23948sdkhjf

Derfor byder DSV på schweizisk rival

DSV kan gå hen og blive én af verdens største transportkoncerner, hvis schweiziske Panalpina Welttransport Holding AG skulle gå hen og acceptere et opkøbstilbud fra den danske transportkoncern.

Buddet på over 26 milliarder kroner, der blev fremsat onsdag, er helt i tråd med DSVs aggressive opkøbsstrategi. Senest forsøgte DSV i oktober måned at bejle til hollandske Ceva Logistics, som dog endte med at afvise den danske transportkoncerns tilbud.

Men hvorfor er netop Panalpina så interessant for DSV?

Der er flere grunde. Ifølge Ritzau Finans er Panalpina stærk på luftfragt, som udgør halvdelen af forretningen, og det er et segment, DSV tidligere har fremhævet som interessant for koncernens videre udvikling. Samtidig er en betragtelig del af schweizernes forretning på søen, hvilket igen er et stærkt indsatsområde for DSV.

Panalpina er i årevis blevet fremhævet som oplagt opkøbsmål for DSV, skriver Finans. Schweizerne har kæmpet hårdt for at trække deres EBIT op over de 2 pct., og det er nærmest dansker-koncernens specialitet at vende en dårlig indtjening til profit. Og med DSVs erfaringer med succesfuld integration af opkøbte virksomheder, er der med stor sandsynlighed vækst at finde i de synergier, de to virksomheder kan danne for hinanden.

Det vil bringe DSV op i den absolutte top-liga af internationale transportvirksomheder.

- Vi har 2-3 pct. af det samlede marked, og med Panalpina vil vores andel stige med 1 pct.-point. Så lander vi oppe blandt de fire største spillere som DHL, Kuehne + Nagel og DB Schenker, siger Kurt Larsen til Dagbladet Børsen.

Det er dog formentlig ikke kun DSV, der har et godt øje til en forretning som Panalpinas. Finans skriver, at også schweiziske Kuehne + Nagel og danske Mærsk kan tænkes at komme ind fra sidelinjen, hvis de vejrer morgenluft med hensyn til muligheden for et salg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096