23948sdkhjf

Kilometerlang byggeplads er en logistisk udfordring

Fra en skurby på Ellemosevej ved Dyssegårds Station i Vangede holder NCC’s projektchef Anton Kristensen overblikket over en byggeplads, der er 20-25 meter bred og 1.800 meter lang.

Den størrelse af byggeplads hører til sjældenhederne. Men det er netop, hvad NCC har at arbejde med på Gentofterenden, som skal klimasikres, så den fremover bedre vil kunne rumme de voldsomme regnmængder, der forventes at komme med kortere mellemrum i fremtiden.

For NCC Infrastructure er det klart et projekt i den store ende, og det er samtidig et meget komplekst projekt. Dels arbejdes der meget tæt på naboerne på flere dele af strækningen, og dels skal der graves under et antal veje, som nødvendigvis må lukkes for trafik én ad gangen, mens arbejdet står på.

- Vi står med en større logistisk udfordring på grund af rendens længde, samtidig med at området, vi arbejder på, er relativt smalt. Vi havde en særlig udfordring med Farumbanen, der måtte lukkes, for at vi kunne krydse den, og skinnerne skulle fjernes. Det fik vi en uge til i påsken, hvor vi arbejdede i døgndrift, mens DSB havde sat togbusser ind på strækningen, fortæller projektchef Anton Kristensen i en pressemeddelelse.

Der blev udarbejdet en digital model af den del af projektet, som skulle forbi Farumbanen. En 3D-model blev koblet til tidsplanen, og ud af det kom en tegnefilm, som trin for trin viste, hvad der skulle gøres, og hvornår, for at nå arbejdet på den aftalte tid.

- Hvis man kun har en tegning at kigge på, så sker der typisk det, at den enkelte håndværker sidder med sit eget billede i hovedet af, hvad der er vigtigt. Tegnefilmen var et rigtig godt redskab, som gav os alle sammen et fælles billede af opgaven. Uden den havde det været rigtig svært, siger Anton Kristensen.

Med udvidelsen af Gentofterenden kan områdets beboere glæde sig over både at få klimasikring og et større, smukkere naturområde med bredere stier. De kan se frem til tørre haver og kældre, selv når det regner voldsomt, for udvidelsen betyder, at renden kan holde til en såkaldt tiårs-hændelse – altså regn i et omfang, som man forventer vil ske hvert tiende år.

Flere af NCC’s divisioner bidrager undervejs til det komplekse projekt, som på nuværende tidspunkt er et års tid fra aflevering. Mens NCC Infrastructure er hovedentreprenør og står for anlægsarbejdet, har Hercules Fundering løst flere opgaver undervejs, ligesom NCC Råstoffer har leveret de enorme mængder af sten og grus, der er brug for. Endelig er det NCC Asfalt, der skal lægge belægning på stien langs renden.

rg

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111