23948sdkhjf

MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

| Af Carsten Teiner, Berlin | Tip redaktionen om en historie

Den nye elektriske lastbil fra MAN, eTGM, kører glimrende. Det oplevede vi, da vi her i sommer var i Berlin for at se på nyheden og få en kort prøvekørsel.

Det skete i forbindelse med en pressekonference, som MAN holdt i Berlin, for at fortælle om deres satsning på årets store IAA-transportmesse i Hannover til september.

Det første indtryk af den 26 ton tunge eTGM var yderst positiv. Der var tale om en 6x2 distributionslastbil lastet til 20 ton totalvægt.

Godt første indtryk
Vores umiddelbare indtryk var, at køretøjet godt kunne være klar til serieproduktion; men MAN Truck vil ikke forcere lanceringen af deres første ægte elektriske lastbil. De er helt indforstået med, at man risikerer at komme senere på markedet end de nærmeste konkurrenter.

For MAN er det vigtigt, at el-lastbilen både er pålidelig og økonomisk rentabel for kunderne.

Her til efteråret indleder MAN en omfattende serie af tests af eTGM. Testene foregår Østrig, hvor man har indgået en aftale med ni vognmandsfirmaer, der alle er tilknyttet den nationale city logistik-ordning CNL (Council für Nachhaltige Logistik). Vognmandsfirmaerne skal de kommende år teste den elektriske lastbil i dagligdagen.

Når Østrig er valgt som testland, skyldes det, at eTGM bliver produceret på MNAN’s østrigske fabrik i Steyr.

El-testen
Vores prøvekørsel af eTGM foregik på den endnu ufærdige lufthavn, Berlin Brandenburg Airport. Bilen havde masser af overskudskraft og var særdeles let at køre med sin automatgearkasse.

Vi kunne især bemærke en velfungerende 3-trins retarder, der var så kraftig, at vi nærmest ikke brugte bremsepedalen. Samtidig regenererede bilen strøm, mens den kørte.

Den 360 hk store el-motor havde et moment på 3.100 Nm og virkede lige så agil som en dieselmaskine - og det hele foregik lydløst.

MAN eTGE allerede i år
Mens vi må vente nogle år med at få eTGM på markedet, er det en anden med MAN’s elektriske varebil, eTGE. Den har officiel verdenspremiere på IAA til den 20. september.

Bilen lanceres samtidig med søstermodellen VW eCrafter. Begge biler har samme teknik, der er hentet fra eGolf modellen med 136 hk, et drejningsmoment på 290 Nm og med et 35,8 kWh batteri.

Følge el-forbruget
På et display på instrumentbrættet kan man følge forbruget af el og se, hvor langt man kan køre, før batteriet er fladt.

Rækkevidden opgives til 120-170 km. Men en hurtiglader kan man på cirka 45 minutter lade varebiler op til 80 procent

Den nye eTGE kommer i to udgaver på 3,5- og 4,25 ton med nyttelast på henholdsvis 1,0 og 1,75 ton.

Bremseeffekt regenererer
Under prøvekørslen med eTGE, så vi, at selv med standard automatgear havde bilen en kraftigt virkende regenerering af bremseeffekten. Derfor kunne man faktisk køre bilen på speederpedalen alene uden at bruge bremsepedalen.

Vi bemærkede hverken dæk eller vindstøj på vores tur. Varebilen var meget letkørt og ganske komfortabel - og selvfølgelig lynhurtig med sit maksimale moment, når man startede fra 0 km/t.

På bilens navigationssystem kan man se, hvad det koster i strøm, hvis man for eksempel kobler klimaanlæg eller varmeapparat til. Udstyret på testbilen omfattede LED lys, bakkamera, "bird view" kamera, city nødbremsesystem og EBA brake assist.

MAN eTGE har større læssehøjde end den dieseldrevne udgave grundet batteripakken under gulvet.

Umiddelbart efter IAA-messen vil MAN eTGE blive præsenteret; men en egentlig lancering med mulighed for køb kan ikke forventes før 2020. Danmark er simpelt hen for lille land i el-bils sammenhæng. Derfor kommer bilen først i Tyskland og Norge.

Platooning
Transportmagasinet kørte også med i platooning-lastbilerne, som blev demonstreret på lufthavnsområdet.

Her blev vi vidner til, hvordan to lastbiler skiftedes til at være ledende enhed i konvojen. Lastbil nummer to lægger sig i slipstrømmen af bil nummer ét med 15 meters afstand - og hvor chaufføren kun betjente rattet.

Alt er styret via GPS og adaptiv fartpilot (ACC) i fællesskab. Besparelse er op til 15 procent brændstof.

