23948sdkhjf

Er du klar mester: Robotter bestiller serviceteknikere

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Rejsen mod flere digitale arbejdsprocesser er kun lige begyndt

Som led i arbejdet mod at nå Københavns Kommunes mål om effektivisering af ejendomsdriften overtog facility management-koncernen Coor tidligere i år service og vedligehold af tekniske anlæg på over to millioner kvadratmeter i København. Det sker blandt andet ved hjælp af intelligente og digitale løsninger. For at øge effektiviteten og højne sikkerheden bliver en del af kontakten mellem kommunen og Coor nu håndteret af ny robotteknologi

Skal der bestilles ekstra eftersyn til en eltavle, eller skal en servicetekniker eller fagmand tilkaldes til en bygning, så er det Københavns Kommunes ejendomsenhed (Københavns Ejendomme & Indkøb, der kontakter Coor. Men i stedet for, at telefonopkald eller bestillingsformularer håndteres af medarbejdere i hver ende, så bliver en stor del af kontakten mellem kommunen og Coor nu håndteret af robotter.

Skræddersyet robot
Med næsten 300 bygninger under administration er der en høj grad af gentagelse i arbejdet med bestilling af opgaver. Selve processen går grundlæggende ud på, at når en medarbejder i Københavns Ejendomme & Indkøb sender en opgave til Coors mailbox, læser en medarbejder e-mailen og indtaster bestillingen i Coors system. Det er den opgave, der nu løses af en robot, som er specialtrænet i at læse indholdet i bestillings-e-mails og selv kan registrere ordren i Coors bestillingssystem. Den større administrative opgave bliver dermed løst uden menneskelig involvering.

- Det er vigtigt, at vores medarbejdere har været med i processen og føler sig motiverede, og det er de ikke med ensidige gentagne arbejdsprocesser. Udviklingen af robotteknologien er derfor bl.a. sket af hensyn til vores medarbejderne. Samtidig minimeres menneskelige fejl, mens kvalitet og effektivitet af registreringen af arbejdsordrerne fra brugerne stiger. På sekundet bliver kundens data nu overført til vores system. Man kan derfor godt sige, det er et paradigmeskift inden for kundeservice, fortæller Thomas Fog, der er driftsdirektør hos Coor

Teknologi med gevinst
Systemet, som Coor benytter, er udviklet i samarbejde med analysehuset IIH Nordic, der er en af landets førende i datadrevne strategier og udvikling. Selv om teknologien har været anvendt i et års tid i få brancher, er det ifølge Mikkel Lundø, COO hos IIH Nordic, helt nyt, at man benytter den inden for facility management-industrien.

- Det er en relativt ny teknologi, og den bruges p.t. primært til at automatisere egne processer inden for en given virksomhed. Men der er stort potentiale i at benytte robotteknologien også på tværs af virksomheder, og her er Københavns Kommune og Coor absolut langt fremme i effektivisering af arbejdsgange på tværs af selskaber fortæller COO´en og tilføjer:

- Det er ikke ligesom kunstig intelligens, hvor teknologien lærer og udvikler sig i takt med, at den bliver brugt. Men til handlinger med mange repetitioner, som her hvor Københavns Ejendomme & Indkøb bestiller service, er der en stor gevinst i teknologien – man sikrer et standardiseret datainput og undgår menneskelige fejl.

Mikkel Lundø uddyber videre, at der er et fremtidigt potentiale i at kombinere robotteknologien med machine learning, altså kunstig intelligens. Blandt andet til at kunne forstå mundtlige ordrer og omsætte dem til bestillinger, der via robotten bliver sendt videre til bestillingssystemet.

Flere digitale initiativer
Ifølge Thomas Fog er Coors rejse mod flere digitale arbejdsprocesser kun lige begyndt.

- Vi er jo en innovativ virksomhed og har hele tiden en masse planer og tanker og en række initiativer i støbeskeen. Det her er den første løsning af sin art inden for denne type teknologi, og i forbindelse med nye teknologier er det vigtigt at sikre, at medarbejderne er med på rejsen fra starten, så de forstår teknikken og ser fordelene ved den. Det gælder jo om at skabe værdi for kunden, og det kræver, at medarbejderne forstår alle fordelene og kan omsætte kundernes behov og krav til værdiskabende løsninger.

Kontrakten mellem Coor og Københavns Kommune løber indtil udgangen af 2021.
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Gamle håndværksfag kommer i spil på Fyn

Nyt fra byggecentrene
VVS-grossist laver super-sælgere

Bestyrelse og direktion på plads i Tekniq Arbejdsgiverne

Bravida køber Buchreitz A/S

Bravida køber op i Østdanmark

Nyhedsbrev

Endelig: Nyt akkordsystem på VVS-området

Samtidig reguleres prislisterne 4,3 pct. frem mod overenskomstforhandlingerne i 2020.

Online Avis Arkiv

VVS-firma runder omsætning på 200 mio.kr.

Har de seneste fire år løftet omsætningen med 90 pct.

VVS-branchen suger stadig lærlinge til sig

VVS-grossist lærer af e-handel i Kina

Solar vil købe 12 svenske filialer

14

Ny lov: Pas på, hvad du kører med, mester !

Ny godskørselslov rammer hjælpsomme håndværkere

Armaturproducent henter afdelingschef hos AO

Betonboss skal hjælpe nordjysk installatørfirma i vækst

Elektrikerne vil have mere i løn

Nyt fra byggecentrene
Sanistål går efter øget indtjening i 2019

VVS’19: Alt udsolgt til rekordmesse

Installatørvirksomhed vil ikke længere leve stille og godt

Bravida køber VVS-firma i Rødovre

Nyt fra byggecentrene
Øland køber Næstved-specialist

Pandaer i zoo får træstammer med indlagt varme

Elektrikere er gode til at tage hånd om hinanden

SIF Gruppen etablerer ny afdeling

Fabrikslukning koster nordjysk tavleproducent dyrt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hosted din BIMcloud og Licensserver

Svejsearbejde med certifikater på Sjælland og Lolland-Falster.

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig med på Fællesstanden

Invitation til følgegruppemøde om Bygninger som Ressourcebank

Kend konsekvenserne af din tilbudsgivning – tilmeld dig Dansk Byggeris kalkulationskursus 7-9. ma

Nye regler for entreprise-kontrakter

Ugens tilbud på brugt traverskran fra Stålspecialisten

Se på vinduer i virtuelle showrooms

Danmarks absolut højeste støjskærm

GROHE præsenterer sanitetskeramikserien - Cube - Den klare stilerklæring

Pizzi EASYPUR 890 limpåsmører fra Thrane Maskiner ApS

Aircold Komfortkøling

LPG bygger bro til fremtidens energiformer

Marechal stiksystem PF-serien til sværindustri

Generationsskifte hos ap facader a/s

Aarsleff og NetHire vil maksimere brugen af maskiner og værktøj i byggeriet

NYHED! Moelven Bolig Akustik - Mørk natur

Nyhed hos Steiness Liftcenter

Kombinerer dataoverførsel med koax i samme modul

Vi skal lære af hinanden

Mini Trans knipser, hvad de lover

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjyll...

Hyrdehøj Rejsegilde 26. marts 2019

Lakvogne fra Thrane Maskiner ApS

Introduktion til elmarkedet

Send til en kollega

0.349