23948sdkhjf

Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt fra byggecentrene
Byggecenterkæde henter erfaren 60-årig HR-direktør

Nyt fra byggecentrene
Stor VVS-grossist udvider åbningstiderne

Lastbilchauffør får bøde for is på taget

Nordjyde er ny produktionsdirektør hos JKE

Kom og se: Mange effektive IT-værktøjer samlet ét sted

Nyhedsbrev

Nyt fra byggecentrene
Sjakk-formand er optimist trods fyringsrunde og butikslukninger

Online Avis Arkiv

Fire kæmper om totalentreprise på 12.500 kvm københavnerskole

Storbrand hos midtjysk husbygger: Det, der ikke er brændt, er ødelagt af vandskade

Kranrekord i København: Tårnkran nedlagt på én dag

Kamstrup og Siemens lander ordre på 250.000 målere

1

Dansk Byggeri: Nej til lavere pensionsalder

Byggeriet kan ikke undvære ældre faglærte og ufaglærte medarbejdere

Nyt fra byggecentrene
Isenkræmmer med et glimt i øjet

Han er rap i replikken og mestrer den særlige håndværker-jargon

Nyt fra byggecentrene
Nyopstartet trælast lukker fem måneder før tid

Volvo XC40 SUV med intelligent affjedring

Del overskuddet med de ansatte ...og tjen flere penge

Nyt fra byggecentrene
Stark: Topchefens turnaround krævede nye ledere

Give Elementer køber nordjysk producent

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

Kampagne: Vil stampe flere gulvlæggere op

Nu sker det: 45 meter højt trætårn står snart klar

Nyt fra byggecentrene
Lang kø i nyåbnet mini-Silvan

Nyt fra byggecentrene
Topresultater: Tre kvinder styrker Stark

Ugens konkurser - uge 3

MesterTips
Undgå bøder: Få styr på persondata, mester

Nyt om navne: Se de seneste rokader i byggeriets top

Blev du snydt for blodmånen, mester ?

Nyt om navne: Se de seneste nyansættelser i byggeriet

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Boligjobordning med tilskud til materialer

Far og datter dømt for prisudveksling: Skal hver betale 300.000 kr. i bøde

Ugens konkurser - uge 2

Nyt om navne: Se de seneste rokader i byggeriets top

SE VIDEO: Livsfarlige håndværker-stunts

25 år med lim, spartel og fugemasse

Faldt tre meter ned fra lift

Brand i møbelfabrik skabte farlig røg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ses vi på Ehandelsdagen d. 7 februar?

Topcon Xperience 2019

Kraner efter dine ønsker

Service og vedligehold af bygninger

Byggeteknik for arkitekter

VIDEO: specielle HMPE løftestropper til at løfte fundamenter og broelementer

Nye regler for entreprise-kontrakter

Ståltrapper til indendørs og udendørs

Tempus Service – Tryghed for dig og dine lufttæpper

Byggepladsbelysning - hele pakken på 30 sek.

Chat med os nu!

Bell hus fra KTR

Fra 2 lukkede fabrikker sælges

Vi er klar til at certificere jer efter DS/ISO 45001:2018. Er I klar?

Siemens Ålborg

Lej eller køb en skole.

Nyt priskatalog fra Oras

Billy Regnskabsprogram tilbyder automatisk årsregnskab og selvangivelse

Indvendig rydning af Tulip i Brabrand skaber plads til nye fællesskaber

Give Steel: Fra 7 til 329 medarbejdere

Danskproduceret Papiruld skal isolere norske hjem

Give Elementer køber Lundsby Industri A/S

Nye tekniske kompetencer til V2C

Celsa Steel Service satser grønt

Det kan du også med tekstil

Send til en kollega

0.16