Danske lastbiler kørte 36 timer uden hvil

En række lastbilchauffører kørte 36 timer uden sovepause - en chauffør kørte helt op til 59 timer

2,5 døgns kørsel med kun korte pauser undervejs. Nogle lastbilchauffører kører langt ud over grænserne for, hvad der er lovligt og forsvarligt, kan TV Midtvest dokumentere.

Mediet har på afstand fulgt efter seks lastbiler på en tur fra Danmark til Sverige og tilbage igen. Ingen af chaufførerne fulgte de generelle arbejdstidsregler for, hvor meget hvile man skal have på en tur af den længde, og en enkelt brød loven eftertrykkeligt.

Den chauffør, som kørte længst, var på arbejde 59 timer i træk uden på noget tidspunkt at holde hvil i mere end fire timer.

Hos 3F er man rystet over oplysningerne.

- Der er jo ikke nogen mennesker, der kan arbejde 60 timer uden ordentlig søvn og være safe. Det kan ikke lade sig gøre, siger Kjeld Jensen, der er konsulent hos 3Fs Transportgruppe og har 30 års erfaring med de regler, der er på området.

De seks lastbiler kører med industrifisk for virksomheden KM Logistik på Thyholm, som står for transporterne til fiskemelsfabrikken TripleNine i Thyborøn.

Ifølge arbejdstidsreglerne skal chaufførerne holde et hvil på 11 timer hvert døgn, men TV Midtvests billeder viser, at der kun bliver holdt kortere pauser på op til fire timer undervejs på den 1600 kilometer lange tur fra Thy og Mors til Norrsundet i Sverige, hvor chaufførerne henter de fisk, der skal laves til fiskemel.

- Det er ikke lovligt det her. Det er der slet ikke nogen tvivl om. Det er den slags, der er med til at give branchen et dårligt ry, og så er det voldsomt konkurrenceforvridende. Dem, der gerne vil gøre det rigtigt, kan slet ikke konkurrere på de her vilkår, siger Kjeld Jensen fra 3F til TV Midtvest.

KM Logistik erkender, at chaufføren med den 59 timer lange arbejdsdag har gjort noget ulovligt, men hos virksomheden mener man, at det er hans eget ansvar, da han er hyret ind til opgaven som selvstændig vognmand, og ikke er ansat i KM Logistik.

- Vi er nødt til at tro på, at han selv har styr på sin køre- og hviletid, siger Jens H. Petersen, der er leder hos KM Logistik.

Kørsel med industrifisk tæller som "undtaget kørsel". Det betyder, at reglerne for køre- og hviletid er anderledes end normalt, men en ekspert på området slår fast, at reglen om, at man skal have 11 timers hvile, hver gang man har arbejdet 24 timer, ikke kan gradbøjes.

- Hvis man kører og arbejder i Danmark, så skal man følge de her bestemmelser, som siger, at man inden for 24 timer skal have 11 timers sammenhængende hvile, siger Bent Bejstrup, der er chefkonsulent hos ATL.

Hos KM Logistik kører man altid ruten til Norrsundet på denne måde, og Jens H. Petersen erkender, at det kan være på kant med reglerne.

- Vi bevæger os helt ud til grænserne. Selvfølgelig gør vi det. I forhold til arbejdstidsdirektivet kan det være, at vi står med det ene ben på den forkerte side. Det undersøger vi. Men målet er ikke at overtræde nogen som helst regler, siger Jens H. Petersen til TV Midtvest.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den chauffør, der var på arbejde i 59 timer.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Spilder dine svende tiden, mester ?

Altan.dk udvider ejerkredsen

Altan.dk en markant kapitalindsprøjtning og et endnu stærkere fundament at bygge ovenpå

Maskiner får det blå stempel på ryggen

Speciale: Byggepladsdrift fra printerpapir til maskiner og mandskab

Kridt skoene mester: Så er der håndværkermesser i det jyske

DEBAT: Sådan skaffer vi ekstra hænder

Nyhedsbrev

Nyt partnerskab vil beskytte byer mod havet

Online Avis Arkiv

MesterTips
Sådan finder du det rigtige IT-værktøj, mester !

Sæt strøm til din virksomhed og skab bedre bundlinje med de mest effektive IT-værktøjer

Hovedstaden: Syv milliarder til renovering af hospitaler

Ugens konkurser - uge 33

Trods øget udlicitering: Kommuner klarer selv vej- og parkopgaverne

Sjællandsk savværk sender tonsvis af tømmer til kongehal

Outline investerer tocifret millionbeløb i Farsø

Varebiler
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Building Awards: Her er finale-deltagerne

Varebiler
Virksomhederne køber og leaser færre biler

Status på boligjobordningen: Fradrag for 11 milliarder kroner

Økonomer har kritiseret boligjobordning, men skatteminister glæder sig over, at den bruges flittigt.

Ugens nye virksomheder - uge 33

Stort gulvfirma konkurs – 100 mister jobbet

Køkkenproducent har tryk på salget

Regnskabschok for milliarder: Nye regler får virksomhedernes gæld til at eksplodere

Tidligere Velux-chef vil på anklagebænken eller frifindes

Nye arbejdsgange øger bundlinjen hos Riwal

3F: Stop bøsse-chikane på arbejdspladsen

Mere end hver tredje dansker har oplevet, at der bliver talt nedsættende om homoseksuelle og transkønnede på arbejdet

Nyt fra byggecentrene
Sten fejet af vejen for Jem & Fix

Femern prækvalificerer til sø-entreprise

Sommerens konkurser - uge 28-30

Samarbejde skal sikre bedre bundlinje i byggeriet

SE VIDEO: Bedre arbejdsmiljø med Bambus

Se de seneste rokader i byggeriets top

MesterTips
Styrk bundlinjen: Bliv bedre til at lede projekterne

Nyt køkken-erhvervscenter i Herlev

SF og Dansk Byggeri: Krav om penge til bedre ventilation på folkeskolerne

Ugens nye virksomheder - uge 32

Ugens konkurser - uge 32

Elementernes rasen rammer limtræsproducent

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Valsning af plader og profiler - hnielssons.dk

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

På E-18 tager spændingen lige den form, du vil have

Hvem skal vinde prisen Årets Skolebyggeri 2018?

Brugte værktøjsmaskiner - kraner - udstyr købes

Efterårskurser fra BIM Equity

3WIS svejser 50 tons bygningsstål

TILBUD på vinduesløfter - slå til nu!

Står du stadig og opdeler plader, massivtræ m.m. på "gammeldags" facon?

Komfortkøling - køling til kontoret

Legionella - udfordringer og løsninger - temadag 24. september

Projektledere

Få ekstra LEED point med Cradle to Cradle

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ARCA - Præsentations video af vores stærke kapsling (elskab / monteringskasse)

Walther sprøjtekabiner fra G.A. Hansen

Udlejning af køreplader til byggeprojekt i Vejle

Ny account manager til Eico

Søstensfacade i industriområde fri for smuds

Prysmians seneste nye Telecom Connectivity Katalog

Byggepladssikring er en by i Rusland

Spændende seminar for Landskabsarkitekter d. 12/9

Kroghejs og løftegrej

Aldrig mere rod - Festool Systainer gør det klart

Guide: LED-belysning til lufthavne

Send til en kollega

0.213