23948sdkhjf

MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

| Af Carsten Teiner, Berlin | Tip redaktionen om en historie

Den nye elektriske lastbil fra MAN, eTGM, kører glimrende. Det oplevede vi, da vi her i sommer var i Berlin for at se på nyheden og få en kort prøvekørsel.

Det skete i forbindelse med en pressekonference, som MAN holdt i Berlin, for at fortælle om deres satsning på årets store IAA-transportmesse i Hannover til september.

Det første indtryk af den 26 ton tunge eTGM var yderst positiv. Der var tale om en 6x2 distributionslastbil lastet til 20 ton totalvægt.

Godt første indtryk
Vores umiddelbare indtryk var, at køretøjet godt kunne være klar til serieproduktion; men MAN Truck vil ikke forcere lanceringen af deres første ægte elektriske lastbil. De er helt indforstået med, at man risikerer at komme senere på markedet end de nærmeste konkurrenter.

For MAN er det vigtigt, at el-lastbilen både er pålidelig og økonomisk rentabel for kunderne.

Her til efteråret indleder MAN en omfattende serie af tests af eTGM. Testene foregår Østrig, hvor man har indgået en aftale med ni vognmandsfirmaer, der alle er tilknyttet den nationale city logistik-ordning CNL (Council für Nachhaltige Logistik). Vognmandsfirmaerne skal de kommende år teste den elektriske lastbil i dagligdagen.

Når Østrig er valgt som testland, skyldes det, at eTGM bliver produceret på MNAN’s østrigske fabrik i Steyr.

El-testen
Vores prøvekørsel af eTGM foregik på den endnu ufærdige lufthavn, Berlin Brandenburg Airport. Bilen havde masser af overskudskraft og var særdeles let at køre med sin automatgearkasse.

Vi kunne især bemærke en velfungerende 3-trins retarder, der var så kraftig, at vi nærmest ikke brugte bremsepedalen. Samtidig regenererede bilen strøm, mens den kørte.

Den 360 hk store el-motor havde et moment på 3.100 Nm og virkede lige så agil som en dieselmaskine - og det hele foregik lydløst.

MAN eTGE allerede i år
Mens vi må vente nogle år med at få eTGM på markedet, er det en anden med MAN’s elektriske varebil, eTGE. Den har officiel verdenspremiere på IAA til den 20. september.

Bilen lanceres samtidig med søstermodellen VW eCrafter. Begge biler har samme teknik, der er hentet fra eGolf modellen med 136 hk, et drejningsmoment på 290 Nm og med et 35,8 kWh batteri.

Følge el-forbruget
På et display på instrumentbrættet kan man følge forbruget af el og se, hvor langt man kan køre, før batteriet er fladt.

Rækkevidden opgives til 120-170 km. Men en hurtiglader kan man på cirka 45 minutter lade varebiler op til 80 procent

Den nye eTGE kommer i to udgaver på 3,5- og 4,25 ton med nyttelast på henholdsvis 1,0 og 1,75 ton.

Bremseeffekt regenererer
Under prøvekørslen med eTGE, så vi, at selv med standard automatgear havde bilen en kraftigt virkende regenerering af bremseeffekten. Derfor kunne man faktisk køre bilen på speederpedalen alene uden at bruge bremsepedalen.

Vi bemærkede hverken dæk eller vindstøj på vores tur. Varebilen var meget letkørt og ganske komfortabel - og selvfølgelig lynhurtig med sit maksimale moment, når man startede fra 0 km/t.

På bilens navigationssystem kan man se, hvad det koster i strøm, hvis man for eksempel kobler klimaanlæg eller varmeapparat til. Udstyret på testbilen omfattede LED lys, bakkamera, "bird view" kamera, city nødbremsesystem og EBA brake assist.

MAN eTGE har større læssehøjde end den dieseldrevne udgave grundet batteripakken under gulvet.

Umiddelbart efter IAA-messen vil MAN eTGE blive præsenteret; men en egentlig lancering med mulighed for køb kan ikke forventes før 2020. Danmark er simpelt hen for lille land i el-bils sammenhæng. Derfor kommer bilen først i Tyskland og Norge.

Platooning
Transportmagasinet kørte også med i platooning-lastbilerne, som blev demonstreret på lufthavnsområdet.

Her blev vi vidner til, hvordan to lastbiler skiftedes til at være ledende enhed i konvojen. Lastbil nummer to lægger sig i slipstrømmen af bil nummer ét med 15 meters afstand - og hvor chaufføren kun betjente rattet.

Alt er styret via GPS og adaptiv fartpilot (ACC) i fællesskab. Besparelse er op til 15 procent brændstof.

Stop/start variant
ACC er også basis for en ny udstyrsvariant med stop/start funktion, som vi prøvede i lufthavnen. Her kørte en bil foran lastbilen og skiftevis satte farten op og ned og til sidst stoppede helt op.

