Italiensk brobygger dropper partner på Storstrøm

Det italienske firma GLF er definitivt kørt ud på et sidespor på Storstrømsbro-konsortiet, der nu kun består af konsortielederen Itinera

Opdateret 15.40 med kommentar fra direktøren for Itineras europæiske division.

Den ledende aktør i det italienske konsortium, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, Itinera, har mistet tålmodigheden med konsortiepartneren Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er i store økonomiske vanskeligheder. Itinera har reelt sendt GLF ud af konsortiet.

Det oplyser konsortiet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Dermed er der reelt kun en entreprenør tilbage ud af de oprindelige tre i konsortiet, der blev udpeget som totalentreprenør sidste år på Storstrømsbro-projektet til cirka 4 mia. kr.

Itinera tager kontrollen

- Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023 
- Med i konsortiet var entreprenørerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte 
- Sidenhen er det kommet det frem, at GLF og Condotte står anklaget for korruption i hjemlandet og er i store økonomiske vanskeligheder
- De to virksomheder har fået ophævet bygge- og anlægskontrakter i Italien, og Condotte også i Norge, blandt andet på grund af manglende betaling til underentreprenører 
- Med Kammeradvokaten på råd skærpede Vejdirektoratet en række detaljer i anlægskontrakten med konsortiet, inden den blev underskrevet i februar
- Det omfatter blandt andet self-cleaning i forbindelse med eventuelle fremtidige korruptionsdomme og øgede krav til økonomiske garantier 
- Den ledende entreprenør Itinera SpA har øget sin aktiepost i konsortiet Storstroem Bridge Joint Venture I/S til 99,98 pct. 
- GLF og Condotte har hver især 0,01 pct.

Fra tre til et firma
Den tredje virksomhed, Condotte, er under rekonstruktion for at undgå en konkurs, og virksomhedens andel i konsortiet blev allerede i januar reduceret til en symbolsk andel på 0,01 pct.

Det skete også for GLF i april, da virksomheden ikke kunne optage lån i de italienske banker. Det var dog tænkt som en midlertidig løsning, og Itinera holdt en dør på klem for, at GLF kunne vende tilbage til konsortiet med sin tidligere ejerandel på 20-25 pct., hvis virksomheden var i stand til indhente de nødvendige midler inden for en tidsfrist.

Men nu er døren smækket i for GLF, og Itinera fortsætter alene på projektet.
Condottes frist for at vende tilbage som fuldgyldigt medlem af konsortiet udløber senere på året.
Selvom Itinera de facto er alene i konsortiet, har GLF og Condotte dog fortsat ejerandele på 0,01 pct. Det sker blandt andet for at undgå at komme i karambollage med udbudsreglerne.

Tidsplan holder
Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, mener ikke, at GLF’s og Condottes manglende deltagelse får indflydelse for anlægget af Storstrømsbroen.

Det hænger blandt andet sammen med, at nøglemedarbejdere på projektet er ansat i det danskregisterede konsortieselskab og ikke i de enkelte virksomheder.

 – Rent praktisk har dagens beslutning ingen praktisk indvirkning på Storstrømsbro-projektet, da Itinera med 99,98 pct. af investeringen siden januar 2018 har arbejdet og planlagt ud fra en antagelse om GLF og Condotte ikke kom aktivt tilbage i SB JV. I dag er SB JV i en meget god position med hensyn til den rette bemanding på de ledende tekniske poster. Denne position understreges af, at SB JV netop har afleveret det foreløbige design til Vejdirektoratet, helt efter den aftalte tidsplan, siger han.

Hos bygherren i Vejdirektoratet giver det ikke anledning til bekymringer.

- Nyheden forandrer ikke noget ved projektet med at bygge Storstrømsbroen. Vi har fra Vejdirektoratets side kontrakt med konsortiet SBJV og blander os ikke i de bagvedliggende selskabers interne fordeling. Jeg kan tilføje, at samarbejdet med konsortiet forløber fint, og at SBJV er godt i gang med at opbygge en stærk og robust projektorganisation, lyder de i en skriftlig kommentar fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Den nye Storstrømsbro

Forbinder Sjælland med Falster via Masnedø
Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti
Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)
Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

MesterTips
Husk at beskytte dig mod solen, mester !

