23948sdkhjf

Italiensk brobygger dropper partner på Storstrøm

Det italienske firma GLF er definitivt kørt ud på et sidespor på Storstrømsbro-konsortiet, der nu kun består af konsortielederen Itinera

Opdateret 15.40 med kommentar fra direktøren for Itineras europæiske division.

Den ledende aktør i det italienske konsortium, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, Itinera, har mistet tålmodigheden med konsortiepartneren Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er i store økonomiske vanskeligheder. Itinera har reelt sendt GLF ud af konsortiet.

Det oplyser konsortiet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Dermed er der reelt kun en entreprenør tilbage ud af de oprindelige tre i konsortiet, der blev udpeget som totalentreprenør sidste år på Storstrømsbro-projektet til cirka 4 mia. kr.

Itinera tager kontrollen

- Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023 
- Med i konsortiet var entreprenørerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte 
- Sidenhen er det kommet det frem, at GLF og Condotte står anklaget for korruption i hjemlandet og er i store økonomiske vanskeligheder
- De to virksomheder har fået ophævet bygge- og anlægskontrakter i Italien, og Condotte også i Norge, blandt andet på grund af manglende betaling til underentreprenører 
- Med Kammeradvokaten på råd skærpede Vejdirektoratet en række detaljer i anlægskontrakten med konsortiet, inden den blev underskrevet i februar
- Det omfatter blandt andet self-cleaning i forbindelse med eventuelle fremtidige korruptionsdomme og øgede krav til økonomiske garantier 
- Den ledende entreprenør Itinera SpA har øget sin aktiepost i konsortiet Storstroem Bridge Joint Venture I/S til 99,98 pct. 
- GLF og Condotte har hver især 0,01 pct.

Fra tre til et firma
Den tredje virksomhed, Condotte, er under rekonstruktion for at undgå en konkurs, og virksomhedens andel i konsortiet blev allerede i januar reduceret til en symbolsk andel på 0,01 pct.

Det skete også for GLF i april, da virksomheden ikke kunne optage lån i de italienske banker. Det var dog tænkt som en midlertidig løsning, og Itinera holdt en dør på klem for, at GLF kunne vende tilbage til konsortiet med sin tidligere ejerandel på 20-25 pct., hvis virksomheden var i stand til indhente de nødvendige midler inden for en tidsfrist.

Men nu er døren smækket i for GLF, og Itinera fortsætter alene på projektet.
Condottes frist for at vende tilbage som fuldgyldigt medlem af konsortiet udløber senere på året.
Selvom Itinera de facto er alene i konsortiet, har GLF og Condotte dog fortsat ejerandele på 0,01 pct. Det sker blandt andet for at undgå at komme i karambollage med udbudsreglerne.

Tidsplan holder
Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, mener ikke, at GLF’s og Condottes manglende deltagelse får indflydelse for anlægget af Storstrømsbroen.

Det hænger blandt andet sammen med, at nøglemedarbejdere på projektet er ansat i det danskregisterede konsortieselskab og ikke i de enkelte virksomheder.

 – Rent praktisk har dagens beslutning ingen praktisk indvirkning på Storstrømsbro-projektet, da Itinera med 99,98 pct. af investeringen siden januar 2018 har arbejdet og planlagt ud fra en antagelse om GLF og Condotte ikke kom aktivt tilbage i SB JV. I dag er SB JV i en meget god position med hensyn til den rette bemanding på de ledende tekniske poster. Denne position understreges af, at SB JV netop har afleveret det foreløbige design til Vejdirektoratet, helt efter den aftalte tidsplan, siger han.

Hos bygherren i Vejdirektoratet giver det ikke anledning til bekymringer.

- Nyheden forandrer ikke noget ved projektet med at bygge Storstrømsbroen. Vi har fra Vejdirektoratets side kontrakt med konsortiet SBJV og blander os ikke i de bagvedliggende selskabers interne fordeling. Jeg kan tilføje, at samarbejdet med konsortiet forløber fint, og at SBJV er godt i gang med at opbygge en stærk og robust projektorganisation, lyder de i en skriftlig kommentar fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Den nye Storstrømsbro

Forbinder Sjælland med Falster via Masnedø
Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti
Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)
Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Velux køber op – igen

Junckers sælger fra: Aktiemajoriteten på nye hænder

Fik advarsel for utændt cigaret på byggeplads

Kamera fangede pladsmanden Niels Mouritzen med smøg i munden på sin byggeplads ved Rigshospitalet.

Farverige træhuse skyder op i Aarhus

Ugens nye virksomheder - uge 41

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Konkurrent afviser DSVs milliardtilbud

Ugens konkurser - uge 41

Installationsvirksomhed forankrer sig lokalt

Frithængende akustiklofter med kreativ kant

Englændere overtager Ribe Jernindustri

Vrede installatører kræver politi-indsats mod tyverier

BMS tilkaldt til børnehjem

Hundredvis af ungdomsboliger på vej ved DTU

Store byggeplaner ved Viborgs søer

Erhvervspraktikant: Spændende at snuse til elektrikerfaget

Rekordkøb: Velux overtager 800 ansatte

Sten - og grusleverandør går op i størrelse

Nu får byggefolket et fælles sprog

Medie: Metrobyggeri i København er forsinket

Nyt fra byggecentrene
Stark-kæde går sammen med konkurrent

Kendt husbygger afslører nyt forretningsområde

Konflikt: Entreprenør og kommune lander forlig

Sten - og grusleverandør går op i størrelse

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

Fuglefløjt fra oven: Nu er stærekasserne klar til at blitze

VIDEO: 16 bropiller står nu i Roskilde Fjord

Ugens nye virksomheder - uge 40

Ugens konkurser - uge 40

Østjyske tømrerfirmaer fusionerer

Mcdelivery: Få burgeren leveret til skurvognen

Nye farver til badeværelser og køkkener

Swedoor smider 200 håndværkere på skolebænken

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Nyt fra byggecentrene
Teknikgrossist henter ny direktør hos byggemarkedskæde

NCC vinder CSR-pris

Svenningsens tænker Skandinavisk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Prysmian Pressline sensorkabel til industrianlæg

Logistik for e-handlere

Elektrisk lille kran

Nyt spiralbånd giver en skånsom og nem måde at flytte et produkt ned til et lavere niveau

Belimos energiventiler vinder flere priser

Sådan øger du livskvaliteten med LED-belysning

Lindab og Building Greeen – et oplagt match!

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Ses vi på Building Green i Forum?

Eaton når historisk milepæl i produktionen

Ses vi på Dansk Fjernvarmes Landsmøde i Aalborg?

Høyrup & Clemmensen laver sikring for verdensomspændende virksomhed

Facademontør til Snoerkoncernen

Folkeskolerne bør prioritere erhvervspraktik

Arkitektur skal hjælpe de bæredygtige valg på vej

Aximat 300 forbedret version

Brugt PVC må ikke brændes eller deponeres – hvad gør man så?

Årets ejerleder 2018 - Dansk Halbyggeri er nomineret

All Remove vinder licitation om graffiti-bekæmpelse

Ny distriktchef til Tempus Heat A/S

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

Ny Systemair prisliste fra 1. november

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Send til en kollega

0.239