Skal du også køre el-bil, mester ?

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Flere byer kan måske kræve, at håndværkere kører el-biler. VW er klar med en eCrafter

Fossilfri transport i byen. Det stor øverst på ønskesedlen hos mange politikere i hele verden – og flere bystyrer har direkte stillet krav til, at de virksomheder, som arbejder for dem, skal skifte til el- brint eller biogas. Det gælder transportvirksomheder, men i lige så høj grad håndværkere.

VW har netop præsenteret deres elektriske udgave af den nye VW Crafter kaldet eCrafter. I øvrigt i lighed med den teknisk identiske søstermodel MAN eTGE.
Transportvirksomheder og håndværksmestre, der f.eks. vil indynde sig hos politikere, skal ifølge fabrikken blot betale ekstra 127.500 kr. for bilen i forhold til den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 400.000 kr. med samme 8-trins automatgear.

Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en eCrafter formentlig kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.
I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, hvis man kommer på motorvej – om end bilen primært er beregnet til bykørsel.

Følg strømforbruget
Mester Tidende har prøvet den forhjulstrukne eCrafter i ganske tæt trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt. Kørestillingen er behagelig som i den normale Crafter. Det 8-trins automatgear skifter silkeblødt.
Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Det er pakke- og kurérkørsel, der især er i fokus, men også visse håndværkere kan få glæde af bilen. Og flere erhverv, hvis det gøres billigere at parkere i byen med en elbil.

Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Litium-ion batterierne under gulvet stjæler lidt af læssehøjden.

Søstermodellen eTGE fra MAN var opsat anderledes end eCrafter – førstnævnte har en kraftig regenerering af bremseeffekten, så man faktisk kan køre den på speederen. Sådan var eCrafter ikke sat op. Begge samler dog strøm op ved f.eks. opbremsning.
På instrumentpanelet kan man løbende følge med i, hvor meget rækkevidde, der er tilbage – og det er en stor fordel. Bilen er helt støjfri (vi mærkede heller ikke dæk- og vindstøj). I øvrigt kan man ikke starte bilen, før man har lukket døren og spændt sikkerhedsselen.

eCrafter har bl.a. varmepumpe som standard – en stor fordel for komforten i bilen om vinteren, og så tærer man heller ikke på samme måde på batterierne. Hvis man kobler klimaanlægget til, kan man på touchscreen’en følge strømforbruget.


FAKTA OM VW eCRAFTER

• I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer.
• Topfarten er begrænset til 90 km/t.
• Bilen yder 136 hk og har et moment på 290 Nm.
• Batterieffekten er 35,8 kW. Al teknik er hentet hos koncernens eGolf.
• Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max opladning ekstra 20-23 minutter. Hjemme med mormorstik op til 17 timer.
• Har man en ladeboks i firmaet tager det fem timer og 20 minutter.
• Forbruget til 100 km kørsel svarer til cirka 2,1 liter diesel.
• Bilen kommer i to udgaver på 3,5- eller med 4,25 tons med nyttelast på henholdsvis knap én eller 1,75 tons. Varerummet er på 10,7 kubikmeter.
• Der ydes otte års garanti på bilen eller 160.000 km’s kørsel. Strømforbruget er 21,52 kWh pr. 100 km




Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Webshop-baseret møbelfirma vil have flere fysiske butikker

Varebiler
Har du også orden i den store værktøjskasse, mester ?

VVS-montør starter egen virksomhed og lægger ud med at lease tre spritnye kassebiler

NKT sælger fra

TL Byg har fokus på overskudsgraden

Danske arkitekter lærer af norsk træbyggeri

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Kontrakterne skal op af skuffen og ud på byggepladsen

Her er leverandøren til Svinkløvs nye træfacade

Minister: Slut med at stifte virksomhed for en krone

Seniorer får livsstilsboliger i ny Køge-bydel

MESTER HAK&HUG
Starter dine svende for sig selv, mester ?

Nogle svende vil hellere fakturere mesterløn end svendeløn, så de starter for sig selv. Men træerne vokser ikke ind i himlen

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Ny totalentreprise: Carlsberg klar til endnu et højhus

Gamle brædder bliver til offentlig terrasse

Er du klar til håndværkermesse, mester ?

Nedriver slipper for fængsel

Direktør stopper hos Würth Industri

Fylder 70: Hun er cand.scient, men blev omskolet til tømrer

Danmark har fået sin første svanemærkede bordplade

Aarsleff laver fundamenter til ny elforbindelse

Tæt på teknologi: Turen starter i Aarhus

Nu kan du komme helt tæt på den nye teknoogi i bygge- og anlægsbranchen

Pihl-konsortium bliver del af milliardprojekt

Er unge fodboldtalenter dine fremtidige lærlinge, mester ?

Opfordring: Gør det lettere at kombinere en erhvervsuddannelse med fodbold

Det handler om at være relevant

Arbejdsulykke: Mand klemt mellem lift og betonvæg

Trailere med kunstig intelligens

3F giver en hånd med: Uddanner betonfolk til akkordarbejde

Laver du Bilka-buler uden at lægge en seddel, mester ?

Brøndum-koncernen har fundet sin nye adm. direktør

Ugens konkurser - uge 37

Ugens nye virksomheder - uge 37

Overblik: Ugens rokader i byggeriets top

Mistede livet i brændeflækker

Verdens højeste trætårn bliver endnu højere

Vil vende kulsort fremtid for malerfaget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte værktøjsmaskiner kraner og udstyr købes

Historien om brandet AVANT "Starten var vanskelig!"

Bombesikrede skydedøre

Ny medarbejder hos Tempus Heat A/S

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Fremtidens træbyggeri slår rødder på Building Green

Så er vi i gang med Åbent Hus i det jyske - ses vi?

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Den driftsansvarliges pligter og opgaver

Skab tillid med klima ikon

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Derfor skal du bruge integreret kredsløbsbeskyttelse

WINCOVER® monteret på 1. etape af byggeriet på Sofiendal Enge

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Opdatering fra BOLIV i Gladsaxe

Ses vi til Milwaukee dag i Rødovre Trælast?

VinduesIndustriens formand fylder 60

Nyt murerværksted i Hvide Sande.

SE DET HELE - i flere niveauer

Lidt af dit og lidt af dat

KTR BoWex Buetandskoblinger

Få nu styr på virksomhedens software-licenser

Send til en kollega

0.266