Italiensk brobygger dropper partner på Storstrøm

Det italienske firma GLF er definitivt kørt ud på et sidespor på Storstrømsbro-konsortiet, der nu kun består af konsortielederen Itinera

Opdateret 15.40 med kommentar fra direktøren for Itineras europæiske division.

Den ledende aktør i det italienske konsortium, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, Itinera, har mistet tålmodigheden med konsortiepartneren Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er i store økonomiske vanskeligheder. Itinera har reelt sendt GLF ud af konsortiet.

Det oplyser konsortiet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Dermed er der reelt kun en entreprenør tilbage ud af de oprindelige tre i konsortiet, der blev udpeget som totalentreprenør sidste år på Storstrømsbro-projektet til cirka 4 mia. kr.

Itinera tager kontrollen

- Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023 
- Med i konsortiet var entreprenørerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte 
- Sidenhen er det kommet det frem, at GLF og Condotte står anklaget for korruption i hjemlandet og er i store økonomiske vanskeligheder
- De to virksomheder har fået ophævet bygge- og anlægskontrakter i Italien, og Condotte også i Norge, blandt andet på grund af manglende betaling til underentreprenører 
- Med Kammeradvokaten på råd skærpede Vejdirektoratet en række detaljer i anlægskontrakten med konsortiet, inden den blev underskrevet i februar
- Det omfatter blandt andet self-cleaning i forbindelse med eventuelle fremtidige korruptionsdomme og øgede krav til økonomiske garantier 
- Den ledende entreprenør Itinera SpA har øget sin aktiepost i konsortiet Storstroem Bridge Joint Venture I/S til 99,98 pct. 
- GLF og Condotte har hver især 0,01 pct.

Fra tre til et firma
Den tredje virksomhed, Condotte, er under rekonstruktion for at undgå en konkurs, og virksomhedens andel i konsortiet blev allerede i januar reduceret til en symbolsk andel på 0,01 pct.

Det skete også for GLF i april, da virksomheden ikke kunne optage lån i de italienske banker. Det var dog tænkt som en midlertidig løsning, og Itinera holdt en dør på klem for, at GLF kunne vende tilbage til konsortiet med sin tidligere ejerandel på 20-25 pct., hvis virksomheden var i stand til indhente de nødvendige midler inden for en tidsfrist.

Men nu er døren smækket i for GLF, og Itinera fortsætter alene på projektet.
Condottes frist for at vende tilbage som fuldgyldigt medlem af konsortiet udløber senere på året.
Selvom Itinera de facto er alene i konsortiet, har GLF og Condotte dog fortsat ejerandele på 0,01 pct. Det sker blandt andet for at undgå at komme i karambollage med udbudsreglerne.

Tidsplan holder
Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, mener ikke, at GLF’s og Condottes manglende deltagelse får indflydelse for anlægget af Storstrømsbroen.

Det hænger blandt andet sammen med, at nøglemedarbejdere på projektet er ansat i det danskregisterede konsortieselskab og ikke i de enkelte virksomheder.

 – Rent praktisk har dagens beslutning ingen praktisk indvirkning på Storstrømsbro-projektet, da Itinera med 99,98 pct. af investeringen siden januar 2018 har arbejdet og planlagt ud fra en antagelse om GLF og Condotte ikke kom aktivt tilbage i SB JV. I dag er SB JV i en meget god position med hensyn til den rette bemanding på de ledende tekniske poster. Denne position understreges af, at SB JV netop har afleveret det foreløbige design til Vejdirektoratet, helt efter den aftalte tidsplan, siger han.

Hos bygherren i Vejdirektoratet giver det ikke anledning til bekymringer.

- Nyheden forandrer ikke noget ved projektet med at bygge Storstrømsbroen. Vi har fra Vejdirektoratets side kontrakt med konsortiet SBJV og blander os ikke i de bagvedliggende selskabers interne fordeling. Jeg kan tilføje, at samarbejdet med konsortiet forløber fint, og at SBJV er godt i gang med at opbygge en stærk og robust projektorganisation, lyder de i en skriftlig kommentar fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Den nye Storstrømsbro

Forbinder Sjælland med Falster via Masnedø
Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti
Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)
Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

Styrelse sender facility management til to milliarder i gigantudbud

HusCompagniet vinder retssag over Hybel

Femern prækvalificerer til sø-entreprise

BIG tegner nyt domicil til HB Trapper

Nyhedsbrev

TIP Trailer Services får nye ejere

Online Avis Arkiv

Rockwool forventer højere vækst

MT Højgaard fyrer koncerndirektør

Torben Biilmann fratræder sin stilling som øverste chef for MTH-koncernen, der endnu en gang sænker forventningerne til 2018-regnskabet.

Nyt fra byggecentrene
90 ansatte skal hjælpe Bygmas kunder med bæredygtighed

52 meter skorsten løftet på plads i Herlev

Motorvejsbro kollapser i Italien

Sommerens konkurser - uge 28-30

De mellemstore firmaer sætter mål – men mangler strategien

Samarbejde skal sikre bedre bundlinje i byggeriet

Smilet bliver bredere hos Aarsleff

Politikerne svigter dig, mester !

Dansk Byggeri: Hvis myndighederne overtog opgaven med at indberette årsrapport, moms og løntilskud, ville der være 39 mio. kr. at spare for de mindste virksomheder i byggeriet

27 finalister kæmper om årets Building Awards

Københavns Lufthavne, Salling Rooftop i Aarhus og Bloxhub i København er blandt finalisterne til Building Awards i november

SE VIDEO: Bedre arbejdsmiljø med Bambus

Se de seneste rokader i byggeriets top

Dyre konsulenter dominerer Banedanmarks signalprojekt

MesterTips
Styrk bundlinjen: Bliv bedre til at lede projekterne

Gi’ den bare gas på taget

Nu er det lettere at byde på kommunale opgaver, mester !

Nyt køkken-erhvervscenter i Herlev

SF og Dansk Byggeri: Krav om penge til bedre ventilation på folkeskolerne

Ugens nye virksomheder - uge 32

Fællesindkøb: Skifter oliefyr ud med varmepumper

Ugens konkurser - uge 32

Elementernes rasen rammer limtræsproducent

Efter arbejdsulykke: Firma får bøde på 60.000 kroner

Ventil-center skifter navn

DEBAT: Vi er nødt til at sætte ind over for skattesnyd

DEBAT: Tæt på ny teknologi - en evolution er i fuld gang

IT-værktøj
Webbaseret sagsstyring er et hit på bundlinjen

BetaPack: Ny byggeteknisk rådgiver

Dansk Byggeri: Brug også udenlandsk arbejdskraft

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

København går et grønnere efterår i møde

Digital ledelse i fokus på Automatik

Mangler du power - Tilbud på Festool

3500 kg liftbil klar til udlejning på Fyn

Panelbyg Aps leverer paneler til kæmpeudvidelse.

Ny Proffavis

Ny sikringsmesse sætter fokus på blinde brandalarmer

Indbydelse til firmareception

Renoveringsbundstykker fra NIC Denmark

Mobilt showroom i container

Bytømreren A/S får gode anmeldelser for arbejdsmiljø

V2C prækvalificeret til rammeaftale for Rudersdal Kommune

Køleanlæg på lager - hurtig levering!

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Kampagne pris på Conto Energimålere!

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Webinar: Bliv skarp på Canalis strømskinner på bare 30 minutter!

Let installation, når pladsen er trang

Drift af elforsyningsanlæg

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Kraner og vakuumløftere fra JLM

WK rydder op i gamle installationer på Østerport Station

Send til en kollega

0.212