin tilstedeværelse i USA markant og bliver den næststørste spiller på markedet.

Det skriver Børsen. 

Satser på kommercielle kunder

Som Wood Supply tidligere har fortalt, skal den nye topchef, David Briggs, frem mod 2021 forløse en ny vækststrategi for ovenlysgiganten. Vækststrategien indebærer, at Velux i højere grad vil satse på kommercielle kunder. 

I dag er mere end 90 procent af Velux' salg til private. Dét skal købet af Wasco Products være med til at ændre på.

- Wasco er store inden for salg til den kommercielle sektor (butikscentre, skoler, sportshaller og andet, red.), og derfor giver opkøbet os mulighed for at balancere vores tilstedeværelse inden for den nærmeste nabo til vores segment, siger David Briggs til Børsen.

En genvej til toplinjevækst

Ifølge ham er opkøb en genvej til toplinjevækst.

Valgte Velux i stedet at satse på udviklingen og markedsføringen af nye produkter til det kommercielle segment, ville det således kræve både tid og store investeringer.

Men med opkøbet af Wasco Products er dét med i prisen. Derfor er Velux ifølge David Briggs også på udkig efter flere opkøb. 

- Vi har altid vokset organisk, så det her varsler en ny fremgangsmåde for os. Og vi er på udkig efter flere opkøb. Det kan være om tre dage eller om tre år – det kommer an på, hvilke muligheder, der byder sig, siger David Briggs.

Ingen af parterne har ønsket at offentliggøre købsprisen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.124