Lastbilen fulgte automatisk med - og det var vigtigt ikke at betjene pedalerne imens. Meget komfortabelt for chaufføren - og vognmanden sparer både på bremserne og brændstoffet. MAN tilbyder til alle modeller nu også et kamerabaseret video-anlæg, så man fanger andre trafikanter i den døde vinkel. I lastbilens højre a-søjle placeres en monitor, så chaufføren kan følge bl.a. cyklister under svingning til højre.

RIO-flådestyring standard
Endelig bliver det SKY-baserede flådestyringssystem RIO nu standard i alle Euro 6 MAN lastbiler - men det kan også udnyttes til andre mærker, hvor en vognmand har en blandet flåde.

Det gælder også nye MAN DigitalServices med digitale tjenester, som ellers er eksklusivt til MAN lastbiler - men hvor RIO platformen altså kan fungere som forbindelsesled. Det hele præsenteres på IAA messen til september.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Mand blev fundet død ved et elskab i Karlslunde

Dræbt under stadionbyggeri manglede certifikat

Nyt fra byggecentrene
Byggemarked åbner igen efter brand

Typehusfirma konkurs efter 10 år

MinVolkswagen Fleet giver unikt overblik over alle firmabilerne

Ny metode til genbrug af beton

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

MT Højgaard river 241 bevaringsværdige boliger ned og bygger 277 nye

Nyt fra byggecentrene
DLH udvider med ny interiørafdeling

Svindel med entreprenørmaskiner for 80 millioner

Biler sladrer om vejenes tilstand

Varmepumpeleverandør får ny direktør

Erhvervsliv ønsker sig milliarder til motorveje

Dansk erhvervsliv vil have udbygninger og opgraderinger af motorvejene for flere milliarder

Boligforeningsboss vil bygge flere lejeboliger til seniorer

Vinduesproducent investerer i ny teknologi for at sikre dansk produktion

Ugens konkurser - uge 7

A. Enggaard fortsætter i Sønderborg – bygger 3.000 m2 kontor

Er dine svende for tykke, mester ?

Vægten kan stige mere end 10 pct. over 20 år, hvis ansatte kun bestemmer lidt over deres daglige arbejde, eller hvis de presses på anden vis.

Grønt alternativ til trykimprægneret træ

Kun få klager over installatører

Antallet af klager over el- og vvs-virksomhedernes arbejde steg en smule i 2018 ifølge tal fra Ankenævnet for Tekniske Installationer

Er du på hælene mester?: Det kniber med IT-brugen hos ejerlederne

Typehusfirma hyrer tidligere HusCompagniet-direktør

Bravida afleverer nyt rekordregnskab

Varebiler
Ford kalder næsten halvanden million pickuptrucks tilbage

Se hvem der søger folk

Rekord: Årets Håndværker sprænger rammerne

I denne uge offentliggøres finalisterne til Årets Håndværker i hele 44 kategorier mod 23 sidste år

Navne i byggeriet: Se nyt fra bestyrelser og direktioner

Natarbejde: Sliber skinner for 165.000 kr.

Øland udvider produktporteføljen

Her behøver de ikke sige nej til opgaver

Drop tre regler for hver ny byrde i erhvervslivet

Anlægsgartner kører på batterierne

Ugens konkurser - uge 6

DM i Skills skal tilbage til København

Europæisk fremgang sender Rockwools overskud i vejret

Brand i midtjysk snedkerværksted

Læg en strømpe i faldstammen

Mand dør i arbejdsulykke: Blev påkørt af gravemaskine

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

Tranemo sikkerhedssko nyt 2019 katalog

Gå-hjem-møde - opkvalificering for maskinførere

Mød PERI på bauma

Vinkøleanlæg uden udedel - køb på webshoppen

Vi er din professionelle totalleverandør af CAD løsninger

Overvågning og styring af forsyningslinien

Tidlig montage af vinduerne sænker energiforbruget markant

DS Flexhal ruller betonen ud: Volvo Danmark får 148 meter langt hovedkvarter og Volvo Truck Center

Få SBi's anvisning om bygningsreglementet på halvdagskurset 6. marts

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Ny RONDA 1800H Power industristøvsuger

Entreprenørerne digitalisererer tilbudsgivningen - fem gode råd til valg af kalkulationsprogram

Fremtiden er let #3 — Udnyt de digitale muligheder

Valsning af plader i små og store størrelser - H. Nielssons Smede og Maskinfabrik A/S

Buet glas kan anvenders til mange formål

Brush-up i projektering og udførelse af elektriske installationer

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Byggeriets kontrakter - for ikke-jurister

Service og reparationer af jernklippere og jernbukkere

Afrensning af krasbørstig graffiti

Nyt højvandslukke giver store fordele!

Pettinaroli i nyt samarbejde med CalWin

Bell hus fra KTR

Outplacement – en del af det store billede

Send til en kollega

0.241