23948sdkhjf

Hvorfor får vi ingen nye kollegaer, mester ?

Sådan tiltrækker du nye medarbejdere til din virksomhed
Der er kamp om arbejdskraften i byggeriet. Det er svært at få folk, men hvad skal der egentlig til, for at nye medarbejdere får øje på netop din virksomhed?
Ifølge Tanja Hende, administrativ specialist hos Makom-Marketing Kommunikation handler det om differentiering:
Men hvordan differentierer man sig, når ydelsen er den samme som konkurrenternes?

- Differentiering er den måde virksomheden tænker på, handler på og formidler på. Det er værdierne, som er differentieringen og årsagen til, om du som virksomhed bliver valgt til eller fra af både nye og allerede ansatte medarbejdere, forklarer Tanja Hende og tilføjer, at nøgleordene er værdi og ansvarlighed..

- Gør en forskel er ikke længere en floskel, men en af de helt store konkurrenceparametre. Vil du have fat på medarbejderne, skal du gøre dig selv interessant. Du skal absolut være synlig - derude på de sociale platforme. Du skal gøre dig attraktiv - ikke kun overfor kunderne, men i den grad også overfor potentielle medarbejdere og de medarbejdere der allerede er hos dig.
Det er de bedste medarbejdere, som skaber de bedste virksomheder - og de er svære at få fat på og fastholde, hvis ikke man gør sig bemærket på positiv vis, fremhæv er Tanja Hende..

Værdisæt og CSR
- Det vigtigste udgangspunkt er et defineret værdisæt, som medarbejderne kan efterleve og dermed blive en del af. Dernæst handler det i høj grad om profilering og tiltrækning. Medarbejderne skal kunne lide det, din virksomhed står for - det kan vises med ansvarlighed og værdifulde tiltag, som medarbejderne kan forene sig med.

Flere og flere virksomheder har derfor fået øjnene op for CSR (Corporate Social Responsibility), hvor de prioriterer medarbejderaspektet i deres CSR-arbejde. Herigennem har de, målbart, kunne forbedre medarbejdernes sundhed (mindre sygefravær), trivsel og sikkerhed og ydermere kunne fastholde medarbejderne samt styrke evnen til, at rekruttere og motivere nye medarbejdere, siger Tanja Hende.

- De bedste medarbejdere forventer også mere og mere, for eksempel. at de selv bliver kontaktet af virksomhederne, fremfor selv at være opsøgende, når det handler om at skifte job. Det er altså alfa og omega, at du er helt klar over, hvordan din virksomhed fremtræder i offentlige rum.
Der skal kommunikeres - værdifuldt og ærligt. Virksomhederne, der mener, at de til stadighed ikke har brug for hverken en hjemmeside, kommunikation, marketing eller branding, er de virksomheder, som ikke eksisterer på sigt og som ingen vil huske, påpeger Tanja Hende.

Fremtidssikre din virksomhed
- Arbejdsmarkedet ændrer sig og det gør medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere også. Der vil være færre dygtige medarbejdere i fremtiden og rift om disse vil forstærkes yderligere. Vær det forbillede af en virksomhed, som disse kandidater vil være en del af.

Fremfor at mene, at værdi og ansvarlighed - og hermed CSR - ikke er noget for din virksomhed, så tag imod det - udnyt det i positivt favør og høst på det fremadrettet. Få hjælp til, at kommunikere din virksomheds værdier ud og brande dig som en fremtidssikret virksomhed, lyder rådet fra Tanja Hende, Makom-Marketing/Kommunikation.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172