23948sdkhjf

MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

| Af Carsten Teiner, Berlin | Tip redaktionen om en historie

Den nye elektriske lastbil fra MAN, eTGM, kører glimrende. Det oplevede vi, da vi her i sommer var i Berlin for at se på nyheden og få en kort prøvekørsel.

Det skete i forbindelse med en pressekonference, som MAN holdt i Berlin, for at fortælle om deres satsning på årets store IAA-transportmesse i Hannover til september.

Det første indtryk af den 26 ton tunge eTGM var yderst positiv. Der var tale om en 6x2 distributionslastbil lastet til 20 ton totalvægt.

Godt første indtryk
Vores umiddelbare indtryk var, at køretøjet godt kunne være klar til serieproduktion; men MAN Truck vil ikke forcere lanceringen af deres første ægte elektriske lastbil. De er helt indforstået med, at man risikerer at komme senere på markedet end de nærmeste konkurrenter.

For MAN er det vigtigt, at el-lastbilen både er pålidelig og økonomisk rentabel for kunderne.

Her til efteråret indleder MAN en omfattende serie af tests af eTGM. Testene foregår Østrig, hvor man har indgået en aftale med ni vognmandsfirmaer, der alle er tilknyttet den nationale city logistik-ordning CNL (Council für Nachhaltige Logistik). Vognmandsfirmaerne skal de kommende år teste den elektriske lastbil i dagligdagen.

Når Østrig er valgt som testland, skyldes det, at eTGM bliver produceret på MNAN’s østrigske fabrik i Steyr.

El-testen
Vores prøvekørsel af eTGM foregik på den endnu ufærdige lufthavn, Berlin Brandenburg Airport. Bilen havde masser af overskudskraft og var særdeles let at køre med sin automatgearkasse.

Vi kunne især bemærke en velfungerende 3-trins retarder, der var så kraftig, at vi nærmest ikke brugte bremsepedalen. Samtidig regenererede bilen strøm, mens den kørte.

Den 360 hk store el-motor havde et moment på 3.100 Nm og virkede lige så agil som en dieselmaskine - og det hele foregik lydløst.

MAN eTGE allerede i år
Mens vi må vente nogle år med at få eTGM på markedet, er det en anden med MAN’s elektriske varebil, eTGE. Den har officiel verdenspremiere på IAA til den 20. september.

Bilen lanceres samtidig med søstermodellen VW eCrafter. Begge biler har samme teknik, der er hentet fra eGolf modellen med 136 hk, et drejningsmoment på 290 Nm og med et 35,8 kWh batteri.

Følge el-forbruget
På et display på instrumentbrættet kan man følge forbruget af el og se, hvor langt man kan køre, før batteriet er fladt.

Rækkevidden opgives til 120-170 km. Men en hurtiglader kan man på cirka 45 minutter lade varebiler op til 80 procent

Den nye eTGE kommer i to udgaver på 3,5- og 4,25 ton med nyttelast på henholdsvis 1,0 og 1,75 ton.

Bremseeffekt regenererer
Under prøvekørslen med eTGE, så vi, at selv med standard automatgear havde bilen en kraftigt virkende regenerering af bremseeffekten. Derfor kunne man faktisk køre bilen på speederpedalen alene uden at bruge bremsepedalen.

Vi bemærkede hverken dæk eller vindstøj på vores tur. Varebilen var meget letkørt og ganske komfortabel - og selvfølgelig lynhurtig med sit maksimale moment, når man startede fra 0 km/t.

På bilens navigationssystem kan man se, hvad det koster i strøm, hvis man for eksempel kobler klimaanlæg eller varmeapparat til. Udstyret på testbilen omfattede LED lys, bakkamera, "bird view" kamera, city nødbremsesystem og EBA brake assist.

MAN eTGE har større læssehøjde end den dieseldrevne udgave grundet batteripakken under gulvet.

Umiddelbart efter IAA-messen vil MAN eTGE blive præsenteret; men en egentlig lancering med mulighed for køb kan ikke forventes før 2020. Danmark er simpelt hen for lille land i el-bils sammenhæng. Derfor kommer bilen først i Tyskland og Norge.

Platooning
Transportmagasinet kørte også med i platooning-lastbilerne, som blev demonstreret på lufthavnsområdet.

Her blev vi vidner til, hvordan to lastbiler skiftedes til at være ledende enhed i konvojen. Lastbil nummer to lægger sig i slipstrømmen af bil nummer ét med 15 meters afstand - og hvor chaufføren kun betjente rattet.

Alt er styret via GPS og adaptiv fartpilot (ACC) i fællesskab. Besparelse er op til 15 procent brændstof.

