23948sdkhjf

Skal du også køre el-bil, mester ?

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Flere byer kan måske kræve, at håndværkere kører el-biler. VW er klar med en eCrafter

Fossilfri transport i byen. Det stor øverst på ønskesedlen hos mange politikere i hele verden – og flere bystyrer har direkte stillet krav til, at de virksomheder, som arbejder for dem, skal skifte til el- brint eller biogas. Det gælder transportvirksomheder, men i lige så høj grad håndværkere.

VW har netop præsenteret deres elektriske udgave af den nye VW Crafter kaldet eCrafter. I øvrigt i lighed med den teknisk identiske søstermodel MAN eTGE.
Transportvirksomheder og håndværksmestre, der f.eks. vil indynde sig hos politikere, skal ifølge fabrikken blot betale ekstra 127.500 kr. for bilen i forhold til den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 400.000 kr. med samme 8-trins automatgear.

Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en eCrafter formentlig kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.
I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, hvis man kommer på motorvej – om end bilen primært er beregnet til bykørsel.

Følg strømforbruget
Mester Tidende har prøvet den forhjulstrukne eCrafter i ganske tæt trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt. Kørestillingen er behagelig som i den normale Crafter. Det 8-trins automatgear skifter silkeblødt.
Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Det er pakke- og kurérkørsel, der især er i fokus, men også visse håndværkere kan få glæde af bilen. Og flere erhverv, hvis det gøres billigere at parkere i byen med en elbil.

Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Litium-ion batterierne under gulvet stjæler lidt af læssehøjden.

Søstermodellen eTGE fra MAN var opsat anderledes end eCrafter – førstnævnte har en kraftig regenerering af bremseeffekten, så man faktisk kan køre den på speederen. Sådan var eCrafter ikke sat op. Begge samler dog strøm op ved f.eks. opbremsning.
På instrumentpanelet kan man løbende følge med i, hvor meget rækkevidde, der er tilbage – og det er en stor fordel. Bilen er helt støjfri (vi mærkede heller ikke dæk- og vindstøj). I øvrigt kan man ikke starte bilen, før man har lukket døren og spændt sikkerhedsselen.

eCrafter har bl.a. varmepumpe som standard – en stor fordel for komforten i bilen om vinteren, og så tærer man heller ikke på samme måde på batterierne. Hvis man kobler klimaanlægget til, kan man på touchscreen’en følge strømforbruget.


FAKTA OM VW eCRAFTER

• I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer.
• Topfarten er begrænset til 90 km/t.
• Bilen yder 136 hk og har et moment på 290 Nm.
• Batterieffekten er 35,8 kW. Al teknik er hentet hos koncernens eGolf.
• Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max opladning ekstra 20-23 minutter. Hjemme med mormorstik op til 17 timer.
• Har man en ladeboks i firmaet tager det fem timer og 20 minutter.
• Forbruget til 100 km kørsel svarer til cirka 2,1 liter diesel.
• Bilen kommer i to udgaver på 3,5- eller med 4,25 tons med nyttelast på henholdsvis knap én eller 1,75 tons. Varerummet er på 10,7 kubikmeter.
• Der ydes otte års garanti på bilen eller 160.000 km’s kørsel. Strømforbruget er 21,52 kWh pr. 100 km


Hold dig opdateret med Mester Tidende

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu

46-årig kvinde mister livet ved arbejdsulykke i Glumsø

Efter nedgang på bundlinjen: Nu bugner ordrebøgerne

Elektrikere lever livet farligt: Hver femte ramt af stød det seneste halve år

Nu skal indsamlingen af data fra den store undersøgelse blandt danske elektrikere bearbejdes

Håndværkerskole får ny direktør

Har du styr på den mentale sundhed, mester?

Spildevand fra tre kommuner: Udvider renseanlæg for 50 mio. kroner

EnviDan og Jakobsen & Blindkilde skal udvide Mariagerfjord Renseanlæg

Nyhedsbrev

6.844 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Online Avis Arkiv

Lærlingenes Hus tager digitalt kæmpeskridt

Plus

Se listen: Over 1.000 byggefirmaer har søgt lønkompensation

Samlet set har bygge- og anlægsbranchen fået godkendt omkring 180 mio. kr. fra lønkompensationsordningen til at komme gennem coronakrisen

Kendt byggematador bryder loven: Fortsætter på trods af forbud

HC Container præsterer største overskud i otte år

Se her mester: Gamle dieselhakkere forbydes i de store byer

Fra den 1 juli, 2020 har ældre, dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler ikke har adgang til København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, med mindre de har monteret et partikelfilter.

Vagtskifte: SMV’erne skifter topchef

De små og mellemstore virksomheder får en synlig frontfigur, der ikke er bange for at kalde en spade for en spade

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Nyt fra byggecentrene
Bornholm har kostet på bunden hos Bygma

Hun er ny topchef for Lederne

Den hidtidige viceadministrerende direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris, er tiltrådt som administrerende direktør i Ledernes Hovedorganisation

Thor mod terror: Bænk kan holde løbske lastbiler stangen

Plus

Ugens konkurser - uge 22

Grøn omstilling: Ny frivillig bæredygtighedsklasse

Træ-direktør: Lokalplaner bremser træbyggeri

Økonomiaftale for 2021 sikrer kommunerne et højere anlægsniveau

Dansk Byggeri: Tommel op for ny kommuneaftale

Idealcombi skal levere 6.000 kvadratmeter aarhusiansk lysindfald

Anker Hansen & Co. går konkurs

Kommuner melder om rekordmange rotter

Tidligere topchef ny i Ase-bestyrelse

Nye tal: Færre coronakonkurser i Jylland end i København

Plus

Fyld ordrebogen.: Her er der nye byggeopgaver på vej

El- og vvs-virksomheder: Krisen bider sig fast

Plus

Ugens konkurser - uge 21

Blev låst inde i jem & fix og bad om hjælp på Facebook

Medie: Byggeriet frygter go-stop-go politik i kølvandet på Corona-krisen

Ny direktør ved roret hos vindues- og dørproducent

Bülow Huse reddet fra tvangsopløsning

Plus

Ugens konkurser - uge 20

Købte flygtningelandsby for 0 kroner: Nu går planerne i vasken

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny spine release fra Projectspine

Södras brandimprægnering C260 Xteriør blåstemplet

Hvorfor skal hospitaler være så kedeligt indrettet?

Undgå fugt og skimmelsvampe

Metal briketpresser

Foretag totaløkonomiske beregninger med LCCbyg

Prysmian Finland skal levere søkabel til Saimaa søen

Mobil aircondition - testet af Teknologisk Institut

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Hvad har en elevatorvirksomhed med cyklernes dag at gøre?

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Moelven startede året positivt

GTS-institutternes teknologiske infrastruktur

Charles Christensen A/S har vundet stor rammeaftale

Optimer din ledelsesrapportering med et ERP-system

INGEN glaslister

Sammenligning af kabinetkølere

Valsning og kantbukning af stål = H. Nielssons Maskinfabrik

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

NOMO anvender en "total cost of ownership" indgangsvinkel

Ollerup Maskinfabrik tilbyder komplekse konstruktioner

Brugervenlig bindetråd optimerer dit armeringsprojekt

Tør du tage springet?

Send til en kollega

0.171