23948sdkhjf

Nyudviklet vejstribe kan ses i regn og vintermørke

Halvdelen af året foregår den danske myldretidstrafik i mørke. Effektive vejstriber og kørebaneafmærkning er derfor afgørende for trafiksikkerheden på det danske vejnet.

Vejdirektoratet, Eurostar Danmark og Geveko Markings har derfor siden 2016 samarbejdet om at udvikle en helt ny type vejstribe, som skal øge synligheden, minimere støjgener og bidrage til en markant forbedret trafiksikkerhed i fremtiden.

Innovativ vejstribe giver høj synlighed
På de danske veje findes der i udgangspunktet to typer vejstriber – almindelige flade striber og de såkaldte rumlestriber, der støjer, når dækkene rammer stribernes kanter.

De flade striber er støjfrie, men de er samtidig svære at se i mørke, og når det er vådt. Det er derimod lettere at se de støjende rumlestriber, da deres mønster reflekterer billygterne. Til gengæld forhindrer støjen, at striberne kan bruges til andet end kantlinjer.

Udgangspunktet for udviklingen af den nye vejstribe, der har fået navnet Longdot, var derfor at samle de eksisterende vejstribers kvaliteter i ét produkt. Resultatet er en støjsvag vejstribe med høj refleksion og synlighed.

Orienteringstiden øges med 50 procent
I udviklingsfasen er Longdot blevet testet på Tirstrup Lufthavns arealer og Vejdirektoratets officielle teststrækning ved Gørlev.

På foranledning af Vejdirektoratet er der desuden udarbejdet en forskningsrapport, der undersøger bilisternes orienteringstid ved den nye stribe sammenlignet med almindelige vejstriber. Data fra denne rapport viser, at orienteringstiden – altså den tid man som bilist har til at reagere – øges med omkring 50 procent.

Vejdirektoratet har store forventninger
Hos Vejdirektoratet er der store forventninger til Longdot, der allerede bruges som forsøgsafmærkning ved blandt andet vejarbejde. Det fortæller fagprojektleder hos Vejdirektoratet, Kenneth Kjemtrup:

- I fremtiden forventer vi især at bruge Longdot til at øge trafiksikkerheden og fremkommeligheden på vores tresporede motorveje. Med de eksisterende vejstribers begrænsede synlighed trækker bilisterne i dag ud til kantlinjen i mørkt og vådt føre, så de bedre kan orientere sig. Resultatet er, at vi ikke udnytter de tre spors kapacitet optimalt. Det går ud over fremkommeligheden og øger risikoen for kødannelser. Med Longdot kan vi fremover få trafikken bedre fordelt. Det vil være til glæde for bilisterne, vejnettet og trafiksikkerheden.

Longdot forventes at være klar til udlægning på hele vejnettet i løbet af 2019.

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Top 5:Her er byggeriets mest IT-modne virksomheder

Se hvem der er Danmarks mest IT-modne håndværks- og entreprenørvirksomheder 2018

På et år: ABC Pavilloner fordobler staben

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

MesterTips
Lad robot rykke for ubetalte regninger, mester !

Typehuskæmpe udvider leverandørsamarbejde

Nyhedsbrev

Nordjysk entreprenør vinder Østre Landsret

Online Avis Arkiv

Keflico opkøber Danmarks mest bæredygtige træimportør

SMS'er under kørsel koster snart et klip i kørekortet

MESTER HAK&HUG
Gør din virksomhed mere lønsom, mester!

Teknologisk set er byggeriet med helt fremme når det gælder effektiv produktion. Driftsmæssigt halter det.

Syddansk pallefirma går konkurs

Smider trecifret millionbeløb: Kapitalfond køber producent af armeringsstål

Varebiler
Klar til vinterkørsel, mester ?

Facility Management-koncern satser på lærlinge

Varebiler
Trailere går som varmt brød

Nyt fra byggecentrene
Tidligere partner raser over Idealcombi: Samarbejde var ikke lykkeligt

Kartelsag: Entreprenører slipper for millionbøde

Adserballe & Knudsen bygger DGNB-institution

Værktøjstest
Bosch værktøjs-event trækker folk til

MESTER HAK&HUG
Har du også hånden nede i pille glasset, mester ?

Mange håndværkere må starte dagen med at tage smertestillende piller

Værktøjstest
Ren byggeplads: Hæng akku-støvsugeren på ryggen

Totalentreprise: JFP Murer & Tømrer river ned og bygger nyt

Pris til NCC for sikkerhed

IT-værktøj
Få bedre kostpriser på byggeprojektet

Elektrikerlærlinge får livsfarlige stød

Rollemodel: Sådan kom vi på IT-vognen

Velux-sag rammes af endnu et tilbageslag: Anklageren er stoppet

Hver fjerde dansker tager piller for at klare jobbet

Ugens nye virksomheder - uge 49

Ugens konkurser - uge 49

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Arbejder sort i flere timer

Metroselskab får millionbøde - arbejdere var i livsfare

Håndværkerfradraget stiger til næste år

Skoleelever i Kolding giver nedslidte vinduer nyt liv

Altanproducent lander norsk aftale

3

Kom brødre lad os rejse !

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ugens tilbud på brugt traverskran fra Stålspecialisten

Kloakrørlæggeruddannelsen - nu også i Randers

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Fredericia - og han tager gerne ansvar

BIM og Danske Landskabsarkitekter

EffiMat ønsker glædelig jul og godt nytår

Vil du være kloakmester i 2019? Næste holdstart er 4. februar 2019

Vil du være helt skarp på fremtidens firmware?

Fibox inspektions-vinduer til montering på alle typer materialer

Net-tekniker

300 dage uden ulykker i Irmabyen

PanPac ønsker glædelig jul og godt nytår

Brandsikring af det nye Regionshospital i Gødstrup

Nyt hus i funkisstil i Nørresundby med Sundolitt KUB

Moovit - ikke bare en køkkenskuffe!

Nyt lift-katalog fra CP

Dansk Byggeri IT-messe 2019

Varmepumpe uden udedel - bestil på webshop!

Vault Workshop

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

KTR BoWex Buetandskobling

Bliv klogere på varmestyringsmodulet i CleverHouse

C2Elements teglbaguettes gør Midtbyens Gymnasium i Viborg til noget særligt

arkitekterne BJØRK & MAIGÅRD ApS tegner luksus alpevillaer i Gug Alper

Uddannelsesansvarlig, der skal få unge ind i tagdækkerfaget

Glædelig jul og godt nytår

Send til en kollega

0.321