MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

| Af Carsten Teiner, Berlin | Tip redaktionen om en historie

Den nye elektriske lastbil fra MAN, eTGM, kører glimrende. Det oplevede vi, da vi her i sommer var i Berlin for at se på nyheden og få en kort prøvekørsel.

Det skete i forbindelse med en pressekonference, som MAN holdt i Berlin, for at fortælle om deres satsning på årets store IAA-transportmesse i Hannover til september.

Det første indtryk af den 26 ton tunge eTGM var yderst positiv. Der var tale om en 6x2 distributionslastbil lastet til 20 ton totalvægt.

Godt første indtryk
Vores umiddelbare indtryk var, at køretøjet godt kunne være klar til serieproduktion; men MAN Truck vil ikke forcere lanceringen af deres første ægte elektriske lastbil. De er helt indforstået med, at man risikerer at komme senere på markedet end de nærmeste konkurrenter.

For MAN er det vigtigt, at el-lastbilen både er pålidelig og økonomisk rentabel for kunderne.

Her til efteråret indleder MAN en omfattende serie af tests af eTGM. Testene foregår Østrig, hvor man har indgået en aftale med ni vognmandsfirmaer, der alle er tilknyttet den nationale city logistik-ordning CNL (Council für Nachhaltige Logistik). Vognmandsfirmaerne skal de kommende år teste den elektriske lastbil i dagligdagen.

Når Østrig er valgt som testland, skyldes det, at eTGM bliver produceret på MNAN’s østrigske fabrik i Steyr.

El-testen
Vores prøvekørsel af eTGM foregik på den endnu ufærdige lufthavn, Berlin Brandenburg Airport. Bilen havde masser af overskudskraft og var særdeles let at køre med sin automatgearkasse.

Vi kunne især bemærke en velfungerende 3-trins retarder, der var så kraftig, at vi nærmest ikke brugte bremsepedalen. Samtidig regenererede bilen strøm, mens den kørte.

Den 360 hk store el-motor havde et moment på 3.100 Nm og virkede lige så agil som en dieselmaskine - og det hele foregik lydløst.

MAN eTGE allerede i år
Mens vi må vente nogle år med at få eTGM på markedet, er det en anden med MAN’s elektriske varebil, eTGE. Den har officiel verdenspremiere på IAA til den 20. september.

Bilen lanceres samtidig med søstermodellen VW eCrafter. Begge biler har samme teknik, der er hentet fra eGolf modellen med 136 hk, et drejningsmoment på 290 Nm og med et 35,8 kWh batteri.

Følge el-forbruget
På et display på instrumentbrættet kan man følge forbruget af el og se, hvor langt man kan køre, før batteriet er fladt.

Rækkevidden opgives til 120-170 km. Men en hurtiglader kan man på cirka 45 minutter lade varebiler op til 80 procent

Den nye eTGE kommer i to udgaver på 3,5- og 4,25 ton med nyttelast på henholdsvis 1,0 og 1,75 ton.

Bremseeffekt regenererer
Under prøvekørslen med eTGE, så vi, at selv med standard automatgear havde bilen en kraftigt virkende regenerering af bremseeffekten. Derfor kunne man faktisk køre bilen på speederpedalen alene uden at bruge bremsepedalen.

Vi bemærkede hverken dæk eller vindstøj på vores tur. Varebilen var meget letkørt og ganske komfortabel - og selvfølgelig lynhurtig med sit maksimale moment, når man startede fra 0 km/t.

På bilens navigationssystem kan man se, hvad det koster i strøm, hvis man for eksempel kobler klimaanlæg eller varmeapparat til. Udstyret på testbilen omfattede LED lys, bakkamera, "bird view" kamera, city nødbremsesystem og EBA brake assist.

MAN eTGE har større læssehøjde end den dieseldrevne udgave grundet batteripakken under gulvet.

Umiddelbart efter IAA-messen vil MAN eTGE blive præsenteret; men en egentlig lancering med mulighed for køb kan ikke forventes før 2020. Danmark er simpelt hen for lille land i el-bils sammenhæng. Derfor kommer bilen først i Tyskland og Norge.

Platooning
Transportmagasinet kørte også med i platooning-lastbilerne, som blev demonstreret på lufthavnsområdet.

Her blev vi vidner til, hvordan to lastbiler skiftedes til at være ledende enhed i konvojen. Lastbil nummer to lægger sig i slipstrømmen af bil nummer ét med 15 meters afstand - og hvor chaufføren kun betjente rattet.

