Dialog med kunderne skaber omsætning, mester !

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kundernes tillid til håndværkeren er vigtigere end prisen på den opgave, der skal løses

Danskerne foretrækker leverandører, de kan stole på, når der eksempelvis skal laves nyt badeværelse eller installeres varmepumper. Samtidig efterlyser kunderne mere og bedre dialog og rådgivning.

Det er et par af hovedkonklusionerne i en ny, kvalitativ undersøgelse, hvor TEKNIQ Installationsbranchen og kommunikationsbureauet Friday har undersøgt, hvad der er vigtigst i forhold til at fastholde de gode el- og vvs-kunder.

- Vi kan ud fra undersøgelsen se, at kunderne ønsker endnu mere og bedre dialog med installatørerne. Kun på den måde kan man skabe den nødvendige, indbyrdes forståelse, der er så afgørende, når man skal opbygge kundernes tillid, siger Henrik Carøe Gjellebøl, der er udviklingschef hos TEKNIQ, som repræsenterer de danske el- og vvs-installationsvirksomheder.

Han understreger, at kundernes behov for rådgivning også stiller helt nye krav til installationsvirksomhederne.

- Vvs’ere og elektrikere skal se sig selv som rådgivere – i lige så høj grad som udførende håndværkere. Det kræver, at installatørerne styrker netop disse kompetencer hos både dem selv og deres medarbejdere og bliver endnu bedre til at finde ud af, hvad det er, kunderne ønsker, siger Carøe Gjellebøl.

Tillid er vigtigere end prisen
At kommunikationen med kunderne spiller en afgørende rolle, understreges af en anden konklusion i undersøgelsen. Ifølge den er kundernes tillid til håndværkeren faktisk vigtigere end prisen på den opgave, der skal løses.

- For kunderne er det en stor gevinst at have en leverandør, de har tillid til. For private kunder betyder det, at de slapper af, mens der er håndværkere i deres eget hjem. For boligforeninger betyder det, at de ikke får bøvl med beboerne. Og for virksomhedsejerne betyder det, at de kan bruge deres tid på at drive forretning, og ikke skal kigge nogen over skulderen. Derfor bliver prisen på installationsvirksomhedens arbejde mindre vigtig, når det gode tillidsforhold er på plads, konstaterer Sune Bjørnvig, partner i Friday.

Fejl skal kommunikeres
Når den tillid skal skabes, er forventningsafstemning og god kommunikation meget vigtige elementer, viser svarene i undersøgelsen. Aftaler skal holdes, og skulle der opstå ændringer, skal de kommunikeres klart til kunderne.

En anden faktor i forhold til at opbygge tillid og dermed skabe sig et godt omdømme er ifølge Sune Bjørnvig, hvordan virksomhedens medarbejdere håndterer fejl.

- Generelt kan man sige, at kunderne er mere tolerante overfor fejl, hvis man har en lang og god relation. Alle folk begår fejl, også når de er på arbejde. Det kan kunderne godt acceptere. Men hvis man gerne vil bevare tolerancen, er det afgørende, at man udbedrer fejl med det samme og uden brok, siger Sune Bjørnvig.

Han understreger også, at der er brug for, at installatørerne og deres ansatte er bevidste om de fordomme, der følger dem – for eksempel at håndværkere aldrig kommer til tiden og er dårlige til at rydde op efter sig.

- Det ry kan være irriterende at have siddende på sig, allerede inden man træder ind ad døren hos en ny kunde. Men det kan der gøres noget ved, hvis man kommunikerer rigtigt, siger Sune Bjørnvig.

Det vil danskerne have:
De danske el- og vvs-kunder foretrækker installatører, der i prioriteret rækkefølge lever op til følgende krav:
1. Overholder aftaler og kommer hurtigt, når det kræves.
2. Ved hvad de laver, så løsningerne bliver gode og måske endda bedre, end kunden selv kunne have forestillet sig.
3. Kommunikerer godt. Både præcist, forståeligt og så snart der er behov for det.
4. Sender faste folk, der opfører sig pænt.
5. Har rimelige priser.
Kilde: Kommunikationsbureauet Friday


Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Caverion tabte 37 millioner

Blå Messe i Odense

Åbner i dag: Fagmesse for el- og teknikfolk

Varmepumpefabrik får nye ejere

Nyhedsbrev

MesterTips
Dialog med kunderne skaber omsætning, mester !

Kundernes tillid til håndværkeren er vigtigere end prisen på den opgave, der skal løses

Online Avis Arkiv

Elfagmesse venter 8.000 gæster

Fejl i el-installationer koster mange menneskeliv

VVS-installatør udvider i Trekantsområdet

Petrowsky A/S køber traditionsrig og velrenommeret VVS-installatør i Horsens

Bravida vokser 20 procent i første kvartal

Ny bestyrelse i vandværk efter anklager om fusk

Nyt fra byggecentrene
Elinstallatør maler lysmaleri med lommelygte

Lemvigh-Müller har udfordret rådgivere og installatører til at konkurrere i kunst med lys

VVS-grossist åbner nyt flagskib i Aarhus

Aftale om gummi-isolering

Produkterne er udviklet til både kondens- og energisiolering

Bliver ægtepar Årets El-installatør for femte gang?

Roskilde-installatør med flair for mesterskaber

TEKNIQ: Politikere må klare flaskehalsproblemer

VVS-firma vil vokse mere: Ansætter ny områdeleder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Graffiti fjernet for Google

Arbejdsulykkerne er undgået på byggepladsen

Hvordan kan vi blive bedre til at måle produktivitet i byggeriet?

Europamateriel sikrer god totaløkonomi ved nybyg

Carina Schmidt fra Hydro er kommende Six Sigma Black Belt!

Eaton fokuserer på fremtidens brugerorienterede kontrolpaneler

Ny tilbudsavis fra stålspecialisten med supergode tilbud

BYGGE DIALOG og BYGGE RATING øger opmærksomheden og giver højere kvalitet hos nordjysk tømrerfirma

Skal bygge- og anlægsbranchen have del i de 650 mio. kr., som skal investeres på tværs af brancher?

VIDEO: Vil I styrke virksomheden ligesom CNC Onsite ApS?

VELUX Danmark hædret for brug af bæredygtigt træ

NYHED: Smart materialekasse i plast

B6 er også knivskarpe i gummiprodukter!

Ny generation af transportbånd

Byggebranchens digitale revolution hedder Build 4.0       

Spring tykkelseshøvlen over og puds!

Energieffektivt materiale til luftfordeling

Mobil aircondition - Plug & Play

Fredag: Besøg os på Danmarks største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker

Styr din entreprise!

Husk messedag i Rødovre Trælast

Ny sværvægter til Grenaa Havn A/S

3 gode råd til belysning på byggepladsen

Temadag om kølemidler

Har du brug for en yderst fleksibel lagerløsning?

Send til en kollega

0.252