23948sdkhjf

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

Scania Danmarks administrerende direktør Marcus Holm kunne midt i september overrække nøglerne til 22 nye Scania R 450 sættevognstrækkere til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Det skete næsten fem år efter, at Forsvaret i slutningen af 2013 tog de første skridt i den indkøbsproces, der skal føre til udskiftning af mere end 1.300 pensionsmodne køretøjer.

Rygraden i Forsvarets lastbilflåde de næste 20 år
Undervejs i indkøbsprocessen meldte et antal interesserede leverandører sig i kampen om den store ordre på de mange militærkøretøjer, og efter et intenst udskilningsløb med omfattende evalueringer og testkørsler stod Scania i marts 2017 tilbage med en underskrevet kontrakt på den samlede leverance. Den omfatter en blanding af landevejs- og terrænkøretøjer herunder panserede køretøjer, som de kommende 20 år skal udgøre rygraden i Forsvarets lastbilflåde.

- Vi har i de senere år arbejdet intensivt på dette store lastbilindkøb. Det har været en lang proces, men det har også været en lærerig, positiv og meget udviklende proces, sagde vicechef ved Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, brigadegeneral Anders Mærkedahl Pedersen til overdragelsesceremonien af de første lastbiler.

- Vi har virkelig arbejdet intensivt med at afdække Forsvarets mange forskellige behov til køretøjsflåden. Som noget nyt har vi puljet lastbilindkøbet på vegne af alle myndigheder inden for Forsvarsministeriets koncern, så vi får en enhedsflåde. Det giver stordriftsfordele på økonomi, teknik, service og vedligeholdelse, tilføjede Anders Mærkedahl Pedersen.

10 nye lastbiler om måneden
De første 22 af de mange hundrede nye lastbiler er af typerne R 450 A4x2NA og R 450 A6x4NA, hvilket vil sige henholdsvis 2- og 3-akslede sættevognstrækkere til landevejskørsel. De er leveret i Forsvarets karakteristiske farver men med forholdsvis ”civile” specifikationer, og senere i år følger yderligere ca. 50 nye Scania af forskellige typer.

Ved udgangen af 2018 vil Forsvaret således have fået leveret godt 70 nye Scania, og fra og med 2019 og adskillige år frem kommer der yderligere ca. 10 nye Scania til hver måned. I slutningen af 2020 forventes de første pansrede varianter at blive leveret, og året efter vil der også indgå terrængående lastbiler i leverancerne.

I Scanias leverancer vil der både indgå 2-, 3- og 4-akslede lastbiler. Grundtanken i Forsvarets nye lastbilindkøb er, at selve lastbilerne skal udgøre en mobil platform for de mange forskellige typer udstyr, som både Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet og Hjemmeværnet råder over. Udstyret monteres efter et modulprincip på og i forskellige typer containere, der hurtigt kan monteres og afmonteres i forhold til det udstyr, der er brug for i en given situation.

Ud over de standardiserede køretøjer vil nogle af de nye Scania dog blive opbygget til blandt andet blokvognskørsel, med kran og til andre specialopgaver, hvor containerløsningen ikke egner sig.

Modulopbyggede lastbiler med modulopbyggede opbygninger
Scania modulsystem gør producenten i stand til at levere et meget bredt udvalg af lastbiler til forskellige opgaver ved brug af et forholdsvis lille antal hovedkomponenter. Det gælder for eksempel førerhuse, motorer, chassiser, transmissioner og aksler, der kan kombineres på et utal af måder.

Med Scanias modulopbyggede lastbilprogram i kombination med Forsvarets modulopbyggede opbygninger og udstyr i containere vil Forsvaret derfor kunne løse såvel logistiske såvel som operationelle opgaver baseret på samme produktplatform. Det giver maksimal fleksibilitet og er samtidig med til at optimere den samlede investering.

Takket være modulprincippet både på lastbilerne og deres opbygninger fastlåses de derfor ikke til bestemte arbejdsopgaver, hvilket er en af grundende til at mindske størrelsen på Forsvarets fremtidige lastbilsflåde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125