Alt er styret via GPS og adaptiv fartpilot (ACC) i fællesskab. Besparelse er op til 15 procent brændstof.

Stop/start variant
ACC er også basis for en ny udstyrsvariant med stop/start funktion, som vi prøvede i lufthavnen. Her kørte en bil foran lastbilen og skiftevis satte farten op og ned og til sidst stoppede helt op.

Lastbilen fulgte automatisk med - og det var vigtigt ikke at betjene pedalerne imens. Meget komfortabelt for chaufføren - og vognmanden sparer både på bremserne og brændstoffet. MAN tilbyder til alle modeller nu også et kamerabaseret video-anlæg, så man fanger andre trafikanter i den døde vinkel. I lastbilens højre a-søjle placeres en monitor, så chaufføren kan følge bl.a. cyklister under svingning til højre.

RIO-flådestyring standard
Endelig bliver det SKY-baserede flådestyringssystem RIO nu standard i alle Euro 6 MAN lastbiler - men det kan også udnyttes til andre mærker, hvor en vognmand har en blandet flåde.

Det gælder også nye MAN DigitalServices med digitale tjenester, som ellers er eksklusivt til MAN lastbiler - men hvor RIO platformen altså kan fungere som forbindelsesled. Det hele præsenteres på IAA messen til september.



Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Webshop-baseret møbelfirma vil have flere fysiske butikker

Varebiler
Har du også orden i den store værktøjskasse, mester ?

VVS-montør starter egen virksomhed og lægger ud med at lease tre spritnye kassebiler

NKT sælger fra

TL Byg har fokus på overskudsgraden

Danske arkitekter lærer af norsk træbyggeri

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Kontrakterne skal op af skuffen og ud på byggepladsen

Her er leverandøren til Svinkløvs nye træfacade

Minister: Slut med at stifte virksomhed for en krone

Seniorer får livsstilsboliger i ny Køge-bydel

MESTER HAK&HUG
Starter dine svende for sig selv, mester ?

Nogle svende vil hellere fakturere mesterløn end svendeløn, så de starter for sig selv. Men træerne vokser ikke ind i himlen

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Ny totalentreprise: Carlsberg klar til endnu et højhus

Gamle brædder bliver til offentlig terrasse

Er du klar til håndværkermesse, mester ?

Nedriver slipper for fængsel

Direktør stopper hos Würth Industri

Fylder 70: Hun er cand.scient, men blev omskolet til tømrer

Danmark har fået sin første svanemærkede bordplade

Aarsleff laver fundamenter til ny elforbindelse

Tæt på teknologi: Turen starter i Aarhus

Nu kan du komme helt tæt på den nye teknoogi i bygge- og anlægsbranchen

Pihl-konsortium bliver del af milliardprojekt

Er unge fodboldtalenter dine fremtidige lærlinge, mester ?

Opfordring: Gør det lettere at kombinere en erhvervsuddannelse med fodbold

Det handler om at være relevant

Arbejdsulykke: Mand klemt mellem lift og betonvæg

Trailere med kunstig intelligens

3F giver en hånd med: Uddanner betonfolk til akkordarbejde

Laver du Bilka-buler uden at lægge en seddel, mester ?

Brøndum-koncernen har fundet sin nye adm. direktør

Ugens konkurser - uge 37

Ugens nye virksomheder - uge 37

Overblik: Ugens rokader i byggeriets top

Mistede livet i brændeflækker

Verdens højeste trætårn bliver endnu højere

Vil vende kulsort fremtid for malerfaget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte værktøjsmaskiner kraner og udstyr købes

Historien om brandet AVANT "Starten var vanskelig!"

Bombesikrede skydedøre

Ny medarbejder hos Tempus Heat A/S

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Fremtidens træbyggeri slår rødder på Building Green

Så er vi i gang med Åbent Hus i det jyske - ses vi?

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Den driftsansvarliges pligter og opgaver

Skab tillid med klima ikon

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Derfor skal du bruge integreret kredsløbsbeskyttelse

WINCOVER® monteret på 1. etape af byggeriet på Sofiendal Enge

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Opdatering fra BOLIV i Gladsaxe

Ses vi til Milwaukee dag i Rødovre Trælast?

VinduesIndustriens formand fylder 60

Nyt murerværksted i Hvide Sande.

SE DET HELE - i flere niveauer

Lidt af dit og lidt af dat

KTR BoWex Buetandskoblinger

Få nu styr på virksomhedens software-licenser

Send til en kollega

0.222