23948sdkhjf

Ny lov: Pas på, hvad du kører med, mester !

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ny godskørselslov rammer hjælpsomme håndværkere

Snart risikerer installatørerne at køre godskørsel i deres varebiler. Hidtil har godskørselsloven været begrænset til køretøjer med en totalvægt over 3500 kilo, men fra 1. juli gælder loven allerede ved en totalvægt på 2000 kilo. Det vil sige, at almindelige servicevogne fremover også vil være omfattet af loven, og i denne sammenhæng i princippet er at regne for lastbiler.

Det fastslår TEKNIQ i et nyhedsbrev til sine medlemsvirksomheder.

Hvilke krav, der gælder, afhænger af, om man kører ”firmakørsel” eller ”godskørsel for fremmed regning” i bilen.
- De allerfleste installatører vil køre firmakørsel, som overordnet set er transport af gods, som tilhører den virksomhed, der er registreret som bruger af køretøjet. Der er også tale om firmakørsel, hvis du transporterer gods, som virksomheden lejer, låner, udlåner eller er i besiddelse af med henblik på for eksempel køb, salg eller reparation, forklarer TEKNIQ.

Når den nye godskørselslov træder i kraft 1. juli 2019 skal varebiler, som anvendes til firmakørsel, være registreret hos Motorstyrelsen. Det vil sige, at man skal sørge for at bestille en ny registreringsattest med påskrift om, at kørejet bruges til firmakørsel. Og så skal registreringsattesten eller en kopi heraf fremover kunne fremvises ved kontrol, så man skal have den med i bilen.

Hjælp kan blive ulovlig
Godskørsel for fremmed regning er, som navnet antyder, transport af gods mod betaling, hvor godset ikke tilhører eller er knyttet til den registrerede bruger af køretøjet.

- Og her skal man passe på. En hjælpsom installatør eller montør, som ellers kører firmakørsel, kan nemlig relativt nemt komme til at køre ’godskørsel for fremmed regning’ – også uden rent faktisk at modtage betaling i kroner og ører. Ifølge de nye regler må man nemlig ikke længere hjælpe en kollega på byggepladsen med at hente noget tungt, forklarer Birger T. Christiansen, der er konsulent i TEKNIQ.

– Den nye godskørselslov betyder, at det er slut med lige at tage en bordplade med for tømreren, en radiator for vvs’eren eller en stor rulle kabel for elektrikeren. Hvis man kører med stykgods, som vejer mere end 11 kilo, for andre end sig selv, så er der faktisk tale om godskørsel for fremmed regning. Det skal man have tilladelse til, og varebilens chauffør skal have et varebilschaufføruddannelsesbevis. Hvis ikke man har det, så bryder man loven blot ved at hjælpe en kollega, siger konsulent i TEKNIQ, Birger T. Christiansen.
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (14)
Forsiden lige nu

Nyhedsbrev

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ara-el anbefaler distributions bokse til nødbelysning

19 skruefundamenter til 150 m2 Sommerhus på Romsøvej i Asnæs

Kursus om CLT-byggeri

5 ting du skal vide om CPR (byggevareforordningen)

Kabelslået grommet

Leder du efter et internationalt første job ?

Ringspann® præcision

”Vælg bæredygtigt” når der skal bygges eller renoveres

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

VVS-Grossist tager stort socialt ansvar

Pettinaroli - måske det bredeste vvs-sortiment på markedet

Ara-el præsenterer ATyS S

40 fods støjdæmpet container med opsamlingskar

VVS-grossist investerer i fremtidig arbejdskraft

Grindex løsninger til industrien

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Riwal ekspanderer i Europa

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

Bekymret for vandkvaliteten? Udskift bekymringen med en kølig, ren og smagf...

Dekorationssten.

Send til en kollega

0.221