23948sdkhjf

Slut med træsko og tommestokke

Nu skal et forsknings- og udviklingsprojekt udvikle en ny type forløb, så medarbejdere kan opdatere deres viden og evner, mens de er på jobbet.

Dolle, der er verdens største producent af lofttrapper, bliver formentlig én af de virksomheder, der deltager i projektet. Virksomheden har de senere år gennemgået en markant teknologisk udvikling, fortæller administrerende direktør Francois Grimal.

Det nye projekt søsættes af Professionshøjskolen UCN i samarbejde med en række andre europæiske uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

Projektet løber over de næste tre år med støtte fra Horizon2020, der er Europas største forsknings- og udviklingsprogram.

 - Vi skal hele tiden gøre tingene smartere og mere automatiseret, og vi har altid forsøgt at være på forkant med den teknologiske udvikling. Det er krævende – også for vores medarbejdere, der hele tiden skal følge med de nye teknologier.

For få år siden investerede Dolle mere end 45 mio. kr. i etablering af en moderne og automatiseret produktion af lofttrapper. Og det har haft betydning for, hvad medarbejderne skal kunne.

 - Det er slut med træsko og tommestokke. Nu skal vores medarbejdere betjene højteknologiske maskiner. Det betyder, at de skal være mere fleksible og tænke mere helhedsorienteret omkring udvikling og produktion af et produkt. De skal selvfølgelig også have en langt større teknisk indsigt og kunnen, når de skal betjene scannere, robotter og så videre, siger Francois Grimal.

Traditionel efteruddannelse duer ikke
Tovholder på projektet er Professionshøjskolen UCN, hvor studieleder Jens Christian Kløve ser et stort behov for kompetenceudvikling rundt omkring i produktionslandskabet.

Men virksomhederne har ikke tid til at sende medarbejderne på traditionel efteruddannelse, og derfor skal der tænkes nyt:

 - Hvis vi skal understøtte virksomhedernes vækstpotentiale, er det nødvendigt med et løft i kompetenceniveauet. Det viser talrige undersøgelser. Men der er hverken tid eller råd til, at deres medarbejdere skal på skolebænken. Vi er nødt til at uddanne dem on-the-job, og her bliver projektet ret banebrydende, for det er ikke særligt udbredt i dag, forklarer Jens Christian Kløve.

Hvordan det helt præcist skal foregå, skal man først til at finde ud af. Men allerede i dag står den nordjyske professionshøjskole med sin afdeling for efter- og videreuddannelse, UCN Act2learn, for en del kompetenceforløb i små og mellemstore industrivirksomheder, og den viden bliver central i udviklingen af de nye løsninger.

- Man taler i disse år meget om et mismatch mellem de kompetencer, som industrien har brug for, og dem som mange medarbejdere besidder. Det skyldes, at der gennem de senere år er kommet en del robotter og fuldautomatiserede maskiner ind i produktionen i mange virksomheder, og det kræver mere specialiserede kompetencer hos medarbejderne, forklarer Jens Christian Kløve.

Ud i Europa
Nu skal UCN og de øvrige parter i projektet så via en række analyser udvikle og afholde træningsforløb for udvalgte erhverv. Foruden Danmark kommer det blandt andet til at foregå i Irland, Spanien, Tyskland, Frankrig og Italien. Efterfølgende skal der laves fleksible koncepter for kompetenceudviklingsforløb, som kan udbredes til små og mellemstore virksomheder i det meste af Europa.

Direktøren for Dolle, Francois Grimal, ser frem til det nye projekt:

 - Vi er altid interesserede i, hvordan vi i samarbejde med viden- og uddannelsesinstitutioner kan holde vores medarbejderkompetencer ajour. Samtidig vil vi gerne inspireres af nogle, der har endnu mere forstand på den teknologiske udvikling og kompetencebehovene, end vi har. Dem der arbejder til hverdag med problemstillingerne og forsker i det, siger han.

I forbindelse med det nye projekt sætter UCN også ekstra fokus på, hvordan viden om de nye teknologier og fremtidens kompetencebehov inden for industrien kan indarbejdes i UCN’s tekniske uddannelser, der blandt andet tæller automationsteknolog, bygningskonstruktør og produktionsteknolog. Det sker også med støtte fra EU via EU-programmet Erasmus+.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109