23948sdkhjf

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

Scania Danmarks administrerende direktør Marcus Holm kunne midt i september overrække nøglerne til 22 nye Scania R 450 sættevognstrækkere til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Læs også: Scania har stor succes med udlejning

Det skete næsten fem år efter, at Forsvaret i slutningen af 2013 tog de første skridt i den indkøbsproces, der skal føre til udskiftning af mere end 1.300 pensionsmodne køretøjer.

Rygraden i Forsvarets lastbilflåde de næste 20 år
Undervejs i indkøbsprocessen meldte et antal interesserede leverandører sig i kampen om den store ordre på de mange militærkøretøjer, og efter et intenst udskilningsløb med omfattende evalueringer og testkørsler stod Scania i marts 2017 tilbage med en underskrevet kontrakt på den samlede leverance. Den omfatter en blanding af landevejs- og terrænkøretøjer herunder panserede køretøjer, som de kommende 20 år skal udgøre rygraden i Forsvarets lastbilflåde.

- Vi har i de senere år arbejdet intensivt på dette store lastbilindkøb. Det har været en lang proces, men det har også været en lærerig, positiv og meget udviklende proces, sagde vicechef ved Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, brigadegeneral Anders Mærkedahl Pedersen til overdragelsesceremonien af de første lastbiler.

- Vi har virkelig arbejdet intensivt med at afdække Forsvarets mange forskellige behov til køretøjsflåden. Som noget nyt har vi puljet lastbilindkøbet på vegne af alle myndigheder inden for Forsvarsministeriets koncern, så vi får en enhedsflåde. Det giver stordriftsfordele på økonomi, teknik, service og vedligeholdelse, tilføjede Anders Mærkedahl Pedersen.

10 nye lastbiler om måneden
De første 22 af de mange hundrede nye lastbiler er af typerne R 450 A4x2NA og R 450 A6x4NA, hvilket vil sige henholdsvis 2- og 3-akslede sættevognstrækkere til landevejskørsel. De er leveret i Forsvarets karakteristiske farver men med forholdsvis ”civile” specifikationer, og senere i år følger yderligere ca. 50 nye Scania af forskellige typer.

Ved udgangen af 2018 vil Forsvaret således have fået leveret godt 70 nye Scania, og fra og med 2019 og adskillige år frem kommer der yderligere ca. 10 nye Scania til hver måned. I slutningen af 2020 forventes de første pansrede varianter at blive leveret, og året efter vil der også indgå terrængående lastbiler i leverancerne.

I Scanias leverancer vil der både indgå 2-, 3- og 4-akslede lastbiler. Grundtanken i Forsvarets nye lastbilindkøb er, at selve lastbilerne skal udgøre en mobil platform for de mange forskellige typer udstyr, som både Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet og Hjemmeværnet råder over. Udstyret monteres efter et modulprincip på og i forskellige typer containere, der hurtigt kan monteres og afmonteres i forhold til det udstyr, der er brug for i en given situation.

Ud over de standardiserede køretøjer vil nogle af de nye Scania dog blive opbygget til blandt andet blokvognskørsel, med kran og til andre specialopgaver, hvor containerløsningen ikke egner sig.

Modulopbyggede lastbiler med modulopbyggede opbygninger
Scania modulsystem gør producenten i stand til at levere et meget bredt udvalg af lastbiler til forskellige opgaver ved brug af et forholdsvis lille antal hovedkomponenter. Det gælder for eksempel førerhuse, motorer, chassiser, transmissioner og aksler, der kan kombineres på et utal af måder.

Med Scanias modulopbyggede lastbilprogram i kombination med Forsvarets modulopbyggede opbygninger og udstyr i containere vil Forsvaret derfor kunne løse såvel logistiske såvel som operationelle opgaver baseret på samme produktplatform. Det giver maksimal fleksibilitet og er samtidig med til at optimere den samlede investering.