Stop/start variant
ACC er også basis for en ny udstyrsvariant med stop/start funktion, som vi prøvede i lufthavnen. Her kørte en bil foran lastbilen og skiftevis satte farten op og ned og til sidst stoppede helt op.

Lastbilen fulgte automatisk med - og det var vigtigt ikke at betjene pedalerne imens. Meget komfortabelt for chaufføren - og vognmanden sparer både på bremserne og brændstoffet. MAN tilbyder til alle modeller nu også et kamerabaseret video-anlæg, så man fanger andre trafikanter i den døde vinkel. I lastbilens højre a-søjle placeres en monitor, så chaufføren kan følge bl.a. cyklister under svingning til højre.

RIO-flådestyring standard
Endelig bliver det SKY-baserede flådestyringssystem RIO nu standard i alle Euro 6 MAN lastbiler - men det kan også udnyttes til andre mærker, hvor en vognmand har en blandet flåde.

Det gælder også nye MAN DigitalServices med digitale tjenester, som ellers er eksklusivt til MAN lastbiler - men hvor RIO platformen altså kan fungere som forbindelsesled. Det hele præsenteres på IAA messen til september.

Hold dig opdateret med Mester Tidende

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu

Nye regler: Betonvirksomheder kan spare 100 mio. kroner om året

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Varebiler
Analyse: Færdselsuheld med trailere koster flere liv end højresvingende lastbiler

Jysk producent laver nu vinduer på helt ny montagelinje

STB Byg skal bygge 88 ungdomsboliger i Valby

Aarsleff-topchef forlader posten

Nyhedsbrev

6.892 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Batterier giver strøm til hel boligblok

Online Avis Arkiv

Tekniq Arbejdsgiverne: Lærlingepakke virker

Coop vil bygge ny bydel vest for København til flere milliarder

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Glarmester bag æstetisk corona-løsning på restaurant

Hos restaurant Rådhuskælderen i Roskilde har ejeren i samarbejde med en lokal glarmester corona-afskærmet – vel at mærke på en måde, der sikrer det æstetiske indtryk i de gamle bygninger

I stedet for deponi: Smid mineralulden i genbrugsmaskinen

Færre konkurser i juni - økonom frygter andet halvår

Bravida køber tre nordjyske virksomheder

Tidligere Torntoft & Mortensen-direktør køber sig ind i nyt firma

Robust mobiltelefon til hårde håndværkere

NCC sælger Vejservice Danmark til Arkil A/S

JFP-selskab vinder boligprojekt og et nyt bekendtskab

Solar dropper oliefyr og gaskedler

Plus

Ugens konkurser - uge 27

Plus

Byggeriets virksomheder har polstret sig til krisen

Ny ejer og direktør hos Skov Industri

MesterTips
Generationsskifter sat i stå af corona-krisen

2020 bliver et svært år for de virksomhedsejere, der nærmer sig pensionsalderen

Bravida vinder trecifret millionordre på Aarhus Universitet

Bad medarbejdere gå ned i løn – nu får de i stedet en bonus

Nyt fra byggecentrene
Han er Bygmas yngste trælastdirektør

Grøn udstilling får spritnyt torv

Ny direktør: Jeg vil have svesken på disken

Fra Vilnius til Farsø: Hun er 3D-designer på vinduesfabrik

Minister vil give private adgang til liste over konkursryttere

Varebiler
Håndsprit kan skade bilens kabine

Kran væltet ned i hospice: - Det er forfærdeligt, at det kan ske

MesterTips
Se her mester: Ny forbrugergaranti fra 1. juli

Plus

Ugens konkurser - uge 26

Han skal styrke væksten i Lindab

Brugte gummiged til røveri: Fransk storrøver planlagde nyt røveri i Danmark

Rekordmange forsikrer sig mod arbejdsløshed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

LED strip i super kvalitet til byggepladser

Special container løsning til souvenirbutik på Grønland

1 dags programmeringskursus i ”Micro PLC”

Eliteleverandør til det offentlige

Dispenseringssystem til batteriproduktion og printkort

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Smedearbejde udføres af H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Tacho uden bøvl!

Gibotech hjælper dig gennem sommeren

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

Commissioning i byggeriet

Apollo Klimaanlæg uden udedel - SPAR 20%

TELE Haase MS3-softstartere med enkel opsætning

Forslag til klimaindsats i byggeriet er uambitiøse

Blikkenslager / Tekniske isolatør søges

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Alle bygninger har en historie

Hvordan vælger du den rigtige cylinder?

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Stål og smede montage = H. Nielssons Smede og Maskinfabrik

Vinkøleanlæg uden udedel - stabil kølig temperatur

Send til en kollega

0.187