23948sdkhjf

Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Spæncom fyrer i produktionen

Carl Hansen & Søn: Nyt akademi skal sikre dansk snedkertradition

Nye tal: Beskæftigelsen stiger fortsat i byggeriet

Nyt fra byggecentrene
Håndværkerfest og medaljeregn

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Fyld ordrebogen. Her er der nye byggeopgaver på vej

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Dronningen skrotter oliefyret

Tømrermester er kun sig selv - og to EUX-lærlinge

Byggeboom kræver flere store kraner

MesterTips
Sådan håndterer du konflikter, mester !

Inwido: - Vi er forberedt på en nedtur

Brolæggerprisen: Se de nominerede her

Varebiler
Mobil arbejdsstation i varebilen

Trods konkurs: Fortsat fremgang hos BV Trappen

Vanvittigt paradoks: Ingen praktikpladser til tømrerlærlinge

Københavnsk hotel udvides med totalombygning

Nyt fra byggecentrene
Håndværkere drukner i tilbud om IT-værktøj

NCC varsler milliardtab

Spar tid: Skakt-moduler reducerer VVS-montagetid

Nyt fra byggecentrene
Trægrossist leverer rekordresultat

SE VIDEO: YouTube-stjerne lokker unge vvs’ere

Nyt fra byggecentrene
Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Nyt fra byggecentrene
Lokal VVS-grossist udvider sortimentet med 30 pct.

Pumpegigant mister formand og næstformand

Så kommer der lærlinge på Facebook-byggeri

Ugens nye virksomheder - uge 41

Ugens konkurser - uge 41

Englændere overtager Ribe Jernindustri

Fuglefløjt fra oven: Nu er stærekasserne klar til at blitze

VIDEO: 16 bropiller står nu i Roskilde Fjord

Ugens nye virksomheder - uge 40

Ugens konkurser - uge 40

Mcdelivery: Få burgeren leveret til skurvognen

Østjyske tømrerfirmaer fusionerer

Nye farver til badeværelser og køkkener

Swedoor smider 200 håndværkere på skolebænken

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajour System inviterer kunder og interesserede til gratis seminar i Aarhus, Vejle og Odense

Din logistik specialist i Danmark

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Ekstra belysning til Mikroskop

EL-Service sætter Børnehuset Hyldebakkegård i nyt lys

Besøg Markedspladsen - Keflico's nye online Outlet - www.keflico.com/markedspladsen

Dansk Boligbyg opfører 140 DGNB-sølv certificerede kollegieboliger ved Valby Idrætspark

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Elinstallatør: Nøgleordene er service og kvalitet

Dorner’s nye AquaGard 7350V2 sanitære transportbånd har forbedret sikkerhed og ydeevne

SnoerGlas laver komplekst glastårn på Christianshavn

Når IK10 armaturer ikke er nok

Udvendig solafskærmning er effektiv

Akustikløsninger med mange kombinationsmuligheder

Århus Slagtehus går en grøn fremtid imøde!

Skovkran til Svend Kristiansen

Nu bliver København S fri for graffiti

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Lille reparationsmuffe til 24 fibre

Gratis inbound seminar: Sådan får du flere varme leads

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

Scan Office har stået for at opdatere indretningen af Hotel Christiansminde...

SnoerGlas leverer spændende glasløsning til Tommy Hilfiger

Flytbare reol beslag til containere

Send til en kollega

0.343