23948sdkhjf

Italiensk brobygger dropper partner på Storstrøm

Det italienske firma GLF er definitivt kørt ud på et sidespor på Storstrømsbro-konsortiet, der nu kun består af konsortielederen Itinera

Opdateret 15.40 med kommentar fra direktøren for Itineras europæiske division.

Den ledende aktør i det italienske konsortium, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, Itinera, har mistet tålmodigheden med konsortiepartneren Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er i store økonomiske vanskeligheder. Itinera har reelt sendt GLF ud af konsortiet.

Det oplyser konsortiet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Dermed er der reelt kun en entreprenør tilbage ud af de oprindelige tre i konsortiet, der blev udpeget som totalentreprenør sidste år på Storstrømsbro-projektet til cirka 4 mia. kr.

Itinera tager kontrollen

- Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023 
- Med i konsortiet var entreprenørerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte 
- Sidenhen er det kommet det frem, at GLF og Condotte står anklaget for korruption i hjemlandet og er i store økonomiske vanskeligheder
- De to virksomheder har fået ophævet bygge- og anlægskontrakter i Italien, og Condotte også i Norge, blandt andet på grund af manglende betaling til underentreprenører 
- Med Kammeradvokaten på råd skærpede Vejdirektoratet en række detaljer i anlægskontrakten med konsortiet, inden den blev underskrevet i februar
- Det omfatter blandt andet self-cleaning i forbindelse med eventuelle fremtidige korruptionsdomme og øgede krav til økonomiske garantier 
- Den ledende entreprenør Itinera SpA har øget sin aktiepost i konsortiet Storstroem Bridge Joint Venture I/S til 99,98 pct. 
- GLF og Condotte har hver især 0,01 pct.

Fra tre til et firma
Den tredje virksomhed, Condotte, er under rekonstruktion for at undgå en konkurs, og virksomhedens andel i konsortiet blev allerede i januar reduceret til en symbolsk andel på 0,01 pct.

Det skete også for GLF i april, da virksomheden ikke kunne optage lån i de italienske banker. Det var dog tænkt som en midlertidig løsning, og Itinera holdt en dør på klem for, at GLF kunne vende tilbage til konsortiet med sin tidligere ejerandel på 20-25 pct., hvis virksomheden var i stand til indhente de nødvendige midler inden for en tidsfrist.

Men nu er døren smækket i for GLF, og Itinera fortsætter alene på projektet.
Condottes frist for at vende tilbage som fuldgyldigt medlem af konsortiet udløber senere på året.
Selvom Itinera de facto er alene i konsortiet, har GLF og Condotte dog fortsat ejerandele på 0,01 pct. Det sker blandt andet for at undgå at komme i karambollage med udbudsreglerne.

Tidsplan holder
Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, mener ikke, at GLF’s og Condottes manglende deltagelse får indflydelse for anlægget af Storstrømsbroen.

Det hænger blandt andet sammen med, at nøglemedarbejdere på projektet er ansat i det danskregisterede konsortieselskab og ikke i de enkelte virksomheder.

 – Rent praktisk har dagens beslutning ingen praktisk indvirkning på Storstrømsbro-projektet, da Itinera med 99,98 pct. af investeringen siden januar 2018 har arbejdet og planlagt ud fra en antagelse om GLF og Condotte ikke kom aktivt tilbage i SB JV. I dag er SB JV i en meget god position med hensyn til den rette bemanding på de ledende tekniske poster. Denne position understreges af, at SB JV netop har afleveret det foreløbige design til Vejdirektoratet, helt efter den aftalte tidsplan, siger han.

Hos bygherren i Vejdirektoratet giver det ikke anledning til bekymringer.

- Nyheden forandrer ikke noget ved projektet med at bygge Storstrømsbroen. Vi har fra Vejdirektoratets side kontrakt med konsortiet SBJV og blander os ikke i de bagvedliggende selskabers interne fordeling. Jeg kan tilføje, at samarbejdet med konsortiet forløber fint, og at SBJV er godt i gang med at opbygge en stærk og robust projektorganisation, lyder de i en skriftlig kommentar fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Den nye Storstrømsbro

Forbinder Sjælland med Falster via Masnedø
Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti
Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)
Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Varebiler
Håndværkere må kun køre i grønne biler i København. Se liste over elbiler på gule plader

Politianmeldt entreprenør går konkurs

Åbner håndværkerbutik i Dronningens Tværgade

NCC sælger fra

Indbrud i håndværkerbiler: Politiet anholder tyvebande

Nyhedsbrev

Slipper ikke: Tidligere Velux-chef fortsætter kurs mod retten

Online Avis Arkiv

Nyt fra byggecentrene
Sanistål får grønt lys til frasalg af stålaktiviteter

Sydsjællands trækronetårn går Eiffeltårnet i bedene

Nyt fra byggecentrene
Jysk trælast-kæde tager tocifret millionhop på bundlinjen

Varebiler
Årets Varebil er fransk/tyske trillinger

Han stemte på sig selv 3.000 gange: Nu har han mistet jobbet

Øger samarbejdet med polsk presenning-leverandør

Taasinge Elementer: Ny direktør får ansvaret for hele produktionen

Nyt fra byggecentrene
Solidt overskud i trælasthandel

Smart building-specialist i købe-humør

Det åbner døre at renovere 20 McDonalds’ på to år

Erhvervssegmentet er vokset med cirka 20 procent om året hos Magnus Thomsens Eftf.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Træhuse med særligt byggekoncept vækker opsigt i Roskilde

Østjysk entreprenør bevæger sig op i rækkerne med rekordregnskab

NKT har fundet ny topchef

Storentreprenør har styr på medarbejdernes kompetencer

Nyt fra byggecentrene
DLH på jagt efter ny partner – eller køber

Nyt fra byggecentrene
Morgenmad og modeshow i byggecenter

Ny forening: Det bliver lettere for SMV’erne at finde rådgivere

Varebiler
Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

DSV trækker sig fra genanvenders ejerkreds

Københavnsk højhus får nordjyske vinduer

1

På tide at se på tilbudsloven

Ugens konkurser - uge 11

Miljøvaredeklaration på træ til byggeriet

Nyt om navne: Se de seneste rokader i bestyrelser og direktioner

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Brug sele i minilæsseren – det kan redde dit liv

Ny produktchef hos Lemvigh-Müller

Fokus på ulovlige indkøb hos Fjernvarme Fyn

VVS-grossist lærer af e-handel i Kina

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Total kranløsning leveret og monteret 14 dage efter ordre.

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Kombiner energimåling og styring i et system!

Ny EP avis ude nu

BS false Z

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Kabeltransport kræver helt specielle forhold

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Frysehus hos Havi i Ishøj

Brug specialisterne – de er til for dig

Häfele bygger nyt logistikcenter

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Sølvpakken - Messeudstyr

Mød Panelbyg til Building Green Aarhus 2019 på stand 38.

En sauna skal bygges med den helt rigtige slags træ

Controlflex Kobling

BIM Equity går WebiAmok

Gudrunsvej - Aarhus

Et nyt parcelhus i Sundolitt indpakning - Etape 2 

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

20 fods containere på lager i flere farver

Plast i kilometervis

Første spadestik i solskin hos Dacapo Stainless A/S

Give Steel hejser gitterspær på historisk arena i Oslo

Send til en kollega

0.198