23948sdkhjf

Dialog med kunderne skaber omsætning, mester !

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kundernes tillid til håndværkeren er vigtigere end prisen på den opgave, der skal løses

Danskerne foretrækker leverandører, de kan stole på, når der eksempelvis skal laves nyt badeværelse eller installeres varmepumper. Samtidig efterlyser kunderne mere og bedre dialog og rådgivning.

Det er et par af hovedkonklusionerne i en ny, kvalitativ undersøgelse, hvor TEKNIQ Installationsbranchen og kommunikationsbureauet Friday har undersøgt, hvad der er vigtigst i forhold til at fastholde de gode el- og vvs-kunder.

- Vi kan ud fra undersøgelsen se, at kunderne ønsker endnu mere og bedre dialog med installatørerne. Kun på den måde kan man skabe den nødvendige, indbyrdes forståelse, der er så afgørende, når man skal opbygge kundernes tillid, siger Henrik Carøe Gjellebøl, der er udviklingschef hos TEKNIQ, som repræsenterer de danske el- og vvs-installationsvirksomheder.

Han understreger, at kundernes behov for rådgivning også stiller helt nye krav til installationsvirksomhederne.

- Vvs’ere og elektrikere skal se sig selv som rådgivere – i lige så høj grad som udførende håndværkere. Det kræver, at installatørerne styrker netop disse kompetencer hos både dem selv og deres medarbejdere og bliver endnu bedre til at finde ud af, hvad det er, kunderne ønsker, siger Carøe Gjellebøl.

Tillid er vigtigere end prisen
At kommunikationen med kunderne spiller en afgørende rolle, understreges af en anden konklusion i undersøgelsen. Ifølge den er kundernes tillid til håndværkeren faktisk vigtigere end prisen på den opgave, der skal løses.

- For kunderne er det en stor gevinst at have en leverandør, de har tillid til. For private kunder betyder det, at de slapper af, mens der er håndværkere i deres eget hjem. For boligforeninger betyder det, at de ikke får bøvl med beboerne. Og for virksomhedsejerne betyder det, at de kan bruge deres tid på at drive forretning, og ikke skal kigge nogen over skulderen. Derfor bliver prisen på installationsvirksomhedens arbejde mindre vigtig, når det gode tillidsforhold er på plads, konstaterer Sune Bjørnvig, partner i Friday.

Fejl skal kommunikeres
Når den tillid skal skabes, er forventningsafstemning og god kommunikation meget vigtige elementer, viser svarene i undersøgelsen. Aftaler skal holdes, og skulle der opstå ændringer, skal de kommunikeres klart til kunderne.

En anden faktor i forhold til at opbygge tillid og dermed skabe sig et godt omdømme er ifølge Sune Bjørnvig, hvordan virksomhedens medarbejdere håndterer fejl.

- Generelt kan man sige, at kunderne er mere tolerante overfor fejl, hvis man har en lang og god relation. Alle folk begår fejl, også når de er på arbejde. Det kan kunderne godt acceptere. Men hvis man gerne vil bevare tolerancen, er det afgørende, at man udbedrer fejl med det samme og uden brok, siger Sune Bjørnvig.

Han understreger også, at der er brug for, at installatørerne og deres ansatte er bevidste om de fordomme, der følger dem – for eksempel at håndværkere aldrig kommer til tiden og er dårlige til at rydde op efter sig.

- Det ry kan være irriterende at have siddende på sig, allerede inden man træder ind ad døren hos en ny kunde. Men det kan der gøres noget ved, hvis man kommunikerer rigtigt, siger Sune Bjørnvig.

Det vil danskerne have:
De danske el- og vvs-kunder foretrækker installatører, der i prioriteret rækkefølge lever op til følgende krav:
1. Overholder aftaler og kommer hurtigt, når det kræves.
2. Ved hvad de laver, så løsningerne bliver gode og måske endda bedre, end kunden selv kunne have forestillet sig.
3. Kommunikerer godt. Både præcist, forståeligt og så snart der er behov for det.
4. Sender faste folk, der opfører sig pænt.
5. Har rimelige priser.
Kilde: Kommunikationsbureauet Friday


Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Spar tid: Skakt-moduler reducerer VVS-montagetid

Nyt fra byggecentrene
Lokal VVS-grossist udvider sortimentet med 30 pct.

SE VIDEO: YouTube-stjerne lokker unge vvs’ere

Er du klar mester: Robotter bestiller serviceteknikere

Rejsen mod flere digitale arbejdsprocesser er kun lige begyndt

Pumpegigant mister formand og næstformand

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Installationsvirksomhed forankrer sig lokalt

Vrede installatører kræver politi-indsats mod tyverier

Erhvervspraktikant: Spændende at snuse til elektrikerfaget

Nye farver til badeværelser og køkkener

Nyt fra byggecentrene
Håndværkere elsker de hurtige leveringer

VVS-grossist udvider åbningstiderne med døgnservice i hele landet

Nyt fra byggecentrene
Teknikgrossist henter ny direktør hos byggemarkedskæde

El-installationsfirma sælger fra

Dårlige projekter sender Esbjerg-firma mod konkurs

Lemvigh-Müller investerer i avanceret rørbearbejdning

Brøndum-koncernen har fundet sin nye adm. direktør

50 år som elektriker: Stadig dejligt at snakke med kunderne

Tekniq og Arbejdsgiverne på vej mod fusion

Teknikken installeres af fragtmanden

Odense får ny Sanistål-butik

VVS-grossist holder håndværkermesse i Aarhus

Nyt fra byggecentrene
Stålpriser driller Sanistål

Lærlinge strømmer til installationsbranchen

Skyl toilettet ud med saltvand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SnoerGlas leverer spændende glasløsning til Tommy Hilfiger

Flytbare reol beslag til containere

Få din næste Kubota minigraver til kampagnepris

12 år med Grindex - en tur ned ad "Memory Lane"

Hjørring Rådhus får gratis opvarmning fra Intelligent køling

1,5 Ton vs. 125 Ton

Bliv klogere på generatoranlæg

Nu kan emfang og ventilation kombineres i alle boligtyper

Kran og Hejs til Arne

Mangler du en håndværker på byggepladsen?

NYHED ! CC ekspanderende tætningsbånd til bagstopning af vinduer og døre.

IP 55 Termineringsboks til 12 eller 24 fibre

Mød os på Dansk Fjernvarmes Landsmøde

I CPH Airport går rejsende snart på Faceal Matlook ud til gaten

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Mitsubishi varmepumpe med mulighed for WIFI/SMS styring

Den driftsansvarliges pligter og opgaver - afholdelsesgaranti

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Prysmian Pressline sensorkabel til industrianlæg

Logistik for e-handlere

Elektrisk lille kran

Nyt spiralbånd giver en skånsom og nem måde at flytte et produkt ned til et...

Belimos energiventiler vinder flere priser

Sådan øger du livskvaliteten med LED-belysning

Send til en kollega

0.316