23948sdkhjf

Italiensk brobygger dropper partner på Storstrøm

Det italienske firma GLF er definitivt kørt ud på et sidespor på Storstrømsbro-konsortiet, der nu kun består af konsortielederen Itinera

Opdateret 15.40 med kommentar fra direktøren for Itineras europæiske division.

Den ledende aktør i det italienske konsortium, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, Itinera, har mistet tålmodigheden med konsortiepartneren Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er i store økonomiske vanskeligheder. Itinera har reelt sendt GLF ud af konsortiet.

Det oplyser konsortiet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Dermed er der reelt kun en entreprenør tilbage ud af de oprindelige tre i konsortiet, der blev udpeget som totalentreprenør sidste år på Storstrømsbro-projektet til cirka 4 mia. kr.

Itinera tager kontrollen

- Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023 
- Med i konsortiet var entreprenørerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte 
- Sidenhen er det kommet det frem, at GLF og Condotte står anklaget for korruption i hjemlandet og er i store økonomiske vanskeligheder
- De to virksomheder har fået ophævet bygge- og anlægskontrakter i Italien, og Condotte også i Norge, blandt andet på grund af manglende betaling til underentreprenører 
- Med Kammeradvokaten på råd skærpede Vejdirektoratet en række detaljer i anlægskontrakten med konsortiet, inden den blev underskrevet i februar
- Det omfatter blandt andet self-cleaning i forbindelse med eventuelle fremtidige korruptionsdomme og øgede krav til økonomiske garantier 
- Den ledende entreprenør Itinera SpA har øget sin aktiepost i konsortiet Storstroem Bridge Joint Venture I/S til 99,98 pct. 
- GLF og Condotte har hver især 0,01 pct.

Fra tre til et firma
Den tredje virksomhed, Condotte, er under rekonstruktion for at undgå en konkurs, og virksomhedens andel i konsortiet blev allerede i januar reduceret til en symbolsk andel på 0,01 pct.

Det skete også for GLF i april, da virksomheden ikke kunne optage lån i de italienske banker. Det var dog tænkt som en midlertidig løsning, og Itinera holdt en dør på klem for, at GLF kunne vende tilbage til konsortiet med sin tidligere ejerandel på 20-25 pct., hvis virksomheden var i stand til indhente de nødvendige midler inden for en tidsfrist.

Men nu er døren smækket i for GLF, og Itinera fortsætter alene på projektet.
Condottes frist for at vende tilbage som fuldgyldigt medlem af konsortiet udløber senere på året.
Selvom Itinera de facto er alene i konsortiet, har GLF og Condotte dog fortsat ejerandele på 0,01 pct. Det sker blandt andet for at undgå at komme i karambollage med udbudsreglerne.

Tidsplan holder
Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, mener ikke, at GLF’s og Condottes manglende deltagelse får indflydelse for anlægget af Storstrømsbroen.

Det hænger blandt andet sammen med, at nøglemedarbejdere på projektet er ansat i det danskregisterede konsortieselskab og ikke i de enkelte virksomheder.

 – Rent praktisk har dagens beslutning ingen praktisk indvirkning på Storstrømsbro-projektet, da Itinera med 99,98 pct. af investeringen siden januar 2018 har arbejdet og planlagt ud fra en antagelse om GLF og Condotte ikke kom aktivt tilbage i SB JV. I dag er SB JV i en meget god position med hensyn til den rette bemanding på de ledende tekniske poster. Denne position understreges af, at SB JV netop har afleveret det foreløbige design til Vejdirektoratet, helt efter den aftalte tidsplan, siger han.

Hos bygherren i Vejdirektoratet giver det ikke anledning til bekymringer.

