23948sdkhjf

MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

| Af Carsten Teiner, Berlin | Tip redaktionen om en historie

Den nye elektriske lastbil fra MAN, eTGM, kører glimrende. Det oplevede vi, da vi her i sommer var i Berlin for at se på nyheden og få en kort prøvekørsel.

Det skete i forbindelse med en pressekonference, som MAN holdt i Berlin, for at fortælle om deres satsning på årets store IAA-transportmesse i Hannover til september.

Det første indtryk af den 26 ton tunge eTGM var yderst positiv. Der var tale om en 6x2 distributionslastbil lastet til 20 ton totalvægt.

Godt første indtryk
Vores umiddelbare indtryk var, at køretøjet godt kunne være klar til serieproduktion; men MAN Truck vil ikke forcere lanceringen af deres første ægte elektriske lastbil. De er helt indforstået med, at man risikerer at komme senere på markedet end de nærmeste konkurrenter.

For MAN er det vigtigt, at el-lastbilen både er pålidelig og økonomisk rentabel for kunderne.

Her til efteråret indleder MAN en omfattende serie af tests af eTGM. Testene foregår Østrig, hvor man har indgået en aftale med ni vognmandsfirmaer, der alle er tilknyttet den nationale city logistik-ordning CNL (Council für Nachhaltige Logistik). Vognmandsfirmaerne skal de kommende år teste den elektriske lastbil i dagligdagen.

Når Østrig er valgt som testland, skyldes det, at eTGM bliver produceret på MNAN’s østrigske fabrik i Steyr.

El-testen
Vores prøvekørsel af eTGM foregik på den endnu ufærdige lufthavn, Berlin Brandenburg Airport. Bilen havde masser af overskudskraft og var særdeles let at køre med sin automatgearkasse.

Vi kunne især bemærke en velfungerende 3-trins retarder, der var så kraftig, at vi nærmest ikke brugte bremsepedalen. Samtidig regenererede bilen strøm, mens den kørte.

Den 360 hk store el-motor havde et moment på 3.100 Nm og virkede lige så agil som en dieselmaskine - og det hele foregik lydløst.

MAN eTGE allerede i år
Mens vi må vente nogle år med at få eTGM på markedet, er det en anden med MAN’s elektriske varebil, eTGE. Den har officiel verdenspremiere på IAA til den 20. september.

Bilen lanceres samtidig med søstermodellen VW eCrafter. Begge biler har samme teknik, der er hentet fra eGolf modellen med 136 hk, et drejningsmoment på 290 Nm og med et 35,8 kWh batteri.

Følge el-forbruget
På et display på instrumentbrættet kan man følge forbruget af el og se, hvor langt man kan køre, før batteriet er fladt.

Rækkevidden opgives til 120-170 km. Men en hurtiglader kan man på cirka 45 minutter lade varebiler op til 80 procent

Den nye eTGE kommer i to udgaver på 3,5- og 4,25 ton med nyttelast på henholdsvis 1,0 og 1,75 ton.

Bremseeffekt regenererer
Under prøvekørslen med eTGE, så vi, at selv med standard automatgear havde bilen en kraftigt virkende regenerering af bremseeffekten. Derfor kunne man faktisk køre bilen på speederpedalen alene uden at bruge bremsepedalen.

Vi bemærkede hverken dæk eller vindstøj på vores tur. Varebilen var meget letkørt og ganske komfortabel - og selvfølgelig lynhurtig med sit maksimale moment, når man startede fra 0 km/t.

På bilens navigationssystem kan man se, hvad det koster i strøm, hvis man for eksempel kobler klimaanlæg eller varmeapparat til. Udstyret på testbilen omfattede LED lys, bakkamera, "bird view" kamera, city nødbremsesystem og EBA brake assist.

MAN eTGE har større læssehøjde end den dieseldrevne udgave grundet batteripakken under gulvet.

Umiddelbart efter IAA-messen vil MAN eTGE blive præsenteret; men en egentlig lancering med mulighed for køb kan ikke forventes før 2020. Danmark er simpelt hen for lille land i el-bils sammenhæng. Derfor kommer bilen først i Tyskland og Norge.

Platooning
Transportmagasinet kørte også med i platooning-lastbilerne, som blev demonstreret på lufthavnsområdet.

Her blev vi vidner til, hvordan to lastbiler skiftedes til at være ledende enhed i konvojen. Lastbil nummer to lægger sig i slipstrømmen af bil nummer ét med 15 meters afstand - og hvor chaufføren kun betjente rattet.

Alt er styret via GPS og adaptiv fartpilot (ACC) i fællesskab. Besparelse er op til 15 procent brændstof.

Stop/start variant
ACC er også basis for en ny udstyrsvariant med stop/start funktion, som vi prøvede i lufthavnen. Her kørte en bil foran lastbilen og skiftevis satte farten op og ned og til sidst stoppede helt op.

