23948sdkhjf

El-installatør binder mindre likviditet på lageret

Digitalt indkøbssystem reducerer lageromkostningerne for el-installatør
Over det seneste år er der gradvist blevet fjernet reoler fra lageret hos Holmriis-Ebeltoft El-installation. Og det er ikke tyveknægte, der er på spil. Det er derimod Peder Holmriis’ måde at reducere lageret på, så der bindes mindre likviditet.

Peder Holmriis fra Holmriis-Ebeltoft El-installation har den seneste årrække taget de digitale redskaber til sig. Han bruger et professionelt indkøbssystem samt systemer til tids-, ordre- og sagsstyring og deltager på IT--messer.
- Jeg ved ikke, om jeg føler mig som en decideret digital håndværker, men medarbejderne har vænnet sig så meget til de digitale værktøjer, at der ville være ramaskrig, hvis jeg tog dem fra dem, siger stifter Peder Holmriis.

Holmriis er medlem af Danmarks største kæde af selvstændige el-installatører, TS-Gruppen. Selvom det selvfølgelig er håndværket, der er det vigtigste, hjælper it-redskaberne også.
Redskaberne bruger han især til at procesoptimere, holde styr på, hvornår opgaverne skal udføres og af hvilke montører. Han bruger dem også til at reducere omkostninger bl.a. på administration og have overblikket over forretningen.

Har sparet tid
For knap et år siden indførte Peder Holmriis indkøbssystemet ProSave. Det har sparet tid, givet en række erkendelser og betydet flere bestillinger af materialer - men i mindre mængder.

- Investeringen i ProSave har bestemt tjent sig hjem, siden vi startede med det. Nu bestiller vi langt oftere materialer, men i små mængder, fordi det er så nemt at finde dem og koble dem digitalt til de opgaver, man arbejder med for tiden. Og så bogfører det hele sig selv.
Det er jo nemt med kun én adgang til varebestilling. Hvis du skal kigge på alle grossisternes hjemmesider, bruger du meget tid på at finde varerne til den rigtige pris, siger Peder Holmriis.

Fjerner én reol ad gangen fra lageret
For Holmriis handler det dog ikke kun om at finde de billigste priser. ProSave gør det nemlig muligt at optimere andre dele af forretningen.

- Fordi det er så nemt at bestille, er jeg gået i gang med er at reducere lageret lige så stille, hvor jeg lidt efter lidt fjerner en reol engang imellem.
Det er en balancegang, for montørerne skal jo have tilpas med materialer med i servicebilen til de mest normale opgaver. Men hjemme skal vi passe på med ikke at have for meget liggende, der optager lagerplads og måske bliver forældet. Man har jo bundet likviditet i lageret.
Det vil måske få nogle mestre til at være nervøse for at mangle bestemte dele. Men det behøver man ikke være, mener Peder Holmriis.

- Hvis man en dag pludselig skal bruge nogle helt bestemte reservedele til f.eks. en vandvarmer, så er det nemt at bestille til næste dag. Man kan jo få leveret om natten, så det er klar til, når vi skal i gang med arbejdet tidligt om morgenen – selv hvis vi bestiller sidst på dagen.

Intuitivt og uden støj
I det hele taget er Peder Holmriis godt tilfreds med at bruge indkøbssystemet i forretningen.

- Det er et nemt og intuitivt program med en god søgefunktion. Det er også smart med alias-søgninger, for grossister kalder ikke altid varer det samme, som montørerne siger i dagligdagen.

- Man kan få overblik med den oversigt, ProSave sender hver måned, og se detaljer på alt hvad der er bestilt. Der er heller ikke støj i form af pop-op-vinduer og en masse bannerannoncer. Du er her kun for at bestille varer.

På lidt længere sigt er der en anden funktion i værktøjet, som Peder Holmriis overvejer at gøre brug af.

- Jeg ved, at man kan benytte sig af et godkendelsesflow, hvor medarbejderne kan bestille, mens de ude hos en kunde, og vi så får ordrerne hjemme på kontoret. Men vi er ikke endnu kommet i gang med det. I stedet har jeg et par enkelte ansatte, som må bestille varer direkte uden jeg behøver at være med inde over beslutningen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205