- Nyheden forandrer ikke noget ved projektet med at bygge Storstrømsbroen. Vi har fra Vejdirektoratets side kontrakt med konsortiet SBJV og blander os ikke i de bagvedliggende selskabers interne fordeling. Jeg kan tilføje, at samarbejdet med konsortiet forløber fint, og at SBJV er godt i gang med at opbygge en stærk og robust projektorganisation, lyder de i en skriftlig kommentar fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Den nye Storstrømsbro

Forbinder Sjælland med Falster via Masnedø
Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti
Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)
Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Oversigt over bæredygtige byggeprojekter

Malere lytter til blærerøv og cheføkonom

400 malermestre er på vej til Nyborg

Nyt fra byggecentrene
Byggecenterkæde henter erfaren 60-årig HR-direktør

VVS-opgradering i mega-klassen

Første spadestik: 400 atypiske træ-typehuse på vej

Nyhedsbrev

Grøn Vækst flytter til Roskilde

Online Avis Arkiv

MesterTips
Nu er det lettere at inddrive gæld, mester!

Diplomer til fem rollemodeller

Nyt fra byggecentrene
Stor VVS-grossist udvider åbningstiderne

Nordjyde er ny produktionsdirektør hos JKE

Nyt fra byggecentrene
Sjakk-formand er optimist trods fyringsrunde og butikslukninger

Lastbilchauffør får bøde for is på taget

Fire kæmper om totalentreprise på 12.500 kvm københavnerskole

Storbrand hos midtjysk husbygger: Det, der ikke er brændt, er ødelagt af vandskade

1

Dansk Byggeri: Nej til lavere pensionsalder

Byggeriet kan ikke undvære ældre faglærte og ufaglærte medarbejdere

Kamstrup og Siemens lander ordre på 250.000 målere

Kom og se: Mange effektive IT-værktøjer samlet ét sted

Kranrekord i København: Tårnkran nedlagt på én dag

Nyt fra byggecentrene
Isenkræmmer med et glimt i øjet

Han er rap i replikken og mestrer den særlige håndværker-jargon

Nyt fra byggecentrene
Nyopstartet trælast lukker fem måneder før tid

Volvo XC40 SUV med intelligent affjedring

Del overskuddet med de ansatte ...og tjen flere penge

Nyt fra byggecentrene
Stark: Topchefens turnaround krævede nye ledere

Give Elementer køber nordjysk producent

Ugens konkurser - uge 3

Blev du snydt for blodmånen, mester ?

Nyt om navne: Se de seneste rokader i byggeriets top

Nyt om navne: Se de seneste nyansættelser i byggeriet

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Boligjobordning med tilskud til materialer

Far og datter dømt for prisudveksling: Skal hver betale 300.000 kr. i bøde

Ugens konkurser - uge 2

Nyt om navne: Se de seneste rokader i byggeriets top

SE VIDEO: Livsfarlige håndværker-stunts

25 år med lim, spartel og fugemasse

Faldt tre meter ned fra lift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Trimble og SITECH leverer teknologi på højeste niveau.

KTerhvervsbyg: Danespo domicil blev bygget ud fra enkelthedens princip

Skelmose indtager Fyn

Blendex mørklægger 100 procent

Mød Fyns Kran Udstyr på Transport 2019! Du finder os på stand L9370

PKI Supply: 2018 var et år med succesfuld eksport og udvikling

Asset Management for elforsyningsnettet

HF Fremstiller fiberkabler til formålet

Ny adm. direktør i Wicotec Kirkebjerg

Panton One stoleserien – klædt i nye farver og papirsnor

Ara-el anbefaler FL søgelyset

Ses vi på Ehandelsdagen d. 7 februar?

Topcon Xperience 2019

Kraner efter dine ønsker

Service og vedligehold af bygninger

Byggeteknik for arkitekter

VIDEO: specielle HMPE løftestropper til at løfte fundamenter og broelementer

Nye regler for entreprise-kontrakter

Ståltrapper til indendørs og udendørs

Tempus Service – Tryghed for dig og dine lufttæpper

Byggepladsbelysning - hele pakken på 30 sek.

Chat med os nu!

Bell hus fra KTR

Fra 2 lukkede fabrikker sælges

Vi er klar til at certificere jer efter DS/ISO 45001:2018. Er I klar?

Send til en kollega

0.394