Stop/start variant
ACC er også basis for en ny udstyrsvariant med stop/start funktion, som vi prøvede i lufthavnen. Her kørte en bil foran lastbilen og skiftevis satte farten op og ned og til sidst stoppede helt op.

Lastbilen fulgte automatisk med - og det var vigtigt ikke at betjene pedalerne imens. Meget komfortabelt for chaufføren - og vognmanden sparer både på bremserne og brændstoffet. MAN tilbyder til alle modeller nu også et kamerabaseret video-anlæg, så man fanger andre trafikanter i den døde vinkel. I lastbilens højre a-søjle placeres en monitor, så chaufføren kan følge bl.a. cyklister under svingning til højre.

RIO-flådestyring standard
Endelig bliver det SKY-baserede flådestyringssystem RIO nu standard i alle Euro 6 MAN lastbiler - men det kan også udnyttes til andre mærker, hvor en vognmand har en blandet flåde.

Det gælder også nye MAN DigitalServices med digitale tjenester, som ellers er eksklusivt til MAN lastbiler - men hvor RIO platformen altså kan fungere som forbindelsesled. Det hele præsenteres på IAA messen til september.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Varebiler
Varebiler skøjter rundt på vinterveje

Forsvaret bygger bro over Ribe Å

Københavns grønne hjerte med spiselige træer

Kabelfirma bygger nyt hovedsæde i Nordsjælland

Her er Danmarks første præfabrikerede elevatorskakt

Lønnen stiger i byggeriet - og funktionærlønnen stiger mest

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Ejendomsdrift: Robotter og apps tager over

MesterTips
Her er en genvej til øget effektivitet, mester !

Rift om nyuddannede bygningskonstruktører, som sniger digitaliseringen ind ad bagdøren

Varebiler
Muskuløs Mitsubishi pick-up

Nyt fra byggecentrene
Frasalg gør Sanistål langt mere attraktiv

Trods konkurs: Velkendt navn lever videre

Tilbud: Sådan får du bedre bundlinje, mester !

Dansk Byggeri og 3F klar med godt tilbud til alle virksomheder i byggeriet

Servicekoncept: Tjekker vinduerne efter et år

Nyt fra byggecentrene
Bygma ekspanderer på Bornholm

Presser de store virksomheder dine betalingsfrister, mester ?

Nyt fra byggecentrene
Carl Ras: Glade og stolte af en 6. plads

Særordre kræver ny hal og kæmpesav

Se billederne:Her hædres byggeriets frontløbere

3D-printet beton på vej ud af støbeskeen

Fond fortsætter opkøb af Egetæpper

Dolle: Millioninvestering i robotter øger produktionen markant

MesterTips
Led dig selv og blev en bedre leder, mester !

Respekt for bindingsværk med special-isolering

Du skal blive lidt længere på arbejdsmarkedet, mester

22 meter over dæk: Fregatten Jyllands træmaster skal renoveres

Bævere volder kvaler for jyske skovejere

Vagtskifte hos fibergipsproducent

Falsk vvs’er dømt for tyveri

Ugens konkurser - uge 45

Ugens nye virksomheder - uge 45

Værktøjstest
Hurtig og kompakt akku-bajonetsav

Vinterdæk og bremser giver efteråret baghjul

Ny produktionstekniker til dør-fabrik

Anlægsgartner er vild med maskinstyring

Malerbøtten giver dig grønne fordele, mester !

Stort installatørfirma udvider på Sjælland

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Rømerhus vinder international hæder!

Lindab igen en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Ny Installation er den Første af Slagsen i Skandinavien

Ny hvid vådrumsmembran fra ARDEX

Invitation til messe for VVS, sanitet, energi og indeklima

Store fordele i vente med ny uafbrudt strømforsyning fra Eaton

JKE Design investerer i øget fleksibilitet og køber ny Biesse boremaskine

Sikkerhed på elforsyningsanlæg – kursus for arbejdsledere

Hewikut afholder reception i nye lokaler

Klar til fuld digital udbudsproces på byggesager?

Ny medarbejder hos Häfele

Invitation til seminar om 3D - laserscanning

Alger stjal farverne på Flüggers siloer

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

Automatiseringsbølgen ruller lige nu ind over e-handelen

BM Byggeindustri jubilæums-film

Lovkrav: Er I overgået til den fulde digitale udbudsproces?

Nye kræfter på vej...

Valsning af svøb – H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Mobile salgsboder til København Zoo

TRÆ 56 Træskelethuse

Internationale eksperter i 3D-betonprint kommer til Danmark

Papiruld Danmark A/S styrker salget til professionelle med stærk salgsprofi...

Designet til rummet

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Send til en kollega

0.267