Velux vinder klagesag

Lokal skal bygge nyt stadion i Roskilde

Værktøjstest
Find det rigtige tilbehør med Festool app

Find tilbehøret og bestil det direkte hos din leverandør med ny app

Garvet projektleder vender tilbage

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Bygningskonstruktørerne dropper FTF

MesterTips
Her kan du finde din næste lærling

Guide i fire trin og små videoer skaber overblik

Tætte membraner stopper radon

Nyt om navne i byggeriet

Udmattet chauffør overvejede selvmord på jobbet

Ung chauffør føler sig snydt og udsat for alt for hårdt arbejde hos østjysk transportfirma

Mere plads giver modelsnedkeri nye muligheder

Ny direktør i Unicon Danmark

1

Psykolog: Grotesk sag om lærling-mishandling

Håndværkere blev idømt fængsel for grov vold mod lærling. Sagen må mane til eftertanke, mener psykolog

Leder med lys og lygte efter elektrikere

Mand dør efter han fik jernkonstruktion ned over sig

Varebiler
Sådan får pick-up’en en hård top

Ny serie af hardtops til pick-up’en er målrettet professionelle håndværkere

VVS-firma overtager blikkenslager

VVS-firma med hovedsæde i Hedehusene overtager blikkenslager i Kirke Hyllinge

Klar til at skrotte projekt til 80 millioner

Kæmperenovering er halvvejs: Falkoner Centret kommer stærkt tilbage

Kontrakt til 216 millioner: MT Højgaard vinder totalentreprise i Aarhus

142 meter lang produktionslinje til modulhuse

Slamsuger-producent udvider med nathold efter kæmpeordre

Varebiler
Kører dine svende på de helt forkerte dæk, mester ?

Hver anden varebil kører på dæk, der ikke passer til årstiden

PERI DUO - universal letvægtsforskallingssystem i stærk fremdrift

Energibesparelser er ikke varm luft

Ugens nye virksomheder - uge 24

Ugens konkurser - uge 24

Undersøgelse viser store ledelsessvigt i Husejernes Forsikring

Byggeriets vækst smitter af på Øland

2

Byggeriets spilleregler udvikler sig til en farce

Tømrer: Lette akustik-plader er gode for kroppen

Nyt fra byggecentrene
Sønderjysk butikschef fejrer 25 års jubilæum

E&H 2018: Duft af diesel og hvislen af hydraulik

Norden vil have fælles byggeregler – men ikke Danmark

1

Speed-dating med håndværkere

Ugens nye virksomheder - uge 23

Ugens konkurser - uge 22

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Uglvig og Skelmose samler tropperne i et selskab - Skelmose

teknatex ApS har stor succes med salg af perma STAR smøreenhed.

Kom til julegavemesse ved Mogens Daarbak A/S

Rejsegilde på Filmhusene - boliger med nærhed til nabo og natur

Sådan sikrer du et legionellafrit rørsystem

Bytømreren og Saint-Gobain har holdt rejsegilde for ny butik til BD-Øland-Zupply

Ny webshop åbnet: Køb Papiruld Iso-let her - levering til døren!

Dyser hjælper luften ned i opholdszonen

Konfernce: De store projekter i Holstebro

TILBUD på vinduesløfter - slå til nu!

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Multilift Kroghejs til Henry

Mød os på Automatikmessen 2018 i Brøndby Hallen

Hans Toksvig Larsen fylder 60 år

Nye ansættelser hos Geberit

Stilfuldt og klassisk design med messing

Give Stålspær investerer i internationalisering

Træknuser til stokerfyring

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Temadag om datacentre og energi

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Kirk Kapitals nye hovedsæde beskyttet imod graffiti

WK i Carlsbergbyen - hovedstadens nye bykvarter

Stor el-værktøjsavis fra Bygma

TROX på vejen med Roadshow

Send til en kollega

0.279