23948sdkhjf

Skal du også køre el-bil, mester ?

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Flere byer kan måske kræve, at håndværkere kører el-biler. VW er klar med en eCrafter

Fossilfri transport i byen. Det stor øverst på ønskesedlen hos mange politikere i hele verden – og flere bystyrer har direkte stillet krav til, at de virksomheder, som arbejder for dem, skal skifte til el- brint eller biogas. Det gælder transportvirksomheder, men i lige så høj grad håndværkere.

VW har netop præsenteret deres elektriske udgave af den nye VW Crafter kaldet eCrafter. I øvrigt i lighed med den teknisk identiske søstermodel MAN eTGE.
Transportvirksomheder og håndværksmestre, der f.eks. vil indynde sig hos politikere, skal ifølge fabrikken blot betale ekstra 127.500 kr. for bilen i forhold til den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 400.000 kr. med samme 8-trins automatgear.

Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en eCrafter formentlig kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.
I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, hvis man kommer på motorvej – om end bilen primært er beregnet til bykørsel.

Følg strømforbruget
Mester Tidende har prøvet den forhjulstrukne eCrafter i ganske tæt trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt. Kørestillingen er behagelig som i den normale Crafter. Det 8-trins automatgear skifter silkeblødt.
Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Det er pakke- og kurérkørsel, der især er i fokus, men også visse håndværkere kan få glæde af bilen. Og flere erhverv, hvis det gøres billigere at parkere i byen med en elbil.

Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Litium-ion batterierne under gulvet stjæler lidt af læssehøjden.

Søstermodellen eTGE fra MAN var opsat anderledes end eCrafter – førstnævnte har en kraftig regenerering af bremseeffekten, så man faktisk kan køre den på speederen. Sådan var eCrafter ikke sat op. Begge samler dog strøm op ved f.eks. opbremsning.
På instrumentpanelet kan man løbende følge med i, hvor meget rækkevidde, der er tilbage – og det er en stor fordel. Bilen er helt støjfri (vi mærkede heller ikke dæk- og vindstøj). I øvrigt kan man ikke starte bilen, før man har lukket døren og spændt sikkerhedsselen.

eCrafter har bl.a. varmepumpe som standard – en stor fordel for komforten i bilen om vinteren, og så tærer man heller ikke på samme måde på batterierne. Hvis man kobler klimaanlægget til, kan man på touchscreen’en følge strømforbruget.


FAKTA OM VW eCRAFTER

• I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer.
• Topfarten er begrænset til 90 km/t.
• Bilen yder 136 hk og har et moment på 290 Nm.
• Batterieffekten er 35,8 kW. Al teknik er hentet hos koncernens eGolf.
• Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max opladning ekstra 20-23 minutter. Hjemme med mormorstik op til 17 timer.
• Har man en ladeboks i firmaet tager det fem timer og 20 minutter.
• Forbruget til 100 km kørsel svarer til cirka 2,1 liter diesel.
• Bilen kommer i to udgaver på 3,5- eller med 4,25 tons med nyttelast på henholdsvis knap én eller 1,75 tons. Varerummet er på 10,7 kubikmeter.
• Der ydes otte års garanti på bilen eller 160.000 km’s kørsel. Strømforbruget er 21,52 kWh pr. 100 km


Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fragtfirma kvitter smøgerne: Alle medarbejdere skal stoppe med at ryge

Nyt fra byggecentrene
Stål- og teknikgrossist forkæler Esbjerg-håndværkere

Ugens konkurser - uge 38

Plus

Sådan spotter en ekspert økonomisk usunde byggevirksomheder

Efter 26 år i branchen for byggegarantier er Henning Skaarup ekspert i at spotte de økonomiske svagheder hos danske entreprenører

På et trængt marked: Risikostyring øger konkurrenceevnen, mester!

Grøn præcision i det bæredygtige byggeri

Nyhedsbrev

Skou Gruppen skal bygge hele Vibys dagligstue

Online Avis Arkiv

Fokus på international bygge-digitalisering

Styrket dansk buildingSMART skal sikre tværfagligt og internationalt samarbejde i byggeriet

24-årig klemt ihjel mellem anhænger og husmur

Se listen: Så meget tjener de største typehusfirmaer

3F forbyder medlemmer at arbejde for navngivne håndværksfirmaer

Nyt fra byggecentrene
XL Byg overtager bornholmsk virksomhed

BYGGEFILM
Derfor skal du være nænsom ved renovering af tagkviste

SE VIDEO: Vigtigt at tage hensyn til dimensioner og byggetraditioner, når gamle tagkviste skal renoveres

MesterTips
Sådan løser du konflikterne fredeligt, mester!

Den har du nok brug for, mester: Ny vejledning om hvordan konflikter løses effektivt og værdiskabende ved brug af mediation og mægling

Varebiler
Få styr på reglerne hvis du kører varebil med gods

Lastbilrazzia gav masser af bøder og sigtelser

Rambøll lukker afdeling i Norge

Nedriver bliver landsdækkende med ny afdeling

Mand genoplivet efter arbejdsulykke med palleløfter

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Når stål bliver kunst

BIG og Bladt står bag en spektakulær og kompleks museums- og brokonstruktion på 380 ton

Nyt om navne

MesterTips
Nu kan du prøve den nye version af tolerancer.dk

Efter kartelsager: Nedriverne skal holde sig på måtten

Miljørigtigt træ giver overskud for 17. år i træk

Tilbagerulning af arveafgift vil lukke små og mellemstore virksomheder

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Installationsbranchen vokser stadig men væksten flader ud

Værktøjstest
Tag bordrundsaven med på farten

Ugens konkurser - uge 37

Nyt om navne i byggeriet

Dansk Byggeri: Kommuner bør udlicitere meget mere

Nyt om navne i byggeriet

Godt nyt: Nu får du mere ud af at komme på skolebænken, mester!

Danskernes nye biler er både store og mindre grønne

Efterlysning: Mangler indvendig malerarbejde i Boligjobordning

Nyt om navne i byggeriet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Invitation til Teknologidag på TECHCOLLEGE

Electrolux underskriver global forretningsforpligtelse

Mangler du et alternativ til resopal og plastskilte?

LEASING? - det har noget med biler at gøre ikke?

FAKRO om 2020

Vi ses på stand C2712

Skal I bygge ny lagerhal eller nyt domicil ..?

Technomania - et oplevelsesunivers af teknologi og viden

Slut med produktion på autopilot!

SCANKAB på HI-messen

Foldeglas giver nyt liv til altanerne

Funktionsafprøvning af tekniske anlæg

Står du og skal bruge stålwirer? Så har vi helt sikkert noget til dig!

Parkeringshus i Østre Havn får facade af genbrugsaluminium

Vi gentager succesen! Konkurrence – Vind en Bruder® legetøjskranbil

SnoerGlas leverer specialfremstillet glaskonstruktion til Østerport II

Mød G. A. Hansen på HI messen stand K8240.02

Mød Fibox på hi Tech & Industry Scandinavia 1-3. oktober 2019

Skæring og svejsning af stål - H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Forlæng kølevæskens levetid

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

En udflugt til paradis

Få styr på kravene til funktionsafprøvning af varmeanlæg

Hi2019 Messenyhed - Elbilens lader skal også testes

Det er stadig tid til udendørs reklame. Beachflag til de helt rigtige prise...

Send til en kollega

0.222