23948sdkhjf

Genbruger ikke-anvendt beton i asfaltbærelag

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
NCC Industry A/S og Teknologisk Institut har nu undersøgt yderligere tiltag, som kan sikre en endnu mere bæredygtig asfaltproduktion med genanvendte materialer. Seneste skud på stammen er et forsøg med at genanvende ren overskudsbeton fra betonindustrien som erstatning for en del af det stenmateriale i asfalten, som ikke stammer fra genbrugsasfalt.

Forsøgene afdækker overskudsbetonens egnethed i asfalt, og peger på, at tilsætning af 15 pct. knust overskudsbeton i asfalt til bærelag ikke forringer asfaltens holdbarhed eller materialeegenskaber. Samtidig bliver behovet for nye råstoffer reduceret, og vi undgår, at overskudsbetonen ender som fyld eller på deponi, lyder det fra NCC Industry.

Frisk overskudsbeton
For at eliminere risikoen for, at den knuste beton indeholder skadelige stoffer som PCB, der kan findes i beton fra nedbrydning af gamle bygninger, anvendes der udelukkende knust overskudsbeton – altså frisk beton, som aldrig har været brugt.

Forsøgene med overskudsbeton er udført på en af NCC’s asfaltfabrikker. Materialet blev indledningsvis afprøvet på en mindre boligvej, som skulle reetableres efter opgravning af forsyningsledninger. Derudover blev der udlagt et fulddækkende asfaltbærelag ved en større byggemodningsopgave. I begge tilfælde viste asfaltbelægningerne at være af samme kvalitet og styrke som tilsvarende asfalt uden genbrugsbeton.

– Vi er meget tilfredse med resultaterne. Det er jo et ønske scenarie, når vores idéer bliver en realitet, og når vi så samtidig kan medvirke til at fremme den bæredygtig udvikling på vejområdet, siger Bjarne Bo Lund-Jensen, produktchef i NCC Industry A/S, Asfalt.

LÆS OGSÅ: Sort vejguld kan genanvendes endnu bedre
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Vejsektoren får sin helt egen specialmesse

Blev stoppet af politiet på vej hjem med en ny maskine

Så er der gang i Femern-byggeri på dansk side

13 nye brolæggere klar til at tage fat

Bedre veje: Nyt asfaltlaboratorium trækker i arbejdstøjet

Ny Asfaltlaboratorium på Teknologisk Instiut er spækket med avanceret udstyr til prøvning af asfaltmaterialer

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Overblik: Her er regeringens infrastrukturplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Danmarks absolut højeste støjskærm

GROHE præsenterer sanitetskeramikserien - Cube - Den klare stilerklæring

Pizzi EASYPUR 890 limpåsmører fra Thrane Maskiner ApS

Aircold Komfortkøling

LPG bygger bro til fremtidens energiformer

Marechal stiksystem PF-serien til sværindustri

Generationsskifte hos ap facader a/s

Aarsleff og NetHire vil maksimere brugen af maskiner og værktøj i byggeriet

NYHED! Moelven Bolig Akustik - Mørk natur

Nyhed hos Steiness Liftcenter

Kombinerer dataoverførsel med koax i samme modul

Vi skal lære af hinanden

Mini Trans knipser, hvad de lover

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Hyrdehøj Rejsegilde 26. marts 2019

Lakvogne fra Thrane Maskiner ApS

Introduktion til elmarkedet

VVS’19: Stor forhåndstilmelding

Hvad er nyt i AB 18, ABR 18, ABT 18 og YBL 18?

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Så er det blevet forår

Interesseret i VR? Prøv Twinmotion og andre VR-teknologier hands-on på semi...

Jysk Trykprøvning forbedrer lyd på Syddjurs Friskole

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institu...

Besøg Pettinaroli til VVS'19 - stand C-4327

Send til en kollega

0.405