23948sdkhjf

Skal du også køre el-bil, mester ?

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Flere byer kan måske kræve, at håndværkere kører el-biler. VW er klar med en eCrafter

Fossilfri transport i byen. Det stor øverst på ønskesedlen hos mange politikere i hele verden – og flere bystyrer har direkte stillet krav til, at de virksomheder, som arbejder for dem, skal skifte til el- brint eller biogas. Det gælder transportvirksomheder, men i lige så høj grad håndværkere.

VW har netop præsenteret deres elektriske udgave af den nye VW Crafter kaldet eCrafter. I øvrigt i lighed med den teknisk identiske søstermodel MAN eTGE.
Transportvirksomheder og håndværksmestre, der f.eks. vil indynde sig hos politikere, skal ifølge fabrikken blot betale ekstra 127.500 kr. for bilen i forhold til den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 400.000 kr. med samme 8-trins automatgear.

Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en eCrafter formentlig kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.
I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, hvis man kommer på motorvej – om end bilen primært er beregnet til bykørsel.

Følg strømforbruget
Mester Tidende har prøvet den forhjulstrukne eCrafter i ganske tæt trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt. Kørestillingen er behagelig som i den normale Crafter. Det 8-trins automatgear skifter silkeblødt.
Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Det er pakke- og kurérkørsel, der især er i fokus, men også visse håndværkere kan få glæde af bilen. Og flere erhverv, hvis det gøres billigere at parkere i byen med en elbil.

Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Litium-ion batterierne under gulvet stjæler lidt af læssehøjden.

Søstermodellen eTGE fra MAN var opsat anderledes end eCrafter – førstnævnte har en kraftig regenerering af bremseeffekten, så man faktisk kan køre den på speederen. Sådan var eCrafter ikke sat op. Begge samler dog strøm op ved f.eks. opbremsning.
På instrumentpanelet kan man løbende følge med i, hvor meget rækkevidde, der er tilbage – og det er en stor fordel. Bilen er helt støjfri (vi mærkede heller ikke dæk- og vindstøj). I øvrigt kan man ikke starte bilen, før man har lukket døren og spændt sikkerhedsselen.

eCrafter har bl.a. varmepumpe som standard – en stor fordel for komforten i bilen om vinteren, og så tærer man heller ikke på samme måde på batterierne. Hvis man kobler klimaanlægget til, kan man på touchscreen’en følge strømforbruget.


FAKTA OM VW eCRAFTER

• I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer.
• Topfarten er begrænset til 90 km/t.
• Bilen yder 136 hk og har et moment på 290 Nm.
• Batterieffekten er 35,8 kW. Al teknik er hentet hos koncernens eGolf.
• Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max opladning ekstra 20-23 minutter. Hjemme med mormorstik op til 17 timer.
• Har man en ladeboks i firmaet tager det fem timer og 20 minutter.
• Forbruget til 100 km kørsel svarer til cirka 2,1 liter diesel.
• Bilen kommer i to udgaver på 3,5- eller med 4,25 tons med nyttelast på henholdsvis knap én eller 1,75 tons. Varerummet er på 10,7 kubikmeter.
• Der ydes otte års garanti på bilen eller 160.000 km’s kørsel. Strømforbruget er 21,52 kWh pr. 100 km


Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

MESTER HAK&HUG
Hårdt pressede byggecentre skal konkurrere på andet end prisen

Nyt fra byggecentrene
Jysk byggemarkeds-kæde køber Optimera

Med overtagelsen af Optimera bliver Davidsen Tømmerhandel fordoblet i størrelse og den 3. største kæde på det professionelle marked

Hun skal føre murværket ind i ny tidsalder

Aalborg Portland indsætter ny specialbygget flåde

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre nye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere godt én million ton cement om året

Varebiler
Sol- og håndcreme ødelægger din bil, mester !

Nyhedsbrev

Elindco afløser konkursramt entreprenør på institutionsbyggeri

Online Avis Arkiv

Nyt fra byggecentrene
Nye ansigter hos trægrossister

Stemmestyret byggerobot skærer plader på kommando

Den stemmestyrede byggerobot Amigo kan spare håndværkere for tid og besvær. Nu har et garvet robotpar investeret i foretagendet

Effektiv kalkulation sikrer sunde projekter

Nyt køretøj suger huller i vejen

Inter Primo runder seks årtiers milepæl

Stålgrossist satser på kabler og elforsyning

Elselskaber advarer: Elnettet er slet ikke klar til en sværm af elbiler

Varebiler
Rigspolitiet: Færre tyverier fra varebiler

I 2018 faldt antallet af anmeldelser med 13 pct. i forhold til 2017

Varebiler
Tyve tømte kloakmesters bil to gange i træk

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Direktør utilfreds med få bud på lufthavne i Grønland

En langstrakt proces og mangel på afklaring har fået flere selskaber til at melde fra, siger lufthavnschef.

Speeder installationsarbejdet op med præisolerede rør

Bygger boliger på havnen for 85 mio. kroner

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Lyn tager livet af gadelys for en million kroner

SE VIDEO: Modificeret gravemaskine på skovarbejde

For MT Skovservice giver ombyggede Hitachi-gravemaskiner en større fleksibilitet end skovmaskiner

Nyt fra byggecentrene
Byggecenterkæde: Håndværkerne bedre til at beskytte sig mod solen

SPECIALAVIS: Vand- og afløb kan også være sexet

Rørcenterdagene er vand- og afløbsbranchens svar på Folkemødet på Bornholm

Nyt fra byggecentrene
Han får ansvaret for stålsalget hos teknik- og stålgrossist

Ugens konkurser - uge 24

Tyveri af ikoniske gadebænke

Stadig fuld knald på byggeriet

Arbejdsulykke: Håndværker sømmet fast i tre meters højde

Tvilum-konkurrent i betalingsstandsning

MESTER HAK&HUG
Folkemøde: Fadbamser og dialog i øjenhøjde

MesterTips
Husk at indberette dit årsresultat, mester

Glaseksperten får ny intern salgsassistent

Ild i spånsilo krævede brandslukning

Dør- og vinduesfabrik får ny direktør

Ugens konkurser - uge 23

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sidste dag med 40% besparelse på Pro One blæsepistolen

Har du også resttræ, éngangspaller, og andet der skal neddeles til flis?

NYHED: vejledning om træspær i tagkonstruktioner

SF6-gas autorisationskursus

Brug for fokus på arbejdsudbuddet fra det nye Folketing

Applied VariMount350 Kompressor

Dansk Halbyggeri til rejsegilde på ny stor idrætshal i Køge

Vinkøleanlæg uden udedel - stabil kølig temperatur og relativ luftfugtighed

PANELBYG sælger Hardeman Byggesystem til hele Skandinavien.

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

Har du ondt i CO2-samvittigheden, så findes hjælpen inden for boligens fire vægge

Byudvikling er en kontinuerlig proces, så planlæg for det ukendte

Få overblik over medarbejdernes kompetencer og behov for efteruddannelse

Sidste chance for at spare 40% på Pro One blæsepistolen

Har du et favorit bæredygtigt produkt eller person?

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Erik Vestergaard fylder 60 år

Forbered dig til høst med en BSV kornskovl!

Nyt samarbejde i Nordjylland

Vurdering af spændingskvalitet i henhold til tekniske betingelser

Stærk profil skal bringe murværk ind i fremtiden

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institu...

Fischer Vidensbrev om bæredygtige certificeringer

Send til en kollega

0.229