23948sdkhjf

Styret underboring på én kilometer under vand

Et lille stykke fra Avedøreværket - i Hvidovre, går en lille flok borebisser rundt. De kommer fra Firmaet Villy Poulsen i Skjern. De er kommet til hovedstaden for at forbinde Hvidovre med Amager

Et stykke ude på Jernholmen i Hvidovre, helt ud til vandet, som faktisk er inderdelen af Køge Bugt, går nogle varmt påklædte borebisser rundt med huer og hjælme trukket godt ned i panden, lige inden for diget.

De er udsendt af entreprenør Villy Poulsen som for hovedentreprenøren NCC har påtaget sig opgaven med at bore en ledning under vandet, over til Amager, hvor Energinet som bygherre skal have en el-forbindelse igennem til Amager fra Avedøreværket.

Der bores ad flere omgange

Der bores ad flere omgange, hvor hullet laves større og større for hver gang. Pilotboringen - den første boring, er på ni tommer i diameter.

Reaming, det vil sige at man skraber hullet større, er første gang til 16 tommer i diameter og anden gang til 24 tommer.

En såkaldt ”gris”, en torpedo-lignende tønde, trækkes til sidst igennem for at sikre, at der er hul igennem, og først derefter trækkes det endelige rør med tilbage, og et kabel trækker så de endelige elledninger med igennem. Boringen ligger på det dybeste sted 30 meter nede.

Og det er en opgave, som kræver sit mandskab og det rigtige grej, for det er ikke hver dag, at man borer en styret underboring som på nær fire meter er præcis én kilometer lang.

- Vi har vores største maskine på opgaven, og det er en Vermeer 220x300, der med sin store CAT-C13 motor på 410 hk kan trække og skubbe 110 tons, fortæller entreprenør Villy Poulsen, der selv viser rundt på pladsen.

Stort setup
Det er et større setup for at gennemføre opgaven.

- Vi har været nødt til at lave en rampe, for at undgå, at vandet skyder op herinde på land. For vandstanden er højere ude på den anden side af diget, så hvis der kommer hul udefra, så vil vandet stige op herinde med et voldsomt tryk, fortæller han.

Derfor har man lavet boringen på en forhøjning, som er ført helt ud til digekanten.

Først i kæden af maskiner står blandeanlægget, der skal blande bentonitten op med vand. Det er smøremidlet til borehovedet. Bentonit er en meget fin lerart, der sammen med vand bruges som smøremiddel, samt til at transportere materialet ud af boringen.

Bentonitten bliver pumpet ned i borerøret af en stor separat pumpemotor under stort tryk. Det sker fordi man l ganske præcist skal kunne styre trykket ude ved borehovedet. Normalt vil den motor, der sidder på boremaskinen, kunne klare den opgave, men der skal flere kræfter til, når man er ude på de lange distancer som her.

Baggrund for projektet

I Københavnsområdet stiger elforbruget. Det skyldes både befolkningstilvækst og en stigende grad af elektrificering. Samtidig med det stigende forbrug udfases de kulfyrede kraftværker gradvist.

Andre faktorer udfordrer også forsyningssikkerheden i Københavnsområdet; kabelnettet, som blev bygget tilbage i 1950’erne, 60’erne og 70’erne, trænger nemlig til at blive udskiftet.

Derfor er det nødvendigt at få etableret nye el-forbindelser ind til Københavnsområdet og samtidig udskifte de udtjente kabler. Projektet omfatter etablering af en ny 132 kV-forbindelse mellem Avedøreværket og Amager Koblingsstation, samt en udskiftning af de to 132 kV-forbindelserne fra Bellahøj transformerstation til Glentegård transformerstation og fra Glentegård transformerstation til Svanemølle Koblingsstation. En 400 kV-elforbindelse mellem transformerstationerne Bellahøj og Hovegård, samt en ny 400 kV-transformer ved Bellahøj og en udvidelse af Hovegård transformerstation er under planlæggelse.
(Kilde: Energinet)

Et stort renseanlæg tager sig af rensning af den brugte bentonit, som så bruges igen og igen. Et tilsvarende renseanlæg er sat op på den anden side af sundet, hvor boret kommer op.

Kraftigt maskineri
De sidste led er selve boremaskinen, den voldsomme Vermeer, som står på solide larvebånd og drejer boret rundt. Løbende sættes der nye rør i, præcis som på en olieboreplatform.

Manden der kører med den, Frederik Skovgaard viser stolt den store og avancerede Vermeer frem.

- Når det kører, har vi kunnet bore cirka 60 meter på en dag, siger han.

- Undergrunden her er kridt og flintsten, og det kan være en udfordring, men vi har allieret os med en meget dygtig polsk ingeniør, Kamil Kasprzak fra firmaet Roe, fortæller Villy Poulsen.

Og ham finder vi ude på pladsen, og han fortæller:

- Det kræver lidt teknik at bore i denne type undergrund, men hvis man ved hvordan, så er det ikke sværere end så meget andet, siger polakken på glimrende engelsk.

Han forklarer hvordan man skal passe på med trykket ude ved borehovedet, fordi det kan presse boret i en forkert retning, og det kan i sidste ende beskadige borehovedet, hvis man ikke behandler det rigtigt.

Borehovedet er en motor i sig selv, en såkaldt mud-motor som drives med trykket fra smøremidlet. Der sidder en rotor bag borehovedet, hvor trykket fra smøremidlet driver tandhjulene, der sidder alleryderst.

Borehovedets retning styres med borehovedet, ved at borehovedet er ganske let bøjet til den ene side. Ved at dreje hovedet rundt presses boret i den ønskede retning.

- Der sidder sendere ude i spidsen, som vi for det meste kan modtage. Et stykke af vejen ude midt på, har vi boret lidt blindt, indtil vi igen får kontakt, men det er ikke et problem, og det er gået meget godt, forklarer Villy Poulsen. 

Hullet skal være større
Den første boring, pilotboringen er gennemført. Lige nu er man ved at "reame" det vil sige at gøre hullet større. Det sker ad et par gange, så hullet bliver stort nok til at trække et rør igennem, hvori elkablerne skal ligge.

- Da vi først borede hullet, måtte vi ad et par gange trække boret tilbage, fordi det var hård undergrund, og fordi vi skulle justere trykket, men vi fandt ud af det, og fik det igennem ret præcist på den anden side, ikke mindst takket være vore dygtige folk, smiler Villy Poulsen, der aldrig har været bange for at prøve noget nyt.

På Amagersiden står som nævnt et lignende renseanlæg, som renser den bentonit, der kommer op fra borehullet. Når den er renset, pumpes den op til en station lidt tættere på en brugbar vej, og derfra køres den på lastbiler tilbage til den anden side for at blive genanvendt.

Når hullet har den ønskede dimension, trækkes en såkaldt "gris" igennem, som er en torpedoformet spids. Dernæst trækkes røret igennem, og i røret ligger et kabel, som til sidst trækker elkablerne igennem røret
Sigh

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.299