23948sdkhjf

Skal du også køre el-bil, mester ?

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Flere byer kan måske kræve, at håndværkere kører el-biler. VW er klar med en eCrafter

Fossilfri transport i byen. Det stor øverst på ønskesedlen hos mange politikere i hele verden – og flere bystyrer har direkte stillet krav til, at de virksomheder, som arbejder for dem, skal skifte til el- brint eller biogas. Det gælder transportvirksomheder, men i lige så høj grad håndværkere.

VW har netop præsenteret deres elektriske udgave af den nye VW Crafter kaldet eCrafter. I øvrigt i lighed med den teknisk identiske søstermodel MAN eTGE.
Transportvirksomheder og håndværksmestre, der f.eks. vil indynde sig hos politikere, skal ifølge fabrikken blot betale ekstra 127.500 kr. for bilen i forhold til den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 400.000 kr. med samme 8-trins automatgear.

Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en eCrafter formentlig kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.
I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, hvis man kommer på motorvej – om end bilen primært er beregnet til bykørsel.

Følg strømforbruget
Mester Tidende har prøvet den forhjulstrukne eCrafter i ganske tæt trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt. Kørestillingen er behagelig som i den normale Crafter. Det 8-trins automatgear skifter silkeblødt.
Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Det er pakke- og kurérkørsel, der især er i fokus, men også visse håndværkere kan få glæde af bilen. Og flere erhverv, hvis det gøres billigere at parkere i byen med en elbil.

Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Litium-ion batterierne under gulvet stjæler lidt af læssehøjden.

Søstermodellen eTGE fra MAN var opsat anderledes end eCrafter – førstnævnte har en kraftig regenerering af bremseeffekten, så man faktisk kan køre den på speederen. Sådan var eCrafter ikke sat op. Begge samler dog strøm op ved f.eks. opbremsning.
På instrumentpanelet kan man løbende følge med i, hvor meget rækkevidde, der er tilbage – og det er en stor fordel. Bilen er helt støjfri (vi mærkede heller ikke dæk- og vindstøj). I øvrigt kan man ikke starte bilen, før man har lukket døren og spændt sikkerhedsselen.

eCrafter har bl.a. varmepumpe som standard – en stor fordel for komforten i bilen om vinteren, og så tærer man heller ikke på samme måde på batterierne. Hvis man kobler klimaanlægget til, kan man på touchscreen’en følge strømforbruget.


FAKTA OM VW eCRAFTER

• I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer.
• Topfarten er begrænset til 90 km/t.
• Bilen yder 136 hk og har et moment på 290 Nm.
• Batterieffekten er 35,8 kW. Al teknik er hentet hos koncernens eGolf.
• Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max opladning ekstra 20-23 minutter. Hjemme med mormorstik op til 17 timer.
• Har man en ladeboks i firmaet tager det fem timer og 20 minutter.
• Forbruget til 100 km kørsel svarer til cirka 2,1 liter diesel.
• Bilen kommer i to udgaver på 3,5- eller med 4,25 tons med nyttelast på henholdsvis knap én eller 1,75 tons. Varerummet er på 10,7 kubikmeter.
• Der ydes otte års garanti på bilen eller 160.000 km’s kørsel. Strømforbruget er 21,52 kWh pr. 100 km


Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Munck Gruppen vinder milliardudbud i Grønland

Beslutningen om det sidste af tre lufthavnsprojekter lader dog vente på sig

Bløde værdier skal trække lærlinge til el og vvs

Installatører: Vi holder lønnen nogenlunde i ro

1

Kør lidt længere med byggeaffaldet og spar penge, mester!

ABC Pavilloner vinder Femern-kontrakt

Nyhedsbrev

Ejendomsselskab har haft 176 sager i huslejenævnet på to år

Ti procent af de sager, som LLO kører i huslejenævnene, handler om ejendomsselskabet 360 North.

Online Avis Arkiv

Spionage-tiltalt tidligere Velux-chef skal for retten i april

Varebiler
Byggeriet vil helst lease varebiler

Jysk dørproducent vil satse på det moderne

Har du også store udsving i ordretilgangen, mester?

Malerfirma klar til kæmpeprojekt på Øresundsbroen

CRH Denmark køber familievirksomhed

Nordisk modulgigant går på børsen

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Nyt fra byggecentrene
Byggecenterkæde satser på udlejning af grønne maskiner

Mangler du også folk, mester?

En tredjedel af de små og mellemstore virksomheder er begrænset af mangel på arbejdskraft

Eurodan-Huse runder milliarden

Solgt for et halvt år siden: Nu er Balslev gået konkurs

Louise: Sådan hænger det sammen, Pernille!

Lund & Staun er konkurs

Dansk Byggeri: Speed forhandlinger om infrastrukturen op

3F: Dansk Byggeri skyder forbi praktikplads-problematik

DEBAT: Forbundssekretær i 3F Søren Heisel går i dette debatindlæg i rette med Dansk Byggeri og finder det ubegribeligt, at virksomhederne importerer arbejdskraft i stedet for at oprette praktikpladser

Nyt fra byggecentrene
Ny filialchef for Bygma Gråsten

Installatører: Boligjobordningen skal udvides og ikke nedlægges

Rosenkrantz-Theil: Dansk Byggeri sminker lærlingetal

NCC er halvvejs med renovering af Lyngbyvejen

Ugens konkurser - uge 27

Støttepartier: Vil afskaffe håndværkerfradraget

Landets største entreprenører har kun få lærlinge

Man kalder ham Klyden og han er specialist i lydteknik

Ny projektleder hos Bunch Bygningsfysik

500 byggevirksomheder konkurs på et halvt år

Gentofte vil kun hyre byggefirmaer med lærlinge

Bryder tendens i byggeriet: Færre konkurser i installationsbranchen

2

TEST: Her er den bedste fælgrens til din bil, mester!

Eks-minister får job i renovations-koncern

Se alle Medlemmernes egne nyheder

”Vælg bæredygtigt” når der skal bygges eller renoveres

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

VVS-Grossist tager stort socialt ansvar

Pettinaroli - måske det bredeste vvs-sortiment på markedet

Ara-el præsenterer ATyS S

40 fods støjdæmpet container med opsamlingskar

VVS-grossist investerer i fremtidig arbejdskraft

Grindex løsninger til industrien

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Riwal ekspanderer i Europa

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

Bekymret for vandkvaliteten? Udskift bekymringen med en kølig, ren og smagfuld tillid

Dekorationssten.

KTR BoWex Buetandskobling

Fremtidens Fundament og DJ Boringer opfører træhus

Best Practice: Levering af cement

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Udendørs elevator nedtagning & nyopsætning på 1 dag!

Prøv Daarbak's sommerspin!

Send til en kollega

0.162