Skal du også køre el-bil, mester ?

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Flere byer kan måske kræve, at håndværkere kører el-biler. VW er klar med en eCrafter

Fossilfri transport i byen. Det stor øverst på ønskesedlen hos mange politikere i hele verden – og flere bystyrer har direkte stillet krav til, at de virksomheder, som arbejder for dem, skal skifte til el- brint eller biogas. Det gælder transportvirksomheder, men i lige så høj grad håndværkere.

VW har netop præsenteret deres elektriske udgave af den nye VW Crafter kaldet eCrafter. I øvrigt i lighed med den teknisk identiske søstermodel MAN eTGE.
Transportvirksomheder og håndværksmestre, der f.eks. vil indynde sig hos politikere, skal ifølge fabrikken blot betale ekstra 127.500 kr. for bilen i forhold til den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 400.000 kr. med samme 8-trins automatgear.

Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en eCrafter formentlig kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.
I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, hvis man kommer på motorvej – om end bilen primært er beregnet til bykørsel.

Følg strømforbruget
Mester Tidende har prøvet den forhjulstrukne eCrafter i ganske tæt trafik i Hamburg, og bilen er både lynhurtig og særdeles letkørt. Kørestillingen er behagelig som i den normale Crafter. Det 8-trins automatgear skifter silkeblødt.
Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Det er pakke- og kurérkørsel, der især er i fokus, men også visse håndværkere kan få glæde af bilen. Og flere erhverv, hvis det gøres billigere at parkere i byen med en elbil.

Ved testkørslen i Hamburg var der både biler med last (400 kg ballast) og uden ballast. Men da en elbil har fuldt moment fra 0 km/t, mærkede vi ikke forskel.
Litium-ion batterierne under gulvet stjæler lidt af læssehøjden.

Søstermodellen eTGE fra MAN var opsat anderledes end eCrafter – førstnævnte har en kraftig regenerering af bremseeffekten, så man faktisk kan køre den på speederen. Sådan var eCrafter ikke sat op. Begge samler dog strøm op ved f.eks. opbremsning.
På instrumentpanelet kan man løbende følge med i, hvor meget rækkevidde, der er tilbage – og det er en stor fordel. Bilen er helt støjfri (vi mærkede heller ikke dæk- og vindstøj). I øvrigt kan man ikke starte bilen, før man har lukket døren og spændt sikkerhedsselen.

eCrafter har bl.a. varmepumpe som standard – en stor fordel for komforten i bilen om vinteren, og så tærer man heller ikke på samme måde på batterierne. Hvis man kobler klimaanlægget til, kan man på touchscreen’en følge strømforbruget.


FAKTA OM VW eCRAFTER

• I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer.
• Topfarten er begrænset til 90 km/t.
• Bilen yder 136 hk og har et moment på 290 Nm.
• Batterieffekten er 35,8 kW. Al teknik er hentet hos koncernens eGolf.
• Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max opladning ekstra 20-23 minutter. Hjemme med mormorstik op til 17 timer.
• Har man en ladeboks i firmaet tager det fem timer og 20 minutter.
• Forbruget til 100 km kørsel svarer til cirka 2,1 liter diesel.
• Bilen kommer i to udgaver på 3,5- eller med 4,25 tons med nyttelast på henholdsvis knap én eller 1,75 tons. Varerummet er på 10,7 kubikmeter.
• Der ydes otte års garanti på bilen eller 160.000 km’s kørsel. Strømforbruget er 21,52 kWh pr. 100 km




Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Er du klar til håndværkermesse, mester ?

Nedriver slipper for fængsel

Danmark har fået sin første svanemærkede bordplade

Tæt på teknologi: Turen starter i Aarhus

Nu kan du komme helt tæt på den nye teknoogi i bygge- og anlægsbranchen

Fylder 70: Hun er cand.scient, men blev omskolet til tømrer

Det handler om at være relevant

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Aarsleff laver fundamenter til ny elforbindelse

Direktør stopper hos Würth Industri

Pihl-konsortium bliver del af milliardprojekt

Er unge fodboldtalenter dine fremtidige lærlinge, mester ?

Opfordring: Gør det lettere at kombinere en erhvervsuddannelse med fodbold

Barslund-selskab henter profil fra landinspektørbranchen

Nordjysk entreprenør vinder totalentreprise i Vinge

Lemvigh-Müller investerer i avanceret rørbearbejdning

Arbejdsulykke: Mand klemt mellem lift og betonvæg

Trailere med kunstig intelligens

Danske vinduer på vulkanø

3F giver en hånd med: Uddanner betonfolk til akkordarbejde

Laver du Bilka-buler uden at lægge en seddel, mester ?

MT Højgaard nedjusterer: Ramt af MGO-dom

Brøndum-koncernen har fundet sin nye adm. direktør

Ugens konkurser - uge 37

Ugens nye virksomheder - uge 37

HTX-piger knækkede koden til fremtidens maskiner

Overblik: Ugens rokader i byggeriets top

Mistede livet i brændeflækker

Verdens højeste trætårn bliver endnu højere

Vil vende kulsort fremtid for malerfaget

EUC Nordvestsjælland: Vi har knækket kurven

Ny topchef i Bang & Beenfeldt

Designfejl lukker Danmarks dyreste forbrændingsanlæg

Storebæltstunnel sikres mod stigende vandmasser

Gulvfirma lukker afdeling

Ugens nye virksomheder - uge 36

Ugens konkurser - uge 36

Overblik: De seneste rokader i byggeriets top

Online messe: Fra sikkerhedssko til rundsavsklinger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

LUREM C400/5 fuldkombineret 2018 version!

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Byggepladser - fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø.

IBIX på tur i Humlebæk

InVentilate kan fejre MicroVent nr. 10.000

Stigende interesse i digitale værktøjer blandt branchens fagentreprenører

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Kom til Milwaukee BIG RED truck event!

Alt om BR18 samlet i ny SBi-anvisning

Slip for besværet med flere leverandører til ventilationsløsninger - MultiAir sørger for alt

Ny afdelingschef service Odense

Oplev masser live demo af entreprenørmateriel samt svejse- og skæreudstyr

Besøg vores nye hjemmeside

Godt indeklima giver økonomisk gevinst

Endnu en ERIKKILA SPARTAN traverskran er leveret til en kunde

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Håndtering af brandsager

Titan Semi-Pro Control Max HEA

Seminar om effektiv og sikker datahåndtering d. 2/10 hos IDA

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygg...

Læs Dansk VVS 8

Skal du nå at tage et suppleringskursus inden for arbejdsmiljø i 2018?

Lille maskine stor effekt

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

Send til en kollega

0.248