Takket være modulprincippet både på lastbilerne og deres opbygninger fastlåses de derfor ikke til bestemte arbejdsopgaver, hvilket er en af grundende til at mindske størrelsen på Forsvarets fremtidige lastbilsflåde.

Mere om: Scania Danmark
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Top 5:Her er byggeriets mest IT-modne virksomheder

Se hvem der er Danmarks mest IT-modne håndværks- og entreprenørvirksomheder 2018

På et år: ABC Pavilloner fordobler staben

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

MesterTips
Lad robot rykke for ubetalte regninger, mester !

Nordjysk entreprenør vinder Østre Landsret

Nyhedsbrev

Typehuskæmpe udvider leverandørsamarbejde

Online Avis Arkiv

Keflico opkøber Danmarks mest bæredygtige træimportør

SMS'er under kørsel koster snart et klip i kørekortet

Nyt fra byggecentrene
Tidligere partner raser over Idealcombi: Samarbejde var ikke lykkeligt

Smider trecifret millionbeløb: Kapitalfond køber producent af armeringsstål

Facility Management-koncern satser på lærlinge

MESTER HAK&HUG
Gør din virksomhed mere lønsom, mester!

Teknologisk set er byggeriet med helt fremme når det gælder effektiv produktion. Driftsmæssigt halter det.

Syddansk pallefirma går konkurs

Varebiler
Klar til vinterkørsel, mester ?

Varebiler
Trailere går som varmt brød

Kartelsag: Entreprenører slipper for millionbøde

Adserballe & Knudsen bygger DGNB-institution

Værktøjstest
Bosch værktøjs-event trækker folk til

Værktøjstest
Ren byggeplads: Hæng akku-støvsugeren på ryggen

Totalentreprise: JFP Murer & Tømrer river ned og bygger nyt

Pris til NCC for sikkerhed

IT-værktøj
Få bedre kostpriser på byggeprojektet

MESTER HAK&HUG
Har du også hånden nede i pille glasset, mester ?

Mange håndværkere må starte dagen med at tage smertestillende piller

Elektrikerlærlinge får livsfarlige stød

Velux-sag rammes af endnu et tilbageslag: Anklageren er stoppet

Rollemodel: Sådan kom vi på IT-vognen

Hver fjerde dansker tager piller for at klare jobbet

Ugens nye virksomheder - uge 49

Ugens konkurser - uge 49

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Arbejder sort i flere timer

Metroselskab får millionbøde - arbejdere var i livsfare

Skoleelever i Kolding giver nedslidte vinduer nyt liv

Håndværkerfradraget stiger til næste år

Altanproducent lander norsk aftale

3

Kom brødre lad os rejse !

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kloakrørlæggeruddannelsen - nu også i Randers

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Fredericia - og han tager gerne ansvar

BIM og Danske Landskabsarkitekter

EffiMat ønsker glædelig jul og godt nytår

Vil du være kloakmester i 2019? Næste holdstart er 4. februar 2019

Vil du være helt skarp på fremtidens firmware?

Fibox inspektions-vinduer til montering på alle typer materialer

Net-tekniker

300 dage uden ulykker i Irmabyen

PanPac ønsker glædelig jul og godt nytår

Brandsikring af det nye Regionshospital i Gødstrup

Nyt hus i funkisstil i Nørresundby med Sundolitt KUB

Moovit - ikke bare en køkkenskuffe!

Nyt lift-katalog fra CP

Dansk Byggeri IT-messe 2019

Varmepumpe uden udedel - bestil på webshop!

Vault Workshop

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

KTR BoWex Buetandskobling

Bliv klogere på varmestyringsmodulet i CleverHouse

C2Elements teglbaguettes gør Midtbyens Gymnasium i Viborg til noget særligt

arkitekterne BJØRK & MAIGÅRD ApS tegner luksus alpevillaer i Gug Alper

Uddannelsesansvarlig, der skal få unge ind i tagdækkerfaget

Glædelig jul og godt nytår

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Send til en kollega

0.259