23948sdkhjf

Digital bygningsdrift: Viceværten hedder Cloud

Brug skyen til styring af bygningsdriften
Netbaserede løsninger vinder frem i mange brancher, men byggeriet er stadig præget af relativt klassiske processer. Men digitaliseringen trænger sig på med nye muligheder. Nu er det eksempelvis muligt at lægge styringen af bygningens køl, varme og ventilation op i skyen. Altså anvende en cloud-baseret løsning til intelligent styring af bygningsdriften og dermed gøre en bygning digital.

Danske Dominus, der er en del af nordiske Nordomatic-koncern, og som netop har skiftet navn til Nordomatic, er specialist i Smart Buildings. Firmaets nye Cloud Service-løsning er udviklet på tværs af selskaberne i Sverige, Norge og Danmark. Med den netbaserede løsning kan der leveres mere præcis aflæsning af data, men også hurtigere og mere effektiv service både forebyggende og ved behov.

- Løsningen er inspireret fra flyindustrien. Førhen havde man reservedele liggende i alle lufthavne. Nu har man i stedet placeret en computer på flyene, hvor data for eksempel kan forudse, at om 14 dage skal en flykomponent skiftes ud. I Cloud Service får vi på samme måde øjeblikkeligt besked, hvis der skulle opstå en fejl på en enhed, der samler data eller styrer enheder i en bygning, fortæller Ketil Juul, som er teknisk direktør i Nordomatic, der beskæftiger flere end 130 teknikere og specialister alene i Danmark.

Herudover kan den nye digitale løsning indfri Nordomatics ambition om sikkerhed for kunderne, der med ældre løsninger kunne risikere at få data i deres CTS-løsninger hacket. Systemerne er nu beskyttet ved hjælp af firewalls og kryptering. Det bliver samtidig lettere for den tekniker, som tilser bygningen at finde frem til den eller de enheder, der volder problemer.

Digital bygningsdrift
I øjeblikket oplever Nordomatic stor efterspørgsel på anvendelse af data på en bedre måde. Alene i løbet af det seneste år er 70 af virksomhedens danske kunder blevet koblet til Cloud Service-løsningen. Ketil Juul forventer, at dette antal bliver fordoblet eller tredoblet i løbet af 2019.

- Det er en overvældende god respons, vi har fået fra de kunder, der har valgt at tilkøbe produktet. Vi kan mærke, at flere og flere ønsker en mere digital adgang til deres Building Management System. Det ønske opfylder vi med Cloud Service-løsningen, der både er moden og fremtidssikret, lyder det fra Ketil Juul.

Ved at gå i skyen opnår kunderne en række klare fordele med bygningsadministrationen, der med cloud-baserede løsninger også bliver forberedt til fremtiden gennem Machine Learning og AI. Her bliver styringen af en bygnings drift mere og mere intelligent i takt med, at data vokser. Man kan samtidig forudsige f.eks. behovet for lys og varme, alt efter antallet af brugere i bygningen eller årstiden. Samtidig får kunden løbende sendt opdateringer og forbedringer direkte til systemet, når det er koblet op på cloud.

Proaktiv service
Ketil Juul fortæller yderligere, at Cloud Service også gør det muligt for Nordomatic at levere proaktiv service, før kunden ved, at der overhovedet er et problem i en bygning.

- Alt efter hvilken aftale kunden har, så har vi historisk foretaget halvårlige eller kvartalsvise servicetjek. Men når bygningerne er digitaliseret, kan vi overvåge dem og de tekniske komponenter i døgndrift året rundt. Dermed kan vi ikke alene reagere, når der opstår en fejl, men kan ofte også forudsige et nedbrud, fordi vi kan følge performance på anlæggene. Det højner sikkerheden for oppetid og giver dermed en bedre service for vores kunder, understreger Ketil Juul.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1