Lastbilen fulgte automatisk med - og det var vigtigt ikke at betjene pedalerne imens. Meget komfortabelt for chaufføren - og vognmanden sparer både på bremserne og brændstoffet. MAN tilbyder til alle modeller nu også et kamerabaseret video-anlæg, så man fanger andre trafikanter i den døde vinkel. I lastbilens højre a-søjle placeres en monitor, så chaufføren kan følge bl.a. cyklister under svingning til højre.

RIO-flådestyring standard
Endelig bliver det SKY-baserede flådestyringssystem RIO nu standard i alle Euro 6 MAN lastbiler - men det kan også udnyttes til andre mærker, hvor en vognmand har en blandet flåde.

Det gælder også nye MAN DigitalServices med digitale tjenester, som ellers er eksklusivt til MAN lastbiler - men hvor RIO platformen altså kan fungere som forbindelsesled. Det hele præsenteres på IAA messen til september.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fragtfirma kvitter smøgerne: Alle medarbejdere skal stoppe med at ryge

Nyt fra byggecentrene
Stål- og teknikgrossist forkæler Esbjerg-håndværkere

Ugens konkurser - uge 38

Plus

Sådan spotter en ekspert økonomisk usunde byggevirksomheder

Efter 26 år i branchen for byggegarantier er Henning Skaarup ekspert i at spotte de økonomiske svagheder hos danske entreprenører

På et trængt marked: Risikostyring øger konkurrenceevnen, mester!

Grøn præcision i det bæredygtige byggeri

Nyhedsbrev

Skou Gruppen skal bygge hele Vibys dagligstue

Online Avis Arkiv

Fokus på international bygge-digitalisering

Styrket dansk buildingSMART skal sikre tværfagligt og internationalt samarbejde i byggeriet

24-årig klemt ihjel mellem anhænger og husmur

Se listen: Så meget tjener de største typehusfirmaer

3F forbyder medlemmer at arbejde for navngivne håndværksfirmaer

Nyt fra byggecentrene
XL Byg overtager bornholmsk virksomhed

BYGGEFILM
Derfor skal du være nænsom ved renovering af tagkviste

SE VIDEO: Vigtigt at tage hensyn til dimensioner og byggetraditioner, når gamle tagkviste skal renoveres

MesterTips
Sådan løser du konflikterne fredeligt, mester!

Den har du nok brug for, mester: Ny vejledning om hvordan konflikter løses effektivt og værdiskabende ved brug af mediation og mægling

Varebiler
Få styr på reglerne hvis du kører varebil med gods

Lastbilrazzia gav masser af bøder og sigtelser

Rambøll lukker afdeling i Norge

Nedriver bliver landsdækkende med ny afdeling

Mand genoplivet efter arbejdsulykke med palleløfter

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Når stål bliver kunst

BIG og Bladt står bag en spektakulær og kompleks museums- og brokonstruktion på 380 ton

Nyt om navne

MesterTips
Nu kan du prøve den nye version af tolerancer.dk

Efter kartelsager: Nedriverne skal holde sig på måtten

Miljørigtigt træ giver overskud for 17. år i træk

Tilbagerulning af arveafgift vil lukke små og mellemstore virksomheder

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Installationsbranchen vokser stadig men væksten flader ud

Værktøjstest
Tag bordrundsaven med på farten

Ugens konkurser - uge 37

Nyt om navne i byggeriet

Dansk Byggeri: Kommuner bør udlicitere meget mere

Nyt om navne i byggeriet

Godt nyt: Nu får du mere ud af at komme på skolebænken, mester!

Danskernes nye biler er både store og mindre grønne

Efterlysning: Mangler indvendig malerarbejde i Boligjobordning

Nyt om navne i byggeriet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Invitation til Teknologidag på TECHCOLLEGE

Electrolux underskriver global forretningsforpligtelse

Mangler du et alternativ til resopal og plastskilte?

LEASING? - det har noget med biler at gøre ikke?

FAKRO om 2020

Vi ses på stand C2712

Skal I bygge ny lagerhal eller nyt domicil ..?

Technomania - et oplevelsesunivers af teknologi og viden

Slut med produktion på autopilot!

SCANKAB på HI-messen

Foldeglas giver nyt liv til altanerne

Funktionsafprøvning af tekniske anlæg

Står du og skal bruge stålwirer? Så har vi helt sikkert noget til dig!

Parkeringshus i Østre Havn får facade af genbrugsaluminium

Vi gentager succesen! Konkurrence – Vind en Bruder® legetøjskranbil

SnoerGlas leverer specialfremstillet glaskonstruktion til Østerport II

Mød G. A. Hansen på HI messen stand K8240.02

Mød Fibox på hi Tech & Industry Scandinavia 1-3. oktober 2019

Skæring og svejsning af stål - H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Forlæng kølevæskens levetid

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

En udflugt til paradis

Få styr på kravene til funktionsafprøvning af varmeanlæg

Hi2019 Messenyhed - Elbilens lader skal også testes

Det er stadig tid til udendørs reklame. Beachflag til de helt rigtige prise...

Send til en kollega

0.948