23948sdkhjf

Markedstendens: Håndværker-pakker hitter hos kunderne

Ombygning af et kontorlokale eller renovering af et køkken kræver et større arbejde, når tømrer, snedker, murer og maler skal koordineres for at opnå det mest kosteffektive og hurtige resultat. Netop derfor oplever Moestrup Tømrer & Snedker en større efterspørgsel efter pakkeløsninger for renoveringsopgaver og ombygning. På den måde er kunden fri for selv at lave al koordinerings- og projektarbejdet og kan i stedet få en rådgivende håndværker til at lave opgaven og finde de rette folk, som skal udføre arbejdet.

- Vi oplever i stigende grad, at kunderne kontakter os for at få et tilbud på en samlet løsning på eksempelvis tømrer- og malerarbejde i forbindelse med renovering af køkken eller badeværelse. Det kan også være en virksomhed, der helst vil være fri for at skulle bruge timer på et koordinere håndværkere i forbindelse med et renoveringsprojekt, fortæller Niels Moestrup, der er tømrermester og formand for Træsektionen i Dansk Byggeri.

Mange fordele ved hovedentreprise
I erhvervsorganisationen Dansk Byggeri kan man også nikke genkendende til den stigende efterspørgsel på opgaver med én hovedleverandør.

- Ud fra både kundens og håndværkerens synspunkt er der fordele i at udarbejde pakker og løsninger, hvor rådgivningen er tæt forbundet med opgaven. Hvis man skal have opført eller renoveret flere ting, bliver det ofte til flere entrepriser, som kan samles i en lille hovedentreprise. Det gør sig bl.a. gældende ved renovering af badeværelser, siger erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri Torben Liborius og tilføjer:

- For kunden er en pakkeløsning en fordel, da koordineringen af opgaver ofte vil blive bedre, end hvis kunden skulle gøre det selv, da han eller hun jo typisk ikke har indsigt i opgaven på samme måde som håndværkeren. Det bliver derfor en mere smidig projektgennemførelse. Kunden kan dog ikke forvente, at ydelsen er gratis. Det vil derfor måske være billigere, hvis kunden selv løser koordineringen, men med en pakkeløsning får man en bedre proces, hvor fejl og misforståelser undgås.
Og fejl og misforståelser koster jo typisk noget. Samtidig reduceres fejl ved overdragelse, idet projektlederen på opgaven sikrer bedre samspil mellem leverancerne.

Stiller krav til mestrene
Den nye tendens stiller imidlertid ofte større krav til håndværksmestrene, da de skal kunne levere specialkompetencer inden for flere fagområder end deres kerneområde. Eksempelvis skal mureren, maleren, tømreren eller elektrikeren enten have flere typer håndværkere ansat eller have et tæt samarbejde med andre håndværksvirksomheder, så de kan opfylde ønskerne om en samlet håndværkerpakke.

- Det er ofte ikke nok, at mesteren bruger en anden håndværker som underleverandør, da kunderne efterspørger en samlet løsning til en konkurrencedygtig pris. Og det er svært at opnå, hvis man som håndværksmester hyrer firmaer ind som underleverandører på en opgave.

Omvendt risikerer man at have mandskab gående, uden at have opgaver til dem, hvis man ansætter alt for mange typer håndværkere i virksomheden, lyder det fra Niels Moestrup, der samtidig fortæller, at problemet afhjælpes hos Moestrup Tømrer & Snedker gennem vikarer, som kan give ekstra kræfter til virksomheden i en periode.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.113